Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Skoda Pick-up 4,2 RT | << 1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 13, 14, 15 >> 56 besök senaste veckan (71505 totalt) |
Efter säsongen 2018 kände jag att det skulle vara bra att inspektera lagerslitaget i motorn. 5an har en tendens att inte vilja ha oljan där den gör nytta när det börjar svänga tvärt.
Ur med puffran... Och isär med motorn. Mycket riktigt hade lagren tagit stryk. Idén att montera torrsump tog form. Men eftersom att bilen är byggd "utanför boxen" och med strikt tanke på ekonomi, ville jag lösa ett sånt system på annat sätt. Inhandlade en universal hydraulpump med lagom kapacitet för ändamålet. Köpte även en koppling med dämpande egenskaper. Svarvade till kopplingen för att passa mot kamdrivningen, borrade och skruvade fast kopplingen. Efter lite måttande och klurande smidde jag till ett fäste för att hålla hela klumpen på plats. Nu med torrsump borde det gå att köra ännu fortare genom kurvorna. Mer gummi i asfalten är bra, så måttning och fundering på hur det skall göras på bästa sätt tog vid. Men...en annan tanke hade samtidigt smugit sig in i skallen, som skulle ta bilen i en helt annan riktning. (Magnus T, hur byter jag namn på projekttråden?) _________________ Peppe Allvise Skoda Pick-up 4.2 T Mustang "Cobra"-style 4.6 T Golf II 4.2 T |
||||
_________________ Peppe Allvise Skoda Pick-up 4.2 T Mustang "Cobra"-style 4.6 T Golf II 4.2 T |
||||
Innan Peppe går vidare med årets uppdateringar så fortsätter vi med filmer från i sept 2018:
Första passet på söndagen. 26-37 _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Andra passet så ligger Peter i sin Röda Skoda bakom så hans film ser ni i taket i denna film.
11-29 _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Kallas tex medbringare axel-koppling, mellanstycke och finns i mängder olika varianter, plast stål gummi polyurethan osv. Beroende på varvtal, miljö,värme, vibrationer osv. Och såklart vilket vrid den ska klara av. Kolla tex här. http://www.weimer.se/Shop/List/Mella Jag har drösvis med hydraulpumpar Liggande, i olika storlekar osv. Att jag aldrig tänkt på detta, är mycket underligt. Hur kom du fram till vad som är lagom för flöde?? Och hur gör du med eventuell övertrycksventil samt returflöde?? Enklast om man inte gör det pga platsen är väll kanske att köra orginal pump för retur till tank såklart. Men då har man ju inte möjlighet att öka så mycket på flöde som man kanske vill när man ändå håller på?? _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Funderar lite. Visst brukar max spec varvtal på hydraulpumpar vara typ 2500-2800-3000. Men körs vaniigen på konstantdrift vid mellan 1200-2000.?
Det är ju dessutom med kanske 50-55 grader driftstemp.? Visserligen har man kanske lägre oljetemp in i pump från extern tank med kyl än med våtsump. Och en bra syntetisk motorolja smörjer väll glidlagringen bättre än en lagom skitig och sliten hydraulolja så det är säkert lungt om den drivs via kammen och den går ju inte heller på konstant varvtal över spec några längre perioder. Borde fungera bra tycker jag. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
I ärlighetens namn var inte idėn min. Men den har legat i malpåse under en lååång tid.
Flödet är räknat med ca 1/3 överdrivning. Och det är praktiska test som kommit fram till dessa värden. Pumpen är specad med maxvarv, tryck och temp. Kamaxeln varvar max 3500, trycket är i denna applikation nära 0 och tempen är ca 100. Enl leverantören borde inte detta vara något problem men dom garanterat inget. Jag gjorde om oljetråget för att suga upp olja och via hydraulpumpen transportera den till en oljetank. Oljans nivå i tanken skall vara väl över motorns oljepumps insug. Från oljetanken leds oljan till originaloljepumpen som sedan fungerar som vanligt. Om oljetempen skulle vara hög planerade jag att klippa in en kylare mellan hydraulpump och tank. Enkelt, billigt men jag vet inte hur det kommer funka...Men känslan är att det funkar. Som Knotan sa, det finns mängder av dessa pumpar och kopplingar på nätet. Jag ska sälja de grejer som jag har om du är intresserad. Passar rakt på AAN. _________________ Peppe Allvise Skoda Pick-up 4.2 T Mustang "Cobra"-style 4.6 T Golf II 4.2 T |
||||
Stenhård bil! Men kan inte låta bli att reagera på att föraren aldrig släpper växelspaken? En dålig ovana som föraren får träna bort _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||||
Kommer remmen att hålla ?. Ev vanlig torrsumpspump går ganska tungt på maxvarv och remmen brukar då vara lite grövre. Det blir ett fint ras, om remmen går av.. Jag har inte läst så jag fått kläm på, exakt hur du tänkt... men nivån är också något jag oroar mej för. En normal pump sitter så den aldrig kan bli torr. Suger den där något alls... om den är torr ? Jag byggde något åt det hållet, av en servopump. Och den var jag tvungen att prima med olja, så den inte slutade suga. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Klart det går tyngre, men tror att inte att det skall vara något problem då denna pump aldrig jobbar upp något tryck, på samma sätt som en riktig torrsumpspump gör. Pumpen är grymt "självsugande" och behöver ingen primning. Men jag har inte testat detta system på riktigt, utan andra vilda planer dök upp. _________________ Peppe Allvise Skoda Pick-up 4.2 T Mustang "Cobra"-style 4.6 T Golf II 4.2 T |
||||
Våra race- och banåkarbilar Skoda Pick-up 4,2 RT | << 1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 13, 14, 15 >> 56 besök senaste veckan (71505 totalt) |