Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Ihålig vs. massiv kränghämmare
1399 besök totalt
Elva
Hammenhög/Skåne
Här sen Dec 2003
Inlägg: 95


Trådstartare
Ihålig vs. massiv kränghämmare

om man har en kränghämmare som är ihålig och en som är massiv i samma material och dimension vilken av dom är 'styvast'?
Tilläggas bör även att det är en helt rak krängare typ en torsionstav/fjäder.

_________________
/Lenny Stålhammar

Golf mk2 1.8T 20V
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19092



Den solida

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Sten
Vasa, Finland
Här sen Jun 2004
Inlägg: 239



Den solida är styvare men på tävlingsbilar är man mer intresserad av vridstyvhet/kg och då vinner den ihåliga. I princip gäller att desto större hål i förhållande till ytterdiameter desto bättre vridstyvhet/kg.

_________________
Sten Isaksson
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967



Sten skrev:
Den solida är styvare men på tävlingsbilar är man mer intresserad av vridstyvhet/kg och då vinner den ihåliga. I princip gäller att desto större hål i förhållande till ytterdiameter desto bättre vridstyvhet/kg.

Då måste det bästa vara att skruva loss och kasta kränghämmaren.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19092



om du visste hur rätt du har...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967



Hehe, jag har läst tillräckligt på det här forumet för att i varje fall ha en god aning.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Hmm K-fjädern sitter låg och väger ca 5-10kg, så CGH åker inte nevärt med denna lättning.
Enligt min uppfattning så är det värt denna exktra vikt OM den/de har rätt beskaffenhet för att ge bilen balans. I många fall så skall man fixa balans endast med fjädringen så kommer bilen bli onödigt hård i någon ända.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19092



Men en av krängarna brukar man kunna kasta på tippen iaf. Inte alltid men oftast.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Jag har ingen alls nu och kommer att kolla hur fjädring och stötdämpare kan användas.
Säkerligen har andra testat och redan vet, men jag vill veta själv. Hoppas jag hinner få material att visa på detta forum under hösten.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Elva
Hammenhög/Skåne
Här sen Dec 2003
Inlägg: 95


Trådstartare
Tack för alla svaren.

_________________
/Lenny Stålhammar

Golf mk2 1.8T 20V
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

I många fall så är rollstyvheten mindre än pitch styvheten och för att få så små rörelser ytter framhjul och inner bakhjul som möligt när man går från broms till sväng. Detta finns det inget annat sätt än att öka rollstyvheten och det gör med K-fjädrar.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



hur räknar med torssipnsstyvhet (heter det så) på en ihållig stång?

på en solid så är det diamtern^4? eller nått i den stilen?

och hur påverkar längden från torsoinscentrum?

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Vridning:
I=(D^4-d^4)*pi/32
Böjning:
I=(D^4-d^4)*pi/64

Mer formeler se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=10720&highlight=kfj%E4der

_________________
Johan Sjölinder
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



thumbs up

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Allmänt banåkaforum
Ihålig vs. massiv kränghämmare
1399 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande