Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Hjälp! Ditt spår genom rondellen på Sviestad!
2 besök senaste veckan (5606 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Var placerar du bilen genom rondellen på Sviestad? Finns helt klart lite olika varianter



Öppna gärna bilden i paint eller liknande och rita spår eller punkter för apex, turn in osv och ladda sen upp!


_________________
Magnus Thomé
Citera
Pelle_MX5
Bro
Här sen Maj 2016
Inlägg: 140



Ska fan rita i mobilen, men när jag var där körde man som ritat i vitt..

_________________
Per Nilsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag tänkte mer spårval

_________________
Magnus Thomé
Citera
Pelle_MX5
Bro
Här sen Maj 2016
Inlägg: 140



Magnus Thomé skrev:
Jag tänkte mer spårval


Jaha... driftspår då

_________________
Per Nilsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Pelle_MX5 skrev:
Magnus Thomé skrev:
Jag tänkte mer spårval


Jaha... driftspår då


Fyllespår snarare hahaha

_________________
Magnus Thomé
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



Såhär plottar DL1an att jag kört med BMWn. Det snabbaste varvet jag hittade i den sektorn. Men det går nog att förbättra. Och det är väl inte superprecision. Men det ger en fingervisning.



_________________
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Några frågor


1 - följer du längs hela curbsen eller apex tidigt eller sent och släpper kontakten?

2 - Ganska tajt hållet åt höger, inte över ens halva banbredden?

3 - helt 100% till högerkant?

4 - väldigt tajt hållet till vänster, släpper inte ens över till halva banbredden?

5 - Inte ut till vänster (under själva siffran fem typ) för att ta höjd för den tajta högern?

6 - följer du längs hela curbsen eller apex tidigt eller sent och släpper kontakten?



_________________
Magnus Thomé
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13152

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Då vi kör förarkurser på bl.a. Sviestad har vi pratat en del om detta, det blir alltid diskussion om Rondellen och Torpar'n..
Jag ser att de flesta som åker fort börjat köra tajtare och kortare väg än vad som var vanligare för några år sedan.
Själv genar jag lite grann över innercurbsen vid 1.
Jag tror inte att jag kör riktigt så tajt mot curbsen som Nickes spår visar vid 4.
Vid 5 håller jag inte ut lika mycket till vänster längre som jag gjort tidigare. Har börjat köra lite rakare in i högern. Det tar tid att flaxa framåtebax över banbreddan där när man har fullt upp med att bromsa och växla och med motorsvaga bilar som jag alltid åker känns det som om man tappar lite fart genom böjen (och på efterföljande raka) om man vinglar ut hela vägen till vänster vid 5. En kompromiss mellan att räta ut böjen och behålla fart.

_________________

Rice and shine
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13152

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



Magnus Thomé skrev:
Några frågor


1 - följer du längs hela curbsen eller apex tidigt eller sent och släpper kontakten?

2 - Ganska tajt hållet åt höger, inte över ens halva banbredden?

3 - helt 100% till högerkant?

4 - väldigt tajt hållet till vänster, släpper inte ens över till halva banbredden?

5 - Inte ut till vänster (under själva siffran fem typ) för att ta höjd för den tajta högern?

6 - följer du längs hela curbsen eller apex tidigt eller sent och släpper kontakten?




Nu ska vi se.

1. Jag brukar ta rätt "vanlig" apex. Följer curbsen endel.

2. Sedan släpper jag ut bilen till ca mitten av banan. Man lurar sig nog på plotten. Jag går ut till mitten.
Om jag inte bromsar för sent. Och det gör man ju aldrig.

3. Nej, så långt går jag inte. 75% kanske.

3,5. Går inte heller riktigt hela vägen ut till kanten i vänstern

4. Tight som fan. BMWn har så lite effekt att jag accar inte så mycket och kommer inte så långt ut.

5. Jag har testat det flera gånger. Men jag har aldrig lyckats få bätte sektortid genom att gå längre ut där.
Om jag går ut längre så blir ju kurvan mer än 90 grader. Och då måste jag ju sakta ned ännu mer för att svänga. Har man lite effekt får man inte svänga för mycket.

6. "Vanlig" apex. Följer curbsen endel.

Har ingen bra film på det spårvalet just nu. Vill du se kan jag ta fram ett ikväll.

Problemet är att spårval blir lite som det blir. Det här var det snabbaste jag körde i den sektorn (från inbromsningen på långa rakan till mållinjen) under en hel dag. Trots den utgången på start och mål-rakan.
Där lönade det sig att köra tight. Det var dock inte lika snabbt som mitt "vanliga" spår under de senare träffarna.
https://youtu.be/dEnoaGljaac

Så för varvtid tycker jag inte spåret i detalj verkar göra så stor skillnad, så länge man är rätt i "nyckelpunkterna" och får till inbromsning, flyt och attack bra. Men det är ju alltid bra att ha något att sikta på.

_________________
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 595



Jätteintressant diskussion! Jag har inte super-mycket att bidra med men är väldigt intresserad att lära mig mer om hur man ska köra denna del av banan. Videon nedan är på ett av mina snabbare varv.

Förr-förra gången jag körde körde jag 5 varv tillsammans med en GT3:a och en rätt så extrem M3E46. Vi körde hyfsat jämt i 5 varv c:a på tider runt 1.05. Jag märkte varje varv att jag låg bra i början av denna sektor men sen tappade jag massor på båda bilarna i slutet ut mot startrakan. Jag måste göra nåt fel på nåt sätt så jag får för låg utgångshastighet. Jag går ner på 2:an och har 600Nm tillgängligt så när jag väl fått svängt så accar bilen riktigt bra. Några tips vad man ska tänka på? Visst att en GT3 accar bättre men det kan inte vara hela sanningen. Har tyvärr inte just denna fight på film


_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Hjälp! Ditt spår genom rondellen på Sviestad!
2 besök senaste veckan (5606 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande