Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Skoda Pick-up 4,2 RT
<<   1, 2, 3, 4 ... 13, 14, 15   >>
17 besök senaste veckan (70858 totalt)
Peppe Allvise
Flysta
Här sen Sep 2012
Inlägg: 122


Trådstartare
Skärmkanten klipptes till...liiite för snävt. XXR-fälgarna med 280/60-18 slicks muttrades på utanpå 25mm spacers för att få till rätt bultcirkel 5x100. Som kuriosa kan jag tillägga att det är grus från Gotland Ring som sitter inkletade i däcken.



Här är det första gången som jag fattade hur ballt detta bygge skulle bli.



Efter detta foto ringde jag polaren Peter och förklarade för en redan övertygad att byggena är helt jvl "rätt"! Han höll ju förstås med och skickade över foto på sitt bygge som också hade tofflorna på. Såhär i efterhand när bilen nu i stort sett är klar kan jag tycka att det råa med synliga omålade rör, ingenting är klart och med hela konstruktionen synlig är tuffare än när allt är inpackat och gömt under plåt och aluminium...men det är ju kanske lite opraktiskt å andra sidan.


_________________
Peppe Allvise

Skoda Pick-up 4.2 T
Mustang "Cobra"-style 4.6 T
Golf II 4.2 T
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



Hyffsad markfrigång under framvagnsbalken i alla fall Känner mig lite avundsjuk :P

Jag gissar dock att veven ligger i ungefär samma nivå som balken senare eller?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Du skulle byggt den i genomskinlig plexi istället för plåt thumbs up

Håller med om att den ser asgrym ut naken!!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



vad är det för storlek på hjulen???? FEEEEET !!!!

_________________
Michael Thulesius
Citera
audimotorsport
Stockholm/Bromma
Här sen Nov 2006
Inlägg: 433



265/35-18 på 9.75"fälg runtom...

_________________
Peter Bollnert
Kör skoda pickup
Kör Audi S1 replika
Audi S3 -02 såld
Har byggt replikor av:
Audi sport quattro-såld
Audi 90 imsa gto-såld
Audi S1
H1
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Körde ni på slicks på Gotland?

_________________
Magnus Thomé
Citera
audimotorsport
Stockholm/Bromma
Här sen Nov 2006
Inlägg: 433



Nepp, federal rsr r-däck

_________________
Peter Bollnert
Kör skoda pickup
Kör Audi S1 replika
Audi S3 -02 såld
Har byggt replikor av:
Audi sport quattro-såld
Audi 90 imsa gto-såld
Audi S1
H1
Citera
Peppe Allvise
Flysta
Här sen Sep 2012
Inlägg: 122


Trådstartare
Cassius skrev:
Hyffsad markfrigång under framvagnsbalken i alla fall Känner mig lite avundsjuk :P

Jag gissar dock att veven ligger i ungefär samma nivå som balken senare eller?


Ja, det stämmer. Remskivan ligger någon cm bakom balken och vispar.

_________________
Peppe Allvise

Skoda Pick-up 4.2 T
Mustang "Cobra"-style 4.6 T
Golf II 4.2 T
Citera
Peppe Allvise
Flysta
Här sen Sep 2012
Inlägg: 122


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Du skulle byggt den i genomskinlig plexi istället för plåt thumbs up

Håller med om att den ser asgrym ut naken!!


Eller hur! Teknik, balkar och konstruktioner i allmänhet är farscinerande och ofta vackert.

_________________
Peppe Allvise

Skoda Pick-up 4.2 T
Mustang "Cobra"-style 4.6 T
Golf II 4.2 T
Citera
Peppe Allvise
Flysta
Här sen Sep 2012
Inlägg: 122


Trådstartare
Ojoj nu är det ett tag sedan jag uppdaterade. Livet rullar på.
Ett OBP-pedalställ inhandlades och passades in. Egentligen var tanken att ha ett med stående pedaler men utrymme och konstruktion ville annat, så det fick bli hängande pedaler.
Styrinrättningen modifierades och monterades. Jag kan starkt rekommendera E39ans rattstång som knappt väger något och är väldigt generös att justera i längdled ca 15-20cm utan problem.
E39ans kuggväxel i kombination med Miatans styrarmar gör att jag har lite drygt 2 varv på ratten från ändläge till ändläge. Sportigt!


_________________
Peppe Allvise

Skoda Pick-up 4.2 T
Mustang "Cobra"-style 4.6 T
Golf II 4.2 T
Citera
Mange

Här sen Jul 2003
Inlägg: 1141



Underbart bygge , är ju galet mkt gjort på kort tid?!, har du uppfunnit 25 timmars dygn??

_________________
Magnus Wideman

Nya VW Golf MK8 R Performance Pack

https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA
https://www.instagram.com/faceliftgt
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



fantastiskt roligt bygge/byggen intresant att se uppbyggnaden .. fantastiskt mycket jobb, men ändå friheten att sätta grejerna där man vill...isch..
Fanns /finns det någon sorts ritning på schassie desighnen, innan bygget/byggena. eller växte det fram efterhand??
vad skiljer på era 2 byggen schassie mässigt?
original har ?? Miata och BMW fram/bakvagnen ganska så lång fjädringsväg... nu när karossen sitter lågt/nära marken, hur lång är den nuvarande fjädringsvägen=väghållningsmöjligheten..
krängningshämmare??

Ser fram mot kommande bilder och inspiration, detta är bara såååå rätt, med lowkey bygge med add lightness and fun !!. bort med allt onödigt. tänker på Colin Chapman s super seven.... fast med en kaross..

_________________
Michael Thulesius
Citera
Tavi
Gnesta
Här sen Aug 2008
Inlägg: 101



Vad har du för vikt och hk på bilen ?

_________________
//Johan Taavitsainen
Citera
audimotorsport
Stockholm/Bromma
Här sen Nov 2006
Inlägg: 433



Lite info..... Min röda skoda bygger på e39 fram och bakvagn till skillnad mot Peppe som valde mata fram istället.. Orginal komfortfjädring böts ut mot AVO coilovers runtom på båda bilarna.. Dom har en total slaglängd på 100mm....minus 25mm genomslags gummi...
K-häm bak valde vi på Gotlandring att ta bort, fram kör vi knivkrängare från sellholm...

_________________
Peter Bollnert
Kör skoda pickup
Kör Audi S1 replika
Audi S3 -02 såld
Har byggt replikor av:
Audi sport quattro-såld
Audi 90 imsa gto-såld
Audi S1
H1
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Rensade bort lite inlägg som inte handlade om bilen utan om hur man postar inlägg.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Peppe Allvise
Flysta
Här sen Sep 2012
Inlägg: 122


Trådstartare
Mange: Nja, men bra sliten var jag vid målgången.

Michael Th: Peter skvallrade lite om skillnader, min kaross hamnade 3,5cm längre fram och så skiljer axelavståndet några cm.

Tavi: Ganska precis 1000kg i dagsläget. Jag laddar i dagsläget 0,4bar med en TB60 m billet-impeller. Tanken är att lätta lite och ha runt 350-400hk.

Jag handlade ett par Audi s3, 312mm bromsskivor. Tillverkade adaptrar till ok-infästningen för att passa den ökade omkretsen på skivorna samt E39-oken. AVO coilsen kom hem på några dagar från Demon Tweaks. Vi specade vilken slaglängd, hårdhet på fjäder och typ av material vi ville ha och det visade sig stämma ganska bra. Utgick ifrån Miata trackday-setup har jag för mig.



E39-oken ja...plockade isär de oxiderade oken och slängde ner dom i ett bad med kalklösare från Ö&B. Där fick dom ligga i ett par dagar samtidigt som jag då och då borstade av dom med diskborste. När jag tog upp dom neutraliserade jag syran med Yes diskmedel och bakade dom i ugnen 45min i 75grader. Resultatet syns på fotot.


_________________
Peppe Allvise

Skoda Pick-up 4.2 T
Mustang "Cobra"-style 4.6 T
Golf II 4.2 T
Citera
bop
Valla
Här sen Maj 2018
Inlägg: 333



Det här gillas thumbs up

_________________
Fredrik van Lienden
Citera
audimotorsport
Stockholm/Bromma
Här sen Nov 2006
Inlägg: 433



Ja, fjädervalet gav många timmars huvudbry, ingen kunde direkt rekommendera vad vi skulle satsa på så det blev nån sömnlös natt med jämförelser från andra bilar och fann då att miatan är väldigt nära i vikt både totalt och även viktfördelning så efter lite forumläsande på bla sidor i USA fick jag ett hum om vad vi skulle ha för hårdhet....och som Peppe skrev så blev det riktigt lyckat...lite tur va nog inblandad också... Sen kan man kanske förbättra ytterligare men i nuläget funkar det finfint!

_________________
Peter Bollnert
Kör skoda pickup
Kör Audi S1 replika
Audi S3 -02 såld
Har byggt replikor av:
Audi sport quattro-såld
Audi 90 imsa gto-såld
Audi S1
H1
Citera
Peppe Allvise
Flysta
Här sen Sep 2012
Inlägg: 122


Trådstartare
Audi AAN 2,2L bygget skulle vara "lowcost" och effekten hållas under 400hk så hela motorn behålls original. Nu efteråt tycker jag nog att stakarna kanske ändå skulle bytts "baraföratt"...men men en annan gång.
Vevaxeltriggergivare och hjul från en tfsi köptes och knackades dit.



Ny kamrem & vattenpump.



Oljan i dessa motorer har en tendens att vara overallt där den inte skall vara när det börjar svänga och accelereras/bromsas på riktigt. Skvalpplåt snickrades till...och det funkar sådär med facit i hand.



Vattenkanalen bak på motorn pluggades. Detta har inte medfört någon förhöjd temp eller svårighet att lufta kylsystemet. Här syns också de nya växellådspinnbultarnas(M12) placering.


_________________
Peppe Allvise

Skoda Pick-up 4.2 T
Mustang "Cobra"-style 4.6 T
Golf II 4.2 T
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



Jag kan inte detta...i vad för modell sitter denna maskin från början.och vad är bra med den..
Ny låda.. Spännande..

_________________
Michael Thulesius
Citera
lewan
Hässleholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 731



Michael Th skrev:
Jag kan inte detta...i vad för modell sitter denna maskin från början.och vad är bra med den..
Ny låda.. Spännande..


Audi S4/S6 kaross C4, mao 90tal.

_________________
//Tobias "LeWaN" Lewandovski
VW Passat Allrack GTS -16, VW Golf GLI Cab -85, Porsche 997 turbo cab -08 | PCS 7486
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Skoda Pick-up 4,2 RT
<<   1, 2, 3, 4 ... 13, 14, 15   >>
17 besök senaste veckan (70858 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande