Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Mickes streeeat buggy, Geometrisk framvagnshjälp behövs...
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (26998 totalt)
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Kom att tänka på denna när jag snubblade över dessa bilder. Kanske inte din kopp te med de fälgarna, men det kanske finns nåt litet som kan inspirera...



Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163


Trådstartare
Tack har inte sett denna innan så kul!
Mitt bygge är ju lite retro då det är några år sedan..men visst funderar jag på div modds då och då..
Nu väntar jag på en hög grejer..men vi får se om jag hinner få ihop den med dom modifieringar jag vill..till bugrauk på gotland i juli..knappt en månad dit....

_________________
Michael Thulesius
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163


Trådstartare
Dubbelpost...suck..

_________________
Michael Thulesius
Citera
bop
Valla
Här sen Maj 2018
Inlägg: 333



Micke: Snyggt! Det är itne första gången du skruvar bubbla, va;)

Anders: Tuff! Den ser ut som en av grabbens Hot Wheels-bilar.. thumbs up

_________________
Fredrik van Lienden
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163


Trådstartare
skruva bubbla... tja är 55 nu.. fick min förts bil till min 7 års dag.. en bubbla -54...
så lite skruvande har det blivit under åren..
ja den finns kvar.. dock i dåligt skick.. men allt går att fixa..


Så helg nu.. och några timmar i garaget..
Jag åkte en sväng till lokala järnhandeln i förmiddags..
Dom nya hjulbultarna är ju kromade, och gängan i dom behövde rensas... tråkigt med nya grejer som har skit i gängan.förmodligen pga billigt kromning,det blev som fin stålull när jag körde igenom tappen.
Sedan behöver hålen i fälgarna fixa till, då aluminiumet pressats ut runt hålen.

Igår eftermiddag hämtade jag lite grejer till framvagnen på en lokal vw firma..

För att förhindra att lagerlägena i torrisions rören skall deformeras vid svetsning.. för mycket, svarvad jag några hylsor.. helst skulle jag gjort dom i aluminium, som en heat sink..dvs aluminiumets massa kyler, så svetsen inte går igenom röret vid svetsning av gavlarna.., men det blev sintrad lagerbrons.. några spill/skrotbitar som inte stämde i tolleranserna och därför skrotades på jobbet.. när jag svetsade svettades dom ut en massa olja..

Pappslöjd dags.. med en enkel pappbit, kunde jag läsa av både en orörd original framvagn och den som sitter i min buggy..
dvs var /hur bultarna sitter som håller fjäderpaketen.

Eftersom dom nya sänk satserna har en klämskruv som sitter i 90 graders vinkel till den som man reglerar höjden med,så måste jag flytta den nya fästskruven i sänk satsen 90 grader..


Svetsade ihop dom upp kapade gavlarna. lite aluplåt som stänk skydd..



Därefter var det bara att svetsa fast gavlarna..med smala svetsar

Även framvagns fästen svetsades fast..

Jag började pressa ut dom gamla spindellederna med pressen... först hände inget, sen bara small det till, och bitarna flög runt.. vet inte hur många ton med.. det behövdes några pumptag......
Slipade kvickt av den värsta rosten. kommer slipa bort ev svets stänk men inte svetsarna.. dom blir inte bättre för att dom slipas.. blir hammarlack senare över grejerna..

Slut för idag... mer i morgon.
Jädra roligt att framvagns stommen nu sitter ihop..
/ Michael

_________________
Michael Thulesius
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163


Trådstartare
smyger väl in en liten förbättring av min smalare framvagn..
noterade då jag demonterade överfallet från min gamla lager framvagn ... den har en märkning
är det någon som vet varför pil 13 pil 14... helt klart hamnar snäckan i olika positioner när man byter plats på fästet...



Gjorde egna fästen som svetsades fast i framvagnen..


Det tog en liten stund att göra ändläges stoppen men nu funkar dom..






Det var det hela....
lite varje helg... vi får se om jag hinner... / Michael

_________________
Michael Thulesius
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163


Trådstartare
monologen fortsätter...
Helg igen.. då lövade stänger, mindre kräldjur som hoppar och folk som jagar läderbollar är heeelt ointressant, blev det en mindre stund i garaget..
Jag har fått vila lite, då en mindre främmande partickell bäddade sig i i mitt vänstra öga,i positionen "klockan kvart i tre" i söndags.. den fick skrapas ut med 2 verktyg av en nervös utländsk läkare i måndags fm. och förhindrade arbete resten av dagen.. ja jag hade glasögon.....
Hängde dit styrstagen.. dock fick jag byta ut dom till styrsnäckan, då den är en tidig modell med m10 leder och spindellederna sena med m12 ..


sen var det dags för kladdiga torrisions fjädrar.. alla plockades en i taget och tvättades rena med brake cleener..
[url=http://forumbilder.com/image/Fpk]
[/url]

svetsade tillbaka styrdämpare fästet

med dom gamla centrum klumparna kunde paketen hållas ihop.. givetvis håller jag reda på vilken sida som är vänster och höger...

kapade av 37mm slipade en skåra och svetsade...


knackade i lager och monterade packboxar.


klämde i bärarmarna med en limknäckt.. satte i min hålborrade hjulbult och borrade ett 4 mm hål i alla 4 positioner..


borrade 4 mm hål som jag kommer borra upp/försänka för klämbultarna som håller bärarmarna fast i fjäderpaketet. snittade i v för sidan.

Allt för i kväll...
/ Michael

_________________
Michael Thulesius
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032



Hänger inte riktigt med på vad som görs, men det ser ut att vara ett noggrant och genomtänkt utförande :Up:

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163


Trådstartare
vad.... Det är en avsmalning av ett 50 år gammalt bubbla framvagn, för att få plats med gamla engelska fälgar innanför en plastkaross..
noga..nä det bara behövs göras så.
e ju ingen brådska är ju flera veckor kvar....

_________________
Michael Thulesius
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163


Trådstartare
Så fortsätter lite i em...
Först en session vid Arbogan. med torrisions paketen uppspända i maskinskruvstycket borrades em 10 mm grop för lås skruvarna..


När man bygger buggy, blir fjädringen för styv i framvagnen... med kortad framvagn blir det värre, så lite åker bort.. köttade det ena
fjäderpaketet till en början.




Svetsade fast stumparna.. höll dom på plats med dom gamla centrumbitarna.


Med kines pressen trycktes dom 4 spindellederna in i länkarmarna.. som monterades med torrisions fjäderpakten lager och tätningar och nya låsskruvar och muttrar..

kapade styrstagen på den högergängade sidan och förlängde gängan..







Fettnipplar till framvagnen är original tum gänga, men hittade 2 styck med m8 gänga, så dom användes på v sidan, där dels styrsnäckan täcker ena original hålet, och det underliggande där gängan var sönder borrades om och gängades... m8.

Provmonterade ena skivan och ett hjul... med en gammaldags "fidgetspinner" tyvärr kan jag inte använda dom, då dom krockar med hjul bultarna...



så därmed e helgen slut..

/ Michael

_________________
Michael Thulesius
Citera
bop
Valla
Här sen Maj 2018
Inlägg: 333



Det 'enda' jag gjort i helgen är måla lite lister och riva ner tapet i hallen på huset som köptes..

Skadad som jag är sånjuter jag av hur du dokumenterar steg för steg i ombyggnationen.
Jag är fullt övertygad om att det blir skitbra det här!

_________________
Fredrik van Lienden
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163


Trådstartare
Demonterade den gamla framvagnen idag..


frontbågen "extraljusfästet" om lagen frågar.....den har jag fäst i framvagnen med 4 avgasklämmor.. en liten modifiering fick göras så den passas på den nya smalare framvagnen.



när jag försökte montera den nya framvagnen visade sig att stötdämpartornen var i konflikt med karossen.. tyvärr för mycket så det inte gick att bara slipa i plasten
utan jag fick kötta av dom. provmonterade ena framhjulet ..




här ser man högersidans överdel som inte passar...


men tar man vänster sidas överdel på höger sida så blir det bättre


dock ser inte hålen så snygga ut...

kapa bort en kil bit .. fogbered och svetsa fast...



jämför modifierad gavel med en o modifierad... (har ett extra sett med gavlar för ett framtida framvagns bygge) Not Fore Sale..

Mha maskeringstejp i några lager, var det enkelt att få den andra sidan likadan.


Grundad...

Nå vilken färg tycker ni jag skall måla framvagnen i ??? Jag funderar på silver metallic.. "fälgfärg" mattsvart e så tråkigt.. hade den gamla röööd i början men målade den sedan blanksvart...
något som torkar fort... bilen står ju torrt mestadels så rost risken e inte så hög..
Mer i morgon... semestern e igång och jag har en deadline...
/ Michael

_________________
Michael Thulesius
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Silver är ju bra då delarna syns bra. thumbs up
Svart ö i ju bättre för att dölja delar, men dessa är så pass arbetade att dem gärna får synas thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
bop
Valla
Här sen Maj 2018
Inlägg: 333



silver-fälgfärg?

Jag tycker helt klart att framvagnen gärna fr synas, speciellt med de extrafräna gavlarna!

_________________
Fredrik van Lienden
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163


Trådstartare
Kladdade på lite färg.. det bidde silver



Sen var det "bara " att skruva ihop grejerna... nya skruv och mutter överallt.




Passade på att göra ett oljebyte, när buggyn ändå var upphissad..

Gillar detta gegget... fast det finns säker bättre grejer, men gamla gubbar osv..

krälade på golvet... då min 4 pelare ännu inte är monterad
ställde in toe lite enkelt med 2 "toeplates"... eller min take på det . 2 bitar 10 mm plyfa 600*600 med 2 slitsar i varje för ett par talmetrar.. ställs mot hjulens utsidor..
lite plock att justera in rätt ändlägen .även höjden justerade jag lite.. gjorde även en besiktnings anpassning.. då frontbågen inte riktig gillas...



blir nog bra när det är färdigt... måste montera kortare broms slangar... inventerade förrådet och har nog några i rätt längd.. bra att jag handlat många


/ Michael

_________________
Michael Thulesius
Citera
bop
Valla
Här sen Maj 2018
Inlägg: 333



Skitsnyggt! Silver var helt rätt val thumbs up

_________________
Fredrik van Lienden
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163


Trådstartare
Värmen denna jävla värmen.... jag hatar värme då den gör att jag mår jätte dåligt...
varmt i går...
jo.. över 30 grader typ 32..ute. i huset jobbade vår lilla ac för att hålla tempen nere, så i sovrummet där den står 24 sen varmare...
I garaget jobbade min luftvärme pump så det var drägligare..
Broms slangar...
handlade 6 styck från en trodde jag trevlig herre här på boxerville boende i Degerberga... skåne.. han hade fått över dom..
vad han inte sa var att på hansidan är dom vänstergängade.. mao så hade jag nu inga fungerande slangar..6 slangar åt helvete..
tidsbrist.. den lokala bildels nasaren lyckades hitta 2 slangar i rätt längd men utan den för vw typiska infästningen genom platt fjäderklipps.
när jag försökte få dom att fungera med en spirlfjäder och brickor... .. det gick bra på ena sidan men på den trånga sidan drog jag gängpaj..
hittade en annan slang som är längre med rätt vw fjäder böjde infästnings järnet i bottenplattan så den längre slanglängden borde fungera.. gjorde en nytt broms rör men nippeln... då affärer är stängda var beg.. lyckades med konst stycket att även nu få otätt drog mer och gängan blev kass.... detta är första gången i mitt liv att jag sabbar gänga i broms slangar...
sket i allt och pausade...
Några timmar senare kapade av den invändigt gängade delen av en vänstergängad broms slang... (denna änden rätt gänga) svarvade rent.
slipade änden /svarvade rent den senast använda slangen och svetsade kylde svetsade osv.. sen monterade luftade ..

Monterade hjul och körde ut buggyn..
klockan var nu nära 11 på kvällen så dessa bilder är i gatlysets sken..
Arkivbild så här var stuket innan..


Så här nu... frågan e om jag kan leva med dom små bakhjulen... vad tycker ni.. eller om jag hinner få dom omlagda..dvs montera dom gamla bakdäcken på dom "nya" bakhjulen..
fast vem tittar bara rakt från sidan på en bil....




måste kolla lysen byta ljud dämparen till besiktnings varianten.. sätta tillfällig störtbåge dämpning på rör, sätta fast batteri och tanka innan besiktning.
+ allt annat jag borde göra...
/ Michael

_________________
Michael Thulesius
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



Snyggt!

Men det ser lite ut som en quad/fyrhjuling med dem små bakdäcken. Lägg om säger jag =)

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



erikjakan skrev:
Snyggt!

Men det ser lite ut som en quad/fyrhjuling med dem små bakdäcken. Lägg om säger jag =)

And ersJepp sson skrev:




(Jag säger också lägg om!)

Fint hantverk för övrigt! Man märker att det inte är första gången du håller på med plåt/stål thumbs up
Citera
bop
Valla
Här sen Maj 2018
Inlägg: 333



behövs helt klart mer fläsk bak!

_________________
Fredrik van Lienden
Citera
Role
Ronneby
Här sen Jun 2012
Inlägg: 586



Behöver mer gummi i baken

_________________
Matthias Karlsson
Citera
Andra projekttrådar
Mickes streeeat buggy, Geometrisk framvagnshjälp behövs...
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (26998 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande