Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Soppatorsk BMW på bana med gott om soppa i tanken
1226 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Soppatorsk BMW på bana med gott om soppa i tanken

EDIT: Utsplittat från en annan tråd.




Dinan har ett kit som ska lösa soppatorsk när man har lite mindre soppa kvar.

HUR de här delarna löser det ska jag försöka lista ut, just nu är jag mest







https://www.dinancars.com/product/r420-0002-n20-n55-f-series-upgraded- . . . .

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare
Trådstartare

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Det ser ut som den passiva pumpen som pumpar från va till hö tankhalva drivs av flöde från elpumpen. Dvs om elpumpen suger luft så kommer den passiva pumpen sluta fungera. Det förklarar ju i så fall varför det kan gå tomt i högerhalvan när det finns soppa i vänsterhalvan.

Är det här verkligen samma lösning som sitter på E36 o E46???

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Nu har jag grottat vidare i det här med "jet pumpen" och jag skrev det här på ett annat ställe på nätet. Om mitt resonemang stämmer med E36 så är faktiskt fuel starvation relativt enkelt att lösa genom att byta bränslepumpen till en med högre kapacitet vilket skulle göra att tryckregulatorn vid motorns insug skulle dumpa tillbaka mer bränsle under fullgas så att jetpumpen funkar även då. Det skulle förklara varför vissa M3-exemplar inte har problemet trots att hela systemet ser exakt likadant ut, man har helt enkelt en pump som pumpar lite mer. Hursomhelst, här kommer min långa harang:




I found info that the passive jet pump on E36 is driven by the return fuel line. In the M2 it's driven by a split line from the electric pump directly inside the tank.

In the E36, the flow in the return line, and as a consequence the jet pump too, will get very weak on full throttle since the return line get's fuel from the pressure regulator at the engine. Excess flow from the electric pump will be dumped in to the return line to keep the correct pressure. When on full throttle there is less excess flow since the engine is taking most of the fuel. Hence the classic behavior of starvation on long right handers on full throttle.

The M2 jet pump is driven by the flow from the electric pump directly in the tank. But as you can see on the diagram posted earlier there are some pressure regulators and stuff inside the tank. My next step is to try to understand how they affect things.

-------

So after the T-connection split from the main fuel line, the fuel going to drive the jet pump goes through one pressure regulator (no 7). And after that there's a split to a pressure control valve (no 11) that dumps excess fuel in the tank. No idea why there are two...

In theory this is much better than the E36 setup. In the E36 the flow driving the jet pump decreases with more throttle. In the M2 the flow driving the jet pump should be constant since it is driven by a constant pressure. The only situation where the jet pump would decrease pumping is if the electric pump is saturated, not being able to keep up delivering what the engine takes, resulting a drop in fuel pressure out from it. And of course, if the electric pump is sucking air the jet pump will stop. Which everything points to is what happened to me. How other cars correct themselves after a few minutes is odd. Would like to know how.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

Andreas Millbro skrev:
Ser ut som att det stämmer det du säger, att det är en ejektorpump mellan vänster till höger tankhalva som drivs av bränsletrycket. Dock borde det ju inte suga torrt i vänsterhalvan då elpumpen har en catchtank och returen till sig. Tror lite mer på att det är pickupen i vänsterhalvan som suger luft i högerkurvor.


Nu blev det tillfällig tilt

"Dock borde det ju inte suga torrt i vänsterhalva"

Nu får du hjälpa mig på traven, det är ju höger tankhalva som det tar slut i (noll liter i höger och fjorton liter i vänster när de puttat av bilen från bärgaren)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1278



Re:

Magnus Thomé skrev:
Andreas Millbro skrev:
Ser ut som att det stämmer det du säger, att det är en ejektorpump mellan vänster till höger tankhalva som drivs av bränsletrycket. Dock borde det ju inte suga torrt i vänsterhalvan då elpumpen har en catchtank och returen till sig. Tror lite mer på att det är pickupen i vänsterhalvan som suger luft i högerkurvor.


Nu blev det tillfällig tilt

"Dock borde det ju inte suga torrt i vänsterhalva"

Nu får du hjälpa mig på traven, det är ju höger tankhalva som det tar slut i (noll liter i höger och fjorton liter i vänster när de puttat av bilen från bärgaren)


En kompis hade en E92 335 som han höll på och bytte pump på. Då läste jag på lite och det var ingen retur från motorn till tanken på den om jag minns rätt. Sen var catchtanken inte särskilt stor, i alla fall mindre än på principskissen ovan. En ejektorpump flyttade från vänstra sidan till catchtanken, en annan fyllde catchtanken direkt från botten av högerhalvan. Borde alltså vara möjligt att skvimpa bort allt ur höger halva så bara catchtanken är kvar, sen kanske det inte är omöjligt att tömma catchtanken innan det kommit tillräckligt från vänsterhalvan?

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Ja och när väl elpumpen suger luft så dör ejektorpumpen så man fastnar i det olyckliga dödläget trots att det finns massa soppa i vänsterhalvan.


Det konstiga var att motorn vid ett av alla startförsök gick rent i en halvminut eller så. Då borde ejektorpumpen ha börjat pumpa över till högerhalvan ju. Men efter en halvminut så började motorn gå ojämnt för att sen stanna igen. Vad hände där egentligen?


En annan skum sak är att många andra M2or går igång som de ska bara om de får stå en stund. Det är ju minst lika konstigt?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Gjorde en tankevurpa om bränslesystemet. Skrev igen på bimmerpost men postar texten här osså:

Okay, continuing my thoughts on how it seems the fuel system works. Take my thoughts for what they are, an analysis from available info, not an absolute given truth.


MagnusT skrev:
So after the T-connection split from the main fuel line, the fuel going to drive the jet pump goes through one pressure regulator (no 7). And after that there's a split to a pressure control valve (no 11) that dumps excess fuel in the tank. No idea why there are two...

In theory this is much better than the E36 setup. In the E36 the flow driving the jet pump decreases with more throttle. In the M2 the flow driving the jet pump should be constant since it is driven by a constant pressure. The only situation where the jet pump would decrease pumping is if the electric pump is saturated, not being able to keep up delivering what the engine takes, resulting a drop in fuel pressure out from it. And of course, if the electric pump is sucking air the jet pump will stop. Which everything points to is what happened to me. How other cars correct themselves after a few minutes is odd. Would like to know how.


In reply to my own "no idea why..." above.

There is a mistake in my above description about the M2. The pressure regulator inside the tank works exactly like in the older cars, it regulates the pressure to the engine by dumping excess fuel back to the tank exactly like in the older cars. Just that it's now located in the tank instead of in the engine bay. This results in the exact same behavior, increasing the throttle makes more of the electric pump's output go to the engine, leaving less and less flow dumped out of the pressure regulator which in turn leaves less and less to drive the jet pump. And as in the older cars, the more flow the electric pump can over deliver, the higher up in the rpm range the pressure regulator will still dump enough flow to drive the jet pump at full speed. So nothing's changed really.


----------------------------

I had a look at Dinan's pump upgrade rebuild kit. What they do is simply drive the jet pump directly from the output of the electric pump instead of as in the original setup drive it from the excess fuel dumped by the pressure regulator.

Since we don't know how much the electric pump can over deliver, and therefore don't how much fuel is dumped by the pressure regulator to the jet pump at different engine loads, it's hard to analyse pros and cons. But generally the jet pump would have more fuel to power it with the upgrade.

But at higher loads, when more percentage of the electric pump fuel output goes to the engine, the jet pump will compete for the available fuel output in the upgraded setup instead of shutting down at higher engine loads and leaving all fuel that is needed to the engine. Again, this depends on what the electic pump's maximum flow is, how much it's capable of over delivering at full engine load. And it is possible there is an inverse pressure regulator built in to the Dinan kit's machined T-connection, shutting down flow to the jet pump when available pressure decreases under a certain value. But I doubt this is built in.

Here's the install guide for the upgrade kit:
http://files.dinancars.com/webresources/datasheets/c21932ad4aa6ef213e2d9db74b2d5746.pdf

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3023



Re:

Magnus Thomé skrev:
Andreas Millbro skrev:
Ser ut som att det stämmer det du säger, att det är en ejektorpump mellan vänster till höger tankhalva som drivs av bränsletrycket. Dock borde det ju inte suga torrt i vänsterhalvan då elpumpen har en catchtank och returen till sig. Tror lite mer på att det är pickupen i vänsterhalvan som suger luft i högerkurvor.


Nu blev det tillfällig tilt

"Dock borde det ju inte suga torrt i vänsterhalva"

Nu får du hjälpa mig på traven, det är ju höger tankhalva som det tar slut i (noll liter i höger och fjorton liter i vänster när de puttat av bilen från bärgaren)


Det jag menar är att i en oändligt lång högerkurva med 1/3 tank kommer allt bränsle att sträva mot vänster tankhalva. Ejektor Pumpen som suger från vänster tankhalva kommer att pumpa sålänge det finns bränsle i catchtanken och om pickupen i vänster tankhalva inte suger luft. Kan också vara att ejektorpumpen har begränsad kapacitet och inte hinner fylla upp catchtanken på rakan innan bränslet är slut i höger tankhalva.

Menar att det finns en teoretisk chans att pickupen i vänster tankhalva suger luft vid högerkurvor om det är riktigt lite bränsle. Är catchtanken tom i höger tankhalva kommer inte bränsle sugas över från vänster tankhalva.

Enklaste lösningen är nog att ha en dunk vid banan så du kan få i lite bränsle i höger tankhalva och på så sätt få igång ejektorpumpen igen vid körning på rak väg. Men under förutsättning att inte bränslepumpen har gått sönder också.

Svårt att förklara i text. Men systemet har helt klart flera tänkbara svagheter när det är lite bränsle i tanken och vid hård kurvtagning i högerkurvor.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Nu är jag helt med thumbs up Och håller med

En liten dunk är planerad.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

Andreas Millbro skrev:
...Kan också vara att ejektorpumpen har begränsad kapacitet och inte hinner fylla upp catchtanken på rakan innan bränslet är slut i höger tankhalva....


Ja, jag är lite undrande över Dinans lösning.

De ger ju ejektorpumpen samma bränsletryck som motorn får istället för bara det som tryckregulatorn dumpar. Men utan kunskap om hur mycket-för-mycket flöde och tryck elpumpen kan generera när motorn går på tomgång, fullgas och allt däremellan så blir det ju lite svårt att förstå hur de tänkt.

Jag misstänker även, helt utan kunskaper, att ejektorpumpen kan bottna med något flöde som den max pumpar även om man fortsätter att höja trycket som driver den. Så det är ju inte ens garanterat att Dinans lösning höjer kapaciteten att flytta från vänster till höger vid till exempel lägre motorlaster. Kanske. Vem vet...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Skruva banåkabil
Soppatorsk BMW på bana med gott om soppa i tanken
1226 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande