Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Stoptech Sport eller EBC Yellow?
1, 2   >>
14450 besök totalt
kribba2000
Stockholm
Här sen Jan 2018
Inlägg: 9


Trådstartare
Hej! Tänkte byta standard beläggen på min BMW F30 till att kunna klara lättare bankörning. Har förstått
att alla belägg inte funkar på vintern. Har nu hittat Stoptech och EBC som ska funka med M-Sport bromsar
hela året. Nån som testat dessa, och vad kan rekommenderas?

_________________
christian bergqvist
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Det finns några som kör bana med gula EBC som det funkar för, ena handens fingrar räcker för att räkna dom. Antalet som testat gula EBC där beläggen överhettats, slutat bromsa och tagit helt slut på en enda banträff är många många tyvärr.

De har bra marknadsföring de däringa...


Välkommen hit förresten

_________________
Magnus Thomé
Citera
kribba2000
Stockholm
Här sen Jan 2018
Inlägg: 9


Trådstartare
Tack (-:

Kan Stoptech vara bättre eller har ni några andra bra förslag?

_________________
christian bergqvist
Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014
Inlägg: 327



Jag har förvisso bara kört stoptech på gata och osäker på vilken modell (om de har flera)
Men då var det utan anmärkning.


PEAN Sweden som är insatt på bromsar rekommenderade ändå stoptech (iofs för just gata) så skit lär det inte vara

_________________
/ Erik Nilsson
Körde en Impreza WRX STi PSE
Drömmer nu om en supersjua istället.
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111



Jag har aldrig kört EBC belägg men det sägs vara riktigt illa för en såpass tung bil thumbs down

Stoptech har jag däremot kört. Min erfarenhet är att det är ett väldigt trevligt gatbelägg som funkar sådär på bana. Om man plågar det hårt så glacear belägget men det faller inte sönder så som jag sett EBC.

Om man tar det lugnt, kör korta stiftar och kyler så mycket så borde det funka fint.

Men bättre än originalbelägg är det ju och som sagt ett väldigt bra gatbelägg som funkar fint året om. thumbs up

Vil man ha ett riktigt banåkarbelägg (typ pagid, PFC eller endless) så är det definitivt värt de extra pengarna men man får ju tyvärr andra problem så som massvis med gnissel och massvis med bromsdamm.

Något mellanting sägs vara Ferrodo Ds2500 men jag har aldrig testat det.

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
kribba2000
Stockholm
Här sen Jan 2018
Inlägg: 9


Trådstartare
Ska kolla med PEAN, bra tips!

_________________
christian bergqvist
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Jag hade nog kört på Stopteck eller DS2500, själv kör jag dock EBC Yellowastuff på min Clio. Nu är det en lätt bil och där verkar dom funka för folk.

Mina cent om EBC


Riktigt bra bett på gata kalla som varma
Gnisslar extremt lite
Dammar
Har bara testat 10 varv på knutan och då i symbios med gatwannebe Rdäck och då levererade dom vad dom skulle.

Så egentligen är jag än så länge väldigt nöjd med dom men detta till trots hade jag som ett alternativ till original beläggen valt Stoptech

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Johan Sjöström skrev:
Jag hade nog kört på Stopteck eller DS2500, själv kör jag dock EBC Yellowastuff på min Clio. Nu är det en lätt bil och där verkar dom funka för folk.

Mina cent om EBC


Riktigt bra bett på gata kalla som varma
Gnisslar extremt lite
Dammar
Har bara testat 10 varv på knutan och då i symbios med gatwannebe Rdäck och då levererade dom vad dom skulle.

Så egentligen är jag än så länge väldigt nöjd med dom men detta till trots hade jag som ett alternativ till original beläggen valt Stoptech


Du är en av de där som jag räknat på min ena hands fingrar

_________________
Magnus Thomé
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 838



EBC är gjorda av smör
Det där med att belägg inte funkar kalla är mycket gamla skrönor, jag tror mer att det hänger på att ett kallt racing bromskloss bromsar lika bra som orginal bromsar men när de är varma bromsar de dubbelt så bra. Då kan man uppleva att de inte fungerar kalla. Kört carbotech och Hawks race belägg sommar och vinter på race bilen mazda mx-5 och det funkar fint.
PEAN är mycket hjälpsamma men de har inte Hawk som är mina personliga favoriter.

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Jag körde PFC08 hela vintern. Jodå, det bromsar allt man behöver thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7704



Dem absolut bästa beläggen jag testat är utan tvekan PFC.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5251



BDS säljer DS2500 över disk och har bra priser.

Bonus var att mina var ca 500kr billigare över disk än många tar online.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
shadow
Sthlm
Här sen Jun 2011
Inlägg: 169



Endast testat PFC 08, funkar bra på både gata och bana.

_________________
Per Englund
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

shadow skrev:
Endast testat PFC 08, funkar bra på både gata och bana.


Det är det bästa belägget jag kört också. Härligt direkt bett och tål temperatur rent fantastiskt. Men... det kan skrika som en gris när man bromsar lätt i låg fart. Och vara helt tysta. Vete fan varför. De jag har på nu var tysta hela förra säsongen jag hade dom och hela vintern men nu, jöööööösses. Plockade ur dom igår, filade 45-grader på beläggen och smackade på lite kopparpasta mellan kolv o belägg, lite sådär jagtestaralltliteiblindo. Det skrek lika mycket när jag körde iväg när jag var klar Men när jag kört ett tag så kanske kanske kanske det började bli bättre. Får se idag.

_________________
Magnus Thomé
Citera
shadow
Sthlm
Här sen Jun 2011
Inlägg: 169



Magnus Thomé skrev:
shadow skrev:
Endast testat PFC 08, funkar bra på både gata och bana.


Det är det bästa belägget jag kört också. Härligt direkt bett och tål temperatur rent fantastiskt. Men... det kan skrika som en gris när man bromsar lätt i låg fart. Och vara helt tysta. Vete fan varför. De jag har på nu var tysta hela förra säsongen jag hade dom och hela vintern men nu, jöööööösses. Plockade ur dom igår, filade 45-grader på beläggen och smackade på lite kopparpasta mellan kolv o belägg, lite sådär jagtestaralltliteiblindo. Det skrek lika mycket när jag körde iväg när jag var klar Men när jag kört ett tag så kanske kanske kanske det började bli bättre. Får se idag.


Är ju lite kul att se andras reaktioner när de tror att "här kommer det en skrothög"

_________________
Per Englund
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

shadow skrev:
Är ju lite kul att se andras reaktioner när de tror att "här kommer det en skrothög"


Tada!!!

https://rejsa.nu/intradesformular.asp

_________________
Magnus Thomé
Citera
shadow
Sthlm
Här sen Jun 2011
Inlägg: 169



Magnus Thomé skrev:
shadow skrev:
Är ju lite kul att se andras reaktioner när de tror att "här kommer det en skrothög"


Tada!!!

https://rejsa.nu/intradesformular.asp


Vi som redan gjort provet, måste vi ta om det?

_________________
Per Englund
Citera
kribba2000
Stockholm
Här sen Jan 2018
Inlägg: 9


Trådstartare
Pratade med PEAN idag, har beställt Stoptech. Dom menade att det inte var det bästa förstås för bankörning,
men en bra kompromiss som inte gnisslar och dammar vid vardagskörning, och är ett bra steg över normal beläggen.

_________________
christian bergqvist
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

shadow skrev:
Magnus Thomé skrev:
shadow skrev:
Är ju lite kul att se andras reaktioner när de tror att "här kommer det en skrothög"


Tada!!!

https://rejsa.nu/intradesformular.asp


Vi som redan gjort provet, måste vi ta om det?


JA!



_________________
Magnus Thomé
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598



Carbotech XP8 kan vara ett ok alternativ också för lätt bankörning, jag har kört det på flera bilar och det brukar inte gnissla så mycket.

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
kribba2000
Stockholm
Här sen Jan 2018
Inlägg: 9


Trådstartare
Stoptech är monterat nu iallafall. Får väl se hur det håller på Spa om en dryg månad.
Jag är junybörjare o lär väl ändå inte köra som en galning.
Var inne på bavaria raceing hemsida oxå. Lite svårt och förstå. Är det en club man
går med i eller köper man bara biljett till dom olika evenemangen som anordnas?
Alla evenemangen står inte heller med på köpsidan. kan dom vara slutsålda?

_________________
christian bergqvist
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Stoptech Sport eller EBC Yellow?
1, 2   >>
14450 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande