Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Någon som kan färg och lackering?
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (4509 totalt)
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Jag har hittat en färg som jag väldigt gärna hade lagt på en av bilarna jag har... Porsche Liquid Metal Chrome Blue, även känd som L3R7 eller E8.



Jag hittar ingen online som säljer den här färgen, inte heller så mycket info om den förutom att det ska vara ovanligt tunna aluminim "flakes" i den. Klart tunnare än i "vanlig" metallic. Jag har hittat en tråd på nätet där en liknande färg läggs på en Amazon: www.stanceworks.com/forums/showthread.php?37653-1967-Pro-Touring-122-A . . . . Hoppa till Sida 10.

Här läggs en svart grund. Följt av 6 väldigt tunna lager av "Mercedes Liquid metal", just i detta fall såld av PPG i USA men detta tror jag är en distributör för BASF som även tillverkar Porsche färgen. Sen toppas allt med klarlack.

PPG kostar 200 dollar halvlitern enligt uppgifter i tråden ovan. Jag tänkte lacka en rätt stor bil som i "normalfallet" säkert kräver 2+ liter bara utvändigt (Audi V8 -91, en sån här är 4.86 lång och 1,81 bred.)

Ett youtube klipp där BASF pratar om färgen: https://www.youtube.com/watch?v=ORK_CioXJiY

Jag har försökt läsa på om lackering, men informationen jag hittar hjälper mig inte särskilt mycket... Det jag fått fram verkar i alla fall vara att just den här lacken läggs i tunna tunna lager, 6-7 lager totalt. Detta för att få "flakes'en" att ligga så platt på ytan som möjligt. Så som jag förstått det, om man lägger tjockare lager så får flakes'en en tjockare "hinna" att flyta runt i varpå dom kan stå i lite olika vinklar. Med tunnare lager ligger dom plattare. Har jag rätt här?

Jag har också snappat upp lite om det man ofta hör om metallic lacker, att man ska damma på lagren för att få flakesen att "stå". Detta ska ge en djupare lack. Men då har jag nu också läst att det ger en mörkare ton och färgen ska upplevas som betydligt mindre "bländande" när man tittar rakt på en plan yta. Dvs motsatt till hur färgen ovan upplevs.

Det jag egentligen är nyfiken över är om effekten av lacken ovan är ett resultat som påverkas mer av själva applicerings tekniken än av färgen i sig? I tråden om Amazonen t ex lägger dom för täckning direkt på en provbit, där ser den mer ut som en vanlig silvermetallic (se sida 9), bilen lackas ju senare med flera tunna lager och får ett helt annat "skimmer" i ljuset. (Se sida 15, där finns bilder tagna ute i solljuset)

Med tanke på vad färgen verkar kosta hade det varit intressant att veta, jag skulle ju i så fall kunna be om att få en specialkulör tillblandad med finare alu "flakes" och använda samma teknik för att få ett liknande resultat. Eller är jag helt ute och cyklar?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
jigab
göteborg
Här sen Sep 2011
Inlägg: 283



Hej, jag hobby lackar lite ibland i sverige så finns det flera som blandar färg o säljer typ lackman.se tipro.se lacken du är ute efter är väldigt speciell så det kräveer en del av den som skall lackera. Det är stor skillnad på att lacka en solid / metallic 3 skit osv. rekomenderar inte med att börja med denna lacken ,men du kanske har någon snäll kompis som lackar för dig

_________________
jimmy gabrielsson Följ bygget mer i detalj på facebook "pulsar by jigab"
jag säljer olja från Eurol på min hemsida www.jigabshoppen.se
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Själva färgen är nog som tidigare är inne på inte det speciella. Det kan jag med största sannolikhet ordna åt dig ordentligt mycket billigare än dem priser du nämner. Men det är ett hantverk att lägga. Kräver rätt miljö att jobba i och rätt handlag av lackeraren. Och framförallt känsla för hur materialet (färgen) beter sig.

Lite som att titta på weldporn och sen tro att man platsar där bara för man köpt egen tig svets Och dyraste hjälmen å vantarna

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12855



Det är gissningsvis bilens form, flakens utformning samt samt lite efterarbete av fotot som gör att det ser ut som det gör.

Jag har jobbat med härdning av färg under ganska många år, men utan att vara lackerare så skulle jag gissa att flakesen skiljer sig något i storlek från 'vanliga'.

Det som nog gör störst skillnad dock är formen på karossen. Färgen ser olika ut i olika vinklar, vilket gör att när den hamnar på en kaross med böljande former och skarpa kanter mellan dessa så får man väldigt mycket nyansskillnader och färgen blir väldigt levande.
Målar du den där på en Audi V8, som mer har formen av en tegelsten, så får du inte samma effekt eftersom där egentligen finns två olika ytor - ovansida och sida. Det blir med andra ord färre nyansskillnader.


Hade jag ändå lagt den, hade jag valt lackerare med stor omsorg och med resonemanget; Man får vad man betalar för. Silver är en av de svåraste färgerna att lägga då det alltid finns risk för att det blir flammigt. Ska denna dessutom läggas i flera lager, gissar jag att den risken ökar dramatiskt.


Den hade nog faktiskt passat rätt bra på Pontiacen, nu när jag tänker efter.

EDIT: Det är bra att försöka se färgen i verkligheten innan man satsar på den också. Bilder skiljer sig något enormt.
I det här fallet kanske det kan vara lite... utmanande... att lyckas med det, men det kanske är någon bilträff där en sådan dyker upp i sommar? Försök se den i både dagsljus och skymning då det ofta kan vara väldigt stora skillnader.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
jigab: Jag har själv (helt själv) lackat EN bil i mitt liv Så skulle jag ge mig på det själv hade jag helt enkelt fått acceptera utgången! Nu var jag i första läget intresserad av vad som gör att en som köper en Porsche 918 får betala 535 000 extra för den här kulören. Om det faktiskt är nån superspeciell lack med nanorobotar som springer unt med speglar inuti klarlacken eller om de bara är smart marknadsföring

Porsche ska t ex ha nämnt att man använder magneter för att linjera flake'sen exakt rätt. Men BASF säger ju att det är alu flakes... så något stämmer inte

knotan: Det lät högintressant, även om det är långt bort innan det blir aktuellt. Jag arbetar dock så att jag vill ha ganska klart för mig hur helheten ser ut både arbetsmässigt och kostnadsmässigt innan jag går frammåt, därav att jag redan nu funderar på detta

Anders: Där har du faktiskt en väldigt bra poäng.. Min Audi kommer aldrig se lika spektakulär ut som Porschen! Men med tanke på att det är en DKW, med RS drivlina (som Porsche varit med och utvecklat av vad jag förstått) och att bilmodellen har motorsportshistoria så var en av de första tankarna jag fick när jag började fundera på lack de gamla silverpilarna i rå, borstad aluminium.

Den här färgen tycker jag ger ett skimmer som påminner om en sådan yta! Det finns i vart fall 3 olika nyanser som jag hittat. Denna som drar åt blått (och som du påpekar nog gör sig Allra bäst på en bil med mjukare former än en välslipad tegelsten), Porsche's variant av silver som är en något mörkare silvermet samt Mercedes Alubeam, samma som Amazonen i länken ovan. Det är nog färgen som bäst överensstämmer med min grundtanke. Dom bilderna sen är inte av någon jätte kvalite, ändå ser den väldigt speciell ut!



I sämre ljus verkar den se ut som en ganska plain silvermet, typ som originalet.

Jag har också förstått att en sån här lack kräver ännu lite extra av underarbetet. Skulle de sluta med att jag lämnar bort för lackering tror jag dock jag kommer lacka insteg, insida huv/bagagelucka etc själv i "rätt" kulör, göra allt underarbete + demontage och kanske även lägga baslacken själv å sen stå för att jag i så fall missat något. Preppat inför lack har jag gjort på 3 bilar nu, och resultatet har blivit ljusår bättre varje gång! Jag vill med andra ord i alla fall tro att jag klarar av att spackla/slipa till bilen tillräckligt bra bara jag har gett mig fan på att göra det

Men för att återgå helt till ämnet. Knotan verkar i alla fall rätt säker på att resultatet till större del beror på de många, och tunna lagren där tanken är att få flakesen att ligga så platt som möjligt är grund hemligheten till detta. Att ha Rätt flakes kanske inte är det Absolut viktigaste.

Någon mer som håller med? Eller har BASF mr hokuspokus i färgen än sina "super tunna" aluflakes

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Sik_co
Östergötland
Här sen Sep 2005
Inlägg: 455



Utan att vara expert, men endå lackat lite så hade jag slutat fundera och bara kört på. Du har visionen och man dör inte av att testa, dessutom bör denna lack vara "lättare" att lägga då den inte täcker ytan för varje lager. Dvs risk för rinningar etc försvinner avsevärt men risk för damm ökar mellan varje lager. Dessutom när vattenbas används så ska den hel torka mellan och inte läggas vått i vått som förr. Dragit enstaka partier på silver met bilar med helt ok resultat. Det svåra som lekman är nyans och struktur.

Jag hade nog dragit 6-7 lager och 2+2lager klarlack med våtslip mellan. En lack blir aldrig bra utan våtslip i mitt tycke och nyanser träder fram mycket bättre. Men då börjar man fundera på om det bör vara så mycket jobb på en race bil?


Detta är säkert 10 år sedan jag gjorde denna lack för att testa, har idag fått ärr och massa skit men då valde jag 2+2+2 lager med våtslip mellanlagren och p2000 på sista. Kul med puts men allt syns

_________________
Marcus Gustafsson

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Fler tunna våta lager minskar risken för flammigt resultat skulle jag säga.

Jag lackar inget alls med vatten utan jag pratar enbart om traditionell thinner/polyurethan kvalitet.

Tittar man lite både på bilderna med Porschen och amason på övriga detaljer på bilden så ser man att det inte direkt är fotat "med en potatis" =hade du sett samma bild, på samma ställe och tidpunkt taget med en mobiltelefon. Så hade du med största sett en silvrig men väldigt blank bil, tyvär.


Ju fler lager du lägger desto större sannolikhet är det ju att få in defekter. Och skulle kunna tänka mig att Porsche inte godkänner ens minsta avvikelse och antagligen läggs lacken av därtill speciell personal i en speciell verkstad eventuellt på annan ort. Det plus att det ska vara grädde på moset. Trissar upp priset. Kostnaden på färgen kommer antagligen av dem Omständigheter. Dvs det är inte priset på råvaran som drar upp kostnaden, utan tvärt om.

Dvs marknadsföring!!!

Klart du kan lägga färgen själv. Det är inte det som är problemet. Problemet är nog mer att lyckas få samma resultat över hela bilen Den måste sannolikt målas på bilen i vått. Dvs hela på samma gång. Det med det maskeringsjobb som krävs för att få det resultat som Porschen är det svåra.

Gällande magnetiskt osv skulle jag kunna tänka mig om något att dem kör med någon typ av elektrostatisk sprut utrustning. Men antagligen mera en marknadaföringsgrej återigen

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Costin
Skämningared
Här sen Jun 2006
Inlägg: 308



Har provat det där. Som du säger svart botten och sen på med den magiska lacken och sen klarlack. Svart botten i vanlig solid färg dvs ingen klarlack för att få det blankt. Sen skulle det enligt färgleverantören Glasurit slipas med 2000 papper tills det var helt matt. Sen på med magiska färgen, säkert 6-7 lager. Den är som vatten och lägger man på för mycket får man börja om från början dvs rinner det så får man slipa bort det. Jag kommer aldrig i livet att ta på mig ett jobb med sån färg igen. Och då har jag lessnat efter att ha målat ett par backspeglar. En hel bil, herregud... dyrt som guld är det också.

Man kan lägga olika matthet på klarlacken och få fram olika effekter. I detta fallet med backspeglarna så ville man ha fram det som kallas för matt krom. Det blev bra när man hittat rätt matthet på klarlacken.

_________________
Bertil Hedlund, Cortinist
Effekt är hur hårt du slår i väggen, moment är hur långt du flyttar den.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
knotan: Du menar hela bilen i ett stycke och inte separata delar? Så har jag också uppfattat att man får göra. Får plocka ner allt först och lacka insteg etc, maska upp, montera, justera in, sen börja med den svarta basen och gå vidare.

Costin: Glasurit är ju också en av BASF distributörer så då är de säkerligen samma färg som jag pratar om. Om du provat jobba med färgen, kan du berätta mer om den? Du säger tunn som vatten, det låter som att den har ganska lite pigment i sig, eller tunnar man bara ut den rejält? Det låter som att du har en del erfarenhet i ämnet, är det något som verkligen är speciellt med färgen? T ex metallic flaksen, pigment koncentration, etc? Eller tror du att ett liknande resultat går uppnå med, låt oss säga valfri silvermet, om metoden och "tunnheten" på färgen är densamma?

En färg med lite pigment känns som att det kommer bygga väldigt mycket på totalen om man lägger så många lager, en rejält förtunnad färg däremot avdunstar ju mycket av "vätskan" och lämnar ett oerhört tunt lager färg kvar. Det kanske är lättare att få flakesen "platta" så? Alternativet är ju att dra ner färgmängden i sprutan men behålla hyffsat med tryck så lagret fortfarande blir tunt samtidigt som man inte dammar på färgen och får stående flakes.

För mig som glad amatör låter en mer förtunnad blandning mer rätt då avdunstningen borde dra flaksen in mot ytan..

Hade Glasurit fler riktlinjer för hur färgen ska läggas?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Jag hittade en sida där det stod att BASF använder PVDA pigment i dom här färgerna istället för "vanliga" flakes, efter lite googling kom denna upp:

https://www.pcimag.com/articles/84559-pvd-aluminum-pigments-superior-b . . . .

Informationen i den länken styrker det som BASF själva säger om deras lack. Att "flaksen" är extremt tunna i jämförelse med "vanliga" (30-50nm istället för 100-500nm), tjockleken är också helt uniform pga tillverkningsprocessen.

Detta gör att vid lackering med flera tunna lager kommer flake'sen, som tack vare den mindre massan snabbare anpassar sig till underlaget, lägga sig plattare. Det styrker då också behovet av ännu bättre underarbete.

Det står också att vid klarlackering får man göra ett övervägande mellan vidhäftning och hur mycket man ska låta klarlacken beta sig in i basecoaten. Ett tjockt lager klarlack med långsam förtunning kan med andra ord göra att flaksen vandrar ut och inte längre ligger platta varpå effekten tappas.

Om jag då gissar mig till lite hur jag som komplett amatör i så fall hade kunnat tackla detta så känns det som att man kanske får lägga 2 lager klarlack väldigt tunt först och strunta i att få den absoluta glansen, för att sen antingen våtslipa försiktigt för att återfå en homogent sidenmatt yta eller lägga ett "vanligt" lager klarlack efter att detta härdat till sig?

Då bör man väl både få vettig vidhäftning samt i slutändan en lagom tjock klarlack som blir blank och fin?

Det står också att PVDA pigment ska vara mer kostnadseffektiva att producera än konvetionella flakes, så det blir intressant att se om man hittar något ställe där detta går köpa...

Edit: Läser vidare... Verkar som att man försöker utveckla PVD pigment som ska hålla solvärmen borta för att bromsa uppvärmningen av bilens kupe och därigenom sänka behovet av AC anläggningarna för att förbättra bränsleförbrukningen och därigenom minska utsläppen på bilar. NU börjar de kännas som att jag trippar runt i strandkanten med Väldigt djupt vatten bara något steg längre ut!

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Sik_co
Östergötland
Här sen Sep 2005
Inlägg: 455



Den informationen jag får så är det en vattenbaserad färg som alla andra moderna system. Dvs rostskyddsgrund, en svart topplack som bör våtslipas strukturfri även den vatten. Sen denna, då det är vattenbas läggs de inte vått i vårt utan ytan bör torka mellan alla 7 lager vilket eleminerar att klarlack ev blandar sig. Efter alla dessa 7 tunna lager så ska den svarta färgen inte synas och har man ingen ugn så bör den nog stå ett par dagar innan man sedan lägger klarlack i omgångar. Jag skulle dessutom lägga fler lager för att i framtiden kunna rädda paneler med polering och våtslip för det måste va närmast omöjligt att få en panel lik den andra efter.

Jag upplevde det nya systemet bättre, det tar lite längre tid men ger samtidigt mindre stress mot tidigare lösningsbaserade systemet

Största problemet jag set är damm, går åt en kliniskt ren lokal för minsta avvikelse kommer synas.

_________________
Marcus Gustafsson

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12855



Spontant låter det som en färg som kan vara lite svår att bättra i framtiden om man vill lacka om någon panel eller bättra lite stenskott?
Lär garanterat inte gå att få samma nyans med tanke på hur många faktorer det är som spelar in... Med så många lager är det också svårt (eller utmanande, hur man vill se det) att duscha ut det på paneler bredvid eller så.



knotan skrev:
Fler tunna våta lager minskar risken för flammigt resultat skulle jag säga.

Jag lackar inget alls med vatten utan jag pratar enbart om traditionell thinner/polyurethan kvalitet.

...

Ju fler lager du lägger desto större sannolikhet är det ju att få in defekter.

...

Problemet är nog mer att lyckas få samma resultat över hela bilen


Hur ska du ha det nu? Ingen risk för ökad flammighet, men ju fler lager som läggs desto större är risken att det blir fel? Problem att få samma resultat över hela bilen?

Att börja blanda in polyurethanfärg i en sån här tråd, är väl lite som att jämföra motivlack med falu rödfärg. Inte särskilt många likheter...
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Ang. fix av skavanker i framtiden... jag helförsäkrar väl åbäket och händer de nått och dom inte lyckas bättra de får dom väl slipa ner till originallacken och börja om igen? Eller betala ut en fet summa till mig så får jag göra de själv. Man blir ju normalt sett skickligare för varje försök så måste jag göra om jobbet en gång till blir de säkert bättre än första

Tror de knotan pratar om är de "gamla hederliga" 2K färgerna, de är den typen jag använt med (i mitt fall Sikkens)

Och större risk för defekter med fler lager kanske har att göra med den utdragna tiden? Varje varv man går finns ju en risk att man tabbar sig, varje mellantorkning finns en risk att de kommer in damm etc. Så fler varv = större risk för "problem" samtidigt som risken för flammighet minskar?

Man har ju genom åren hört diverse diskussioner ang. metalic och hur de ska lackas, hur produktionsbilar är lackade etc. En del säger att man ska lägga vått i vått och damma sista som jag sa tidigare. En del säger att man ska gå horisontalt, andra vertikalt, andra att man kan gå valfritt utan att de spelar någon roll. De två första hävdar att flaksen lägger sig i riktningen man sprutar och att det blir flammigt om man går fram å tebax å upp å ner. Den ene hävdar att finishen blir bättre med horisontalt, den andre med vertikalt. Sen finns de dom som säger att man bara ska gå åt ett håll, t ex från höger till vänster och aldrig höger till vänster till höger osv osv osv.

I slutändan är de inte så jävla enkelt att lägga "samma" riktning på allt Ta bakpartiet t ex, går man horisontalt där på kofångaren och sen på baken av skuffen "måste" man ju fortsätta från höger till vänster uppe på bakluckan, men då får man fel riktning på toppen av skuffen i förhållande till bakskärmarna.

Finns de någon sanning i detta så är det kort sagt inte lätt att lägga metallic Är man samtidigt amatör så är de självklart svårt att få lika bra resultat på en effektlack över en hel bil!

Men som farsgubben brukar säga, rädda pojkar får inte kyssa vackra flickor och ingen minns en fegis Skulle bara behövt hitta nått ställe som man kan få tag på PVDA på, enda jag hittat hitills är Eckart: https://www.eckart.net/uploads/tx_driveeckartproducts/EE-052618.pdf

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Sik_co
Östergötland
Här sen Sep 2005
Inlägg: 455



Att man dimmar sista lagret på Metallic är för att den ska bli mer levande. Dvs den får en ojämn yta solen belyser. Men redan där anser jag att klarlacken spelar större roll då den ytan oftast har struktur och bryter solljuset redan där.



Här tog jag en bakläm, det som är bra med detta är att luckan ansluter inga paneler i direkt anslutning så man uppenbart ev ser skillnader. Lackad i en skitig verkstad, men Metallicen blir garanterat fel då den lutar på stativet mot hur den hade suttit på bilen. Dvs den blir vertikalt hängande. Men lackar man en hel bil så kommer övergångarna att överlappa så det blir en naturlig övergång från vertikal till horisontalt plan gällande lack.

Kör på nu

_________________
Marcus Gustafsson

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



And ersJepp sson skrev:
Spontant låter det som en

Hur ska du ha det nu? Ingen risk för ökad flammighet, men ju fler lager som läggs desto större är risken att det blir fel? Problem att få samma resultat över hela bilen?

Att börja blanda in polyurethanfärg i en sån här tråd, är väl lite som att jämföra motivlack med falu rödfärg. Inte särskilt många likheter...



Jag skulle säga att det är 100% omöjligt att bättra alla Metalliclacker i efterhand utan nyansskillnad.

Dessa/liknande kulörer tas ofta fram av designers med ett öga för extremt små nyansskillnader. Utöver vanligt folk. Tetrakromism eller vad det heter.

Silver kan göras väldigt enkelt. Eller väldigt svårt.

Fler tunna lager bättrar på täckförmågan såklart. Men att lägga ett enda varv basecoat nära utan minsta dammkorn kan såklart göras med lite tur utomhus tom. Att lägga 6 separata bilar i rad utomhus utan minsta dammkorn är antagligen omöjligt. Chansen Att lägga samma bil 6ggr om utan ett dammkorn i något av de 6 lagren är astronomiskt liten (i utomhusexwmplet dvs)

En basecoat modell Pearl likt denna går inte att slipa och lägga ett lager till utan man får i princip tvätta /slipa bort allt och börja om.

Även vattenbaserad bsecoat läggs väll än idag fortfarande polyurethanbaserad klarlack över. Iallfall om man vill ha något typ av bra uv beständigt skydd.??

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7723



Ring till Moses lack och fråga vad det skulle kosta, jag tippar på 100-200k

Inget man gör själv, knappt ens som lackerare.

Mvh Erik Wedlund

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Sik_co
Östergötland
Här sen Sep 2005
Inlägg: 455



erikjakan skrev:
Ring till Moses lack och fråga vad det skulle kosta, jag tippar på 100-200k

Inget man gör själv, knappt ens som lackerare.

Mvh Erik Wedlund


Man bör väl testa kan jag tycka. Bara för att den kostar ditt eller datt så ska inte det avgöra om man kan eller inte. Vore skit fränt om han lyckas med 85% resultat eller bättre. Mycket går även att rädda genom våtslip i slutet iaf. Kan man lägga vanlig lack så tror jag personligen detta är möjligt med tålamod och renlighet åt sig själv. Huruvida Porsche hade godkänt resultatet spelar mindre roll.

_________________
Marcus Gustafsson

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
erikjakan skrev:
Inget man gör själv, knappt ens som lackerare.


Den inställningen kan man ju inte ha! Om du på riktigt haft den inställningen själv hade du aldrig ens kommit på tanken att bygga en M1 Procar replica Frågar du runt finns det nog Gott om folk som säger att sånna saker ger man sig bara inte in på om man inte har livslång erfarenhet och 8 universitets diplom i rätt områden

Jag är inte de minsta orolig för att preppa bilen inför lack.
Inte heller över att måla den.

Jag är dock medveten om mina begränsningar och därmed också om att resultatet Aldrig kommer bli i samma nivå som Porschen på bilden ovan!

Men för att det i alla fall ska finnas en teoretisk chans till att komma ens åt rätt håll kommer jag behöva suga i mig så många tips och knep som möjligt, samt utgå från en färgblandning som är så motsvarande "originalet" som möjligt.

Säg att jag upptäcker en dold begåvning och faktiskt får till det till 100%, i undermåliga lokaler med undermåliga verktyg och på pappret alldeles för lite erfarenhet till en kostnad av säg 10 000:-
Chansen finns! Och då har jag ju "sparat" 90-190 000 som jag kan lägga på annat kul istället. Chansen må vara lika stor som att vinna super jackpoten på multilotto, men glaset är halvfullt här och även om de inte Alls blir som tänkt så kommer ju bilen bli silvermetallic i alla fall. Worst case får jag en silvermet lack som är helt okej för ~10 000 t ex, att lämna bort för en plain silvermet går på 40-50'+. Så vad har jag att förlora egentligen? win-win oavsett typ

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Helgens lilla grävande gav inte super mycket. Men det verkar som att de flesta metallic lackerna har ~2% metallic partiklar.

De blandningsförhållande jag hittade var 1 på 50 för torra partiklar, sen kan de ju vara Mica eller metallspån/flakes. Det stämmer ganska bra med de som "paintwithpearl" rekomenderar också. Där är de 25g till 1 Quart färg. Generaliserar man blir det 25g flake till 1000g färg så 2.5%.

De PVDA lösningar som finns innehåller normalt sett 15-18% alu "flake", så en dryg deciliter + 9dl färg bör bli samma ratio med "spån" mängd rent volymmässigt om jag inte snurrat till matten någonstans.

Sen är väl frågan om det är de förhållandet man ska ha, jag har mailat några fabrikanter men inte fått något svar ännu.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7723



Cassius skrev:
erikjakan skrev:
Inget man gör själv, knappt ens som lackerare.


Den inställningen kan man ju inte ha! Om du på riktigt haft den inställningen själv hade du aldrig ens kommit på tanken att bygga en M1 Procar replica Frågar du runt finns det nog Gott om folk som säger att sånna saker ger man sig bara inte in på om man inte har livslång erfarenhet och 8 universitets diplom i rätt områden

Jag är inte de minsta orolig för att preppa bilen inför lack.
Inte heller över att måla den.

Jag är dock medveten om mina begränsningar och därmed också om att resultatet Aldrig kommer bli i samma nivå som Porschen på bilden ovan!

Men för att det i alla fall ska finnas en teoretisk chans till att komma ens åt rätt håll kommer jag behöva suga i mig så många tips och knep som möjligt, samt utgå från en färgblandning som är så motsvarande "originalet" som möjligt.

Säg att jag upptäcker en dold begåvning och faktiskt får till det till 100%, i undermåliga lokaler med undermåliga verktyg och på pappret alldeles för lite erfarenhet till en kostnad av säg 10 000:-
Chansen finns! Och då har jag ju "sparat" 90-190 000 som jag kan lägga på annat kul istället. Chansen må vara lika stor som att vinna super jackpoten på multilotto, men glaset är halvfullt här och även om de inte Alls blir som tänkt så kommer ju bilen bli silvermetallic i alla fall. Worst case får jag en silvermet lack som är helt okej för ~10 000 t ex, att lämna bort för en plain silvermet går på 40-50'+. Så vad har jag att förlora egentligen? win-win oavsett typ





Just lack är nånting man inte kan ta genvägar på om du frågar mig. (iaf för 100% resultat)

Silvermetallic ser för taskigt ut om det är minsta fel i.

En annan grej att överväga är det som Jeppson lyfte, 918s form gör till stor det den lacken. Kanske att den kan upplevas som platt på Audikarossen.







Ett annat tips är BMWs speciallack https://www.google.se/search?q=BMW+Individual+Pure+Metal+Silver&tb . . . .



Efter att ha sett processen på att lägga dessa färger så hade jag dragit mig ett bra tag









M1 finns också i silver
http://www.stanceworks.com/2017/02/speed-star-revival-the-legendary-ja . . . .




_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7723



Sik_co skrev:
erikjakan skrev:
Ring till Moses lack och fråga vad det skulle kosta, jag tippar på 100-200k

Inget man gör själv, knappt ens som lackerare.

Mvh Erik Wedlund


Man bör väl testa kan jag tycka. Bara för att den kostar ditt eller datt så ska inte det avgöra om man kan eller inte. Vore skit fränt om han lyckas med 85% resultat eller bättre. Mycket går även att rädda genom våtslip i slutet iaf. Kan man lägga vanlig lack så tror jag personligen detta är möjligt med tålamod och renlighet åt sig själv. Huruvida Porsche hade godkänt resultatet spelar mindre roll.


Självklart, men en prisindikering kan nog vara nyttigt att se, för det brukar motsvar arbetsinsats och risk rätt bra

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Skruva banåkabil
Någon som kan färg och lackering?
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (4509 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande