Nybörjarsvängåkaforum
Prisvärd momentnyckel till hjulen?
4 besök senaste veckan (16893 totalt)
<<   1, 2
Kristofer Å
Södertälje
Här sen Sep 2012
Inlägg: 111



And ersJepp sson skrev:
piper (för det är viktigt - så att andra hör att man är proffsig)


Den jag har klickar rätt högt när man når förinställt värde. Visst, inte lika proffsigt som ett pip, men det hörs i depån

Köpte den f.ö. på Lidl för några år sedan. "Allt på bordet 100 kr" vilket lät som en OK deal. Döm av min förvåning när jag handlat klart och kollade på kvittot och momentnyckeln gått in för 0.01 kr
Var bra sugen på at gå in och köpa några till, men gissar att nån hade anat oråd

Drar f.ö. till 120Nm (M12) även jag. (+/- Lidlfelmarginalen då)

_________________
Kristofer Åhlin
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 37032

Forumägare
Forumägare

Johan_W skrev:
En vanlig momentnyckel som man spänner en fjäder på kan ta skada om man inte släpper på fjäderspänningen efter varje användning.


Förklara gärna lite till för jag förstår inte riktigt, hur "släpper man"

_________________
Magnus Thomé
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
OneYet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 616



Magnus Thomé skrev:
Johan_W skrev:
En vanlig momentnyckel som man spänner en fjäder på kan ta skada om man inte släpper på fjäderspänningen efter varje användning.


Förklara gärna lite till för jag förstår inte riktigt, hur "släpper man"


Jag "skruvar ut" inställningen så att det inte är kvar någon förspänning på fjädern där inne.
Allt för att fjädern skall lagras i fritt läge.
Det här tror jag bara är rätt eftersom jag aldrig har skruvat isär själva nyckeln och kollat efter.

_________________
Fredrik Liljenberg

Opel Speedster 2.2 SC
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1430



OneYet skrev:
Magnus Thomé skrev:
Johan_W skrev:
En vanlig momentnyckel som man spänner en fjäder på kan ta skada om man inte släpper på fjäderspänningen efter varje användning.


Förklara gärna lite till för jag förstår inte riktigt, hur "släpper man"


Jag "skruvar ut" inställningen så att det inte är kvar någon förspänning på fjädern där inne.
Allt för att fjädern skall lagras i fritt läge.
Det här tror jag bara är rätt eftersom jag aldrig har skruvat isär själva nyckeln och kollat efter.

Så står det att man ska göra i instruktionen till Biltemas momentnyckel. Jag har en sådan och den funkar bra, men den första jag fick slutade fungera efter en dragning (den blev stum och klickade inte oavsett hur lite moment man ställde in). Men det vara bara att gå tillbaka med den och ersättaren fungerar utan problem, har gjort lite enkla test och den verkar vara hyfsat korrekt fortfarande.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: BMW 325i -08
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1534



Biltemas teleskopiska mutterskaft, 79kr typ.
Infällt svårt att dra för hårt utan att ha stå på det, utfälld lossar det mesta....
Vändbar för 17 och 19mm.

De som har problem med att hjulmuttrar/skruvar lossnar har oftast gjort misstaget att INTE smörja konan och gängorna (måttligt).

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, under turbo konvertering)
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
p. johansson
vårgårda
Här sen Jan 2005
Inlägg: 525



Hur noga är det att momentnyckeln alltid visar rätt då?
Alltså hur ofta behöver man kalibrera sina momentnycklar,
och iallafall jag använder mina till finpresition vid motorbyggen
mm där det är hyffsat noga med rätt moment.
Haft förmånen via jobbet att kunna kalibrera och då
märkt att billiga knäcknycklar ofta visar lite si å så,
betydligt dyrare visade även dom några prosents skillnad
men bättre överlag att hålla moment.
Finns företag som kalibrerar, ingen aning vad dom tar för pris dock.

_________________
peter johansson
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Christer Johansson
Kopparberg
Här sen Feb 2011
Inlägg: 157



OneYet skrev:
Magnus Thomé skrev:
Johan_W skrev:
En vanlig momentnyckel som man spänner en fjäder på kan ta skada om man inte släpper på fjäderspänningen efter varje användning.


Förklara gärna lite till för jag förstår inte riktigt, hur "släpper man"


Jag "skruvar ut" inställningen så att det inte är kvar någon förspänning på fjädern där inne.
Allt för att fjädern skall lagras i fritt läge.
Det här tror jag bara är rätt eftersom jag aldrig har skruvat isär själva nyckeln och kollat efter.


Det är nästan bara Stahlville som har en momentnyckel som inte behöver spänna av, då den i princip bara flyttar brytpunkten till fjädringen.
Viktigt är att dra sakta så att man stannar direkt när det knäpper i nyckeln. När jag var på kurs senast så drog vi mot en kalibreringsapparat med nyckeln imstäkkd på 110 nm. Den som var värst lyckades dra 180 pga att han ryckte i nyckeln istället för att dra. Lika viktigt att göra rätt som att ha en kalibrerar momentnyckel Mao.

_________________
Christer Johansson

Seven amatörbygge 2014 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1482690#1482690
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1534



Såg ett youtube klipp om hur man kalibrerar en momentnyckel DIY. Inte så knepigt, om den går att skruva isär.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, under turbo konvertering)
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 2468



OneYet skrev:
Magnus Thomé skrev:
Johan_W skrev:
En vanlig momentnyckel som man spänner en fjäder på kan ta skada om man inte släpper på fjäderspänningen efter varje användning.


Förklara gärna lite till för jag förstår inte riktigt, hur "släpper man"


Jag "skruvar ut" inställningen så att det inte är kvar någon förspänning på fjädern där inne.
Allt för att fjädern skall lagras i fritt läge.
Det här tror jag bara är rätt eftersom jag aldrig har skruvat isär själva nyckeln och kollat efter.


Det brukar även vara rek från tillverkarna av "knäpp-momentnycklar". Så jag gör det.

Kalibrering för hemmabruk borde kunna ske att göra med 1 m axeltapp och en klassisk kilovikt?

_________________
Tony Jonsson
----------------
Master of Disaster.
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 2468



p. johansson skrev:
Hur noga är det att momentnyckeln alltid visar rätt då?
Alltså hur ofta behöver man kalibrera sina momentnycklar,
och iallafall jag använder mina till finpresition vid motorbyggen
mm där det är hyffsat noga med rätt moment.
Haft förmånen via jobbet att kunna kalibrera och då
märkt att billiga knäcknycklar ofta visar lite si å så,
betydligt dyrare visade även dom några prosents skillnad
men bättre överlag att hålla moment.
Finns företag som kalibrerar, ingen aning vad dom tar för pris dock.


Man behöver minst 2 momentnycklar; en fin för små lättmetallsmoment och en grövre för gjutjärn, topplock och hjullager.

Lätt att dra sönder en m6 med en 120 Nm nyckel inställd på 15Nm...

_________________
Tony Jonsson
----------------
Master of Disaster.
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 439



Genom åren har det blivit att jag har tre momentnycklar som var och en har sitt användsningsområde.

Den första jag skaffade för många år sedan var en Biltema 20-210 Nm 1/2".
Typiskt användningsområde är hjulskruvar på 120/140 Nm och lite annat som ligger i
de trakterna (typ 80-180 Nm).

Därefter kände jag ett mer praktiskt behov av en mindre Kamasa Tools 20-110 Nm 3/8".
Typiskt användningsområde är lite midnre skruvar/muttrar/pluggar som ska dras med
typ 25-60 Nm. Stort överlapp med ovanstående men denna åker fram då och då av
praktiska skäl då många hylsor som används för till skruvar/muttrar/pluggar i detta
momentområde har just 3/8". Men den är också något mindre och smidigare att
använda än ovanstående.

Sist kom behovet av Kamasa Tools 3-25 Nm 1/4".
Typiskt användsområde är de allra minsta skruvarna där det av någon anledning måste
dras med moment.



Stämmer att man ska släppa på spänningen på fjädern i "klicktyp"-momentnycklar när
man är klar med momentnyckeln. Annars finns det en risk (stor eller liten vågar jag inte
uttala mig om) att fjädern kort och gott ändrar sin fjäderkonstant och momentnyckeln
tappar noggrannhet.



Jag har länge varit toksugen att lämna in en av mina momentnycklar för uppmätning
(inte kalibrering) - bara för att se hur fel eller rätt den verkligen är. Har isåfall tänkt
lämna in till Swedol här som jag vet mäter upp en momentnyckel för 400 SEK + moms
(kalibrering kostar 800 SEK + moms).
Vi får se om jag vågar det



Sen ska det påpekas att det är minst lika viktigt hur man använder momentnyckeln
(det går att dra skruvar ojämnt och felaktigt med en riktigt kalibrerad momentnyckel).

Man ska dra mjukt, lugnt, jämnt och sakta tills det klickar (medans man är i rörelse).
Kraftiga ryckiga eller häftiga rörelser kan ge mer felaktiga resultat än vad man tror.

Sen vill man som sagt att det ska klicka medans man är i rörelse. Detta för att den
"statiska" friktionen (den som måste överkommas innan något kommer i rörelse) är
högre än den "kinetiska" friktionen - tänk på det där klassiska tid-kraft diagrammet från
fysiken
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/7/7e/Static_kinetic_friction . . . .
Säg att du exempelvis precis dragit åt en skruv med kraften 20 Nm (medans den var i
rörelse det vill säga det var mest "kinetisk" friktion). För att den ska börja röra på sig
behöver du nog applicera säkerligen 30-35 Nm på den skruven. Det är därför det inte
är så stor mening att först dra med 20 Nm och sedan med 25 Nm (du kommer inte att
dra skruven till 25 Nm - du kommer bara att försöka överkomma den statiska friktionen
tills det klickar - skruvförbandet har fortfarande exakt samma förspänning som skapades
när du drog den med 20 Nm).

Sen får vi inte glömma bort att runt 90% av momentet går åt för att övervinna friktionen!
Dessa 90% är grovt sett jämnt fördelade mellan friktionen i gängorna och friktionen under
skruvskallen. Denna info kommer antingen från Bultens Tekniska Handbok eller om det var
en teknisk dokumentation från Atlas Copco.
Så att dra med 90 Nm på en gammal rostig skruv och att dra med 90 Nm på en exakt likadan
skruv fast i nyskick och inoljad ger två helt olika förspänningar i skruven (det är korrekt
förspänning i skruven man egentligen är ute ufter - att dra med moment är bara en metod
att uppnå detta - vinkeldragning är en annan).

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Prisvärd momentnyckel till hjulen?
4 besök senaste veckan (16893 totalt)
<<   1, 2


Stöd Rejsa.nu genom att hälsa på hos annonsörerna för att se vad de har att erbjuda. Se alla annonser här > >