Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Ökar tendens till retursladd med brett däck på smal fälg?
1167 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41505

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Är det någon som har praktisk erfarenhet av att bilen blir svårare att hantera om man ligger på minsta rekommenderad fälgbredd med ett givet däck jämfört med om man går mot bredast rekommenderad fälgbredd?

Jag körde med 265 däcksbredd på 9 tumsfälgar runt om på bilen flera år utan att tänka speciellt på om det skulle försämrat hanterbarheten eftersom jag aldrig testade och jämförde med bredare fälgar. Men jag kan teoretiskt förstå att på en smal fälg kan däcket flexa sidledes betydligt mer.

Så har någon testat och upplevt om det skiljer märkbart? Tyvärr lär det säkert skilja massa utifrån vilken däcksmodell och därmed stomme som man testar med... Men nyfiken ändå!!

_________________
Magnus Thomé
Citera
andreasivarsson
Svanesund
Här sen Okt 2014
Inlägg: 117



Hej

Jag har de senaste 2 helgerna åkt lite olika bredder och har inte märkt några större skillnader kan jag inte säga.

Åkte först 265 på 8,5" fälgar , sedan 265 på 10,5"
Sladdmässigt så betedde de sig likadant och kan inte säga att jag märkte av att däcken skulle varit mjukare eller krängt mer när jag åkte smal fälg mot bred fälg.
Sen skillde det i märke på däcken så är kanske inte helt rättvist att jämföra men så upplevde jag det iallafall.

MvH

_________________
Andreas Gottfridsson
Tanu.se
1:a 2018 Club Challenge
4:a 2017 Club Challange
6:a 2016 Club Challenge
2:a 2014 club
Facebook.com/TimeAttackTeam91
Citera
Däck för banåka
Ökar tendens till retursladd med brett däck på smal fälg?
1167 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande