Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
hur hårt och ofta skall man dra hjulskruvar
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (6764 totalt)
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10628


Trådstartare
Hej!

Råkade nyss ut för att ett av hjulen lossade på Passaten, inte helt dock. Det vibrerade lite konstigt. Drog skruvarna med 70 Nm när jag monterade hjulen i början av April. Skruvarna är M14x1,5. Fälgarna är gamla och har sedan länge ingen färg kvar i konan (som kan ge problem)

Jag har sedan dess åkt bana en gång och 600-700 mil på gatan. Inga vibrationer eller konstigheter förrän idag. Har inte efterdragit sedan dess, men det brukar jag inte göra.

När jag märkte att det började vibrera stannade jag och ryckte allt vad jag orkade i hjulen. Inget glapp. Kliade mig i huvudet och åkte vidare några hundra meter och vibrationerna ökade markant. Ytterligare en koll och kli i huvudet. Åkte ytterligare två hundra meter och kände att : DET HÄR GÅR INTE!

Stannade och grävde fram nycklar till bultar och låsbara kåpor. Alla skruvar vänster fram hade gängat ur sig ungefär ett varv.

"Lessons learned":
1. Det räcker inte med att "rucka" på bilen för att upptäcka glappa skruvar.
2. Det blir SNABBT värre. Skulle gissa mindre än en kilometer mellan början på vibration och totalhaveri (om jag kört vidare).

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Varierar väl väldigt mycket beroende på bil och hur den används.....

Extremfallet var väl NJ Racing med sin Ex-BTCC BMW som var TVUNGNA för att inte tappa framhjulen använda en Hylsa med 1.3meters skaft och låta en meck på 95Kg HOPPA FLERA GÅNGER på skaften för att få tillräckligt moment i centrumbulten...... Och det vid VARJE depåstopp.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Peter Olesen
Skepplanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 402



Du kryssdrar väl?

Med 1.5 i stigning kan man nog dra rätt rejält utan problem. Typ spärrskaft utan förlängare så mycket man orkar...

_________________

Ford Focus -05 med svängarambitioner
"Hellre Focus på bana än Porsche i garage"
Citera
rylander
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 628



På Porschen drar jag dom med 130 Nm, i enlighet med instruktionsboken...har inte haft några problem med att dom lossnat.

_________________
/Patrik Rylander
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

100-120nm blir rätt moment för dig

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

DJ skrev:

1. Det räcker inte med att "rucka" på bilen för att upptäcka glappa skruvar.
2. Det blir SNABBT värre. Skulle gissa mindre än en kilometer mellan början på vibration och totalhaveri (om jag kört vidare).


1. Jepp. Har varit med om detta två ggr med två olika bilar. Finns ingen möjlighet att kolla läget med något annat än att dra åt bultarna.

2. Beror på... en gång så blev det sämre vansinnigt fort, precis som du beskriver men en annan gång tog det någon mil eller så.

Det var inte jag som hade dragit bultarna någon av de två ggr jag råkade ut för detta Jag drar åt ordentligt ... så ordentligt så att jag dragit av en bult och nyligen bytt alla hjulbultar eftersom flera sträckt sig markant

_________________
Magnus Thomé
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Några till saker som kan inverka:


Har du kalibrerat momentnyckeln på sistone? Vad jag har läst så kan det skilja upp till 20% mellan
"bra" och "dåliga" momentnycklar.

Drog du åt "torrt" eller med någon form av smörja (det sistnämnda ger ett bra mycket högre moment).

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045



Jet skrev:

Drog du åt "torrt" eller med någon form av smörja (det sistnämnda ger ett bra mycket högre moment).


Precis, Bosse bildoktorn ordinerar stålborstning av gängor samt insmörjning, gärna kopparpasta.

_________________
/Anders C
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Har man nu har oflyt när man drar en skruv smord med ett moment som är avsätt för osmord skruv kan man passera flytgränsen för matrialet i skruven.
Att övervinna friktionen är en stor bit av åtdragningsmomentet.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Rylander skrev:
På Porschen drar jag dom med 130 Nm, i enlighet med instruktionsboken...har inte haft några problem med att dom lossnat.


och det är ändå muttrar i aluminium......... Drar man en M14x1,5 med eller utan smörja så kan den knappast börja flyta vid 130Nm.

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Anders Carlsson skrev:
Jet skrev:

Drog du åt "torrt" eller med någon form av smörja (det sistnämnda ger ett bra mycket högre moment).


Precis, Bosse bildoktorn ordinerar stålborstning av gängor samt insmörjning, gärna kopparpasta.

Var det inte han som även rekommenderade kopparpasta mellan fälg och anliggningsyta? Det låter däremot inte som nån bra ide.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3981



AndersY skrev:
Anders Carlsson skrev:
Jet skrev:

Drog du åt "torrt" eller med någon form av smörja (det sistnämnda ger ett bra mycket högre moment).


Precis, Bosse bildoktorn ordinerar stålborstning av gängor samt insmörjning, gärna kopparpasta.

Var det inte han som även rekommenderade kopparpasta mellan fälg och anliggningsyta? Det låter däremot inte som nån bra ide.


Jo, helst ett tjockt lager. Då fastnar de inte utan lossar lätt, nästan av sig själv liksom....

_________________
Ragnar Burenius
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18604



Det är ju dessutom jättesmart att spreja dit klägget på navet, för då kan man omöjligt missa skivan och det är ju kalasbra med kopparpasta på bromsskivorna.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Jag gjorde ett lite överslag på M14*15
tort ca my=0,14 och smort 0,05
Detta ger ca tort en spänning i skruvan på ca 560-590N/mm2 och smort på 1150-1250N/mm2
skruv Rm Rel(Rp0,2)
8.8 800 640
10.9 1000 900
12.9 1200 1080

Nu käns det som att spänningarna man får med smort är lite höga, jag tror muckelegucket man smörjer med inte klarar de yttryck man får i gängan och under skallen. Men att spänningen stiger ducktigt med smord skruv kontra trorr är det inget snack om.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10628


Trådstartare
Det var smort med kopparpasta i gängorna.

Momentskaftet är "feltema", dock helt nytt och "känns" ungefär rätt, inom 20% kanske? Får ta med till jobbet och kolla hur väl momenten stämmer.

70Nm fick jag lära mig när jag jobbade en sommar på VAG-verkstad, men man kanske borde öka lite. Har kontrolldragit all hjul nu och de andra skruvarna verkar sitta som de skall, inget glapp.

Kanske var det skit mellan fälg och nav?

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Momentet man skall dra med är helt beroende på skruvdimension och stigningen på gängan.
En fingänga dras med ett mindre moment än en grovgänga för att uppnå samma förspänning i skruven.
Men andra ord det går ej att säga något generält utan att veta skruvens gänga(dimension och stigning)

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4224

Hjälpmoderator

FSN skrev:
Rylander skrev:
På Porschen drar jag dom med 130 Nm, i enlighet med instruktionsboken...har inte haft några problem med att dom lossnat.


och det är ändå muttrar i aluminium......... Drar man en M14x1,5 med eller utan smörja så kan den knappast börja flyta vid 130Nm.


Alu är väl stumt?
och då lär du behöva efterspänna.

Vanligt stål eller vad det nu är ger ju efter och sätter sig.

Därför man ska efterspänna när man har alufälgar tex.

_________________
Daniel Steiner
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10628


Trådstartare
fuling skrev:
Momentet man skall dra med är helt beroende på skruvdimension och stigningen på gängan.
En fingänga dras med ett mindre moment än en grovgänga för att uppnå samma förspänning i skruven.
Men andra ord det går ej att säga något generält utan att veta skruvens gänga(dimension och stigning)


M14x1,5

Enligt Colly Handbook är det ganska rätt med 70 Nm,som VAG använde.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Hmm 70Nm på M14*1,5 låter lite då en M14x2 8.8 kan dras till 145Nm tort.
Tom en std M12 8.8 kan dras till 91Nm tort.
Men behövs det inte mer än 70Nm, varför dra hårdare då?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

enl fälgtillverkare såsom oz/antera/kosei m.fl så ligger rekommendationerna på 100-130nm.
jag litar på dom iaf.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

dude:
100-130Nm generält eller anger de olika på olika bilar????

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Skruva banåkabil
hur hårt och ofta skall man dra hjulskruvar
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (6764 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande