Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Lambdavärden?
4468 besök totalt
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499


Trådstartare
Håller på och mappar bilen och är lite osäker på hur snålt man vågar bestycka på dellasten.
Just mellan 2000-4000rpm kan jag tänka mig att man kan spara mycket bensin om man får till justeringarna bra där. Hur lågt vågar man gå?
Motorn är en relativt högkompad (ca 12:1) 4 ventilad 4:a på 2,4liter.
På full belastning ligger vi på ca 0,89 i lambdavärde. Ska enligt mannen som mappar bilen vara där effekten finns.

Nå vad säger alla duktiga personer här inne?

Körde lite grovjustering häromdagen men kom bara upp till 6000rpm, sen gick däcken sönder. Hade 260nm vid 6000rpm. Kan detta vara godkänt på denna motor?

/Jonas

_________________
Jonas Edling
Citera
Peter Olesen
Skepplanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 402



På prestandamotorer är det kanske ingen bra idé att spara lite bensin, ett ras lär ju kosta mycket mer. Om du har möjlighet att köra i closed-loop så är det kanske bästa lösningen på låg och mellan last, beror ju lite på vilket sprut du har. Men på fullgas bör du nog ligga där du ligger.
Ev kan du ligga på runt lambda 1.0 vid låglast och tomgång, det gillar ju även SBP

_________________

Ford Focus -05 med svängarambitioner
"Hellre Focus på bana än Porsche i garage"
Citera
jeremia
Kalmar
Här sen Mar 2004
Inlägg: 62



Vad anvender du för att mappa bilen "sput" ? hur mäter du lambda ? bredbands eller ?

_________________
Jeremia Gadd

Honda civic VT
Citera
rgx
Göteborg
Här sen Apr 2004
Inlägg: 37



Här är en länk med lite jämförelser om vridmoment
http://www.pumaracing.co.uk/power2.htm

Där finns också en bra text om effektmätning på rullande landsväg. Läsvärd.

mvh/Rolf

_________________
Rolf Gustafsson
V40 T4
Citera
Dan Johansson
Falun
Här sen Jun 2004
Inlägg: 585



0.89 volt berättar att det är en smalbandslambda.
egentligen rätt värdelös för "seriös" mappning.
den berättar enbart om du har för mkt eller för lite bensin.


sådär ser det ut, både för bred- och smal-bandslambda.
Citera
HPZ
Göteborg
Här sen Apr 2004
Inlägg: 209



0.89 i detta fall är inte volt, det är de facto ett annat sätt att utrycka blandningsförhållandet. Med detta sätt är 14.7:1 = 1.0, uttrycket 0.89 innebär ett luftunderskott på 11%. Detta är ett fullt rimligt värde för en sugmotor på fullast, medans en turbomaskin skulle kräva avsevärt fetare blandning 0.75-0,85 beroende på trimningsgrad.

Mvh, Peter


fizz skrev:
0.89 volt berättar att det är en smalbandslambda.
egentligen rätt värdelös för "seriös" mappning.
den berättar enbart om du har för mkt eller för lite bensin.


sådär ser det ut, både för bred- och smal-bandslambda.

_________________
Peter ovner
Citera
Dan Johansson
Falun
Här sen Jun 2004
Inlägg: 585



läste lite snabbt tydligen ... (undrar vart jag fick volt ifrån?)
Citera
HPZ
Göteborg
Här sen Apr 2004
Inlägg: 209



Hehehe, blir sådär ibland....

fizz skrev:
läste lite snabbt tydligen ... (undrar vart jag fick volt ifrån?)

_________________
Peter ovner
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499


Trådstartare
Visst är det bredbandlambda vi pratar om. Motec står det på den.
Då är det skönt att höra att ni andra tycker att det verkar rimligt.
Hittade lite mer effekt och vrid igår när vi fortsatte mappa.
260hk och 280nm ur 2,4 liter sugmotor. Känns faktiskt rätt ok.

_________________
Jonas Edling
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



Detta är Goran , skriver från Mattias dator:

Det finns ingen anledning att köra fett om där det inte behövs. Håll dig till 12.8 eller dylikt vid WOT men gå upp mot stochiometriskt vid låglast. Inget fel om bilen drar mindre soppa...snarare fördel, även om du kör på bana.

Men som sagt, detta betyder inte att du ska gå till 14.7 så fort spjället inte ligger på 100% utan kanske börja fasa från 70% och neråt.
Citera
Peter Olesen
Skepplanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 402



Kommer det att sitta en lambda (smalbands) i bilen när ni är klara?
I så fall finns det ju möjlighet att köra i closed-loop mot den på låglast/medellast.

_________________

Ford Focus -05 med svängarambitioner
"Hellre Focus på bana än Porsche i garage"
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499


Trådstartare
Japp det sitter smalbandslambda i bilen också. Den kommer att få sitta kvar. På den sonden som sitter i bilen från början är det 3 kablar som ska anslutas. In i DTA boxen är det bara 2. Kan man rationalisera bort en av kablarna eller behöver man byta ut sonden helt? Tips på vilken bil man kan ta ifrån isf?
När vi ändå diskuterar bredbandssonder: Är det någon som har koll på hur dessa ligger till prsimässigt? Bra och billigt vore inte fel...
/Jonas

_________________
Jonas Edling
Citera
Dan Johansson
Falun
Här sen Jun 2004
Inlägg: 585



M3Jonas skrev:
Japp det sitter smalbandslambda i bilen också. Den kommer att få sitta kvar. På den sonden som sitter i bilen från början är det 3 kablar som ska anslutas. In i DTA boxen är det bara 2. Kan man rationalisera bort en av kablarna eller behöver man byta ut sonden helt? Tips på vilken bil man kan ta ifrån isf?
När vi ändå diskuterar bredbandssonder: Är det någon som har koll på hur dessa ligger till prsimässigt? Bra och billigt vore inte fel...
/Jonas


om det är 3 kablar på lambdan är 2 till förvärmningen (kan vara vita) och en till signal. Signaljord tas i
lambdans hölje (dvs i vilken jordpunkt som helst). Om du kopplar någon av värmningens sladdar till
sprutet kan du förstöra boxen, efterssom den bara räknar med att få max 5 volt (om det är en WB) och
inte 12 volt. Vissa sprut har inte skyddade ingångar ....

om du inte vet exakt hur du ska koppla är det nog bäst att kolla väldigt noga innan ...
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499


Trådstartare
fizz skrev:
[
om det är 3 kablar på lambdan är 2 till förvärmningen (kan vara vita) och en till signal. Signaljord tas i
lambdans hölje (dvs i vilken jordpunkt som helst). Om du kopplar någon av värmningens sladdar till
sprutet kan du förstöra boxen, efterssom den bara räknar med att få max 5 volt (om det är en WB) och
inte 12 volt. Vissa sprut har inte skyddade ingångar ....

om du inte vet exakt hur du ska koppla är det nog bäst att kolla väldigt noga innan ...


OK tack för de upplysningarna!
En liten tanke bara: om man kopplar förvärmningssladden till boxen borde det väl inte hända någonting... Det kommer väl inte 12v ut ur sonden, det är väl matningen till sonden som är 12v?
Vad är WB?

Vilka bilar har sonder med 2 kablar original?

MVH Jonas

_________________
Jonas Edling
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



det är ingen matning till sonden.

jag citerar mig själv och vad jag skrev.

smalband lambda funger så att
du har två eletroder av platina. den ena får syre från avgaserna och den andra från omgivningsluften. mellan elektroderna finns en elektrolyt av
zirconiumdioxid och yttriumoxid.
det kommer uppstå en poteneilskillnad mellan elektroderna när syremolekylerna träffar elektroderna.

sen är det ett tunt skikt av nån kermaisk beläggning som ska skydda sonden men ändå släpper igeonom syre molekyler.


det är alltså potetialskillnaden som vi utläser som en spänning

den matning som finns till en sond är 12volt och är till förvärmninselementet som brukar vara på 300-350W

WB stånr för wide band ( bredbandslambda)

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Dan Johansson
Falun
Här sen Jun 2004
Inlägg: 585



M3Jonas skrev:
fizz skrev:
[
om det är 3 kablar på lambdan är 2 till förvärmningen (kan vara vita) och en till signal. Signaljord tas i
lambdans hölje (dvs i vilken jordpunkt som helst). Om du kopplar någon av värmningens sladdar till
sprutet kan du förstöra boxen, efterssom den bara räknar med att få max 5 volt (om det är en WB) och
inte 12 volt. Vissa sprut har inte skyddade ingångar ....

om du inte vet exakt hur du ska koppla är det nog bäst att kolla väldigt noga innan ...


OK tack för de upplysningarna!
En liten tanke bara: om man kopplar förvärmningssladden till boxen borde det väl inte hända någonting... Det kommer väl inte 12v ut ur sonden, det är väl matningen till sonden som är 12v?
Vad är WB?

Vilka bilar har sonder med 2 kablar original?

MVH Jonas


om du inte kopplar in förvärmning, utan bara signal och en av sladdarna till förvärmningen till ditt sprut får
du troligen bara en vääääldigt konstig signal (om någon) från lambdan. men om du kopplar en av värmens trådar
till +12v, och de andra två till boxen får du för hög spänning in i sprutet, och det kan säga poff. (vissa
sprut har jue iofs stöd för dubbla lambdasonder, så bräner man en ingång kanske det går att använda
den andra) ...

det finns inga 2-tråds lambdasonder så vitt jag vet.
det finns 1 tråd (bara signal, ingen förvärmning), 3 trådar (signal, två trådar till förvärmning) och
4 trådar (signal, signaljord + två trådar till förvärmning) den sista typen är att föredra, om man får välja.

om du har en lambda med 1 tråd måste den sitta direkt efter grenröret annars är det stor risk att den aldrig
uppnår lämplig arbetstemperatur ..
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499


Trådstartare
ok. Sitter och kollar på kopplingsschemat för boxen. Där har jag en sladd som heter "lambda gnd" och en som heter "lambda sig".

Menar ni då att man kan ta jorden från vanliga motorjorden? och att den kabeln som inte är förvärmning är signalkabeln. Ber om ursäkt för massa dumma frågor men som ni märker e jag inte så hemma på lambdasonder...
Behöver man använda förvärmningen? Är det bara vanlig 12v matning direkt från batteri/tändning?

MVH Jonas

_________________
Jonas Edling
Citera
Dan Johansson
Falun
Här sen Jun 2004
Inlägg: 585



förvärmningen behövs, ja. Om din lambdasond inte blir varm visar den fel...'

många bilar har orginal förvämningen kopplad parallellt med bränslepumpen...

"lambda gnd" kopplar du till motorjord, om du inte drar en separat sladd som
du jordar i avgasröret, bredvid lambdan ... finns både för- å nackdelar med detta ..

det finns inga dumma frågor, bara dumma svar ..
Citera
Peter Olesen
Skepplanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 402



Förvärmningen är av NTC typ dvs den är självreglerande, behövs bara +12V och jord.

Kolla också om boxen stödjer closed-loop i mappningen, då kan du köra mot din smalbandslambda i låg och mellan-last, kanska t o m tomgång. Det ger bra bränsle ekonomi och dessutom anpassar den sig om det skulle variera i bränsletryck eller spridarna blir skitiga eller liknande...

_________________

Ford Focus -05 med svängarambitioner
"Hellre Focus på bana än Porsche i garage"
Citera
Skruva banåkabil
Lambdavärden?
4468 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande