Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Lambdavärden? | 4468 besök totalt |
Håller på och mappar bilen och är lite osäker på hur snålt man vågar bestycka på dellasten.
Just mellan 2000-4000rpm kan jag tänka mig att man kan spara mycket bensin om man får till justeringarna bra där. Hur lågt vågar man gå? Motorn är en relativt högkompad (ca 12:1) 4 ventilad 4:a på 2,4liter. På full belastning ligger vi på ca 0,89 i lambdavärde. Ska enligt mannen som mappar bilen vara där effekten finns. Nå vad säger alla duktiga personer här inne? Körde lite grovjustering häromdagen men kom bara upp till 6000rpm, sen gick däcken sönder. Hade 260nm vid 6000rpm. Kan detta vara godkänt på denna motor? /Jonas _________________ Jonas Edling |
||||
På prestandamotorer är det kanske ingen bra idé att spara lite bensin, ett ras lär ju kosta mycket mer. Om du har möjlighet att köra i closed-loop så är det kanske bästa lösningen på låg och mellan last, beror ju lite på vilket sprut du har. Men på fullgas bör du nog ligga där du ligger.
Ev kan du ligga på runt lambda 1.0 vid låglast och tomgång, det gillar ju även SBP _________________ Ford Focus -05 med svängarambitioner "Hellre Focus på bana än Porsche i garage" |
||||
Här är en länk med lite jämförelser om vridmoment
http://www.pumaracing.co.uk/power2.htm Där finns också en bra text om effektmätning på rullande landsväg. Läsvärd. mvh/Rolf _________________ Rolf Gustafsson V40 T4 |
||||
0.89 i detta fall är inte volt, det är de facto ett annat sätt att utrycka blandningsförhållandet. Med detta sätt är 14.7:1 = 1.0, uttrycket 0.89 innebär ett luftunderskott på 11%. Detta är ett fullt rimligt värde för en sugmotor på fullast, medans en turbomaskin skulle kräva avsevärt fetare blandning 0.75-0,85 beroende på trimningsgrad.
Mvh, Peter
_________________ Peter ovner |
||||
Visst är det bredbandlambda vi pratar om. Motec står det på den.
Då är det skönt att höra att ni andra tycker att det verkar rimligt. Hittade lite mer effekt och vrid igår när vi fortsatte mappa. 260hk och 280nm ur 2,4 liter sugmotor. Känns faktiskt rätt ok. _________________ Jonas Edling |
||||
Detta är Goran , skriver från Mattias dator:
Det finns ingen anledning att köra fett om där det inte behövs. Håll dig till 12.8 eller dylikt vid WOT men gå upp mot stochiometriskt vid låglast. Inget fel om bilen drar mindre soppa...snarare fördel, även om du kör på bana. Men som sagt, detta betyder inte att du ska gå till 14.7 så fort spjället inte ligger på 100% utan kanske börja fasa från 70% och neråt. _________________ Project 911: http://project911.luminasweden.com Pågående renoveringar: http://project911.luminasweden.com/resto/project_1/index.html |
||||
Kommer det att sitta en lambda (smalbands) i bilen när ni är klara?
I så fall finns det ju möjlighet att köra i closed-loop mot den på låglast/medellast. _________________ Ford Focus -05 med svängarambitioner "Hellre Focus på bana än Porsche i garage" |
||||
Japp det sitter smalbandslambda i bilen också. Den kommer att få sitta kvar. På den sonden som sitter i bilen från början är det 3 kablar som ska anslutas. In i DTA boxen är det bara 2. Kan man rationalisera bort en av kablarna eller behöver man byta ut sonden helt? Tips på vilken bil man kan ta ifrån isf?
När vi ändå diskuterar bredbandssonder: Är det någon som har koll på hur dessa ligger till prsimässigt? Bra och billigt vore inte fel... /Jonas _________________ Jonas Edling |
||||
om det är 3 kablar på lambdan är 2 till förvärmningen (kan vara vita) och en till signal. Signaljord tas i lambdans hölje (dvs i vilken jordpunkt som helst). Om du kopplar någon av värmningens sladdar till sprutet kan du förstöra boxen, efterssom den bara räknar med att få max 5 volt (om det är en WB) och inte 12 volt. Vissa sprut har inte skyddade ingångar .... om du inte vet exakt hur du ska koppla är det nog bäst att kolla väldigt noga innan ... |
||||
OK tack för de upplysningarna! En liten tanke bara: om man kopplar förvärmningssladden till boxen borde det väl inte hända någonting... Det kommer väl inte 12v ut ur sonden, det är väl matningen till sonden som är 12v? Vad är WB? Vilka bilar har sonder med 2 kablar original? MVH Jonas _________________ Jonas Edling |
||||
det är ingen matning till sonden.
jag citerar mig själv och vad jag skrev. smalband lambda funger så att du har två eletroder av platina. den ena får syre från avgaserna och den andra från omgivningsluften. mellan elektroderna finns en elektrolyt av zirconiumdioxid och yttriumoxid. det kommer uppstå en poteneilskillnad mellan elektroderna när syremolekylerna träffar elektroderna. sen är det ett tunt skikt av nån kermaisk beläggning som ska skydda sonden men ändå släpper igeonom syre molekyler. det är alltså potetialskillnaden som vi utläser som en spänning den matning som finns till en sond är 12volt och är till förvärmninselementet som brukar vara på 300-350W WB stånr för wide band ( bredbandslambda) _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||
om du inte kopplar in förvärmning, utan bara signal och en av sladdarna till förvärmningen till ditt sprut får du troligen bara en vääääldigt konstig signal (om någon) från lambdan. men om du kopplar en av värmens trådar till +12v, och de andra två till boxen får du för hög spänning in i sprutet, och det kan säga poff. (vissa sprut har jue iofs stöd för dubbla lambdasonder, så bräner man en ingång kanske det går att använda den andra) ... det finns inga 2-tråds lambdasonder så vitt jag vet. det finns 1 tråd (bara signal, ingen förvärmning), 3 trådar (signal, två trådar till förvärmning) och 4 trådar (signal, signaljord + två trådar till förvärmning) den sista typen är att föredra, om man får välja. om du har en lambda med 1 tråd måste den sitta direkt efter grenröret annars är det stor risk att den aldrig uppnår lämplig arbetstemperatur .. |
||||
ok. Sitter och kollar på kopplingsschemat för boxen. Där har jag en sladd som heter "lambda gnd" och en som heter "lambda sig".
Menar ni då att man kan ta jorden från vanliga motorjorden? och att den kabeln som inte är förvärmning är signalkabeln. Ber om ursäkt för massa dumma frågor men som ni märker e jag inte så hemma på lambdasonder... Behöver man använda förvärmningen? Är det bara vanlig 12v matning direkt från batteri/tändning? MVH Jonas _________________ Jonas Edling |
||||
förvärmningen behövs, ja. Om din lambdasond inte blir varm visar den fel...'
många bilar har orginal förvämningen kopplad parallellt med bränslepumpen... "lambda gnd" kopplar du till motorjord, om du inte drar en separat sladd som du jordar i avgasröret, bredvid lambdan ... finns både för- å nackdelar med detta .. det finns inga dumma frågor, bara dumma svar .. |
||||
Förvärmningen är av NTC typ dvs den är självreglerande, behövs bara +12V och jord.
Kolla också om boxen stödjer closed-loop i mappningen, då kan du köra mot din smalbandslambda i låg och mellan-last, kanska t o m tomgång. Det ger bra bränsle ekonomi och dessutom anpassar den sig om det skulle variera i bränsletryck eller spridarna blir skitiga eller liknande... _________________ Ford Focus -05 med svängarambitioner "Hellre Focus på bana än Porsche i garage" |
||||
Skruva banåkabil Lambdavärden? | 4468 besök totalt |