Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1399 besök totalt |
Ihålig vs. massiv kränghämmare
om man har en kränghämmare som är ihålig och en som är massiv i samma material och dimension vilken av dom är 'styvast'? Tilläggas bör även att det är en helt rak krängare typ en torsionstav/fjäder. _________________ /Lenny Stålhammar Golf mk2 1.8T 20V |
||
Den solida är styvare men på tävlingsbilar är man mer intresserad av vridstyvhet/kg och då vinner den ihåliga. I princip gäller att desto större hål i förhållande till ytterdiameter desto bättre vridstyvhet/kg.
_________________ Sten Isaksson |
||
Då måste det bästa vara att skruva loss och kasta kränghämmaren. ![]() ![]() |
||
Hmm K-fjädern sitter låg och väger ca 5-10kg, så CGH åker inte nevärt med denna lättning.
Enligt min uppfattning så är det värt denna exktra vikt OM den/de har rätt beskaffenhet för att ge bilen balans. I många fall så skall man fixa balans endast med fjädringen så kommer bilen bli onödigt hård i någon ända. _________________ Johan Sjölinder |
||
Jag har ingen alls nu och kommer att kolla hur fjädring och stötdämpare kan användas.
Säkerligen har andra testat och redan vet, men jag vill veta själv. Hoppas jag hinner få material att visa på detta forum under hösten. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
I många fall så är rollstyvheten mindre än pitch styvheten och för att få så små rörelser ytter framhjul och inner bakhjul som möligt när man går från broms till sväng. Detta finns det inget annat sätt än att öka rollstyvheten och det gör med K-fjädrar.
_________________ Johan Sjölinder |
||
hur räknar med torssipnsstyvhet (heter det så) på en ihållig stång?
på en solid så är det diamtern^4? eller nått i den stilen? och hur påverkar längden från torsoinscentrum? _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||
Vridning:
I=(D^4-d^4)*pi/32 Böjning: I=(D^4-d^4)*pi/64 Mer formeler se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Johan Sjölinder |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1399 besök totalt |