Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Skoda Pick-up 4,2 RT
<<   1, 2, 3 ... 11, 12, 13, 14, 15   >>
531 besök senaste veckan (71443 totalt)
Peppe Allvise
Flysta
Här sen Sep 2012
Inlägg: 122


Trådstartare
knotan skrev:
Häftigt bygge, känner igen så många av detaljerna , funderingarna och lösningarna från mitt eget projekt, (även om mina egna sedan blivit ändrade estetiskt bortom igenkänning)

Men tex spakstället du har är samma som mitt och växelådan med nog ingen som skulle känna igen det om man ställde bilarna bredvid varandra.

Häftigt iallafall, men hoppas du får lite ordning på utseendet, lite räker


Har haft lika låda tidigare i annan bil, men inte spakstället. Jodå, det blir ändring på länkaget. Men det kommer längre fram

_________________
Peppe Allvise

Skoda Pick-up 4.2 T
Mustang "Cobra"-style 4.6 T
Golf II 4.2 T
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984



För er som glömt så kan ni se på sidan 2 för mer info om hans tidigare bygge med samma setup.

Men hur denna pick-up nu byggs är ju hur den borde byggts från början, blir ju så jävla grymt, rätt motor och låda som placeras på rätt ställe

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Peppe Allvise
Flysta
Här sen Sep 2012
Inlägg: 122


Trådstartare
RallyQuattro skrev:


Men hur denna pick-up nu byggs är ju hur den borde byggts från början, blir ju så jävla grymt, rätt motor och låda som placeras på rätt ställe


Ja, har funderat några gånger varför det blev frontmotor-5a och inte flak-8a på en gång. Men ibland tar det ett tag innan det blir rätt helt enkelt

_________________
Peppe Allvise

Skoda Pick-up 4.2 T
Mustang "Cobra"-style 4.6 T
Golf II 4.2 T
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



När du körde samma låda tidigare, hur var den att köra , vilka växlar använde du "typ"

Jag har räknat lite på min och gjort antagandet att växel 3-4 kommer användas mest, 5an på längsta rakorna. 6an helt "onödig"
1-2 enbart i depån.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Peppe Allvise
Flysta
Här sen Sep 2012
Inlägg: 122


Trådstartare
knotan skrev:
När du körde samma låda tidigare, hur var den att köra , vilka växlar använde du "typ"

Jag har räknat lite på min och gjort antagandet att växel 3-4 kommer användas mest, 5an på längsta rakorna. 6an helt "onödig"
1-2 enbart i depån.


Det blev aldrig att jag körde den lådan på bana. Byggde bilen och sen sålde jag den efter några mil på gatan. Men jag skulle spontant säga att man kör bana på 3-4an, kanske 5an på Mantorp. 6an är en ren transportväxel som är skön att ha på gatan.
Så din uppskattning stämmer bra överens med min thumbs up

_________________
Peppe Allvise

Skoda Pick-up 4.2 T
Mustang "Cobra"-style 4.6 T
Golf II 4.2 T
Citera
Peppe Allvise
Flysta
Här sen Sep 2012
Inlägg: 122


Trådstartare

Motorn hade ju övertagit bränsletankens placering på flaket, så nu måste den få en ny säker placering innanför axlarna.


Tidigare erfarenheter visade på att 4.2an äter mycket mat och behöver stadigt stort flöde av bränsle. Skaffade 2st bränslepumpar och monterade dessa under tanken.


Bränslepåfyllnad ordnades och avluftning drogs ut på flaket. Trots relativt liten vinkel på påfyllnadsslangen funkar det kanon.

_________________
Peppe Allvise

Skoda Pick-up 4.2 T
Mustang "Cobra"-style 4.6 T
Golf II 4.2 T
Citera
Peppe Allvise
Flysta
Här sen Sep 2012
Inlägg: 122


Trådstartare
Ja, då var det dags för att försöka få liv i kärran.

https://youtu.be/YV0nQF85Ng8
Det kan ju omöjligt funka på första försöket.

https://youtu.be/I3iHHXPfW60
Lite motstånd är ju bara roligt.

https://youtu.be/cfxW3EyfNE8
Den går ju inte vackert, men det ordnade sig senare.
Huvudsaken var att få igång den, och det fick vi

_________________
Peppe Allvise

Skoda Pick-up 4.2 T
Mustang "Cobra"-style 4.6 T
Golf II 4.2 T
Citera
Peppe Allvise
Flysta
Här sen Sep 2012
Inlägg: 122


Trådstartare
Nu är det bra nära till provkörning. Bara lite "inredning" kvar.


Lite klipp och klistra för att täcka tryckmatarröret in i motorns gap. Gapet, ja eller spjällhuset tog jag ifrån 5an eftersom det funkar bra och är lätt att ansluta rör till.





Mmm, så mjukt, mysigt och ombonat.


Vad tror ni, ska jag måla svart, grått eller bara låta det vara?

_________________
Peppe Allvise

Skoda Pick-up 4.2 T
Mustang "Cobra"-style 4.6 T
Golf II 4.2 T
Citera
Peppe Allvise
Flysta
Här sen Sep 2012
Inlägg: 122


Trådstartare
Sen var det dags för provkörning...eller först påfyllning av kylarvätska. Det gick inget vidare. Provade alla tjuvknep jag känner till(äger ingen vacuumpump). Efter en helt skållad hand, 2 dagar, svordomar, många liter glykol, och svett så fick jag tillslut till det

Nu var det dags för provkörning. Efter lite justeringar av styrsystemet gick motorn som en dröm. Började naturligtvis med extremt lite boost. Jag har elektroniskt justerbart turbotryck vilket är praktiskt vid mapning. Vi vred upp lite tryck och kan ju bara konstatera att efter en stunds frånvaro från V8 turbovrid så blir man imponerad. Redan vid 0,3bar bar det av utav hel.... Eftersom jag vid denna tid åker organisk koppling så nöjer jag mig med 0,3bar...men man kanske skulle vrida på lite till

Provkörde några gånger och efter ytterligare justeringar går bilen bättre och bättre. Då händer ju det som inte ska hända. Jag utsätter bilen för ett oplanerat och oönskat test...krocktest. Bilen släpper helt överraskande bakänden helt utan provokation. Jag försöker hämma sladden men det övergår min kunskap och avbärarräcket får påhälsning. Har funderat på händelseförloppet och diskuterat det med flertalet betydligt mer erfarna räserförare om vad som kan ha hänt. Slutsatsen är att något i bakvagnen måste ha brustit. Jag försöker leta efter specifikt fel, men allt är så trasigt så det går inte att skilja skador från innan eller efter krocken åt.


I all besvikelse glömmer jag bort att ta bilder på hur bilen ser ut. Såhär ser den iallafall ut efter att jag kapat bort allt dökött.


Dököttet bildar en fin hög på golvet.


I krockprocessen skapades... en ratt!


Det var ganska tydligt att jag kommer behöva nya fälgar...

_________________
Peppe Allvise

Skoda Pick-up 4.2 T
Mustang "Cobra"-style 4.6 T
Golf II 4.2 T
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1826



Ouch
Det är aldrig kul med avåkning, kollision eller liknande men måste kännas extra trist när det är något man har byggt själv och lagt en massa tid och energi på. Men samtidigt en bra påminnelse till andra som har byggt något eget (eller funderar på det som jag) om att sådant kan hända.

Hur gick det med dig? Det var ju "en del" i högen på golvet som knycklades.

Men det är ett grymt ballt bygge, och jag anar att den snart kommer rulla igen thumbs up

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06
Citera
Peppe Allvise
Flysta
Här sen Sep 2012
Inlägg: 122


Trådstartare
Victor. skrev:
Ouch
Det är aldrig kul med avåkning, kollision eller liknande men måste kännas extra trist när det är något man har byggt själv och lagt en massa tid och energi på. Men samtidigt en bra påminnelse till andra som har byggt något eget (eller funderar på det som jag) om att sådant kan hända.

Hur gick det med dig? Det var ju "en del" i högen på golvet som knycklades.

Men det är ett grymt ballt bygge, och jag anar att den snart kommer rulla igen thumbs up


Jo, jag var riktigt "låg" ett tag. Men samtidigt snurrade nya lösningar och idéer i kalotten Det är viktigt att ta det lugnt därute. Olyckan står och väntar där man minst anar det.

En lite öm nacke var allt. Tror att mitt arbete med att hänga upp och kötta bort skrot direkt efter mjukade upp och lindrade svullnaden i muskler och senor. Buren gjorde sitt jobb med beröm godkänt.

Tack för det Det har gått ett tag sen krocken(över ett år), så fortsättning följer så att säga

_________________
Peppe Allvise

Skoda Pick-up 4.2 T
Mustang "Cobra"-style 4.6 T
Golf II 4.2 T
Citera
Jocke_D
Örebro
Här sen Sep 2014
Inlägg: 173



Smygkollade på bilderna först innan jag läste texten och tänkte att detta måste vara bland det coolaste jag sett på en bil thumbs up


Sen läste jag texten och blev ledsen, orolig och lättad. Skönt att höra att du mår bra och att suget finns kvar.

Rätt oerfaren på hur turbotryck mår av så lång färd fram till ICn och sen tillbaka. Fungerar säkert bra, annars hade du gjort på annat sätt. Jag funderar lite på vattenburen laddluftkylning. Kortare tryckrör men samtdigt enklare (slang istället för rör) och mer komplicerad (två värmeväxlare) system.
I min bil, med väldigt liknande "systemuppbyggnad", kyler jag laddluften med laminova i insuget som kyls av kylare som sitter i höjd med motorn. Tyckte det var smidigt att bygga med vattenslangar istället för grova tryckrör som inte kan dras hur som helst.
Hur har tankarna gått?[/img]

_________________
Joakim Danielsson
Opel Speedster - med hemmabyggd kompressor
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2167



Kommande 4 hjulsdrift .. kanske mycket mos och pendel verkan som gjorde olyckan? Mao om 4 krafs mindre risk för att bara bakhjulen går upp i rök..????

_________________
Michael Thulesius
Citera
Peppe Allvise
Flysta
Här sen Sep 2012
Inlägg: 122


Trådstartare
Jocke_D skrev:
.

Rätt oerfaren på hur turbotryck mår av så lång färd fram till ICn och sen tillbaka. Fungerar säkert bra, annars hade du gjort på annat sätt. Jag funderar lite på vattenburen laddluftkylning. Kortare tryckrör men samtdigt enklare (slang istället för rör) och mer komplicerad (två värmeväxlare) system.
I min bil, med väldigt liknande "systemuppbyggnad", kyler jag laddluften med laminova i insuget som kyls av kylare som sitter i höjd med motorn. Tyckte det var smidigt att bygga med vattenslangar istället för grova tryckrör som inte kan dras hur som helst.
Hur har tankarna gått?[/img]


Jag hann köra några mil innan det tog slut. Jag kan säga att det inte finns något lagg eller tröghet i systemet. Den börjar spoola vid 2400v/m fullt ladd runt 3000 och drar vansinnigt upp till 7000v/m. Det var en chansning som föll bra ut

_________________
Peppe Allvise

Skoda Pick-up 4.2 T
Mustang "Cobra"-style 4.6 T
Golf II 4.2 T
Citera
Peppe Allvise
Flysta
Här sen Sep 2012
Inlägg: 122


Trådstartare
Michael Th skrev:
Kommande 4 hjulsdrift .. kanske mycket mos och pendel verkan som gjorde olyckan? Mao om 4 krafs mindre risk för att bara bakhjulen går upp i rök..????


Nä, ingen 4wd. Har inte plats som det är byggt idag.

Det var en av teorierna, men jag hade just börjat plana ut med gaspådrag när det hände. Och med den hastigheten måste man ha mer pulver än vad jag har eller kan få ut för att få hjulen att spinna.

_________________
Peppe Allvise

Skoda Pick-up 4.2 T
Mustang "Cobra"-style 4.6 T
Golf II 4.2 T
Citera
Peppe Allvise
Flysta
Här sen Sep 2012
Inlägg: 122


Trådstartare
Så var sorgetiden över och det var dags att skadebedömma och bestämma vilken väg jag skall gå. En idé var om jag kanske skulle byta kaross. Vilken racebil är den coolaste i världshistorien? Ford GT40 såklart! Började kolla axelavstånd osv och insåg att det skulle vara möjligt med en hel del modifieringar förvisso, men bilen behövde ändå massor av arbete. Började då leta kaross. Men det gick trögt och jag ville inte köpa nytt utan ett avstannat projekt vore kanon. Jag hittade aldrig någon kaross, eller rättare sagt så var jag dålig på att kolla svaren på mina annonser. Upptäckte nu i helgen tex att jag fått svar för flera månader sedan om ett objekt. Jaja, det var ändå för sent för jag hade vid det laget bestämt mig för att fortsätta åka pickis.


Med tanke på krockens magnitud så blev skadorna förhållandevis små. Ett och annat rör blev böjt, men buren/ramen var i stort sett intakt.


Bakaxelbalken med bärarmar var helt syltad så den köttades bort.


Likdelar utspridda på garagegolvet

_________________
Peppe Allvise

Skoda Pick-up 4.2 T
Mustang "Cobra"-style 4.6 T
Golf II 4.2 T
Citera
Peppe Allvise
Flysta
Här sen Sep 2012
Inlägg: 122


Trådstartare
Jag hade som sagt bestämt mig för att pickis fortfarande är grejen för mig


En lämplig svampproducerande holk inhandlades.


Med kirurgisk precision skar jag ur de plåtdelar som behövdes till transplantationen.


Det följde med fräna fälgar med fläckvis "tattarchromade" däck till svampholken. Det friskar ju alltid upp

_________________
Peppe Allvise

Skoda Pick-up 4.2 T
Mustang "Cobra"-style 4.6 T
Golf II 4.2 T
Citera
Peppe Allvise
Flysta
Här sen Sep 2012
Inlägg: 122


Trådstartare
Planen börjar sätta sig och arbetet med återuppbyggnaden fortsätter.


Bakaxelram från en E39 M5 fick duga. Tidigare var motorn uppfäst i bakaxelramen, och allt kunde röra sig i de stora gummibussningarna som är kända för att gå sönder och skapa en klonkande bakvagn på BMW. I detta läget har drivlinan uppdaterats med en sinterlamell. Upptäckte vid en provkörning där det laddades lite extra att den organiska Sachslamellen inte riktigt orkade med.


Ber om ursäkt för suddig bild. Gummibussningarna demonterades för att steloperera in ramen i bilens ram. Med den nya konstruktionen kommer motorn ligga fri från bakaxelramen. Det medför mindre flex, och det gillar jag.

_________________
Peppe Allvise

Skoda Pick-up 4.2 T
Mustang "Cobra"-style 4.6 T
Golf II 4.2 T
Citera
Peppe Allvise
Flysta
Här sen Sep 2012
Inlägg: 122


Trådstartare
Modellen av XXR-fälgarna guld som jag har, har utgått ur sortimentet. Men då får jag ju tillfälle att uppdatera med 4st fälgar i ny design.


Ja just det, kom på att det är bra med breda däck. 2 av de sprittans nya fälgarna kördes iväg på breddning med 2".


Idag mäter fälgarnas bredd 11,5".


De gamla däckens bredd 265 ser lite pluttigt ut i jämförelse. Dom gör ett lysande jobb där fram och får fortsätta med det.


Nankang 315/30-18. Svettiga ostar

_________________
Peppe Allvise

Skoda Pick-up 4.2 T
Mustang "Cobra"-style 4.6 T
Golf II 4.2 T
Citera
Peppe Allvise
Flysta
Här sen Sep 2012
Inlägg: 122


Trådstartare
Då var det dags för växellådan att ta plats igen. Bakaxelramen kapades upp.


Ännu ej uppkapat...men snart så. Div plåtdetaljer som fram och bakskärm provas också.


Ett nytt växellådsfäste tillverkades. Den här gången skall alltså motor och låda stå fritt från bakaxelramen.






Återförslutning med möjlighet till öppning.

_________________
Peppe Allvise

Skoda Pick-up 4.2 T
Mustang "Cobra"-style 4.6 T
Golf II 4.2 T
Citera
Peppe Allvise
Flysta
Här sen Sep 2012
Inlägg: 122


Trådstartare

Med breddningen av fälgarna kommer behov av distanser. 70mm.


Äntligen sitter turbon på plats igen!


Med lite schimsning och mickel fick jag passbiten till bakaxelramen på plats.


Kanske dags att provstarta lite...


Klart jag provstartade, det är ju bra för bygglusten.


Spacesarna är lite halvbreda

_________________
Peppe Allvise

Skoda Pick-up 4.2 T
Mustang "Cobra"-style 4.6 T
Golf II 4.2 T
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Skoda Pick-up 4,2 RT
<<   1, 2, 3 ... 11, 12, 13, 14, 15   >>
531 besök senaste veckan (71443 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande