Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Beräkna kränghämmare till super 7.
2 besök senaste veckan (3332 totalt)
schnyggve
södra nållåtta
Här sen Okt 2009
Inlägg: 51


Trådstartare
Har kört utan krängare och kommit fram till att jag nog behöver en. Lider både av pissande hunden och att avgasröret tar i backen (sitter på sidan och onödigt lågt). Så jag utgår ifrån att jag behöver en krängare fram.

Utgår ifrån att avgasröret tar i backen vid 0.9G... har då en krängning på 5.2 grader. Bilen väger 475kg med mig i och jag får då en krängkraft på ~4200 N.

Har även räknat ut geometrin på en tänkt Kränghämmare och vilken krängstyvhet olika diametrar skulle ge.

Hur kommer jag vidare för att kunna räkna ut en eftersträvad krängstyvhet så jag därefter kan dimensionera kränghämmaren?

_________________
Jakob Cederblad

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=60846
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

1 behövs massa bildata.
Ider att räkna, se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23374
Ifo gammal tråd.
Sök i formut

_________________
Johan Sjölinder
Citera
schnyggve
södra nållåtta
Här sen Okt 2009
Inlägg: 51


Trådstartare
fuling skrev:
1 behövs massa bildata.
Ider att räkna, se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23374
Ifo gammal tråd.
Sök i formut


Den tråden hittade jag inte när jag sökte

Började iallafall räkna enl OptimumG http://downloads.optimumg.com/Technical_Papers/Springs%26Dampers_Tech_Tip_2.pdf. Vilket verkar snarlikt men lite förenklat.

Det jag får fram verkar mysko, verkar skumt att jag knappt skall ha någon krängare fram? eller tolkar jag resultatet tokigt?

Några konstanter har jag tagit fram lite bakvänt vilket kanske bidrar till att jag får konstiga värden.
* H Är framtagen för att jag skall få Fi/Ay som stämmer med det uppmätta värdet jag har, är i verkligheten ~0.3m. Rätt/fel?
* Kt = tire rate är uträknad utifrån Fred Phun's bok utifrån att däckfrekvensen är 10Hz. Rätt/fel?

fi/Ay =(-w*H)/(KfiF+KfiR) Roll gradient from ride springs (deg/g)
w (vehicle weight) 4655 N
H (Cg to roll axis) 0.85 m
Fi/Ay (roll gradient from springs) -5.2 deg/g
Desired Roll gradient 1.5 deg/g

KfiF = (pi*Tf^2*Klf*Krf)/(180(Klf+Krf)
Tf (front track width) 1.255 m
Klf (Left front wheel rate) 25096 N/m
Krf (Right front wheel rate) 25096 N/m
KfiF (roll rate front) 345 Nm/deg

KfiF = (pi*Tr^2*Klr*Krr)/(180(Klr+Krr)
Tr (rear track width) 1.4 m
Klr (Left rear wheel rate) 24548 N/m
Krr (Right rear wheel rate) 24548 N/m
KfiF (roll rate rear) 420 Nm/deg

KfiA = pi/180 * (KfiDES*Kt*(t^2/2))/(Kt*(t^2/2)*pi/180-KfiDES) -(piKw(t^2/2))/180
KfiDES =WH/(fi/Ay)
KfiDES (desired roll rate) 2637.8 Nm/deg roll
Kw (wheel rate) 25096 N/m
Kt (tire rate) 16210.6 N/m
t (average track width) 1.3275 m
KfiA -661.3 Nm/deg roll

KfiFA =KfiA*Nmag*MRfa^2/100
Nmag (magic number) 0.54 %
MRfa (FARB motion ratio) 1.1
KfiFA (FRAB roll rate) -4.6 Nm/deg twist

KfiRA =KfiA*(100-Nmag)*MRra^2/100
MRfa (FARB motion ratio) 1.0
KfiFA (FRAB roll rate) -658.2 Nm/deg twist

_________________
Jakob Cederblad

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=60846
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
* H Är framtagen för att jag skall få Fi/Ay som stämmer med det uppmätta värdet jag har, är i verkligheten ~0.3m. Rätt/fel?
* Kt = tire rate är uträknad utifrån Fred Phun's bok utifrån att däckfrekvensen är 10Hz. Rätt/fel?


H, ja mellan 0,3-0,4m är nog vättigt.
Kt skulle jag gissa ligger runt 200000N/mm (+-50000N/mm)

Tumme pekfinger bör bilen kränga ca ca ca 1,6 grader vid 1g
Så vart kommer 5,2 grader?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1646



schnyggve skrev:
Har kört utan krängare och kommit fram till att jag nog behöver en. Lider både av pissande hunden och att avgasröret tar i backen (sitter på sidan och onödigt lågt). Så jag utgår ifrån att jag behöver en krängare fram.

Utgår ifrån att avgasröret tar i backen vid 0.9G... har då en krängning på 5.2 grader. Bilen väger 475kg med mig i och jag får då en krängkraft på ~4200 N.

Har även räknat ut geometrin på en tänkt Kränghämmare och vilken krängstyvhet olika diametrar skulle ge.

Hur kommer jag vidare för att kunna räkna ut en eftersträvad krängstyvhet så jag därefter kan dimensionera kränghämmaren?


Vad är det för spec på bilen?

475kg med förare är väldigt lätt för en Super 7!

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
schnyggve
södra nållåtta
Här sen Okt 2009
Inlägg: 51


Trådstartare
fuling skrev:
Citat:
* H Är framtagen för att jag skall få Fi/Ay som stämmer med det uppmätta värdet jag har, är i verkligheten ~0.3m. Rätt/fel?
* Kt = tire rate är uträknad utifrån Fred Phun's bok utifrån att däckfrekvensen är 10Hz. Rätt/fel?


H, ja mellan 0,3-0,4m är nog vättigt.
Kt skulle jag gissa ligger runt 200000N/mm (+-50000N/mm)

Tumme pekfinger bör bilen kränga ca ca ca 1,6 grader vid 1g
Så vart kommer 5,2 grader?


5.2 grader är när avgasröret tar i backen... och det gör det vid 0.9G. Jag hat satt önskad roll till 1.5 grader.

Jag har byggt bilen primärt för en sak och det är låg vikt! Sedan är jag fjärderviktare också 😇. Ska ge mig på bakaxeln har 80kg fjädrad vikt bak nu! Räknar med att få ner det till 60 när jag är klar! Får se om jag kan nå 450kg med mig I innan jag är klar 🤔[/quote]

_________________
Jakob Cederblad

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=60846
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1928



Jag skulle kolla vad Clubmanbilarna har för kräng, dom har samma vikt nästan och då vet du att det funkar.

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

5,2grader ger ca 60mm in/ut fjädring.

Jag har en stark känsla av att om avgasröret tar i backen så har vi inte ren roll.
Tex marken är ej plan, mm mm
Kräningen borde ligga i krokarna 15-20mm per sida
Ger 3-4ggr mot 5,2grader
Hmm något är fichy

Steg 1 är att försöka snoka reda på vad som inte stämmer.
Skall man försöka ränkna så skall teori och praktig ligga i samma härad.
Det gör den ej nu.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
KfiFA =KfiA*Nmag*MRfa^2/100
Nmag (magic number) 0.54 %
MRfa (FARB motion ratio) 1.1
KfiFA (FRAB roll rate) -4.6 Nm/deg twist

KfiRA =KfiA*(100-Nmag)*MRra^2/100
MRfa (FARB motion ratio) 1.0
KfiFA (FRAB roll rate) -658.2 Nm/deg twist


Du skall inte mata in 0,54 utan 54

_________________
Johan Sjölinder
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Någon som tittat, räknat igenom detta?
se
OptimumG
http://downloads.optimumg.com/Technical_Papers/Springs%26Dampers_Tech_ . . . .

_________________
Johan Sjölinder
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
H (Cg to roll axis)

h=rc12+(rc34-rc12)*m34/(m12+m34)
H=CGH-h eller H=cg-h (Cg to roll axis)

rc12=rollcentrum fram
rc34=rollcentrum bak
m12=vikt på framaxel
m34=vikt på bakaxel
h= roll axelhöjd i CGH(cg)

Citat:
Kw (wheel rate)

Kw är hjulkonstenten för en sida på bilen.
Mao 1 fram + 1 bak

Citat:
Kt (tire rate)

Däckens fjäder konstant per sida.
Mao 1 fram + 1 bak

Tummepekfinger ligger däck på 200-300N/mm
(200000-300000N/m)

Åsikter någon?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Racetech
Beräkna kränghämmare till super 7.
2 besök senaste veckan (3332 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande