Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Mickes streeeat buggy, Geometrisk framvagnshjälp behövs...
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (26998 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Ser fläskigare ut med dom större men jag slår vad om att den är roligare att köra med de mindre Eller?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163


Trådstartare
Käre forumägare... och ni andra som glädjande nog bidrog med era synpunkter...det uppskattas!!!!

Provkörde en sväng igår.. med 2 m axelavstånd och en bredd på 1,77cm.. bak... det gick att slita loss och ställa upp den med dom hårda bakdäcken.. jag har aldrig haft dom problemen innan.. klart kul iofs...
men ... med en 50hp motor är inte det prio... såååå i eftermiddag lastade jag saaaaaaben med hjulen, och i morgon fm, blir det dom stora mackorna igen, jag kunde inte förlita mig med dom tomma hjulhusen.
jag byggde karossen runt hjulen.. tänk lååg hotwheel..

smart.. nä.. ett drömbygge jo .. hur är en rätt byggd buggy... vem vet.

_________________
Michael Thulesius
Citera
bop
Valla
Här sen Maj 2018
Inlägg: 333



rätt byggd buggy? är inte alla rätt, på sätt och vis?

Älskar det här bygget, bara så du vet!

_________________
Fredrik van Lienden
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163


Trådstartare
Det blev ingen besiktning av buggyn idag....
jag upptäckte en mindre läcka vid det 3 fördelade bromsrörs blocket... jädra skit, 50 år gamla grejer, som har bara liiiite gängpaj.. slutade med att jag köpte nytt fördelningsblock, och satte helt nya bromsrör till framvagnen. klippte bort det gamla med en kraftavbitare. sen i med nytt.
Sedan plockade jag bort baktrummorna, och justerade ut backar, och slipade rent i trummorna.. många år sedan dom fått kärlek.
Bytte en parkerings lampa fram. det enda elfelet..
Spolade ut all bromsvätska, och bytte till ny, luftade ut systemet mha, ett gammalt bromsvätske behållar lock med en fälg luftkägla i.. sen sätter jag på något hekto tryck och öppnar luftnings nipplarna..

Innan idag besiktigade jag mitt hembyggd bilsläp, så jag enkelt kan transportera buggyn till öhn nästa vecka..

Även rörissolering har fastnat på bur rören, med buntband...(skitfult)
Och besiktnings ljud dämparen har fått plats..en minut lång avslipning med 80 papper (är ju 9 år sedan jag gjorde det sist) för att få bort lite ytrost.


Sen på med "spissvärta."..

Ett jävulens påfund... misstänker det är någon sorts .. snabbtorkande.. fukt?? kimrök så det e svart... sen grafit.. handskar rekommenderas,, och det färgar av sig senare oxå...!!
Efter bara någon minut kan man gnida rent, och det blänker som gammelfarmors vedspis på landet... typ... helt klar något jag kan rekommendera för grenrör och dylikt..och det brinner inte bort!!!! och på något elektroniskt sätt... verkar det hålla undan rosten ..hyfsat..

Sen hämtade jag hjulen hos däcksfirman.. nu e det fullt i hjulhuset igen .. lite hotrod känsla..

Annars var det grisvarmt i dag och mycket tid sölades bort.
/ Michael

_________________
Michael Thulesius
Citera
bop
Valla
Här sen Maj 2018
Inlägg: 333



fett thumbs up

_________________
Fredrik van Lienden
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163


Trådstartare
Pillade vidare.. då tomgången var dålig.. och den innan var stabil demonterade jag förgasaren och rengjorde..
mycket rostbrunt skit i botten.. hade innan handlat en ny flotörventil och större munstycken.. men det var redan en större storlek monterad .



körde ut buggyn och tomgången var stabil och bra ca 7-800 varv..provkörde och allt verkar fungera som väntat.. ljudvolymen är mycket mindre med besiktbibgs dämparen men motorn varvar inte ut lika lätt... man vill ju ha nytta av kusarna ;-)




Då buggyn är över 50 år gammal.. rena veteranbilen, och jag inte har reservhjul tänkte jag mig att montera en cykelhållare bak på buren, till min gamla minicykel.. här med en 36 ystra kubik Berini däcknötar motor monterad... vi får se om jag får liv i motorn.. rost i tanken.. och förgasaren kärvad... men har mer grejer ..totalt 3 berinimotor lik.. även avgasröret måste justeras, liksom gasviren... ett annat styre skall på cykeln och någon sorts lack längre fram..har ju flera dagar innan den skall vara färdig....




vi får se hur det går...

_________________
Michael Thulesius
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163


Trådstartare
För en timme sedan...






jag gillar nästa besiktnings tid..
Happy days.. slutbesiktigad... i hundra är det skitkulll

_________________
Michael Thulesius
Citera
bop
Valla
Här sen Maj 2018
Inlägg: 333



Mer bilder på påhängarn!!! Snälla?

Grattis till bes! Måste kännas gött!
Nu får du se till att njuta!

När blir det dubbelportstoppar och ida-webrar

_________________
Fredrik van Lienden
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163


Trådstartare
Jag har webrar 2 st 40idf geneberg insug, dubbelstifts flygtoppar, något större vev och större cyl, merged kollektor avgas.nytt block..... tja vi får se...men inget som är i faggorna just nu. att sätta ihop en 100 hk maskin snyter man inte fram. sen behövs ju en låda som håller... kanske blir en subaru låda.. men jag har fler vw....

_________________
Michael Thulesius
Citera
bop
Valla
Här sen Maj 2018
Inlägg: 333



Nä, polaren har(hade) en 200 hk folka han körde strippen med tills veven small av för 10-år sen. Den är fotfarande inte ihop.

Funkar det att vända kronhjulet isubba-lådan, eller hur gör man med den för att inte få en framåt å fem bakåt..

_________________
Fredrik van Lienden
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163


Trådstartare
nytt kronhjul och pinjong och vända diffen,sen låser man bort så man bara får 2 hjuls drift...
men troligen inget som sker med buggyn... har som sagt fler vw.och några andra bilar.....

_________________
Michael Thulesius
Citera
Briby
Västerås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 832



Nästa besiktning 2099?

_________________
Robert Briby
______________________________________
pugaction.se
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163


Trådstartare
bilen är över 50 år =slutbesiktigad... jag är nog död då endå.....

_________________
Michael Thulesius
Citera
Briby
Västerås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 832



Michael Th skrev:
bilen är över 50 år =slutbesiktigad... jag är nog död då endå.....


Aha... Då har jag lärt mig något nytt.

_________________
Robert Briby
______________________________________
pugaction.se
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163


Trådstartare
Tja resan till Gotland blev av..
framme på mitt hembyggda bilsläp, ett spiralfjädrat ABBEY husvagns schassie, ombyggt till lätt bilsläp utan ramper.. med säkert 50 kg tillgodo lagligt med b kort...


och slutmålet BugRauk möttes... här nyligen ankommen... buggyn betedde sig bra roligt att kasta den genom kurvorna på småvägarna.. dock som väntat spårade den en del på raksräckor där asfalten var spårig..
på bra väg inga problem i 3 siffrigt..

på träffen bubblor carmanghior buggys och massa bussar mellan 50 till början 80 tal...









det roliga är variationen på fordonen och att alla inte är veteranbilar utan fordon med ofta nyare bättre motorer och bromsar och dom används flitigt oxå...
och sen hem till blekinge igen...


_________________
Michael Thulesius
Citera
Peter Rydh
De djupa smålänska skogarna
Här sen Sep 2003
Inlägg: 35



Läckert bygge!

Man blir lite sugen på att ta ett ryck och fräsha till buggysarna lite i vinter:




//Peter

_________________
Beach Buggy 2.1T -67
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163


Trådstartare
Peter Rydh skrev:
Läckert bygge!

Man blir lite sugen på att ta ett ryck och fräsha till buggysarna lite i vinter:




//Peter


Tack klart du skall göra det dina buggys har man ju följt ett tag..


Så en fråga till panelen..
Ett fordon skall inte bara se bra ut det skall fungera vettigt...
Då jag bytte till Revolution hjul... så var dom med "sämre" offset. vilket gjorde att jag från mina Whitespoke (med okänd offset) var tvungen att korta framvagnen med 40 mm/sida...

Att köra buggyn på bra asfalt akt fram, eller på kurvig väg är kul.. men om asfalten är sliten/spårig... så är den lilla kringlan något man håller hårt i över 90 kmt....
så vad göra med bibehållande av fälgarna vilka jag gillar utseendet på......

En fundering är...
Del ett att byta ut navet till ett från en nyare bil med enkolvsok.. nu klumpiga 2 kolvs...och där käna lite bredd.. montera det på en broms skiva med mindre hatt. genom det få in hjulet närmare spindel tapparna...
Del 2 kapa spindel tappen.. bygga en ny buggy framvagn med ett längre nedre rör.
därigenom få spindel leds lutningen längre ut i anläggnings ytan av däcket och därigenom bättre styregenskaper..???!!
Där spindel tappen varit innan, sätta en kilformad metall platta och på den in i spindeln bulta fast den nya lagerkassetten..

hjulen har Ford 4 bultat bultmönster..
kanske en Ford ????? (model) bakbroms??? vad finns det för Ford/Peugeote (samma bultmönster 4 bult??) med bultad lagertapp/lagerkasset?? eller om jag skrotar ett ford nav och bultar ytterbiten i min vw skrot spindel..... med 4 bra bultar... buggyn väger 630 kg...

så vad tror/säger ni om det... är det en döds synd att göra såhär??? funkar det...?? måste ju inte få noll i skrub.. men allt blir ju bättre

så detta är en tankenöt jag haft ett tag...

HJÄLP MIG !!!!

/ Michael.

_________________
Michael Thulesius
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Michael Th skrev:
..

HJÄLP MIG !!!!

/ Michael.


Kör inte över 90!

Buggy är utseende,attityd och kul på grusvägar (och sandstränder) inte köra fort på dåliga asfaltsvägar!

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163


Trådstartare
om man vet att grejerna kunde vara bättre och det går att göra.... skall/bör man inte göra det då??
att bygga en ny framvagn eller nya spindlar ser jag som en enkel fix, till skillnad mot att inte använda den, då ju vägarna är dåliga där jag bor..
inga lämpliga sandstränder..iofs är det ju inte heller tillåtet att köra på dylika.. grusvägar... hmmm tror inte det.
kort och bred, inte dödslängtan i mina tankar...

_________________
Michael Thulesius
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Jag är ingen expert, men på bilderna ser det ut som om du har mycket positiv skrubb. Ser ut som om hela däcket är utanför.

Försöka flytta däckets centrum längre in eller ändra Streering Axis Inclanation SAI.

Hur är din bump steer?

Kommer säkert någon som säger att jag är ute och cyklar och det är jag säkert också...

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163


Trådstartare
e jo
Citat:
Försöka flytta däckets centrum längre in eller ändra Streering Axis Inclanation SAI.


precis det jag tänkte...allt blir ju bättre än det är nu..
haft funderingar på att smalna ute och bredda insidan på fram fälgarna--.. men mycket jobb för resultatet...
fälgarna är inte optimala har funderat på att bygga 2 delade ... av centrumet och andra fälgar... men vill ju gärna ha samma utseende fram som bak.
tänkte om det är någon som har några andra inovativa lösningar med denna bilen och dessa fälgar...
annars får jag väl göra take 3.. med helt andra sulor... fast helst inte...
det optimala vore ju om centrumet på hjulet låg rätt över skivan... men så e det ju inte.



svarvar man loss ekrarna och flyttar ut dom 20 mm... och smalna av fälgen 20..så gör det ju lite sen andra skivor ... ändra vinkeln på spindeln..och en ny framvagn..???
men det är väl som man säger... vore det lätt skulle alla göra det...
har letat 14 tums revolutions fälgar i samma utseende med bättre offset länge nu...
jag har dock inte gett upp... är ju bara mekanik att få till det......
synd att min svarv inte tar fälgarna...

_________________
Michael Thulesius
Citera
Andra projekttrådar
Mickes streeeat buggy, Geometrisk framvagnshjälp behövs...
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (26998 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande