Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bygga racingbil: Var är ruta 1?
1 besök senaste veckan (4134 totalt)
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18604


Trådstartare
Står på ruta noll nu (nerplockning av skalet/karossen) och spanar förtvivlat efter ruta ett...

Var börjar man egentligen, jag har naturligtvis funderat en hel del själv på detta och har väl mer eller mindre kommit fram till att man först och främst måste bestämma sig för en ride height för att kunna börja skissa på hjulupphängningar, rätt?
Har börjar leta efter hjul i rätt storlek för att kunna ha som "mall" också, det påverkar ju massor om man får för sig att byta rulldia senare i bygget, eller?

Följdfrågan blir naturligtvis: hur mycket markfrigång behöver man/vill man ha? Markfrigång är ju iof praktiskt men samtidigt vill man ju ha så låg bil som möjligt som aerodynamiken tillåter.
Tanken var att få dit en plan undersida också, lägger man den dikt an mot plåtgolvet (så långt upp det går med lämplig vinkel) eller sparar man lite utrymme för diverse prylar?

Svårt det här, har ångan uppe nu och vill ha planen färdig så långt det går så jag inte tappar tempo/lusten.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6877

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Får man fråga vilket reglemente bilen ska passa in under? Angående markfrigång: i sportvagnsserien är det väl så, att man måste ha 75 mm markfrigång och att ingen del av bilen får vidröra marken om ena sidans däck töms på luft.

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Jag hade en splitter som gav ca 5cm markfrigång. Det blev verkligen splitter första gången den åkte gräsmatta på Knutstorp. Nu har jag ingen splitter alls men nästa blir nog 7cm.

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



MaZ skrev:
Står på ruta noll nu (nerplockning av skalet/karossen) och spanar förtvivlat efter ruta ett...

Var börjar man egentligen,


Hjul och markfrigång är bra att spika från början.
och se till att du har plats för ett bra avgassystem. Fråga mej inte varför jag vet att det är dumt att spara avgassystemet till sist........

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18604


Trådstartare
Jag har inte spikat allt än men om inte SLC reglementet byter skepnad totalt under närmaste åren (Fredrik, inside info kan mailas... ) så ligger det nära till hands, den där klassen med 225 R-däck och fri trimning. Klassiffra kommer jag inte ihåg, rörigt det där.
Tänkte köra Alfaklubbens serie också men den är ju inte konstruktionsdrivande.

Håkan, avgassystemet får en egen tunnel, problemet löst hoppas jag.

Runt 70mm låter ju massor men när man ser det på en bil ser det toklågt ut, man lär väl hamna där nånstans antar jag, kanske något mer för att klara lite "skogsbruk" och curbhopping bättre.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



MaZ skrev:
Jag har inte spikat allt än men om inte SLC reglementet byter skepnad totalt under närmaste åren (Fredrik, inside info kan mailas... ) så ligger det nära till hands, den där klassen med 225 R-däck och fri trimning. Klassiffra kommer jag inte ihåg, rörigt det där.
Tänkte köra Alfaklubbens serie också men den är ju inte konstruktionsdrivande.

Håkan, avgassystemet får en egen tunnel, problemet löst hoppas jag.

Runt 70mm låter ju massor men när man ser det på en bil ser det toklågt ut, man lär väl hamna där nånstans antar jag, kanske något mer för att klara lite "skogsbruk" och curbhopping bättre.


Hä... det är ju jätteenkelt numera ..... kl.3 Special Produktion heter den iaf...

och näe, några stora förändringar är inte planerat...... men PM:a mig med planer så kan jag väl ge ett och annat tips eller utlåtande...... men fråga inte dude för då blir det så mycket regeltolkningar och funderingar

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18604


Trådstartare
Jag tror Dude och jag är rätt lika i den frågan, jag seglade tidigare och har byggt ett par båtar som på vissa punkter "tänjde" på regeltolkningarna...
Vi fick t o m igenom en ändring i sjökortet, det var ingen sten, grundet hade utbredning... [BLAM!] typ

Men det som är ganska irriterande i racingvärlden är att det inte ges ut en bok med officiella tolkningar och prejudicerande fall som det gör i seglingsvärlden (eller är det bara jag som missat?). Väldigt användbart.

Hursomhelst så kommer jag bolla en hel del med dig Fredrik, var så säker...
Dude kanske får ett och annat PM med, tack för tipset.

Hur var det nu då? Finns det nån begränsning på ride-height? Jag hittade inte inget i reglementet men det kanske gömmer sig i GT nånstans? Är det "ena sidans hjul tomma på luft" regeln?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

fråga aldrig fredrik
hans vokabulär inskränker sig till NEJ!!!!!

du får gärna pm:a mig för rådgivning. jag har iaf vridit och vänt på det reglementet i snart 12år.
ang prejudicerande så finns det en luddig regel som används flitigt av besiktningsmän och vagnboksutfärdare.

*Det som uttryckligen inte är tillåtet i regelverket är därmed förbjudet*

om du har frågor som du vill diskutera, så kan jag rekommendera erik emanuelson på sbf thumbs up .
han är otroligt bra och tydlig att ha och göra med. (han bor dessutom nästan granne med mig )

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Dethär ska jag nog inte påminna Herr Skoghag om, men vill minnas att det finns "vissa personer" som har åläggande att inkomma med alla frågor angående reglementestolkningar i 3 ex minst 1 år innan säsongen de ska börja verka... >

Undra vilka dessa "vissa" kan vara.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18604


Trådstartare
Hehehe, nu har ni möjligheten att "verka utan att synas"

Eller fan, Fredrik, jag har inget med de där två att göra! Aldrig!!

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2134



Citat:
Hjul och markfrigång är bra att spika från början.


Ride height, därefter bromsar skulle jag vilja säga. För att välja bromsar är någorlunda rätt vikt bra att veta. Hjulen väljer man precis så stora att bromsarna får plats såvida inte reglementet specar en viss storlek.

B

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
MG Midget -61
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18604


Trådstartare
Tillgången på vettiga däck i 16" är minst sagt usel vad jag vet...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18604


Trådstartare
Så för att sammanfatta: Steg 1 är att bestämma sig för ett koncept med ride-height och hjulstorlek?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



MaZ skrev:



Följdfrågan blir naturligtvis: hur mycket markfrigång behöver man/vill man ha? Markfrigång är ju iof praktiskt men samtidigt vill man ju ha så låg bil som möjligt som aerodynamiken tillåter..


70-80 mm är lågt. Jag har det under min bil........och den fastnar överallt.
MaZ skrev:

Tanken var att få dit en plan undersida också, lägger man den dikt an mot plåtgolvet (så långt upp det går med lämplig vinkel) eller sparar man lite utrymme för diverse prylar?


Jag planerar plant golv på Novan........och det kommer att läggas en bit under golvet
Jag räknar med att kunna leda bort en massa luft från motorrummet i tomrummet.....och skicka ut den åt sidan, framför bakhjulet.


EDIT: och kyla avgassystemet...

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18604


Trådstartare
Fastnar överallt? Typ på väg ut ur bandepån då eller?
Jag pratar om en bil som endast skall gå på bana nu alltså. Hmm, skall nog mäta lite på gatbilen för att få en uppfattning om hur låg den är, fördelen med att ha en likadan bil som är orörd och körbar.

Kyla avgassystemet är ju inte oviktigt nej, har ingen bra lösning på det ännu då jag inte riktigt har koll på vad som krävs liksom.
Läste i en räserbils publikation (kommer inte ihåg vilken) om nån skum färg som användes till att värmeisolera med, skulle tydligen vara tokbra att måla torpeden med för att hålla nere kupévärmen, kanske vore nåt för avgastunneln..? Nån som har koll på vad jag menar för produkt? Var tydligen nån industrigrej från början.
Givetvis så skall man kyla rökröret ändå men att hålla ner kupévärmen är prioriterat också, jag tror stenhårt på att relativ komfort ger snabba varvtider, speciellt om vi pratar långlopp.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



MaZ skrev:
Fastnar överallt? Typ på väg ut ur bandepån då eller?

Jag som enbart har ett gärsgårds-rejs i bakfickan minns med fasa hur vi försökte få får halvlåga Volvo240 upp på och ner från ett bilsläp... Den fastnade till och med på främre lemmen på släpet!

Så nog finns det tillfällen när en banbil inte körs på slät asfalt.

Lycka till!
Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18604


Trådstartare
Sen kan man ju göra delar demonterbara...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

på kadetten åker vi 40-50mm under splitten och 60-70mm där venturin startar vid bakaxeln

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Ett elakt trick som använts inom sportvagnsracing under "groundeffect"-åren var att man satte extra dämpare m. mycket svaga fjädrar "ovanpå" ordinarie fjäder/dämparpaket. Dessa fjädrar hade otroligt HÅRD retur och mycket mjuk bump.

Så fort bilen rullade ut och man började få downforce trycktes de mjuka fjädrarna ihop och bilen sjönk ett par centimeter. tack vare den EXTREMT HÅRDA returen så tog det någon eller några minuter så reste bilen sig igen, lagom till mätning.

I vissa formelklasser så ger däckslitaget tillsammans med att man försöker ligga så nära minihöjd som möjligt att bilen passerar testen innan race men efter så blir den för låg. tricket då är att köra i grus på väg in från heatet, på så sätt får man lite säkerhetshöjd

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Skruva banåkabil
Bygga racingbil: Var är ruta 1?
1 besök senaste veckan (4134 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande