Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
24volts och 12volt, hur kopplar jag?
1, 2, 3   >>
52 besök senaste veckan (12565 totalt)
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
jag ska bygga lite väskor för tidtagning och kameror....

och behöver både 12v och 24v, och kommer lösa det med 3st mc-batterier av lämplig storlek (biltema 12v 12AH) med parallel kopplat ihop 2st för att få 24volt och direkt från det tredje batteriet till dekodern som behöver 12v...

så långt så är det lätt....

MEN om jag vill ha ett intag för att ladda alla 3 samtidigt med en Ctek batteriladdare...

hur kopplar jag ihop dom tre seriellt och sätter brytare av vilken sort? för att få laddning på alla tre samtidigt av en laddare..... och förmodar att jag även behöver en brytare mellan plus och minuspolen på dom två som är kopplade ihop för 24v?

nån som har bra koll på ett sånt kopplingsschema och bra råd?

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



Börja med att seriekoppla för att få 24-volt.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
erikjakan skrev:
Börja med att seriekoppla för att få 24-volt.


det är fixat redan....

jag vet skillnaden kopplingarn för att få 2st batterier till 24v eller till dubbelt så starkt 12v...

men intressanta är hur gör jag en koppling som kan ladda alla tre samtidigt med en 12v och även ha ett separat 12volts batterie och 2st ihopkopplade som ger 24v... dvs 2 olika enheter som lämnar varsin styrka på 12 och 24 volt till 2 olika saker.... men som EN enhet som tar emot 12laddning.... allt kopplat men olika brytare som fixar det på rätt sätt så man inte gör fel lätt i omkopplingarna sen....

nån som har koll på lite mer komplicade kopplingschemor?

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Fredrik - SLC skrev:
parallel kopplat ihop 2st för att få 24volt


seriellt!



Sen behöver du väl inte tre batterier, räcker väl med två?


Enklast blir två 12V batterier med varsin laddare. Klappat o klart. Det enda viktiga är att laddarna inte ska vara gjorda att jordas. Så att deras varsin 12V laddning flyter. Då är det bara att koppla in på de seriekopplade batterierna när de fortfarande är ihopkopplade.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Fredrik - SLC skrev:
parallel kopplat ihop 2st för att få 24volt


seriellt!



Sen behöver du väl inte tre batterier, räcker väl med två?


Enklast blir två 12V batterier med varsin laddare. Klappat o klart. Det enda viktiga är att laddarna inte ska vara gjorda att jordas. Så att deras varsin 12V laddning flyter. Då är det bara att koppla in på de seriekopplade batterierna när de fortfarande är ihopkopplade.


skriver jag så luddigt ???

det är 2st strömenheter som den ena behöver 12v och den andra 24v i väskan... en router och en dekoder... och dekodern är känslig och dyr så jag behåller helst en EGEN 12v batteri separat till din.... så det är 3 batterier... Ett helt fristående 12v som är kopplat till dekodern... och 2st 12v som är ihopkopplade för att få 24volt till routern....... så långt är det redan fixat...

nu var frågan hur jag kopplar för att få det att funka så..... MEN även genom brytare kunna få dom 3 batterierna att bli 3st ihopkopplade 12volts batterier som kan laddas av EN batteriladdare....

dvs 2st helt olika set ups... en för att ladda och en för att ta ut ström till 2 olika enheter som kräver olika strömstyrkor....

jag inser att man behöver en massa kabel och strömbrytare... men om någon som är duktig på 12volts scheman så får man gärna hjälpa till....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Det finns lite olika sätt att göra det på men då tänker jag att det finns risk att råka göra fel så jag väljer att inte visa direkt hur jag tänker. Det finns fler som är bättre begåvade än mig på detta. Men ja det Går att få till mer eller mindre rätt.

Jag utgår ifrån att din befintliga laddare är en 12v och inte 24volt?

Är det tänkt att du ska kunna ha laddaren igång medan du tar ut ström så ser jag defenetivt risker om elektroniken är känslig, dvs det lär tillkomma en del säkerhet

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
knotan skrev:
Det finns lite olika sätt att göra det på men då tänker jag att det finns risk att råka göra fel så jag väljer att inte visa direkt hur jag tänker. Det finns fler som är bättre begåvade än mig på detta. Men ja det Går att få till mer eller mindre rätt.

Jag utgår ifrån att din befintliga laddare är en 12v och inte 24volt?

Är det tänkt att du ska kunna ha laddaren igång medan du tar ut ström så ser jag defenetivt risker om elektroniken är känslig, dvs det lär tillkomma en del säkerhet


ja, laddaren är ctek 12v.....

nej, det är antingen ladda eller ta ut ström.... det finns inget behov av båda samtidigt....

jag har en tanke med om hur göra det..... med att antal strömbrytare.....

strömbrytare av/på 12volt ut
Strömbrytare av/på 24volt ut
Strömbrytare koppla bort ihopkopplingen för 24v mellan batteri 1 och 2...
Strömbrytare koppla ihop dom 3 batterierna för 12v in.... hur många behövs för säkert? .. 3?

men vill gärna ha input av någon som är duktig så man inte gör fel....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
eller kan lägga till flervalbrytare som gör omkopplingarna mellan 12v och 24v? och vilka behöver man isåfall?

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
SHySwe
Fagersta
Här sen Aug 2010
Inlägg: 358



Det korta svaret är att tänka lite mer...
Om jag hade ditt behov så hade jag använt ett enda men större 12v batteri. Som inte blir felkopplat när du ska ladda och har bråttom. Och kan vara anslutet och laddas under drift.
Och en stepup-regulator till 24v. Eftersom du tittar på 12ah så antar jag att grejerna inte drar så mycket ström?


.

_________________
Samuel Hyving
Lekbil: Chrysler PT Cruiser GT
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Jag hade ändå kört med bara två, finns ingen anledning att ha ett extra separat för 12V när det redan finns stabil och säker 12V tillgänglig med bara två batterier. Men fine, du har redan shoppat detta om jag förstår rätt. Lite synd. För det optimala är nog ett 12V batteri + en laddare + ett litet 12 till 24 volt switchat agg. Finns en uppsjö av den här typen https://www.aliexpress.com/item/DC-DC-DC-3-35V-to-3-5-35V-LTC1871-Boos . . . . Bara att köpa någon populär modell som går att lita på.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Jag hade ändå kört med bara två, finns ingen anledning att ha ett extra separat för 12V när det redan finns stabil och säker 12V tillgänglig med bara två batterier. Men fine, du har redan shoppat detta om jag förstår rätt. Lite synd. För det optimala är nog ett 12V batteri + en laddare + ett litet 12 till 24 volt switchat agg. Finns en uppsjö av den här typen https://www.aliexpress.com/item/DC-DC-DC-3-35V-to-3-5-35V-LTC1871-Boos . . . . Bara att köpa någon populär modell som går att lita på.


jag har provat 12-24 agg.... kostat mig 2st dekodrar redan... så det är testat och kraschat och kommer inte testat igen....

så kör på krångligare men säkrare lösningen med helt eget batteri till dekodern.... dom är lite för dyra tidtagningsdekodrarna för att våga lita på stepup.....däremot när jag kör enbart routrarna till enbart kamerorna så kör jag såna step ups och ett 12v redan...och där funkar det då dom inte lika känsliga...

så frågan är fortfarande hur kopplar jag exakt det jag frågar efter och inte andra lösningar....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Blir väldigt svårt att ladda alla tre med en laddare samtidigt. Tyvärr.

Men man kan ha brytare så du laddar dom en efter en. Blir ju attans knökigt handhavande bara. Går ju att automatisera också så att den laddar ett tillräckligt mycket först och sen laddar nästa.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Blir väldigt svårt att ladda alla tre med en laddare samtidigt. Tyvärr.


varför ? ... om man har allting kopplat ihop i olika varianter för ut och in ström , men brytare på det .... så man kan välja vilken variant man vill ha?

jag inser att det finns möjlighet att göra fel då när man väljer brytare ... men det ansvaret tar jag på mig själv att märka upp saker ordentligt....


rent generellt är det ju bara koppla ihop plus polerna i en rad och minus polerna i en rad för att ladda alla tre på en gång med en laddare..... då batterierna är exakt lika gamla och av samma sort, så ska det ju inte vara något problem....

på samma sätt som dom 20 batterierna i min buss är ihopkopplade i 10st 24volts enheter och därefter kopplade på rad.. och laddas med EN 24volt laddare....

sen har jag en helt annan kopplings variant för att ta ut ström..... men att kopplingarna sitter där och är då bortkopplade med strömbrytare kan väl knappast vara ett bekymmer? om man kopplat rätt?

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
enkel skiss....




går det göra enklare? eller är det några direkt fel..... ?

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Ah, koppla från lasterna och sen parallellkoppla alla tre och ladda dom. Tänkte att de fortfarande skulle driva grejerna när du laddade.

Då är det bara batteriet kopplat till 24V som blir flerpoligt att bryta. De två som redan är kopplade till jord behöver bara varsin enpolig switch som växlar deras pluspoler mellan last och laddaren.

Det batteriet som är kopplat till 24V behöver en tvåpolig switch. Ena polen ska växla det egna batteriminuset mellan 12V-polen på det andra batteriet som det är seriekopplat med i ena läget och i switchens andra läge till jord istället. Switchens andra pol ska växla batteriets pluspol mellan 24V-lasten och laddarens 12V.

Summa sumarum funkar alltså en enda fyrpolig switch för rubbet.

Det måste vara en break before make (vilket i princip alla är) för annars blir det... spännande med batteriet kopplat till 24V.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Ah, koppla från lasterna och sen parallellkoppla alla tre och ladda dom. Tänkte att de fortfarande skulle driva grejerna när du laddade.

Då är det bara batteriet kopplat till 24V som blir flerpoligt att bryta. De två som redan är kopplade till jord behöver bara varsin enpolig switch som växlar deras pluspoler mellan last och laddaren.

Det batteriet som är kopplat till 24V behöver en tvåpolig switch. Ena polen ska växla det egna batteriminuset mellan 12V-polen på det andra batteriet som det är seriekopplat med i ena läget och i switchens andra läge till jord istället. Switchens andra pol ska växla batteriets pluspol mellan 24V-lasten och laddarens 12V.

Summa sumarum funkar alltså en enda fyrpolig switch för rubbet.

Det måste vara en break before make (vilket i princip alla är) för annars blir det... spännande med batteriet kopplat till 24V.


Hur kopplar jag en 4polig?

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1826



EDIT 2: Nytt schema i senare post som inte har potentialskillnad mellan minus, låter denna ligga kvar för att inte förstöra konfersationshistoriken.

EDIT: Det räcker med en trepolig brytare, har uppdaterat bild och text.

De tre brytarna sitter i samma hölje och påverkas samtidigt av knappen/vredet/vippan, men jag ritade dem separat för överblickens skull. De är ritade i driftläge, i laddningsläge står alla nedåt istället. Det behövs alltså en växlande trepolig brytare som släpper kontakten innan nästa sluts som Magnus påpekade men det är inte så vanligt med tvärt om.

Jag föreslår nyckelbrytare eller med någon form av förregling mot oänskad manöver så man inte råkar göra något dumt under drift/laddning.

Vill man så kan man sätta laddarens plus på det högra batteriet istället så får man inte mer än två anslutningar till varje pol istället för tre på den vänstra pluspolen. Det möjliggör också separat laddning av 12V-batteriet när brytarna står i driftläge.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06
Citera
SHySwe
Fagersta
Här sen Aug 2010
Inlägg: 358



Jag tror på många saker.
Den här lösningen är kanske inte en av dem.
Anta att du använder 12v-batteriet länge eller glömmer slå av routern så batteriet blir tomt. Sen kopplar du ihop det med de andra två för att ladda och dom är nästan fulla. I bästa fall är det bara omkopplaren som får ta stryk.
Om du inte gillar stepup så kanske du kan tänka dej stepdown? Dvs iaf inte tre batterier som har olika laddningsgrad.
Ang trasiga dekodrar så finns det kanske en risk att felet beror på att batterierna inkl stepup ger för låg laddning/spänning och därför knäcks av hög ström? Så samma sak kan hända även utan stepup?
Omkopplaren hade jag gjort relästyrd.

_________________
Samuel Hyving
Lekbil: Chrysler PT Cruiser GT
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
Victor. skrev:

EDIT: Det räcker med en trepolig brytare, har uppdaterat bild och text.

De tre brytarna sitter i samma hölje och påverkas samtidigt av knappen/vredet/vippan, men jag ritade dem separat för överblickens skull. De är ritade i driftläge, i laddningsläge står alla nedåt istället. Det behövs alltså en växlande trepolig brytare som släpper kontakten innan nästa sluts som Magnus påpekade men det är inte så vanligt med tvärt om.

Jag föreslår nyckelbrytare eller med någon form av förregling mot oänskad manöver så man inte råkar göra något dumt under drift/laddning.


det där ser vettigt ut... har du något förslag på bra brytare med nyckel? ....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Den här är inte så bra. Kortsluter laddaren? Och har jordpotentialen med 12V skillnad vilket kräver att apparaterna måste ha isolerad matningsjord vilket inte alltid är fallet. Det går att koppla på flera olika sätt men följ hur jag skrev tex så lirar det. Jag håller med om kommentaren att laddaren och batterierna måste klara parallell laddning. Och om ett är urladdat och ett är någorlunda laddat när man slår över till laddläge så kommer det initialt bli riktigt riktigt fett med ström som brytaren måste klara.


_________________
Magnus Thomé
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Den här är inte så bra. Kortsluter laddaren? Och har jordpotentialen med 12V skillnad vilket kräver att apparaterna måste ha isolerad matningsjord vilket inte alltid är fallet



fler brytare ? ... jag har inga problem med fler brytare om det gör det säkrare....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Skruva banåkabil
24volts och 12volt, hur kopplar jag?
1, 2, 3   >>
52 besök senaste veckan (12565 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande