Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Mickes streeeat buggy, Geometrisk framvagnshjälp behövs...
1, 2, 3, 4, 5   >>
2 besök senaste veckan (26999 totalt)
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163


Trådstartare
Det hela började när jag gick på gymnasiet i visby... början av 80 talet... vid ok macken stod en buggy.. en röd...
mitt sommarjobb gav 26 kr i timmen och en buggy kaross kostade 2200kr.
så no deal.....en bottenplatta från min -54 fanns ju men ..det är ju bara en liten del av en buggy bygge....
så fast forward till 2000 jag blir erbjuden en front krockad buggy kaross för 500 kr.. + en mycket rostig bottenplatta...
någon dag senare är jag hos en kompis som har en reva kaross med en blästrad bottenplatta med nya golvhalvor...och uppmjukad framvagn för 500 kr..
och bygget var igång...Det började med en helt tom !!! frontsmäld kaross.. och en platta som jag kortade..
Karossen byggde jag upp sidorna med bonocel och plastade över... dvs det fanns inga sidor när jag började..
även ändrad i bakkant vid övergång mot bakskärmarna
fronthuven förlängde jag 200 mm och breddade..
över baksätets platsen gjorde jag ett lock .. plastade av ytterskinnet från en volvo 850 huv...
bakskärmarna bygdes om så baklysen från en vw 1303 passade.. och 10*15 tums fälgar fick plats.


sebring backspeglar... ÄKTA fick nya fästen.. en REX moped strålkastare blev hus för en varvräknare...
skar ut 13 loggan med skalpell förstorade i datorn en pappersmall 9st A4 blad..sen skar i filmen på en skärbräda..
Egna broklandsrutor svetsades i aluminium med lexan vindavvisare... mao inget behov av vindrute törkare eller defroster..
"buren" för utseendets skull 2 beg buggy huvudbågar ihop svetsade...gratis..


demonterbar rattnav av aluminium och en bit rostfritt rör några fjädrar och backelitknoppar...rattstång golf i vw 1303 rattstångsrör
kortade pedaler och växelspak.

hastighets mätare 1303 i strålkastar lyse .. handbroms vinklad ,växelspak bakflyttad 200 mm i 400 mm kortad platta..
stolar gamla råttätna jag fick gratis, ombyggda och som jag klädde i skum och ny galon...gamla synder...

biljard klot nr 13.. turnummer



Motor en 100 kr motor med vatten i blocket.. typ 3 ej öppnat vevhus... nya 1600 cylindrar utbytes 1500 enkelports toppar och insug..
billigt "ormbo" med anpassad "supertrappdämpare" som satt på en duett rod..




frontbåge/extraljus fäste Jeep grand cherokee 25 kr på marknad med egna fästen..


halvbred...



som sagt en hel del kommer att ändras och uppdateras... färgen är en special kulör... felblandad "marsröd" bilfirman kursade så vi gjorde en missmatschfärg...dvs blandade av vad som fanns...ser okey ut i solljus.. här ej tvättad på 6 år minnst...så därför ganska ful lackerades i trädgården en sommardag..
totalkostnad som står under 10 k...

_________________
Michael Thulesius
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163


Trådstartare
det är en vw träff på gotland i sommar "Bugrauk" till den kommer jag ta buggyn...
innan dess vill jag förändra en del grejer på den.. vi får c hur långt jag kommer...
stolarna som jag aldrig varit riktigt nöjd över... vill jag ersätta med hemgjorda
så Bomber seats... så det leder mig till dagen ämne...
Jag efter sökte dimpel die
och fick ett tips om biltema
och ett set med 3 styck handlades
idag ägnade jag 3 timmar till att göra en första försöks stol... obs bara som prov tankevurpa...
ett set med hålsågar från Hjem och fix hade exakt rätt diametrar.

ryggen ... tja lite random hål...

med min lilla muttermaskin och en fingängad m12 bult och en stor bricka gick det bra att dra ihop verktygen.

ryggen och botten fick kanter nervikta i kantbocken.. sen krympte och sträckte jag bitarna till "rätt" form.. till bottenplåten gjorde jag en konturmall av en 90 grader bockad vinkel som jag krympte/sträckte till min form sedan var det enkelt att få båda sidorna likadana..





så såhär ser version ett ut gjord i 1,25 mm skrot aluminium plåt.
nästa blir i 2mm...

_________________
Michael Thulesius
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163


Trådstartare
Ja detta är något jag velat göra länge.. Bomberstolar finns i många varianter och alla är rätt
Redan nu ser jag att sidorna ser ut som skit.. Men det gör inget då detta bara är ett skrot prov....
En del gör 2 delade dvs sidor och rygg i ett... Kanske provgör en... Sen denna 4delade vilken jag tänker mig är smidigare för man kan göra fel och byta just den delen..
Förstärkning kommer komma liksom kant. Just kanten kan göras på olika sätt jag har kollat på minst 3olika.
Rör invalsade svetstrådar/rundjärn.. På nitade kanter med infalsad tråd... Svetsade.. Helt klart kan man göra olikt.
Stomme... Man kan utgå från en gammalt stols underrede.. Pressade profiler eller stålrör.
Jag kommer prova flera olika sen får jag se vad det blir.
Kommer hämta mig en stol från buggyn så jag har ett objekt att jämföra med...
Men helt klart är detta jätteroligt.
Skall kolla efter aluminium nitar nu.. Har sett ett hand pressverktyg i merika..för att nita med kullrig skalle på bägge sidor..
Så mer kommer
ideer i buggy ämnet är alla välkommna..

_________________
Michael Thulesius
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163


Trådstartare
var en sväng förbi Biltema i förmiddags och köpte den mindre fasverktygs satsen oxå..
Gjorde en provbit med alla 6 verktygen..



_________________
Michael Thulesius
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163


Trådstartare
sååå nästa steg är att få till rätt storlek på stolar...köpa rätt aluminium plåt rulla i sick och falsen in en aluminiumtråd i en aluplåtremsa och nita fast den i stolarna..
sedan andra fälgar.. finns några olika att välja på..annan ratt ..bygga motor lack??? tja vi får c vad jag hinner med innan träffen..... vart kul att köra buggyn på egna hjul mellan våra fastigheter... den är försäkrad....

_________________
Michael Thulesius
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032



Har du något artikelnummer på viltemas flänsverktyg?

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163


Trådstartare

_________________
Michael Thulesius
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41420

Forumägare
Forumägare

Har alltid undrat varför man i princip aldrig ser några byggys. De är ju superkul. Väger inget. Riktiga busbilar. Inte lika körmässigt resultatorienterade som Sevenkloner men lika kul ändå.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163


Trådstartare
Tack gillar den oxå ,
var som sagt en dröm när jag var ung... nu kan jag inte göra mig av med den...
ett helt onödigt fordon...men varför inte...
Jag blir glad varje gång jag kör den.. liten stuttsig undermotoriserad men skitkul.
blir snart slutbesiktigad...

_________________
Michael Thulesius
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41420

Forumägare
Forumägare

Med en otrimmad bubblamotor där bak så gäller det bara att hålla farten uppe


Det där att du köpte en motor med vatten i blocket har jag svårt att få ihop

_________________
Magnus Thomé
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163


Trådstartare
Tja en kille skrev en 2 liters bussmotor tillsalu... 1500 kr.. men det var en 1600 typ 3 okomplett motor prutade jag.. sa hundra och jag tar med den.. sen stod den länge hemma under en plyfa skiva ute...
skulle ha en annan maskin i buggyn..men den visade sig vara tokslut..snabbt gjordes beslutet att skrot motorn skulle fram
vatten hade kommit in i ena sidans cylindrar..
En motor med utbytestoppar med vevstake genom blocket donerade toppar och insug förgasare fördelare.. blocket rensades.. blåstes ut med högryckstvätt i jobbets tvätthall oljavatten kom ut.. en ny cyl/kolvsats köptes.. då motorn har litet axial glapp.sattes den ihop.. maskinen går som en dröm..startade direkt med ny bensin efter över 6 år med stabil tomgång.. stark ... tja relativt. billig vilket var viktigt i det läget av mitt liv.. ny skilld arbetslös med underhåll för barn...
tankar finns givetvis att bygga en bättre maskin.. toppar med dubbla stift större cylindrar dubbla webers insug. strokervev riktigt avgas system ny fördelare ligger här hemma.. tja det ligger grejen för några k.. men tiden.. man pissar inte ihop en bra luftkyld vw maskin...så nu blir det ny olja så får vi se..

_________________
Michael Thulesius
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Coolt bygge. Men nostalgisk och nyfiken som jag är så undrar jag vad som hände med Reeva karossen som nämns i första inlägget? Reeva GT växer inte precis på träd!

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163


Trådstartare
kompisen skulle sätta en mittmotor maskin i den med rörrams schassie... men en annan kompis köpte skalet... vilket var tokdåligt med rostiga inplastade rör... satte på annan platta.. tror han sålde ..detta sedan.. fanns inga rutor, dörrgångjärn dåliga dörrstommar.. ingen el.. ingen motorlucka inga innerskärmar... dvs ett dåligt tomt skal...

_________________
Michael Thulesius
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3948



Kul hantverk!thumbs up Hade missat att Biltema hade dimple dies. Har du något att säga om kvalitetskänslan? Härdade?

_________________
Ragnar Burenius
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5531



Wankelsport skrev:
Coolt bygge. Men nostalgisk och nyfiken som jag är så undrar jag vad som hände med Reeva karossen som nämns i första inlägget? Reeva GT växer inte precis på träd!

Kuriosa på temat Reva GT. Duon Dan och Holger snidade ihop den designen och sålde nåt tjugotal av den i mitten av 60talet. Holger håller till på andra sidan gatan här hemma där han i makligt tempo renoverar upp den bil han byggde till sig själv för 50 år sen.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Andreas P.

Här sen Jan 2015
Inlägg: 76



Kul projekt och fränt med bomber seats.

Antar att du redan sett denna, men bifogar länken iallafall....


_________________
Andreas Persson
Mitsubishi Evo X
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163


Trådstartare
Jodå set detta inslaget innan..."bomberseats" vad är det..
Tja en aluminium stol. ?
Med hål?
Med sickor?
med nitar?
med runda kanter..?
Oftast med en stoppad dyna i botten..?
Hur blir mina... En kirkey stol är oxå aluminium..fast svetsad kanske nitad minns inte..
Mina stolar blir... Tja vet ännu inte bollar ideer.. Gjorde en snabb fulövning..den åker i skroten.. Hur nästa blir? vet ännu inte.formodligen fler hål än i "original" flygstolar..
Men är det fel?
Förstärkningar? Kanske..
Nitar deffinitivt..
Min egen desighn och i endast 2ex.. Jajamensan
Har funderat på diverse olika stols underreden och ryggförstärkningar.. Som sagt vi får se..
Jag måste inte få ihop stolarna till i sommar jag har stolar.. Men kanske hinner.
Angående kvaliten på biltema verktygen... Tja dom verkar bra..inga konstiga grade eller fula ytor..precitionen helt okey.
Skulle viljat haft med en radie i stället för 45graders fas.. Och större fas på dom stora jämfört med dom små..men det e jag.
Om härdade,? skall kolla i kväll med en fil.

_________________
Michael Thulesius
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Du har sett denna va?

Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163


Trådstartare
Tack men ...jo även den.har jag sett. ......ja jag har kollat på ett antal you tube och andra forum.. finns många olika sätt.. övervägt 2 delade och 4 delade...hålperforerade sikkade förstärkta ... kantiga för dyna eller utan...runda med bara sitt dyna med 45 graders förstärkningar osv..

Tänker mig stolar utan konfortdynor ..inget som kan suga upp fukt.
men vem vet kanske blir 2 olika..

2 delade blir en så stor bit material som man kan göra fel på..plus att jag vill ha ganska så hög rygg...
4 dela har man mer möjligheter att göra fel och då enkelt kan göra om den biten ...rygg och sits till olika konturer..

Provfilade på en av verktygen från Biltema... hårt... en enkelgradig fil glider lätt, endast den svarta färgen?? försvinner, men stålet tas inget på.

beställde idag Alunit av Normteknik dvs den svenska representanten av FÖRSCH som kommer till jobbet varje vecka..liknade produkter som Würth..
http://www.forch.se/product.aspx?p=52b2a8be-85ff-4449-b2e4-6aa90127ce8 . . . .

3404 1 12 ALU-NIT DIN 674 5X12MM
3404 1 15 ALU-NIT DIN 674 5X15MM
Får se hur fort jag får hem dom... provar med dessa + längder..annars får jag kolla efter andra..
skulle vilja ha 6 mm skaft och en större skalle men hittar inte dylikt..

Jag har sett innan ett klämverktyg för att pressa ihop nitar med... typ som detta
https://www.ebay.com.au/itm/Hand-Rivet-Squeezer-4-Reach-w-6-Rivet-Sets . . . .
.. kanske gör mig ett själv eller tar min pneumatiska hammare och svarvar ett verktyg till..

Vill bara säga tack för alla tips och ideer!!! det uppskattas .

_________________
Michael Thulesius
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2129



Om du skall sitta utan dyna (& även med för den delen) så rekommenderar jag en vertikal skåra mitt i ryggstödet för ryggraden.

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
MG Midget -61
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163


Trådstartare
bredd och djup på denna skåra???

har suttit i flertalet glasfiber stolar utan skåra... varför så viktigt??

_________________
Michael Thulesius
Citera
Andra projekttrådar
Mickes streeeat buggy, Geometrisk framvagnshjälp behövs...
1, 2, 3, 4, 5   >>
2 besök senaste veckan (26999 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande