Allmänt banåkaforum
Körglädje!
19 besök idag (3508 totalt)
1, 2   >>
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1780


Trådstartare
Knyter an till en annan tråd https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1608731#1608731 där Niklas och Daniel kommer in på begreppet körglädje och huruvida det är förenligt med en modern påtagligt snabb bil med alla stödsystem och komfortdetaljer.

Vid våran körning runt Lygnern var ämnet uppe och även efteråt hade jag och Axly en diskussion om vad det är som gör att en bil är rolig att köra på vanliga vägar.

Jag och Axly hade mina bilar och delade på körningen, Mustangen som de flesta känner till och min Porsche 944S2 med H&R coilover, länklagrad framvagn, r-däck och alla möjliga olika saker som gör den riktigt bra på bana.
Vi var överens om att Mustangen var den roligaste bilen att köra, inte för att den var snabbast eller hade bäst väghållning utan för att det var den som fick mungiporna att åka upp så där lite fånigt utan att man var medveten om det

Martin G pratade om att köra på smalare däck, en ide som jag köper till 100%, bilen rör sig på ett annat sätt på vägen, hjulen blir lättare med alla fördelar runt det. Gränsen för greppet finns inom räckhåll på vanlig väg utan att köra som en stolle.

När man åker bana faller det mesta av ovanstående men i mitt bilägande är tiden på bana mindre än tiden på vanlig landsväg. Kanske är det som så att man måste ha två bilar, så att mungiporna åker upp både på bana och på slingrig landsväg

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC
Porsche 944 S2
Ford Mustang HT 1965

IPteknik Väst AB
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5666



Det är ett intressant ämne och jag gillar det!
För mig som vill köra konbana, bana men framförallt få trevliga turer på vanlig väg så är körglädje viktigare än att vara snabb. För handen på hjärtat, ska man vara snabb idag så är det ingen större idé att hålla på med våra oftast äldre bilar, vill man vara snabb både i Sverige och på Ringen så räcker ex en Megane RS Cup.

Men åter till ämnet, för vår tur runt Lygnen så valde jag sjuan, för mer känsla och glädje i 70 är svårt att få. Det är också en anledning ar det blev sjua istället för Speedster. Mer körglädje och otroligt mycket mer förlåtande på dålig väg thumbs up

För att anknyta till ämnet så ska jag se om jag kan leta upp det bra filmklippet med en lotus Elise s2 som ser plockar bort speedparts från och byggde mer körglädje i, finns här på rejsa.


Efter förtroendet att köra Mustangen så förstår jag eran slutsats
thumbs up

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Westfield på bana, förr var det Opel Speedster #0004
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 475



Japp, när vi pratar om körglädje så är ju det något personligt, vi alla kan ju tycka olika! Och körglädje har inte mycket med varvtider att göra (även om det är kul när det går fort....)
Jag har haft många olika roliga vinterbilar, många quattros, en Lancia Delta Integrale, tre Imprezor osv. Men egentligen kan varken Integralen eller min Impreza WRX STI med 350hk (som jag körde i vintras) mäta sig med min Saab 96 -1967..... För när man är 23år och dansar mellan de norrländska snövallarna med en ylande tvåtaktsmotor med tre förgasare, regumerade 165:or som aldrig hittar fäste, då har men jävligt roligt!
/Claes

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Mercedes C32 AMG
Subaru Impreza WRX STI
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 15380



Jag diskuterade ämnet med Pontus Fyhr häromdagen och talade då om att jag är orolig att förändringar ska förstöra min Miata. Den ger riktigt bra feedback till föraren trots styrservo och saknar en del motoreffekt. Det är strypversionen på 90 hk.
Jag har ingen ambition att den ska vara snabb överhuvudtaget utan enbart ge mig ett leende. När jag köpte däck till den valde jag billiga såna för att inte få mer grepp än nödvändigt. Då och då dyker tanken upp att byta stötdämpare och fjädrar, men jag tror att det bara skulle göra att chassit flexar ännu mer.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1780


Trådstartare
Lennart Mäkinen skrev:

När jag köpte däck till den valde jag billiga såna för att inte få mer grepp än nödvändigt.


thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC
Porsche 944 S2
Ford Mustang HT 1965

IPteknik Väst AB
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 15489



Lennart Mäkinen skrev:
Då och då dyker tanken upp att byta stötdämpare och fjädrar, men jag tror att det bara skulle göra att chassit flexar ännu mer.
Friska dämpare för de mjukare fjädrarna skadar aldrig.
Det är ju samma med en massa annat, nya originaldelar kan göra susen på en 25 år gammal bil, det är långt ifrån alltid som en uppgradering är en förbättring.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 378



det som är "bäst" behöver ju inte vara samma sak som mest "glädje" jag har sjukt kul i min miata som knappast lär sätta några hastighetsrekord och glädjen när man kör om exempelvis en porsche där en uppsättning däck typ kostar lika mycket som min bil ska inte underskattas

för ibland är det inte svårare än så att det är bra mycket roligare att studsa runt på en treväxlad damräser i skogen en min mtb för att dra en liknelse

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002 "Vilma the track day lady"

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 6763



Figgz skrev:
Det är ett intressant ämne och jag gillar det!
För mig som vill köra konbana, bana men framförallt få trevliga turer på vanlig väg så är körglädje viktigare än att vara snabb. För handen på hjärtat, ska man vara snabb idag så är det ingen större idé att hålla på med våra oftast äldre bilar, vill man vara snabb både i Sverige och på Ringen så räcker ex en Megane RS Cup.

Men åter till ämnet, för vår tur runt Lygnen så valde jag sjuan, för mer känsla och glädje i 70 är svårt att få. Det är också en anledning ar det blev sjua istället för Speedster. Mer körglädje och otroligt mycket mer förlåtande på dålig väg thumbs up

För att anknyta till ämnet så ska jag se om jag kan leta upp det bra filmklippet med en lotus Elise s2 som ser plockar bort speedparts från och byggde mer körglädje i, finns här på rejsa.


Efter förtroendet att köra Mustangen så förstår jag eran slutsats
thumbs up


Precis det filmklippet tänkte jag med på när jag läste Jannes inlägg. Det knyter an väl till mitt nya bygge, jag jagar inte extrem vikt utan siktar mer på solid känsla och njutning av att köra, höra och puttra landsväg.


https://www.youtube.com/watch?time_continue=671&v=m9kQrbPEXKU& . . . .

_________________
// Mats Karlsson
http://www.matsgarage.com
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1295



För mig är körglädje att jag har blivit gammal nog för att strunta i alla andras åsikter om just ämnet (ofta relaterat till antal hk) och jag gläds lika mycket åt min gamla fula Ascona B 2,4, där motorn försöker tas död på så fort jag kör den, som turerna med 911:a där hastigheten är klart högre och grepp finns i överflöd

Ju äldre jag blir ju roligare har jag i mina gamla bilar där man får en ny motor för mindre än ett bakdäck till en Porsche

_________________
Jonas Jonsson
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 378



Mats Karlsson skrev:
Figgz skrev:
Det är ett intressant ämne och jag gillar det!
För mig som vill köra konbana, bana men framförallt få trevliga turer på vanlig väg så är körglädje viktigare än att vara snabb. För handen på hjärtat, ska man vara snabb idag så är det ingen större idé att hålla på med våra oftast äldre bilar, vill man vara snabb både i Sverige och på Ringen så räcker ex en Megane RS Cup.

Men åter till ämnet, för vår tur runt Lygnen så valde jag sjuan, för mer känsla och glädje i 70 är svårt att få. Det är också en anledning ar det blev sjua istället för Speedster. Mer körglädje och otroligt mycket mer förlåtande på dålig väg thumbs up

För att anknyta till ämnet så ska jag se om jag kan leta upp det bra filmklippet med en lotus Elise s2 som ser plockar bort speedparts från och byggde mer körglädje i, finns här på rejsa.


Efter förtroendet att köra Mustangen så förstår jag eran slutsats
thumbs up


Precis det filmklippet tänkte jag med på när jag läste Jannes inlägg. Det knyter an väl till mitt nya bygge, jag jagar inte extrem vikt utan siktar mer på solid känsla och njutning av att köra, höra och puttra landsväg.


https://www.youtube.com/watch?time_continue=671&v=m9kQrbPEXKU& . . . .


sjukt intressant och inspirerande filmklipp

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002 "Vilma the track day lady"

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 57



Figgz skrev:
För handen på hjärtat, ska man vara snabb idag så är det ingen större idé att hålla på med våra oftast äldre bilar, vill man vara snabb både i Sverige och på Ringen så räcker ex en Megane RS Cup.
Så är det.

Antingen åker man "snabbt" på gammalt vis eller riktigt snabbt med nåt modernt. Båda är helt ok. Hittills har jag hellre kört nåt gammalt till 110% än något riktigt snabbt till 90%, men känner nu att jag vill ge något snabbare ett riktigt försök. Men inte sluta med det gamla

_________________
Bengt G:son Nilsson
924S ...Esset
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5352



Här är ett inlägg i debatten
https://www.youtube.com/watch?v=HPh90yNX-mY.

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2341



Lennart Mäkinen skrev:
Jag diskuterade ämnet med Pontus Fyhr häromdagen och talade då om att jag är orolig att förändringar ska förstöra min Miata. Den ger riktigt bra feedback till föraren trots styrservo och saknar en del motoreffekt. Det är strypversionen på 90 hk.
Jag har ingen ambition att den ska vara snabb överhuvudtaget utan enbart ge mig ett leende. När jag köpte däck till den valde jag billiga såna för att inte få mer grepp än nödvändigt. Då och då dyker tanken upp att byta stötdämpare och fjädrar, men jag tror att det bara skulle göra att chassit flexar ännu mer.



Håller fullständigt med dig gällande däck , började min karriär med 225 / 245 kombination övergick till en 225/ 225 uppsättning , men det var först med 205 / 205 som jag tyckte det var roligt , hade aldrig en ambition att vara snabbast utan en mjuk följsam bil .

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 120 i
En upptagen Man
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 378



BTW kom inte Toyota GT86/Subaru BRZ med relativt smala däck från fabrik av just denna anledningen?

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002 "Vilma the track day lady"

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 15380



carl.josefsson skrev:
BTW kom inte Toyota GT86/Subaru BRZ med relativt smala däck från fabrik av just denna anledningen?

/C
Jag vill minnas att de hade likadana däck som Prius samtidigt. När jag provade GT86 tyckte jag att det var för tvär övergång från grepp till släpp och att progressivitet saknades.

En fras som fastnat i min skalle är ur reklamen för smart Roadster:
Körglädje mäts inte med tidtagarur!

I deras fall var de väl oroliga att någon skulle ta tid på hur långa växlingarna var.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1780


Trådstartare
Intressant hur bitarna kan falla på plats, min tidigare Porsche 924S med 2,5 liters motor på 163 hästar ( japp, 88 hade det ) var hyggligt rolig att köra.

Efter några år bytte jag motor till en 3 liters 16v på 211 hästar från en 944S2, redan innan det hade jag gått ner i hjulstorlek till 205/50*15 på 7*15 Fuchs fälgar.

Den kombinationen gjorde att bilen verkligen vaknade, tillräckligt stark motor och de lätta hjulen förvandlade bilen till en riktigt pigg och alert leksak på landsväg, på bana gick den också bra men den högre effekten gjorde livet tufft för de i sammanhanget smala däcken. Hursomhelst var underhållningsfaktorn skyhög på den bilen och den tillhör en av de få bilar jag ångrar att jag sålde.



_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC
Porsche 944 S2
Ford Mustang HT 1965

IPteknik Väst AB
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
And reas Mill bro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2607



Är lite andra saker som gör en bil kul på kurvig väg än bredaste greppvänligaste däck och väldigt stor motor.

Oavsett bil är känslan i styrning, pedaler och växling (manuell låda är att föredra) väldigt viktig. Men lika viktigt är att chassie, däck, bromsar och motoreffekt är i balans med varandra. Är kul en stund med mycket motor men hänger inte bromsarna eller chassiet med i de hastigheterna blir det bara kul en stund. Man ska inte glömma bort att motorljudet spelar roll, ett bra motorljud kan lyfta en motor med begränsat med effekt.

Men kurviga småvägar är ofta ganska odjämna på sina ställen, detta gör att fjädringen behöver vara mjukare än på en relativt slät bana, detta drar med sig smalare däck och r-däck blir överflödigt, detta gör också att motoreffekten kan vara lägre för att allt ska vara i balans. Bilen är såklart snabbare med bredare däck men inte nödvändigtvis roligare på gatan.

Sen är det faktiskt rätt kul att åka runt med en banpreppad bil även på småvägarna när r-däcken börjar bygga temperatur och man hör stenarna flyga i hjulhusen. Min bil är ganska hemsk på småvägarna men rätt kul ändå då den känns så felplacerad.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 72



Skönt att se fler som är benägna att hålla med.
Jag trodde ett tag att jag blivit gubbe i förtid.

Dessa gubbkänslor kom tydligare när jag bytte bruksbil, och "fick" hem min 428 Gran Coupe.

Den har M-Sport fjädring, och 19" hjul.
Fjädringen och framför allt främre krängningshämmaren är grymt hårda.
19" hjulen är "Punkteringsfria" och stenhårda, vilket ger bra styrrespons.
Men de 255 breda bakhjulen väger som jag skrev innan 26,5 kg, och det går inte trolla bort på dålig väg.

Missförstå mig rätt, bilen är fantastisk, och 8 växlade automaten är bland de bästa som finns.

Man man kan ju undra hur vi hamnade här.
Min bil är ju ändå en "Vanlig bil" förvisso med M-Sport chassi.
Men det har ju var och varannan BMW nästan numera.

Det skulle vara intressant att provköra en mjukare fjädrad och något högre likadan bil.
Utrustad med 225 breda 18" hjul, som har lätta fälgar.

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
elCrillo
Kalmar
Här sen Okt 2011
Inlägg: 732



Jag kör en lätt preppad Alfa 155. Det är körglädje det! Bilen har själ - mycke viktigt!

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS - 95
Projekt Mållgan: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=114217
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2713



And reas Mill bro skrev:
... Man ska inte glömma bort att motorljudet spelar roll, ett bra motorljud kan lyfta en motor med begränsat med effekt.

Men kurviga småvägar är ofta ganska odjämna på sina ställen, detta gör att fjädringen behöver vara mjukare än på en relativt slät bana, detta drar med sig smalare däck och r-däck blir överflödigt, detta gör också att motoreffekten kan vara lägre för att allt ska vara i balans. Bilen är såklart snabbare med bredare däck men inte nödvändigtvis roligare på gatan.

Sen är det faktiskt rätt kul att åka runt med en banpreppad bil även på småvägarna när r-däcken börjar bygga temperatur och man hör stenarna flyga i hjulhusen. Min bil är ganska hemsk på småvägarna men rätt kul ändå då den känns så felplacerad.


Japp, håller med i mycket thumbs up . Fick lite feeling häromdagen när jag var ute med brukset på en kurvig landsväg. Det slog mig hur mycket skumpigare det är därute . Så det är inget skämt att man behöver annan setup för "gata". Gissar att utvecklingen har gett oss bättre vägar i stort och "hårdare" bilar, men vägarna vi gillar har inte hängt med.
Fast det är kul att köra racer på gata, man blir liksom påmind att man sitter i en .

_________________
Edvin Persson
Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.tk
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1848



Apropå smala(re) däck och mjukare fjädring:




Här är ett annat exempel på bil som ger kör och ägarglädje utan att vara en extrem sportbil (nåja):




Ledorden i de flesta fall när vi tycker är en bil är rolig att köra på vanlig väg och ger oss något tillbaka är ofta körkänsla, kommunikation och hanterbarhet. Samt i många fall ljud!
Problemet är bara att dagens bilar (och chassiingenjörer) har gått vilse i sättningar avpassade för att gå så fort som möjligt på släta (företrädesvis tyska) vägar. Om alla biltillverkare lät t.ex. ingenjörer från engelska Ford ha ett finger med tror jag vi skulle få bilar som är betydligt mer lämpade för svenska vägar (och vägstandard... ).

Jag kommer fortfarande ihåg känslan i min första M3E30 som hade rejält torra Dunlop 225/45R16 på när jag köpte den. Greppnivån var långt ifrån den förväntade men jäklar vad lättfotad, nätt och hanterbar den var på gränsen!
Såväl svansviftning som fyrhjulsdrift stod på menyn med lite comitment - originalchassit i en M3E30 jämfört med dagens prestandabilar var milt sagt mjukt men gjorde också bilen väldigt hanterbar på gränsen.

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Allmänt banåkaforum
Körglädje!
19 besök idag (3508 totalt)
1, 2   >>