Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Skoda Pick-up 4,2 RT
<<   1, 2, 3, ... 13, 14, 15   >>
38 besök idag (71418 totalt)
Peppe Allvise
Flysta
Här sen Sep 2012
Inlägg: 122


Trådstartare
RallyQuattro skrev:
Wärhner skrev:
Svincoolt!

Ni funderade aldrig på att ta motorpaketet från valfri framhjulsdriven bil och sätta hela paketet i bak?


Det har Peppe byggt tidigare, då med Audi V8 med turbo och 01E fwd låda och allt placerat i mitten i en Golf.

Kanske Peppe har lite bilder från den att visa ?


-86a Golf GTI



4.2L Audi V8 Turbo


_________________
Peppe Allvise

Skoda Pick-up 4.2 T
Mustang "Cobra"-style 4.6 T
Golf II 4.2 T
Citera
Peppe Allvise
Flysta
Här sen Sep 2012
Inlägg: 122


Trådstartare
Nattlig lek med Golfen. Vrid upp volymen och var beredd.
https://youtu.be/oVPbQkGCVDU

_________________
Peppe Allvise

Skoda Pick-up 4.2 T
Mustang "Cobra"-style 4.6 T
Golf II 4.2 T
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8980



Fick leta långt tillbaka i tiden..
Gotland ring 2012





_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
audimotorsport
Stockholm/Bromma
Här sen Nov 2006
Inlägg: 433



För mycket golf nu i tråden..så jag fyller på med en Gotlandring bild från rallyquattro


_________________
Peter Bollnert
Kör skoda pickup
Kör Audi S1 replika
Audi S3 -02 såld
Har byggt replikor av:
Audi sport quattro-såld
Audi 90 imsa gto-såld
Audi S1
H1
Citera
Johns
Huddinge
Här sen Nov 2016
Inlägg: 158



Otroligt häftigt bygge! Ser fram emot att se hur ni fått ihop allt.

_________________
John sedin
Porsche 944 Turbo (RSR) -1985
Porsche 997 S Trackday -2005 -Såld
Citera
Peppe Allvise
Flysta
Här sen Sep 2012
Inlägg: 122


Trådstartare
Nog med Golfutsvävning för denna gång. Karossen ställdes upp på pallbockar och arbetet med att kapa ur den från allt onödigt började. Samtidigt snurrade idéerna i skallen på hur rörramen skulle designas för att passa syftet. Några penndrag på en kartongbit fick agera ritning...det räcker så.



Grundstommen i rörramen snidades till av ett par meter 40x40x2mm kkr, och bygget var igång på riktigt. Hade jag vetat här hur mycket jobb det gått åt att bygga bilen så kanske jag hade gått och tittat på TV istället.


_________________
Peppe Allvise

Skoda Pick-up 4.2 T
Mustang "Cobra"-style 4.6 T
Golf II 4.2 T
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2166



jamen...... mer bilder... ja jag vet den första fixen är gratis .. jo men ....ge oss mer!!!!! NU!!!
Är det inte alltid så... skall bara... lite quickt... skönt i det läget att inte vara ensam om tankarna kring ett Bygge...

_________________
Michael Thulesius
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8980



Jag har hejdat Peppe, han slängde ju upp 15 bilder på första dagen och ett långt hopp i bygget = med den farten så skulle hela bygget vara klart på 1 vecka här och sedan skulle tråden dött ut och bara uppdaterats någon gång per år.
Så bättre med några bilder per vecka så ni får något att följa under hela sommaren är inte det bättre eller?

så får ni ett lagom rus och slipper få en överdos på en gång..

Jag håller även på att klippa ihop filmer från första körningar förra helgen på Gotland med dessa bilar som kommer så småningom.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Simonjanne
Göteborg
Här sen Jul 2017
Inlägg: 131



Herregud va coolt! Skall följas!
Citera
Peppe Allvise
Flysta
Här sen Sep 2012
Inlägg: 122


Trådstartare
Michael Th skrev:
jamen...... mer bilder... ja jag vet den första fixen är gratis .. jo men ....ge oss mer!!!!! NU!!!
Är det inte alltid så... skall bara... lite quickt... skönt i det läget att inte vara ensam om tankarna kring ett Bygge...


Avhållsamhet är en dygd

_________________
Peppe Allvise

Skoda Pick-up 4.2 T
Mustang "Cobra"-style 4.6 T
Golf II 4.2 T
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2166



hmm jag är ju en realtids människa som brukar posta det jag gör... inte det jag gjorde för något år sedan...om så är fallet brukar jag mata av till jag kommer ifatt då inget är klart utan allt förändras och förbättras...... och inte heller segdra på enstaka smågrejer... men det e jag det....
ja ja får väl vänta på en bild i veckan

_________________
Michael Thulesius
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15483



Upp med allt. Räcker med en veckoblogg


_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8980



Både Peppe och Peter har slitit hela vintern med dessa och försökt hålla det hemligt så därför har inget lagts upp tidigare.

Dessutom uppstod denna tråd nu enbart för att det var flera som ville veta mer om dessa efter att jag lagt upp bilder i min tråd så annars hade ni aldrig fått veta något, så var glada åt det ni får se oavsett hur lång tid det tar..

Sen är dom så less nu på byggandet att dom sagt att dom kommer inte röra sina bilar på minst en månad.
Så även fast det finns en del nu efter första testet att förbättra så kommer ändå inget göras närmsta tiden och även sedan så tror inte jag det kommer bli några större ombyggnader = inget mer sen att skriva om.

Kan säga att jag har inte heller sätt så mycket av bygget, såg Peppes bil första gången live nu på Gotland, sätt lite mer av Peters men ändå inte mycket alls, så ser själv fram emot bilder i tråden och gärna någon bild varje dag så det finns något kul att följa här på rejsa under sommaren och inte bara närmsta veckan..

Och för er som inte kan hålla er så går det säkert att se dom live och snacka en del med byggherrarna om ni har vägarna förbi dom.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Peppe Allvise
Flysta
Här sen Sep 2012
Inlägg: 122


Trådstartare
Gus i Gustavsberg anlitades för att kröka rör till buren. När jag ändå var där köptes ett antal(tillräckligt trodde jag) raka pipor in för resterande konstruktion.



Finjustering av krökarna gjordes hemma i garaget med "kinesbockapparaten".



Jag lägger upp bilder och text när jag har tid...mellan frukost och tandborstning, middag och diskning eller tånagelklippning och hunbajspåseknytande. "Hav förtröstan" med inläggshastigheten och tänk på att stress/stressande sprider sig mellan människor som en farsot.

_________________
Peppe Allvise

Skoda Pick-up 4.2 T
Mustang "Cobra"-style 4.6 T
Golf II 4.2 T
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2166



ingen fara, blir trevligt att se bygget rulla på.. dom flesta av oss har ju ett liv utanför garaget...
hundar hushållsnära sysslor känner igen det.
Bra jobbat att få ihop detta bygget hur som!!!! thumbs up

_________________
Michael Thulesius
Citera
ZVR
Torshälla
Här sen Nov 2004
Inlägg: 655



Riktigt coolt bygge!

_________________
Oscar Zettervall
Citera
Peppe Allvise
Flysta
Här sen Sep 2012
Inlägg: 122


Trådstartare
Rörramsbygget rullade på och snart skulle fram och bakvagn börja passas in. E39-bakvagnen städades av och gicks igenom innan inpassning i ramen



Notchning är ju inget vidare...men den här blev rätt lyckad. Det visar 1 av bakvagnens infästning i ramen.



Fram och bakvagn passades och lineades in i ramen. Det är pyssligt men det är ju bra om bilen går rakt...på rakorna alltså.



Kolla centrum bakhubb kontra skärmkant...det behövs kapas lite

_________________
Peppe Allvise

Skoda Pick-up 4.2 T
Mustang "Cobra"-style 4.6 T
Golf II 4.2 T
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2166



okey miata framvagn.. Miata anses vara en bra banbil..
Bmw...E 39..bakvagn. Varför detta? Jag vet inte därför frågan.
Berätta gärna varför.. Jag har en gammal sunbeam Alpine -66 cab med stel bakaxel som jag funderar på att uppdatera. Med modernare insprutat.. Större maskin....därför frågan..fast då är förmodligen denna bakvagn för bred..

_________________
Michael Thulesius
Citera
audimotorsport
Stockholm/Bromma
Här sen Nov 2006
Inlägg: 433



E39 bakvagn...

Billig....
Hel aluminium
Lätt att få tag på...
Billiga delar...
Finns i flera versioner att välja på beroende på hur stark motor man vill ha... Liten diff, stor diff, kraftiga axlar, klena axlar mm...
Finns massor med olika utväxlingar och broms varianter..
Lätt justerbar toe in och camber...

_________________
Peter Bollnert
Kör skoda pickup
Kör Audi S1 replika
Audi S3 -02 såld
Har byggt replikor av:
Audi sport quattro-såld
Audi 90 imsa gto-såld
Audi S1
H1
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5278



Blir det SFRO sedan eller är det bara banvapen?

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Peppe Allvise
Flysta
Här sen Sep 2012
Inlägg: 122


Trådstartare
Jag lyckades slarva bort bulten till övre vänstra bärarmen...så ett vattenrör fick agera bult under bygget. En spinnoff-effekt av röranvändandet var att jag upptäckte att stoppade jag in ett längre rör istället för bultarna kunde jag mäta in framvagnen noggrannare i rörramen.
Ramarbetet gick vidare och trekanter skapades i ett aldrig sinande tempo.



Bakvagnen byggdes in med trianglar allt för att få till en styv konstruktion.



Här syns tydligt hur sidorna på ramen är uppbyggd med trianglar från bakvagn och framåt. Framvagnen blev så småningom också inspunnen i triangelnätet.



_________________
Peppe Allvise

Skoda Pick-up 4.2 T
Mustang "Cobra"-style 4.6 T
Golf II 4.2 T
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Skoda Pick-up 4,2 RT
<<   1, 2, 3, ... 13, 14, 15   >>
38 besök idag (71418 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande