Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Juniorer på trackday....
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (4702 totalt)
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
dstr skrev:
...och pratar vi vanlig bil på räserbana så är väl 14 lägsta som SBF har.


nej 13... SSK Renault Junior....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Rolle Scirocco skrev:
....
Räknas erfarenheten från antalet körda mil? Hur många mil är ok, 2000 mil? Är 2000 mil i norrlands inland lika mycket värda som 2000 mil i storstad?
...

För vissa ute i trafiken verkar tusentals mil inte hjälpa

Överlag så är den stora majoriteten av de som kommer på trackdays tillräckligt mogna för att köra shysst mot alla andra, inte ta höga risker och inte tappa koncepterna för att någon annan har dålig koll i backspeglarna till exempel. Men det dyker ju ibland upp någon som inte kan hålla sig lugn och ta rätt beslut eller välja lämplig risknivå. Jag tror det till viss del finns kopplingar till mognadsgrad men även personlighetstyp med mera.

Hursomhelst, även om ett fåtal med körkort behöver handfast hjälp för att fås att förstå vad det handlar om på en trackday och vissa i yngre tonåren kan ta mogna beslut oavsett vad som händer på banan så kan man inte ignorera att när man går ner i åldrarna så är det mycket som inte är färdigutvecklat. Det måste man naturligtvis ta höjd för.

_________________
Magnus Thomé
Citera
SuneK
Arboga
Här sen Jan 2013
Inlägg: 92



Det finns ju ingenting som garanterar att en person tar rätt beslut i en viss situation eller beter sig moget. Alla kan fallera oberoende av ålder, antal körda mil eller vunna race. Däremot är det nog allmänt så att respekten och medvetenheten om konsekvenserna och att det gör ont när man slår sig ökar med åldern.

Att släppa ut en 11-åring finns inte i sinnevärlden.

På Alfaklubbens banmöten är det körkort som gäller (och licens) och man ska visa båda

Är det tävling följer vi SBFs regler.

_________________
Sune Karlsson
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751



Finns såklart alltid undantag.

Men om det händer något så jag får en bil i sidan eller en som kör in framför mig som jag fick föra fredagen så jag fick stå fullt på hejdarna, ser jag gärna att det är en vuxen människa som kan stå till svars för vad den gjorde

Jag anser att det är skillnad på tävling med tillhörande licens och trakday för "gatbilar"

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2243



Tycker man måste skilja på trackday med gatbilar och "motorsport". Bryr mig inte om ifall en 15 åring får börja träna /tävla under sbf-flagg, jag vill inte ha någon 15 åring på banan samtidigt som jag kör. Tvivlar inte på att de skulle kunna köra skiten ur mig. De erfarenheter jag har av yngre (18-19) förare på bana är att de kan vara snabba men också mer riskbenägna.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

safe skrev:
De erfarenheter jag har av yngre (18-19) förare på bana är att de kan vara snabba men också mer riskbenägna.

Det senare finns det väl hårda siffror på typ?


Sen skjuter jag lite från höften... sorry... men om vi sen lägger till i mixen att det kan vara en överrepresentation av personlighetstypen vinnarskalle när det gäller tonåringar som kommer ut och tävlar i gokart och sen bil i tidig ålder? Så.....


Men som sagt med en duktig handledare med i bilen, väl utmärkt bil, alla 1000% procent informerade så, ja kan nog tänkas.

_________________
Magnus Thomé
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2243



Magnus Thomé skrev:
safe skrev:
De erfarenheter jag har av yngre (18-19) förare på bana är att de kan vara snabba men också mer riskbenägna.

Det senare finns det väl hårda siffror på typ?

.


Jo, bevisat att hjärnans förmåga för riskbedömning inte är fullt utvecklad förrän runt 24 års ålder, om jag inte minns helt tokigt.

Det är bara att kolla på Verstapen i F1, bländande snabb, totalt oförmögen att bedöma risker och ta något som helst ansvar för att han kört på någon... Blir intressant att se vad han hittar på om bara 9 timmar

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11261



safe skrev:
Det är bara att kolla på Verstapen i F1, bländande snabb, totalt oförmögen att bedöma risker och ta något som helst ansvar för att han kört på någon... Blir intressant att se vad han hittar på om bara 9 timmar


Läser detta nu, och kan man kalla det en uppfylld profetia?

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2243



Marcus Gustafsson skrev:
safe skrev:
Det är bara att kolla på Verstapen i F1, bländande snabb, totalt oförmögen att bedöma risker och ta något som helst ansvar för att han kört på någon... Blir intressant att se vad han hittar på om bara 9 timmar


Läser detta nu, och kan man kalla det en uppfylld profetia?


Det var ju en lågoddsare....

Ricardo är en riktig racer! Gissar att han sitter i en Ferrari nästa år.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
Marcus Gustafsson skrev:
safe skrev:
Det är bara att kolla på Verstapen i F1, bländande snabb, totalt oförmögen att bedöma risker och ta något som helst ansvar för att han kört på någon... Blir intressant att se vad han hittar på om bara 9 timmar


Läser detta nu, och kan man kalla det en uppfylld profetia?


till Verstappens försvar så ska ju iaf sägas att han tydligen både tog på sig felet och bad Vettel om ursäkt så han kanske börjar lära sig nu att det är fel och om något år eller två inte gör såna misstag?

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:


Men som sagt med en duktig handledare med i bilen, väl utmärkt bil, alla 1000% procent informerade så, ja kan nog tänkas.


Enligt infon jag fått, så var det varken eller.....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Om det var trackday och inte alla ute på banan blev noga informerade och om man inte märkte ut bilen så är det riktigt dåligt, till och med obehagligt om jag varit med och kört där, tycker jag. Om 11-åringen släpptes ut på banan utan någon handledare med i bilen över huvud taget så tycker jag det är katastrofalt (även om föraren är erfaren från gokart och isåka till exempel). Det spelar ingen roll om någon person tycker att 11-åringen är väldigt mogen och klarar att sköta sig väl så bra som de flesta vuxna så är det väldigt respektlöst mot alla andra deltagare att inte informera. Tydligt. För en 11-åring är inte lika väl utvecklad som en äldre person oberoende punktvis bättre kapacitet.

Steg ett är väl att få arrangören att beskriva vad den gjort utifrån dennes synfält. Så får man se vad andra personer på plats, gärna deltagare som körde och var på förarmötet har uppfattat och inte uppfattat.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Daugaard
Tyresö
Här sen Sep 2008
Inlägg: 362




_________________
Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431

Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751



Daugaard skrev:
https://www.facebook.com/greatbigstory/videos/1827491184219973/


skillnad på att kunna köra fort och samsas med andra på skoj på en bana

finns många exempel på yngre som är snabba förare men det är inte det frågan handlar om. Det när någon som inte är myndig sitter i sidan på någons Gt 3 Rs, Slår ägaren ner barnet eller deras förälder ?

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Allmänt banåkaforum
Juniorer på trackday....
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (4702 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande