Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Mickes streeeat buggy, Geometrisk framvagnshjälp behövs...
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (26998 totalt)
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2129



Den behöver inte vara så djup, bredden får inte vara för liten, du får prova dig fram lite.

De glasfiberstolar jag haft har varit sådana, både kartstolar & "stora". Det är inte alltid så tydligt utan mer som att ryggen är V-formad.

Varför? Det blir betydligt bekvämare.

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
MG Midget -61
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163


Trådstartare

_________________
Michael Thulesius
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



Beror inte de lite på hur ens rygg är konstruerad också? Har man stark rygg (lite rejälare rygg fileer är normalt) så bör inte ryggraden komma i kontakt med stolen kan jag tycka?

Sen beror de mycke på hur man sitter med, desto mer ihopsjunken man sitter, desto mer kommer ländryggen böja på sig och "trycka" ut ryggraden.

Bara ett par tankar.. Annars skulle jag säga att de nedre 2/3 delarna av stolen är de som de handlar om och skårans djup bör 1-2cm nästan räcka, 4-5cm bred förutsatt att ryggraden är rak

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
bop
Valla
Här sen Maj 2018
Inlägg: 333



Ville bara säga: Cool buggy! thumbs up thumbs up

_________________
Fredrik van Lienden
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163


Trådstartare
bop skrev:
Ville bara säga: Cool buggy! thumbs up thumbs up

Tackar...mycket mer tankar har gått i detta enkla bygge än man kan tro även om det är ett budgetbygge..och massor finns att förbättra. Grundtanken var en leksak med ett visst stuk!
Lite leksaksbil inte direkt en långfärds kärra..

_________________
Michael Thulesius
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163


Trådstartare
pillade lite med buggy.köpte en uppsättning revolution fälgar här av en rejsa medlem..för flertalet år sedan..
Rullade ut ett av hjulen som jag funderar att använda på buggyn


revolution 9*15 tum.. ja däcken är gamla..och buggyn skriker.... prestanda...not..



framhjulen 6*14 et 23 är tyvärr jobbig offset på vilket innebär att .. för att dom skall få plats under karossen bör framvagnen kortas 4 cm/sida...








så frågan e vad göra...är ju trevligt med samma sorts fälgar fram som bak...

_________________
Michael Thulesius
Citera
bop
Valla
Här sen Maj 2018
Inlägg: 333



White Spoke är ju klassiska buggyfälgar, men revolutionfälgarna var ett strå vassare!
sitter inte framvagnen bultd på blubblor? Då kan du ju ha två framvagnar, en avsmalnad och en orginalbredd, beroende på vilka fälgar du vill köra med. Men det kan ju bli rätt jobbigt, förstås.

F.ö. var det riktigt balla förstärkningsplåtar thumbs up

_________________
Fredrik van Lienden
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Michael Th skrev:

revolution 9*15 tum.. ja däcken är gamla..och buggyn skriker.... prestanda...not..


Det var ju prestanada däck på tiden när dom var nya thumbs up men det var ju på slutet av 80 talet eller början på 90 talet

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163


Trådstartare
Tja vem fan e ung... Dalbäcks buggy var en våt dröm då när jag ville bygga...

men... min buggy blev ett budget bygge.. dessa "simpla" whitespoke " fälgar var det dyraste tillsammans med raggardäcken på hela bygget.. över 4 tusen kronor på en total av under 10..
Men jag gillar stuket med små och stora hjul...väghållning logik osv... nä kul risk jag dör.. tja som alltid... legat något över 100 kmt någon gång men inget jag vill göra hela tiden . e ju enkel mekanik hur som och utsatt jo...

_________________
Michael Thulesius
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Jag gillar knogjärnen.


Michael Th skrev:



...

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163


Trådstartare
Ja visst är knogjärns gavlarna fina... dom fixades genom en kille i Borlänge " Franke " på Boxerville forumet..
Så vad händer .. eller har hänt sedan sist...
Inte mycket... min kropp har gått ner i något sorts lågtrycks läge...
Anfådd efter kort rörelse med hunden, trötthet .. tja helt enkelt mår kasst ...
många gissade på pollenallergi. som jag inte haft innan ... läkaren tror sig höra ett hjärtfel och har skickat mig till vidare undersökningar..
så oviktiga saker står tillbaka...
Men...
jag beställde från 2 av våra svenska vw reservdelsfirmor.. och fick hem

korta länkpinne stötdämpare. så dom bättre passar till Frankes knogjärns gavlar... och kulbult sänksatser..

Och adapter gängade pinnar.. m 14 till 1/2 *20 ... och krag/hylsmuttrar..
varför nu detta.. på bilden en adapter/spacer som omvandlar 4*130 bultmönster med en tjocklek av 35 mm till m 14 gängade pinnar ... tyvärr finns inga hylsmuttrar som har m14som passar i mina fälgar..
adapter pinbultarna jag köpte.. är tyvärr det för korta för att det skulle fungera så nya i press bultar är beställda vilket jag kommer pressa i adaptern...
men.... Jag har nu väntat i över en vecka på dom ...
tyvärr så fanns det bara ovala brickor till dessa bulthylls mutter grejerna .tydligen riktigt udda grejer . så brickorna får jag kasta...lämpligt brick mått invändigt mått 17.5 utvändigt 27.5 4 mm tjocka..
Så nu är jag i valet, svarva dom av stål .. som blir svåra att rostskydda... e ju lite tids brist..eller av mässing... frågan e ju om mässing håller eller är för mjukt.
köpte en bit 30mm /35cm lång mässing för nära 400kr igår...

Så vi får se... även letat fram en framvagn som skall donera sina rör /fjäderstavar till buggyn..
vi får se om jag kommer igång lite i dag.. tröttheten/orklösheten är jobbig.. vill men orkar inte..

och några timmar senare...
kroppen ta i trä i dag liiite bättre....
så blev en liten sväng nu på eftermiddagen..
plockade fram finskjutmåttet och kina mätstickorna för invändiga mått...




ställde mig vid svarven och fulsvarvade 16 brickor i stål hade någon axel som jag svarvade ner lite och borrade / stack av... får väl rost skydda som man gjorde på ånglokens tid med alla blanka ståldelar... doppa i het nöt talj så det bildar en tunn hinna...

Chuckade upp 4 back schucken i 3 backen... sen indikerade jag in spacerplattorna och svarvade om dom till "rätt" mått.

Gamla och nya bakhjulen... vi får se hur jag gör... blir ju ganska så mycket mindre gummi.....hmm


monterade den ena spacerplattan med dom korta pinnbultarna... men dom vart för korta för ett test...suck.

Det mesta som behövs för att göra en smal framvagn... får se om grejerna åker upp i kallsågen/ svarven i morgon...

slut för i dag, nu åka handla, sen lägga upp benen lite börjar få ont i fötterna....
Ps någon som hade tankar/synpunkter angående mässing brickor???? Ds.
/ michael

_________________
Michael Thulesius
Citera
bop
Valla
Här sen Maj 2018
Inlägg: 333



inga tankar angående mässingsbrickor, varför inte svarva brickor i rostfritt?

Krya på dig!

_________________
Fredrik van Lienden
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163


Trådstartare
Tja så enkelt är det inte där jag bor att få tag i rostfritt... i stångämne.. om jag inte vill köpa 6 m.. och det skall beställas.. sen e väl rostfritt lite jobbigare att svarva/borra i.på min gamla svarv..... nej detta är bara en leksak. som knappt kommer se vägen.. får se vilka hjul det blir.. kanske blir Porsche tvist 7+9 *17 fälgar i stället,har par stooora bakhjul liggande .. eller dom gamla bakdäcken på revolution fälgarna... vi får se..
jag kan inte alltid ha en färdig plan utan det är mycket att känna hur jag vill ha det. ofta ser jag inte hur grejerna "skall" vara förrän jag är där...

_________________
Michael Thulesius
Citera
Role
Ronneby
Här sen Jun 2012
Inlägg: 586



Trodde knogarna var lokalt anförskaffade. Några på mitt gamla jobb (ronneby/kallinge) tog fram och gjorde egen version av dem.
Behöver du småstumpar av rostfritt kan jag säker smuggla hem lite småbitar från jobbet, har lite stumpar liggandes i en låda som inte används.

Trevligt bygge för övrigt thumbs up

_________________
Matthias Karlsson
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163


Trådstartare
kul... trevligt med lokala Rejsa medlemmar...
angående rostfria stumpar... hmmm låter intressant... men provar med dessa först så får vi se...

_________________
Michael Thulesius
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163


Trådstartare
hej i hettan
Idag kom äntligen mina ARP bultar... Bra skit!!

Pressade ut dom gängade hylsorna en i taget.. svarvade frigång för ARP pinbultarnas hattar och borrade upp hålet för botten av splinse måttet.

20 tons kinesen hjälpte till....


sen var alla pinnarna monterade.. och med nya muttrar ,och fulsvarvade brickor ..dags att montera ett bakhjul...

sänkte ner buggyn men då den varit upphissad och v sidans stooora hjul sitter kvar var det ...ganska så mycket frigång i hjulhuset....
nej man ser inte det här... då jag inte ville rulla ut den ur garaget får ni tro mig... trångt som fan i gammelgaraget...

Jag får väl ut och sladda ett tag innan jag bestämmer mig för hur jag gör...

Uppifrån med ej riktigt nerfjädrad axel, syns lite av däcket utanför karossen så det är väl okey...

Men då jag vid detta laget var helt genomsvett, och frun på andra sidan väggen vill sova..... avslutades denna lilla övning...
Sammanfattningsvis...så många år som dessa hjul legat... sedan jag handlade dom till buggyn, så är det riktigt kul att se ett monterat..
/ Michael

_________________
Michael Thulesius
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163


Trådstartare
Varmt men med luftvärmepumpen på ac läge går det att jobba i garaget..
satte en bubbla hjulbult i svarven, och indikerade upp gängan.. sen borrade ett 4 mm hål genom.


Med den sista av dom 2 spacerplattorna som borr mall .. kunde jag indikera ut borrhålen.. skivorna blev ett par nya då dom på buggyn är gamla och jag hade några nya liggande känns bättre med nya grejer..



Då baksidan av naven/framskivorna har förstärknings "armar" fick jag flytta hålen 22.5 grader från ursprungs hålen.. bulten i spacerplattan och borra ett styrhål.

Eftersom det är ojämt fick jag slipa slätt med "fingerslipen"



Efter ett hål var borrat kunde jag ta bort plattan, och borra upp hålet till 12.5 mm i pelarborrmaskinen.
tillbaka med spacerplattan och spanna fast på skivan, och använda den som styrning för gängtappen.. efterhand som hålen var gängade, låste jag fast plattan från undersidan för att indikera nästa hål osv..



locktightade fast gäng adapter bultarna i skivan med stark gänglåsning..

Tyvärr har jag inga navkapslar passade till fälgarna.. detta är ett moped tanklock..


Ställde ett hjul fram.. löst men som jag redan visste, sitter det 4 cm för långt ut...



Demonterade bladfjäderpaketen och märkte upp vad dom satt,dvs vilken sida som satt tillhöger/vänster.. då man inte vill böja fjädrarna år ett annat håll än dom är vana att böjas...

Skrev upp rörlängderna och kötta av dom i kallsågen, dvs bort med gamla centrumklumpen.


Satte ett stöd i svarven och började rensvarva bitarna..


Tyvärr är rören rostskadade (över 50 år gamla rör från en rostlagad/fullagdad bubbla framvagn...så jag måste bygga upp med ny metall.. innan svets måste lagren ut..

För att få ut lagren, fick jag göra platta/runda brickor 45 och 50 mm i diameter och koppla min hemgjorda slaghammare till dom. snedfilat hål för att få in dom bakom lagren..
[img][/img]
[img][/img]
[img][/img]
Ordentlig rost i 3 av rören...
[img][/img]


svetsade i omgångar.. men gasen tog slut... blev inte riktigt rent.. men det kommer..

rören kommer senare att svarvas till rätt längd och lagerlägena fixas till.., svetsas riktas sedan svetsas framvagnen ihop av dom..

Allt för denna helgen../ Michael

_________________
Michael Thulesius
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163


Trådstartare
pillade lite i garaget i dag..
svetsat och svarvat en del på framvagns rören,
dels var det en del rost som behövde fyllas, sen behövde lagerlägena fixas igen, därefter stack jag av rören i svarven, och fogberedde dom för svets.
Mha. en limknäckt kunde röret klämmas ihop innan svets.







"Franke" knogjärns gavlarna kommer jag att knäcka till lite så dom kommer ut till dämparen..



Jag blev lite distraherad av ett nylikt inköp..
Subaru EJ22 136 hp, med en adapterplatta och svänghjul passande på en vw låda....storlek liknande en vw motor.. vi får se var den hamnar...



_________________
Michael Thulesius
Citera
bop
Valla
Här sen Maj 2018
Inlägg: 333



Rejäl uppdatering med mååånga bilder. Gillas skarpt thumbs up thumbs up

40mm utstick fram är väl med orginlbredd på framvagn? En avsmalnad löser det lätt!

EJ22 kan säkert bli kul, oavset typ av bubbla den monteras i. Går det att få till en vattenkyl fram på en buggy?
Har förmig att moderna Meyer Manx med subaru motor har kylarna i sidepods, men jag kan ha fel.

Keep it up!

_________________
Fredrik van Lienden
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163


Trådstartare
Subaru motor...
jag har innan stående en 2.2 och 2 styck 2.5 motorer.. som jag har tänkt använda i vw applikationer..
även byggt en med subarugear vända kronhjul/pinjong låda. dvs 5 växlad subba låda med vänd rotations riktning...
Anledningen till just detta inköp.. ett KEP adapterkit adapterplatta/ nytt svänghjul där man använder en förstärkt vw koppling och bultar till en vw låda.. iofs håller troligen bubbla lådan kort tid vid misshandel om man inte förstärkt den.... men det måste man ju inte..
lagligt... nja... om man vill regga en vw med utbytt motor måste ju hela drivlinan bytas så en enkel adapterplatta på en original låda ...no bueno..
att sätta annan motor på en vw buggy som ju redan är reggad som ombyggt fordon går icke... då avkortningen av schassie och utbyte av kaross redan sträcker på reglerna.. då blir den automatiskt ett amatörbyggt fordon mao ny identitet..
kylare på buggy.. bevisligen klarar dessa subaru maskiner sig med mindre kylare så kanske 2 hoj kylare i fronten eller en bakmonterad... men nej denna motor hamnar inte i buggyn.. men jag har fler vw
bara skit som ramlar in...

får se o jag orkar mig ut.... trött, med för mycket vardag...

_________________
Michael Thulesius
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163


Trådstartare
Jag har för mycket grejer i garaget ..det tog över en timme att gräva fram, och välta ner den stående plattan , tur jag har 3 m takhöjd i det gamla garaget..... och kånka över till en mer tom plats i det nya garaget..
Skönt att ha en platta i lämplig arbetshöjd att bygga framvagnen på.... min tanke är att bygga en framvagn helt färdig med allt .. sedan byta ut den nuvarande i buggyn..

släpade även in en till framvagn.. faktiskt den som satt på plattan, jag kommer ta styrsnäckan från den..
sen blir det nya spindelleder styrstag tätningar fettnipplar och bultar.. bara dumt att fuska ihop det med gamla rostiga saker..






snittade Gavlarna och böjde om... gliporna kommer jag svetsa till..
Visst man hade kunnat pressbocka dom.. men pga. hålen hade det nog blivit tokigt..










Jag måste fin tänka lite, jag skall göra ett nytt ändläges fäste, som begränsar styrarmens/hjulens rörelse..
blir förmodligen en förenkling av det som sitter på den andra framvagnen..
sen har jag ännu inte fastställt exakt hur rören skall vara vridna.
okey jag skall flytta original infästnings punkten 90 grader.. detta då sänksatsen har dubbla skruvar en som håller paketet och en som klämmer fast ringen i framvagnen.. men det får komma..
/ Michael

_________________
Michael Thulesius
Citera
Andra projekttrådar
Mickes streeeat buggy, Geometrisk framvagnshjälp behövs...
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (26998 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande