Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Skoda Pick-up 4,2 RT
<<   1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 13, 14, 15   >>
66 besök senaste veckan (71485 totalt)
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1364



Intresserad av hur diffen fungerar?

Kul med billigare alternativ.

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Peppe Allvise
Flysta
Här sen Sep 2012
Inlägg: 122


Trådstartare
erki87 skrev:
Intresserad av hur diffen fungerar?

Kul med billigare alternativ.


Det är precis som du säger ett billigare alternativ, och skall värderas därefter. Har för mig att den kostade runt 3000 spänn.

Du måste ta isär diffen, skrota smådreven och svarva av de stora dreven så "klotsenheten" får plats mellan dom. Den fungerar som en orampad lamelldiff.

Funktionen kontra priset är fullt godkänt.

_________________
Peppe Allvise

Skoda Pick-up 4.2 T
Mustang "Cobra"-style 4.6 T
Golf II 4.2 T
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6051



Har du koll på vad det är för skärmar ni monterade?

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
lewan
Hässleholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 731



J.Schuman skrev:
Har du koll på vad det är för skärmar ni monterade?


"Det är släpvagnsskärmar från Mekonomen som jag vände på för att få den mer vassa radien utåt och svetsades sen fast i karossen."

Står några sidor bak.

_________________
//Tobias "LeWaN" Lewandovski
VW Passat Allrack GTS -16, VW Golf GLI Cab -85, Porsche 997 turbo cab -08 | PCS 7486
Citera
Peppe Allvise
Flysta
Här sen Sep 2012
Inlägg: 122


Trådstartare
J.Schuman skrev:
Har du koll på vad det är för skärmar ni monterade?


Släpvagnskärmar från Mekonomen. Tyvärr kommer jag inte ihåg vilken modell.

_________________
Peppe Allvise

Skoda Pick-up 4.2 T
Mustang "Cobra"-style 4.6 T
Golf II 4.2 T
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1364



Peppe Allvise skrev:
erki87 skrev:
Intresserad av hur diffen fungerar?

Kul med billigare alternativ.


Det är precis som du säger ett billigare alternativ, och skall värderas därefter. Har för mig att den kostade runt 3000 spänn.

Du måste ta isär diffen, skrota smådreven och svarva av de stora dreven så "klotsenheten" får plats mellan dom. Den fungerar som en orampad lamelldiff.

Funktionen kontra priset är fullt godkänt.


OM jag förstår dig rätt nu så finns det ingen differential alls i?

Dvs det enda moment som ett av hjulen kan få är vad "bromsen" kan hålla emot?

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41522

Forumägare
Forumägare

Tyckte jag såg att du var på Gotland Ring o körde med den häromsistens! Kul!

_________________
Magnus Thomé
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



erki87 skrev:
Peppe Allvise skrev:
erki87 skrev:
Intresserad av hur diffen fungerar?

Kul med billigare alternativ.


Det är precis som du säger ett billigare alternativ, och skall värderas därefter. Har för mig att den kostade runt 3000 spänn.

Du måste ta isär diffen, skrota smådreven och svarva av de stora dreven så "klotsenheten" får plats mellan dom. Den fungerar som en orampad lamelldiff.

Funktionen kontra priset är fullt godkänt.


OM jag förstår dig rätt nu så finns det ingen differential alls i?

Dvs det enda moment som ett av hjulen kan få är vad "bromsen" kan hålla emot?


Är detta verkligen korrekt.

Har sett liknande lösning på andra platser och har tänkt bygga så på min egna lola inledningsvis.

Men kan inte förstå hur det är tänkt att fungera om man tar bort planetdreven. Då kan det ju i princip bli så att diffen bara spinner men båda hjulen står still,

Fjädrarna är tänkt att pressa fast dreven så dem har betydligt svårare att enhjula, dvs alla dreven måste vara kvar men sitter hårdare än orginal

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
bop
Valla
Här sen Maj 2018
Inlägg: 333



Phantom Grip.

Väldigt populärt (?) bland japsåkare..

_________________
Fredrik van Lienden
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Men vad är det som driver hjulen om man tar bort de små dreven. Enbart friktionen som blir mellan stålplattan och den plana sidan av dreven som driver drivaxlarna. Friktionen uppstår av att fjädrarna pressar hårt utåt
, således klämms dessa drev fast mot utsidan av huset. Men om (när) momentet blir högre än friktionen, så kommer ju dreven spinna fritt om man helt har tagit bort de små "planetdreven"

Har du kört med denna diff såhär? I min värld kan det inte fungera om man helt tar bort de små dreven.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1364



Precis som jag sa.

Titta lite på phantom grip till min 012 och den har alla dreven kvar i korset.

Kan det vara så att den förlitar sig på att den spänner så pass mycket att det kommer driva? Dvs att ramperna pressar ut blocket mot kugghjulen mot drivaxlarna.

Hänger inte med.

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1364



Dennar ju alla hjulen kvar o det borde ju funka.



_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Ja så som på bilderna har jag tänkt bygga (har inte hittat något som passar min diff utan modifiering och då kan jag lika gärna fräsa till egna delar)
Dvs så den passar mellan smådreven.

Iofs ifall man har axeln för de små dreven kvar och den nya delen är ihopsatt "runt" axeln med frästa vinklade spår. Så borde den spänna hårdare och hårdare utåt ju mer vrid man lägger på. Men känns som att Det blir rätt rejäl påfrestning på huset tillslut. Man borde isåfall ju kunna ha olika vinkel åt ena hållet för att få mjukare diffverkan vid motorbroms tex. Vilket såklart ger snällare instyrning i kurvor om man ligger på motorbroms

I mitt fall vill jag ha enbart Lite mer driv på innerhjul än Helt öppen och öppen nog för att ha snäll instyrning i kurvor och låg spjällvinkel (dvs så den inte är låst vid motorbroms)


(kan vara jag som tänker tokigt, Men det borde ju kunna fungera utan planetdreven om fjädrarna ger tillräcklig förspänningen för att det ska börja bygga upp vridmoment som pressar klossarna utåt å låser dreven mot huset)

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987



Jag körde med Phantom grip i både framdiffen och bakdiffen på min gamla Audi 90q -85
Monterades 2010

Alla dreven kvar MEN för att få in denna klump med fjädrar så fick sido dreven slipas ned = blir ännu klenare så inget för bilar med mycket effekt.

Vänster drev nedslipat.


Jag ritade på en egen enhet med rätt mått och hittade även smalare med lika hårda fjädrar (som behövs för att göra enheten smalare) och tänkte göra egna som skulle passa direkt i Audi diffen utan modifikation..
Men sen visste jag inte vilket material och härdning som skulle behövas för att det skulle fungera bra att slira mot dreven så blev inget mer med det.


Och 2år senare när jag hade isär så såg man spår efter där enheten ligger och pressar mot dreven och då skulle det ändå vara special härdat för att tåla nötningen som blir.




Men det funkade bättre än utan och jag hade inte så mycket effekt i den bilen heller,
men nuvarande bil valde jag istället riktig lamell diff bak och en Quaife fram.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Peppe Allvise
Flysta
Här sen Sep 2012
Inlägg: 122


Trådstartare
[quote="erki87"]
Peppe Allvise skrev:
erki87 skrev:
Intresserad av hur diffen fungerar?

Kul med billigare alternativ.


Det är precis som du säger ett billigare alternativ, och skall värderas därefter. Har för mig att den kostade runt 3000 spänn.

Du måste ta isär diffen, skrota smådreven och svarva av de stora dreven så "klotsenheten" får plats mellan dom. Den fungerar som en orampad lamelldiff.

Funktionen kontra priset är fullt godkänt.


OM jag förstår dig rätt nu så finns det ingen differential alls i?

Dvs det enda moment som ett av hjulen kan få är vad "bromsen" kan hålla emot?[/quote

Stopp, det är jag som kommer ihåg fel! Samtliga drev ligger kvar. Bra att ni är vakna!

_________________
Peppe Allvise

Skoda Pick-up 4.2 T
Mustang "Cobra"-style 4.6 T
Golf II 4.2 T
Citera
Peppe Allvise
Flysta
Här sen Sep 2012
Inlägg: 122


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Tyckte jag såg att du var på Gotland Ring o körde med den häromsistens! Kul!


Jo jäklarns, det är en riktigt rolig bana. Tog personbästa på första passet med feljusterade bromsar thumbs up Sen satte ett oljeläckage stopp för vidare framgångar, tyvärr thumbs down

_________________
Peppe Allvise

Skoda Pick-up 4.2 T
Mustang "Cobra"-style 4.6 T
Golf II 4.2 T
Citera
Peppe Allvise
Flysta
Här sen Sep 2012
Inlägg: 122


Trådstartare
knotan skrev:
Men vad är det som driver hjulen om man tar bort de små dreven. Enbart friktionen som blir mellan stålplattan och den plana sidan av dreven som driver drivaxlarna. Friktionen uppstår av att fjädrarna pressar hårt utåt
, således klämms dessa drev fast mot utsidan av huset. Men om (när) momentet blir högre än friktionen, så kommer ju dreven spinna fritt om man helt har tagit bort de små "planetdreven"

Har du kört med denna diff såhär? I min värld kan det inte fungera om man helt tar bort de små dreven.


Se svar ovan thumbs up

_________________
Peppe Allvise

Skoda Pick-up 4.2 T
Mustang "Cobra"-style 4.6 T
Golf II 4.2 T
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



Fränt som fan thumbs up Mer bilder å videos vill vi ha från Gotland

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987



Jag fotade en massa förra året, men tråden har ju gått i slowmotion och ligger över 1år efter..

Och videos från förra året har jag lagt upp nästan alla på min Youtube kanal, några kvar..
Nu i maj var bägge Skoda förarna lite lata och glömde slå på mina kameror dom fick låna, så blev inte så många filmer nu (faktiskt bara 1 ifrån Peppe's Skoda) och dom kommer dröja innan jag hinner klippa ihop och lägga upp.

Men bilder och filmer finns..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Peppe Allvise
Flysta
Här sen Sep 2012
Inlägg: 122


Trådstartare
Som sagts tidigare så är byggtråden lite släpande och 2st vår, 1st höstbesök på Gotland Ring är avklarade såhär långt. Efter första körningen så konstaterade jag att en del grejer måste ändras/uppdateras.

Men först lite kosmetika. Text på däcken är fränt.



Greppet på bakhjulen upplevdes väldigt lågt. Hur jag än gjorde så blev greppet endast marginellt ändrat. Mer tryck på hjulen måste till. Sagt och gjort så passades en vinge dit.



Slutliga resultatet blev...högt....



och brett...


_________________
Peppe Allvise

Skoda Pick-up 4.2 T
Mustang "Cobra"-style 4.6 T
Golf II 4.2 T
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Skoda Pick-up 4,2 RT
<<   1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 13, 14, 15   >>
66 besök senaste veckan (71485 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande