Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Skoda Pick-up 4,2 RT
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 13, 14, 15   >>
17 besök senaste veckan (70858 totalt)
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Fler bilder från sept 2018






















_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Fjärde passet sept 2018


49

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



I pass 5 så kom det lite regn.


41

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Peppe Allvise
Flysta
Här sen Sep 2012
Inlägg: 122


Trådstartare
Efter säsongen 2018 kände jag att det skulle vara bra att inspektera lagerslitaget i motorn. 5an har en tendens att inte vilja ha oljan där den gör nytta när det börjar svänga tvärt.



Ur med puffran...



Och isär med motorn. Mycket riktigt hade lagren tagit stryk. Idén att montera torrsump tog form.



Men eftersom att bilen är byggd "utanför boxen" och med strikt tanke på ekonomi, ville jag lösa ett sånt system på annat sätt. Inhandlade en universal hydraulpump med lagom kapacitet för ändamålet. Köpte även en koppling med dämpande egenskaper.



Svarvade till kopplingen för att passa mot kamdrivningen, borrade och skruvade fast kopplingen.



Efter lite måttande och klurande smidde jag till ett fäste för att hålla hela klumpen på plats.



Nu med torrsump borde det gå att köra ännu fortare genom kurvorna. Mer gummi i asfalten är bra, så måttning och fundering på hur det skall göras på bästa sätt tog vid.

Men...en annan tanke hade samtidigt smugit sig in i skallen, som skulle ta bilen i en helt annan riktning.

(Magnus T, hur byter jag namn på projekttråden?)

_________________
Peppe Allvise

Skoda Pick-up 4.2 T
Mustang "Cobra"-style 4.6 T
Golf II 4.2 T
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904



Peppe Allvise skrev:


(Magnus T, hur byter jag namn på projekttråden?)

Redigera det första inlägget, då kommer du åt Rubriken för hela tråden.

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Peppe Allvise
Flysta
Här sen Sep 2012
Inlägg: 122


Trådstartare
Fredrik Hård skrev:
Peppe Allvise skrev:


(Magnus T, hur byter jag namn på projekttråden?)

Redigera det första inlägget, då kommer du åt Rubriken för hela tråden.


thumbs up

_________________
Peppe Allvise

Skoda Pick-up 4.2 T
Mustang "Cobra"-style 4.6 T
Golf II 4.2 T
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Innan Peppe går vidare med årets uppdateringar så fortsätter vi med filmer från i sept 2018:

Första passet på söndagen.


26-37

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Andra passet så ligger Peter i sin Röda Skoda bakom så hans film ser ni i taket i denna film.


11-29

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Passet efter så byt lånades det bilar, BMW M2 föraren bytte bil med Peppe.
Nya föraren fick lite extra spänning då något hände 3 minuter in i filmen


23-70

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Passet efter satte han förra årets PB tid:


29

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Passet efter fick jag och en annan putta igång bilen thumbs down

I detta pass är han jagad av Peter och hans film syns nu nere till höger


37

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Sonus
Trondheim, Norge
Här sen Dec 2007
Inlägg: 178



Interessant kobling for oljepumpen. Har du modelnavn og kanskje en link til produsent?

_________________
Niels Christian Nielsen
'17 BMW 340i M-Sport
'67 TVR Vixen med Daimler Hemi V8
`04 TVR T350
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Sonus skrev:
Interessant kobling for oljepumpen. Har du modelnavn og kanskje en link til produsent?


Kallas tex medbringare axel-koppling, mellanstycke och finns i mängder olika varianter, plast stål gummi polyurethan osv. Beroende på varvtal, miljö,värme, vibrationer osv. Och såklart vilket vrid den ska klara av.

Kolla tex här.
http://www.weimer.se/Shop/List/Mellanstycke-axelkopplingar/168/1



Jag har drösvis med hydraulpumpar Liggande, i olika storlekar osv.

Att jag aldrig tänkt på detta, är mycket underligt.
Hur kom du fram till vad som är lagom för flöde??
Och hur gör du med eventuell övertrycksventil samt returflöde??
Enklast om man inte gör det pga platsen är väll kanske att köra orginal pump för retur till tank såklart. Men då har man ju inte möjlighet att öka så mycket på flöde som man kanske vill när man ändå håller på??

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Funderar lite. Visst brukar max spec varvtal på hydraulpumpar vara typ 2500-2800-3000. Men körs vaniigen på konstantdrift vid mellan 1200-2000.?

