Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil hur hårt och ofta skall man dra hjulskruvar | 1, 2 >> 4 besök senaste veckan (6764 totalt) |
Hej!
Råkade nyss ut för att ett av hjulen lossade på Passaten, inte helt dock. Det vibrerade lite konstigt. Drog skruvarna med 70 Nm när jag monterade hjulen i början av April. Skruvarna är M14x1,5. Fälgarna är gamla och har sedan länge ingen färg kvar i konan (som kan ge problem) Jag har sedan dess åkt bana en gång och 600-700 mil på gatan. Inga vibrationer eller konstigheter förrän idag. Har inte efterdragit sedan dess, men det brukar jag inte göra. När jag märkte att det började vibrera stannade jag och ryckte allt vad jag orkade i hjulen. Inget glapp. Kliade mig i huvudet och åkte vidare några hundra meter och vibrationerna ökade markant. Ytterligare en koll och kli i huvudet. Åkte ytterligare två hundra meter och kände att : DET HÄR GÅR INTE! Stannade och grävde fram nycklar till bultar och låsbara kåpor. Alla skruvar vänster fram hade gängat ur sig ungefär ett varv. "Lessons learned": 1. Det räcker inte med att "rucka" på bilen för att upptäcka glappa skruvar. 2. Det blir SNABBT värre. Skulle gissa mindre än en kilometer mellan början på vibration och totalhaveri (om jag kört vidare). _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||||
Varierar väl väldigt mycket beroende på bil och hur den används.....
Extremfallet var väl NJ Racing med sin Ex-BTCC BMW som var TVUNGNA för att inte tappa framhjulen använda en Hylsa med 1.3meters skaft och låta en meck på 95Kg HOPPA FLERA GÅNGER på skaften för att få tillräckligt moment i centrumbulten...... Och det vid VARJE depåstopp. |
||||||
Du kryssdrar väl?
Med 1.5 i stigning kan man nog dra rätt rejält utan problem. Typ spärrskaft utan förlängare så mycket man orkar... _________________ Ford Focus -05 med svängarambitioner "Hellre Focus på bana än Porsche i garage" |
||||||
1. Jepp. Har varit med om detta två ggr med två olika bilar. Finns ingen möjlighet att kolla läget med något annat än att dra åt bultarna. 2. Beror på... en gång så blev det sämre vansinnigt fort, precis som du beskriver men en annan gång tog det någon mil eller så. Det var inte jag som hade dragit bultarna någon av de två ggr jag råkade ut för detta Jag drar åt ordentligt ... så ordentligt så att jag dragit av en bult och nyligen bytt alla hjulbultar eftersom flera sträckt sig markant _________________ Magnus Thomé |
||||||
Några till saker som kan inverka:
Har du kalibrerat momentnyckeln på sistone? Vad jag har läst så kan det skilja upp till 20% mellan "bra" och "dåliga" momentnycklar. Drog du åt "torrt" eller med någon form av smörja (det sistnämnda ger ett bra mycket högre moment). _________________ Jörgen Eriksson |
||||||
Precis, Bosse bildoktorn ordinerar stålborstning av gängor samt insmörjning, gärna kopparpasta. _________________ /Anders C |
||||||
Har man nu har oflyt när man drar en skruv smord med ett moment som är avsätt för osmord skruv kan man passera flytgränsen för matrialet i skruven.
Att övervinna friktionen är en stor bit av åtdragningsmomentet. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
och det är ändå muttrar i aluminium......... Drar man en M14x1,5 med eller utan smörja så kan den knappast börja flyta vid 130Nm. _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||
Var det inte han som även rekommenderade kopparpasta mellan fälg och anliggningsyta? Det låter däremot inte som nån bra ide. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Jo, helst ett tjockt lager. Då fastnar de inte utan lossar lätt, nästan av sig själv liksom.... _________________ Ragnar Burenius |
||||||
Jag gjorde ett lite överslag på M14*15
tort ca my=0,14 och smort 0,05 Detta ger ca tort en spänning i skruvan på ca 560-590N/mm2 och smort på 1150-1250N/mm2 skruv Rm Rel(Rp0,2) 8.8 800 640 10.9 1000 900 12.9 1200 1080 Nu käns det som att spänningarna man får med smort är lite höga, jag tror muckelegucket man smörjer med inte klarar de yttryck man får i gängan och under skallen. Men att spänningen stiger ducktigt med smord skruv kontra trorr är det inget snack om. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Det var smort med kopparpasta i gängorna.
Momentskaftet är "feltema", dock helt nytt och "känns" ungefär rätt, inom 20% kanske? Får ta med till jobbet och kolla hur väl momenten stämmer. 70Nm fick jag lära mig när jag jobbade en sommar på VAG-verkstad, men man kanske borde öka lite. Har kontrolldragit all hjul nu och de andra skruvarna verkar sitta som de skall, inget glapp. Kanske var det skit mellan fälg och nav? _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||||
Momentet man skall dra med är helt beroende på skruvdimension och stigningen på gängan.
En fingänga dras med ett mindre moment än en grovgänga för att uppnå samma förspänning i skruven. Men andra ord det går ej att säga något generält utan att veta skruvens gänga(dimension och stigning) _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Alu är väl stumt? och då lär du behöva efterspänna. Vanligt stål eller vad det nu är ger ju efter och sätter sig. Därför man ska efterspänna när man har alufälgar tex. _________________ Daniel Steiner |
||||||
M14x1,5 Enligt Colly Handbook är det ganska rätt med 70 Nm,som VAG använde. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||||
enl fälgtillverkare såsom oz/antera/kosei m.fl så ligger rekommendationerna på 100-130nm.
jag litar på dom iaf. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Skruva banåkabil hur hårt och ofta skall man dra hjulskruvar | 1, 2 >> 4 besök senaste veckan (6764 totalt) |