Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
VAG 2,0TFSI
1 besök senaste veckan (2715 totalt)
Pfister
Alingsås
Här sen Jun 2005
Inlägg: 374


Trådstartare
Hej,

Eftersöker någon som har stor kunskap kring VAG's 2,0TFSI motorer och att trimma dessa för bankörning.

Tips på vem man kan kontakta mottages tacksamt!

_________________
Alexander Pfister
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751



Stertman väll en av de större i Sverige.


Annars kan jag rekommendera driver running i Danmark och EDi performance som har hjälpt mig.

Finns väll en hel del som kan dessa motorer i sverige något speciellt du tänker på

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



Jag är långt från någon expert, man jag har småkikat efter en ny bruks med just 2.0 TFSI motorn och på vägen snappat upp ett par saker i alla fall.

Först och främst finns det ju 2 versioner, dels med kamrem och sen också med kamkedja (brytningen var under 2009). Om det Faktiskt skiljer något mellan motorerna ska jag inte uttala mig om (annat än just kamdrivningen då) men ser man på de tillgängliga chiptrim som finns så finns det flera alternativ upp till 270hk för kamremsmotorerna, medan alla kamkedjemotorer stannar vid 250. Kanske har att göra med VAG's kamkedjesträckare som ju vållat många problem när dom inte skött servicarna perfekt? Kan i vilket fall som helst vara värt att fundera över innan man väljer vilken grundvariant man ska utgå från

Sen låter det som att du tänkt trimma lite mer än så i och för sig, men många byter redan med originaleffekt ut dumpventilen till en mer pålitlig variant. Byter man turbo blir de ju fort ett automatiskt dumpbyte med då dumpen sitter skruvad på turbon vad jag förstått på dessa.

Det bökigaste med FSI motorer brukar ju annars vara att få motorstyrningen att fungera fullt ut om man byter ut en hel rad komponenter, eftermarknads sprut som kan hantera FSI är fortfarande ganska ovanliga och dyra.. Alternativet är väl att bygga bort det och använda vanliga spridare istället i så fall.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3193



Jag har gjort det mesta som går å göra med en tfsi, mitt råd är att ska du modda en sån så stanna på dom enklare moddarna såsom ,dp,avgas,ic,insugsrör,programvara mm å åk med bilen å ha kul.

Jag gick 40 steg längre och har bara haft problem,liksom dom jag känner som moddat dessa hårt

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
MattiasH
Skellefteå
Här sen Nov 2007
Inlägg: 641



framgår inte riktigt vilken budget eller effektmål du har?
Trollspeed bygger iaf en del rallycrossmotorer på nån TFSI-motor.

_________________
Mattias Holmgren
Citera
Lupo1.8t
Varberg
Här sen Jul 2011
Inlägg: 347



Väldigt ot men skippa det och trimma en hederlig 1.8t istället. Agu big port.

_________________
Henrik Dahl
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



Följer....
Finns ju flera, bla Stertman, som har 350hk kit till dessa motorer.
Håller dom för det om man använder alla kontinuerligt?

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3193



Här står mkt intressant ang 2.0 tfsi, engelsmännen är vassa på dessa motorer

http://r-techperformance.co.uk/2-0-tfsi-tuning/

Finns även ganska mkt bra info i fejjangruppen 2.0tfsi tunning ....men man får sålla bort ganska mkt soppskallar med åsikter

Sen som babbe säger, driver tuning i danmark är bra, dom har fixat en del svenska bilar,bla långlopps tfsi kärror som andra svenska klåpare misslyckats fatalt med

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
BigGreek
Sverige
Här sen Aug 2014
Inlägg: 35



Jag har en golf GTI 2010 med den nyare TSI motorn med kod EA888 Gen 1

Den har jag bytt turbo, högtryckspump, komplett avgas, intercooler. Då kan man plocka ut, beroende på turbons storlek allt från 360hk till 450hk. Utan att öppna motorn. Jag ligger runt 390hk.

Har inte haft några problem alls, bilen går som banbil kombinerat med vardagsbil.
De jag skulle råda dig att prata med är www.stertman.se , www.svwat-tuning.se här hemma.
Kolla också på www.revlimit.gr. dessa motorer är väldigt vanliga utomlands och går väldigt hårt trimmade.

_________________
Georgios Koutzamanis
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



BigGreek skrev:
Jag har en golf GTI 2010 med den nyare TSI motorn med kod EA888 Gen 1

Den har jag bytt turbo, högtryckspump, komplett avgas, intercooler. Då kan man plocka ut, beroende på turbons storlek allt från 360hk till 450hk. Utan att öppna motorn. Jag ligger runt 390hk.

Har inte haft några problem alls, bilen går som banbil kombinerat med vardagsbil.
De jag skulle råda dig att prata med är www.stertman.se , www.svwat-tuning.se här hemma.
Kolla också på www.revlimit.gr. dessa motorer är väldigt vanliga utomlands och går väldigt hårt trimmade.


Intressant....och om jag förstått Stertman rätt så ska det gå att plocka ut ca 350hk utan att byta turbo. thumbs up

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



Tror du åker på en högflödespump ganska fort dock, och dom är inte särskilt billiga..

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



Cassius skrev:
Tror du åker på en högflödespump ganska fort dock, och dom är inte särskilt billiga..


Jepp, det är specat från Stertman för 350hk kittet.

Ja, då återstår det att se hur dom håller
Eldig spanjorska inhandlad med ovan motor......

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
mrspringer
Vänersborg
Här sen Feb 2006
Inlägg: 12



Hej

Jag skulle absolut kontakta Trollspeed. De har en enorm erfarenhet av vad som går att göra med dessa motorerna.
Vet att de även har trimmat ett antal Golf R med mycket gott resultat.

Mvh Emil

_________________
Emil Sjöqvist
Citera
Skruva banåkabil
VAG 2,0TFSI
1 besök senaste veckan (2715 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande