Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Beräkna kränghämmare till super 7. | 2 besök senaste veckan (3332 totalt) |
Har kört utan krängare och kommit fram till att jag nog behöver en. Lider både av pissande hunden och att avgasröret tar i backen (sitter på sidan och onödigt lågt). Så jag utgår ifrån att jag behöver en krängare fram.
Utgår ifrån att avgasröret tar i backen vid 0.9G... har då en krängning på 5.2 grader. Bilen väger 475kg med mig i och jag får då en krängkraft på ~4200 N. Har även räknat ut geometrin på en tänkt Kränghämmare och vilken krängstyvhet olika diametrar skulle ge. Hur kommer jag vidare för att kunna räkna ut en eftersträvad krängstyvhet så jag därefter kan dimensionera kränghämmaren? |
||||||
1 behövs massa bildata.
Ider att räkna, se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Ifo gammal tråd. Sök i formut _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Den tråden hittade jag inte när jag sökte Började iallafall räkna enl OptimumG http://downloads.optimumg.com/Technical_Papers/Springs%26Dampers_Tech_Tip_2.pdf. Vilket verkar snarlikt men lite förenklat. Det jag får fram verkar mysko, verkar skumt att jag knappt skall ha någon krängare fram? eller tolkar jag resultatet tokigt? Några konstanter har jag tagit fram lite bakvänt vilket kanske bidrar till att jag får konstiga värden. * H Är framtagen för att jag skall få Fi/Ay som stämmer med det uppmätta värdet jag har, är i verkligheten ~0.3m. Rätt/fel? * Kt = tire rate är uträknad utifrån Fred Phun's bok utifrån att däckfrekvensen är 10Hz. Rätt/fel? fi/Ay =(-w*H)/(KfiF+KfiR) Roll gradient from ride springs (deg/g) w (vehicle weight) 4655 N H (Cg to roll axis) 0.85 m Fi/Ay (roll gradient from springs) -5.2 deg/g Desired Roll gradient 1.5 deg/g KfiF = (pi*Tf^2*Klf*Krf)/(180(Klf+Krf) Tf (front track width) 1.255 m Klf (Left front wheel rate) 25096 N/m Krf (Right front wheel rate) 25096 N/m KfiF (roll rate front) 345 Nm/deg KfiF = (pi*Tr^2*Klr*Krr)/(180(Klr+Krr) Tr (rear track width) 1.4 m Klr (Left rear wheel rate) 24548 N/m Krr (Right rear wheel rate) 24548 N/m KfiF (roll rate rear) 420 Nm/deg KfiA = pi/180 * (KfiDES*Kt*(t^2/2))/(Kt*(t^2/2)*pi/180-KfiDES) -(piKw(t^2/2))/180 KfiDES =WH/(fi/Ay) KfiDES (desired roll rate) 2637.8 Nm/deg roll Kw (wheel rate) 25096 N/m Kt (tire rate) 16210.6 N/m t (average track width) 1.3275 m KfiA -661.3 Nm/deg roll KfiFA =KfiA*Nmag*MRfa^2/100 Nmag (magic number) 0.54 % MRfa (FARB motion ratio) 1.1 KfiFA (FRAB roll rate) -4.6 Nm/deg twist KfiRA =KfiA*(100-Nmag)*MRra^2/100 MRfa (FARB motion ratio) 1.0 KfiFA (FRAB roll rate) -658.2 Nm/deg twist |
||||||
H, ja mellan 0,3-0,4m är nog vättigt. Kt skulle jag gissa ligger runt 200000N/mm (+-50000N/mm) Tumme pekfinger bör bilen kränga ca ca ca 1,6 grader vid 1g Så vart kommer 5,2 grader? _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Vad är det för spec på bilen? 475kg med förare är väldigt lätt för en Super 7! _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||||
5.2 grader är när avgasröret tar i backen... och det gör det vid 0.9G. Jag hat satt önskad roll till 1.5 grader. Jag har byggt bilen primärt för en sak och det är låg vikt! Sedan är jag fjärderviktare också 😇. Ska ge mig på bakaxeln har 80kg fjädrad vikt bak nu! Räknar med att få ner det till 60 när jag är klar! Får se om jag kan nå 450kg med mig I innan jag är klar 🤔[/quote] |
||||||
Jag skulle kolla vad Clubmanbilarna har för kräng, dom har samma vikt nästan och då vet du att det funkar.
_________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||||||
5,2grader ger ca 60mm in/ut fjädring.
Jag har en stark känsla av att om avgasröret tar i backen så har vi inte ren roll. Tex marken är ej plan, mm mm Kräningen borde ligga i krokarna 15-20mm per sida Ger 3-4ggr mot 5,2grader Hmm något är fichy Steg 1 är att försöka snoka reda på vad som inte stämmer. Skall man försöka ränkna så skall teori och praktig ligga i samma härad. Det gör den ej nu. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Du skall inte mata in 0,54 utan 54 _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Någon som tittat, räknat igenom detta?
se OptimumG http://downloads.optimumg.com/Techni _________________ Johan Sjölinder |
||||||
h=rc12+(rc34-rc12)*m34/(m12+m34) H=CGH-h eller H=cg-h (Cg to roll axis) rc12=rollcentrum fram rc34=rollcentrum bak m12=vikt på framaxel m34=vikt på bakaxel h= roll axelhöjd i CGH(cg)
Kw är hjulkonstenten för en sida på bilen. Mao 1 fram + 1 bak
Däckens fjäder konstant per sida. Mao 1 fram + 1 bak Tummepekfinger ligger däck på 200-300N/mm (200000-300000N/m) Åsikter någon? _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Racetech Beräkna kränghämmare till super 7. | 2 besök senaste veckan (3332 totalt) |