Det är ju dessutom med kanske 50-55 grader driftstemp.?

Visserligen har man kanske lägre oljetemp in i pump från extern tank med kyl än med våtsump. Och en bra syntetisk motorolja smörjer väll glidlagringen bättre än en lagom skitig och sliten hydraulolja så det är säkert lungt om den drivs via kammen
och den går ju inte heller på konstant varvtal över spec några längre perioder. Borde fungera bra tycker jag. thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Peppe Allvise
Flysta
Här sen Sep 2012
Inlägg: 122


Trådstartare
I ärlighetens namn var inte idėn min. Men den har legat i malpåse under en lååång tid.
Flödet är räknat med ca 1/3 överdrivning. Och det är praktiska test som kommit fram till dessa värden. Pumpen är specad med maxvarv, tryck och temp. Kamaxeln varvar max 3500, trycket är i denna applikation nära 0 och tempen är ca 100. Enl leverantören borde inte detta vara något problem men dom garanterat inget.
Jag gjorde om oljetråget för att suga upp olja och via hydraulpumpen transportera den till en oljetank. Oljans nivå i tanken skall vara väl över motorns oljepumps insug. Från oljetanken leds oljan till originaloljepumpen som sedan fungerar som vanligt. Om oljetempen skulle vara hög planerade jag att klippa in en kylare mellan hydraulpump och tank.
Enkelt, billigt men jag vet inte hur det kommer funka...Men känslan är att det funkar.
Som Knotan sa, det finns mängder av dessa pumpar och kopplingar på nätet. Jag ska sälja de grejer som jag har om du är intresserad. Passar rakt på AAN.

_________________
Peppe Allvise

Skoda Pick-up 4.2 T
Mustang "Cobra"-style 4.6 T
Golf II 4.2 T
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Sista filmen från förra året:


24

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722



RallyQuattro skrev:
Sista filmen från förra året:


24


Stenhård bil! Men kan inte låta bli att reagera på att föraren aldrig släpper växelspaken?
En dålig ovana som föraren får träna bort

_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Sista bilderna från 15 sept 2018:






_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



så hoppar vi till maj i år:








_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Peppe Allvise skrev:


https://rejsa.nu/im/user/23332/2019-09-20-07-06-51_20190219_193052.jpg . . . .

Efter lite måttande och klurande smidde jag till ett fäste för att hålla hela klumpen på plats.



Kommer remmen att hålla ?. Ev vanlig torrsumpspump går ganska tungt på maxvarv och remmen brukar då vara lite grövre.
Det blir ett fint ras, om remmen går av..

Jag har inte läst så jag fått kläm på, exakt hur du tänkt... men nivån är också något jag oroar mej för. En normal pump sitter så den aldrig kan bli torr. Suger den där något alls... om den är torr ?

Jag byggde något åt det hållet, av en servopump. Och den var jag tvungen att prima med olja, så den inte slutade suga.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Peppe Allvise
Flysta
Här sen Sep 2012
Inlägg: 122


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Peppe Allvise skrev:


https://rejsa.nu/im/user/23332/2019-09-20-07-06-51_20190219_193052.jpg . . . .

Efter lite måttande och klurande smidde jag till ett fäste för att hålla hela klumpen på plats.



Kommer remmen att hålla ?. Ev vanlig torrsumpspump går ganska tungt på maxvarv och remmen brukar då vara lite grövre.
Det blir ett fint ras, om remmen går av..

Jag har inte läst så jag fått kläm på, exakt hur du tänkt... men nivån är också något jag oroar mej för. En normal pump sitter så den aldrig kan bli torr. Suger den där något alls... om den är torr ?

Jag byggde något åt det hållet, av en servopump. Och den var jag tvungen att prima med olja, så den inte slutade suga.


Klart det går tyngre, men tror att inte att det skall vara något problem då denna pump aldrig jobbar upp något tryck, på samma sätt som en riktig torrsumpspump gör. Pumpen är grymt "självsugande" och behöver ingen primning.

Men jag har inte testat detta system på riktigt, utan andra vilda planer dök upp.

_________________
Peppe Allvise

Skoda Pick-up 4.2 T
Mustang "Cobra"-style 4.6 T
Golf II 4.2 T
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Skoda Pick-up 4,2 RT
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 13, 14, 15   >>
17 besök senaste veckan (70858 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande