Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Camberjustering via topplagring vs spindel
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (7321 totalt)
J.Göransson
Göteborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 115


Trådstartare
En fundering jag har angående sättet att ställa camber på MacPhearson-framvagn.

Vad för fördelar/nackdelar är det med att justera cambern via topplagringen respektive nere vid spindeln?

På min bil (Integra dc5) så ser jag att sedan jag monterade coilovers så är vinkeln mellan fjäderbenet och hjullutningen mindre än original (sai?). Alltså jag har mer camber på hjulet, men lutningen på fjäderbenet är mindre. Jag har ingen direkt justering nere vid spindeln, mer än spelet i hålen för bultarna. Detta borde väl medföra en större skrubb-radie (som jag redan har ökat med lägre offset på fälgarna).
För att minska skrubb-radien, borde jag inte då köra med en högre SAI? Alltså mer lutning på fjäderbenet genom att justera in det vid topplagringen, samtidigt som jag justerar tillbaka cambern åt det "positiva" hållet nere vid spindeln?

Om ni överhuvudtaget förstår vad jag pratar om så får ni gärna dela med er av era tankar 😊

Mvh Jens

_________________
Jens Göransson

Suzuki Swift Sport 2007
Lotus Exige S 2007
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5113



Påskis skrev:
En fundering jag har angående sättet att ställa camber på MacPhearson-framvagn.

Vad för fördelar/nackdelar är det med att justera cambern via topplagringen respektive nere vid spindeln?

På min bil (Integra dc5) så ser jag att sedan jag monterade coilovers så är vinkeln mellan fjäderbenet och hjullutningen mindre än original (sai?). Alltså jag har mer camber på hjulet, men lutningen på fjäderbenet är mindre. Jag har ingen direkt justering nere vid spindeln, mer än spelet i hålen för bultarna. Detta borde väl medföra en större skrubb-radie (som jag redan har ökat med lägre offset på fälgarna).
För att minska skrubb-radien, borde jag inte då köra med en högre SAI? Alltså mer lutning på fjäderbenet genom att justera in det vid topplagringen, samtidigt som jag justerar tillbaka cambern åt det "positiva" hållet nere vid spindeln?

Om ni överhuvudtaget förstår vad jag pratar om så får ni gärna dela med er av era tankar 😊

Mvh Jens


En fördel med att justera vid topplagringen om det även är en åka-till-jobbet-samt-köpa-glass-bil är att du när du kommer fram till banan enkelt kan vrida på en eller två grader mer camber. I och för sig förstör du lite toe-in men brukar vara ok på banan. När du är färdig vrider du tillbaka

_________________
Roland Johansson
Citera
J.Göransson
Göteborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 115


Trådstartare
Ja, nu var det mer fördelar/nackdelar i själva geometrin jag tänkte på. Sedan så får jag mer toe-in (INTE optimalt på banan) om jag ställer mer negativ camber. 🙈

_________________
Jens Göransson

Suzuki Swift Sport 2007
Lotus Exige S 2007
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41422

Forumägare
Forumägare

Camberförändringen när du svänger på hjulen blir olika. Om det sen är försumbart eller användbart beror ju på allt möjligt

_________________
Magnus Thomé
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



Magnus Thomé skrev:
Camberförändringen när du svänger på hjulen blir olika. Om det sen är försumbart eller användbart beror ju på allt möjligt


Jag trodde de var castern som på verkade styrcambern, inte vinkeln mellan nav och "övre led"?

Logiskt känns det som att Påskis är på rätt spår med att en justering mellan nav och ben ger KPI förändring samtidigt som camber ändring, medan en justering vid "övre led" bara förändrar cambern?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
J.Göransson
Göteborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 115


Trådstartare
Cassius skrev:
Magnus Thomé skrev:
Camberförändringen när du svänger på hjulen blir olika. Om det sen är försumbart eller användbart beror ju på allt möjligt


Jag trodde de var castern som på verkade styrcambern, inte vinkeln mellan nav och "övre led"?

Logiskt känns det som att Påskis är på rätt spår med att en justering mellan nav och ben ger KPI förändring samtidigt som camber ändring, medan en justering vid "övre led" bara förändrar cambern?


Magnus har ratt angående att cambern ändrar sig beroende på vinkeln mellan spindel och ben. Jag ser det som att mycke vinkel på benet relativt spindeln ger negativ (rätt) cambervinkeln på högerhjulet i högersväng medan det ger positiv (fel) camber på vänsterhjulet i högersväng.

Tänker jag rätt?

_________________
Jens Göransson

Suzuki Swift Sport 2007
Lotus Exige S 2007
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41422

Forumägare
Forumägare

Ja exakt, när hjulet flyttas framåt/inåt (=ytterhjul i sväng) ökar cambern något. Och tvärtom Dvs det hjälper åt båda hållen men marginellt. Det mindre belastade innerhjulet mår ofta bra av camberminskning.



EDIT... nä nu måste jag fundera... tänker jag rätt hahaha?

EDIT2: helt tvärtom ja...

_________________
Magnus Thomé
Citera
J.Göransson
Göteborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 115


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Ja exakt, när hjulet flyttas framåt/inåt (=ytterhjul i sväng) ökar cambern något. Och tvärtom Dvs det hjälper åt båda hållen men marginellt. Det mindre belastade innerhjulet mår ofta bra av camberminskning.


Borde väl bli mer positiv camber på ytterhjulet om vinkeln på benet är större än på hjulet? 🤔

_________________
Jens Göransson

Suzuki Swift Sport 2007
Lotus Exige S 2007
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41422

Forumägare
Forumägare

Jag skyller på tillfällig sinnesförvirring.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41422

Forumägare
Forumägare

Att öka camber på topplagringen, dvs mer vinkel inåt på benet ger i sväng minskad camber på både ytter- och innerhjul.

Att öka camber med brickor vid spindeln, dvs samma vinkel inåt på benet ger i sväng mindre camberförslust än om man ändrar i topplagringen.

Men återigen, marginellt!





Att öka caster på topplagringen, dvs mer vinkel bakåt på benet ger i sväng ökad camber på ytterhjul och minskad på innerhjul




Väl.

_________________
Magnus Thomé
Citera
J.Göransson
Göteborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 115


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Att öka camber på topplagringen, dvs mer vinkel på benet inåt ger i sväng minskad camber på både ytter- och innerhjul.

Att öka caster på topplagringen, dvs mer vinkel på benet bakåt ger i sväng ökad camber på ytterhjul och minskad på innerhjul


Väl.


Du har helt rätt nu! Jag tänkte också fel.

Då är frågan om man helst vill ha hjul och fjäderben så parallella som möjligt istället?

_________________
Jens Göransson

Suzuki Swift Sport 2007
Lotus Exige S 2007
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Jag kan inte tänka mig in det ni diskuterar, inte just nu i alla fall.
Men en sak som är bättre med att luta benet är att man får mer plats mellan fälg och fjäder/fjäderben. Det är i alla fall positivt på min/mina bilar när man försöker trycka in så mycker fälg och däck man kan...

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



Påskis skrev:
Magnus Thomé skrev:
Att öka camber på topplagringen, dvs mer vinkel på benet inåt ger i sväng minskad camber på både ytter- och innerhjul.

Att öka caster på topplagringen, dvs mer vinkel på benet bakåt ger i sväng ökad camber på ytterhjul och minskad på innerhjul


Väl.


Du har helt rätt nu! Jag tänkte också fel.

Då är frågan om man helst vill ha hjul och fjäderben så parallella som möjligt istället?


Japp helt rätt! 90 grader mellan hjulaxel och fjäderben vill man ha, då kommer inte cambern att motverka castern vid sväng.

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
J.Göransson
Göteborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 115


Trådstartare
Newberg skrev:
Påskis skrev:
Magnus Thomé skrev:
Att öka camber på topplagringen, dvs mer vinkel på benet inåt ger i sväng minskad camber på både ytter- och innerhjul.

Att öka caster på topplagringen, dvs mer vinkel på benet bakåt ger i sväng ökad camber på ytterhjul och minskad på innerhjul


Väl.


Du har helt rätt nu! Jag tänkte också fel.

Då är frågan om man helst vill ha hjul och fjäderben så parallella som möjligt istället?


Japp helt rätt! 90 grader mellan hjulaxel och fjäderben vill man ha, då kommer inte cambern att motverka castern vid sväng.


Känns ju faktiskt logiskt. Blir att ta fram "vatten"passet sedan och se vad skillnaden är på min bil 😊

_________________
Jens Göransson

Suzuki Swift Sport 2007
Lotus Exige S 2007
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Jag har inte tid att reda ut detta.

Men att ändra mellan nav och ben, ger fler nackdelar.

Det går inte att föra denna diskussion om man inte räknar in caster och dess inverkan.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
J.Göransson
Göteborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 115


Trådstartare
Newberg skrev:
Påskis skrev:
Magnus Thomé skrev:
Att öka camber på topplagringen, dvs mer vinkel på benet inåt ger i sväng minskad camber på både ytter- och innerhjul.

Att öka caster på topplagringen, dvs mer vinkel på benet bakåt ger i sväng ökad camber på ytterhjul och minskad på innerhjul


Väl.


Du har helt rätt nu! Jag tänkte också fel.

Då är frågan om man helst vill ha hjul och fjäderben så parallella som möjligt istället?


Japp helt rätt! 90 grader mellan hjulaxel och fjäderben vill man ha, då kommer inte cambern att motverka castern vid sväng.


Känns ju faktiskt logiskt. Blir att ta fram "vatten"passet sedan och se vad skillnaden är på min bil 😊

_________________
Jens Göransson

Suzuki Swift Sport 2007
Lotus Exige S 2007
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Påskis skrev:
Magnus Thomé skrev:
Att öka camber på topplagringen, dvs mer vinkel på benet inåt ger i sväng minskad camber på både ytter- och innerhjul.

Att öka caster på topplagringen, dvs mer vinkel på benet bakåt ger i sväng ökad camber på ytterhjul och minskad på innerhjul


Väl.


Du har helt rätt nu! Jag tänkte också fel.

Då är frågan om man helst vill ha hjul och fjäderben så parallella som möjligt istället?


Detta stämmer.
Men..... om man ställer på benet.... så minskar kpi och det blir samma sak som att öka castern......

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
J.Göransson
Göteborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 115


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Påskis skrev:
Magnus Thomé skrev:
Att öka camber på topplagringen, dvs mer vinkel på benet inåt ger i sväng minskad camber på både ytter- och innerhjul.

Att öka caster på topplagringen, dvs mer vinkel på benet bakåt ger i sväng ökad camber på ytterhjul och minskad på innerhjul


Väl.


Du har helt rätt nu! Jag tänkte också fel.

Då är frågan om man helst vill ha hjul och fjäderben så parallella som möjligt istället?


Detta stämmer.
Men..... om man ställer på benet.... så minskar kpi och det blir samma sak som att öka castern......


Borde man inte öka KPI om man ökar cambern på topplagringen/benet?

_________________
Jens Göransson

Suzuki Swift Sport 2007
Lotus Exige S 2007
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Ändrar man camber mitt på fj benet och behåller undre och nedre punkten på plats så ändras inte kpi. Det som däremot ökar (i vinkel) är ju strut axis. De får som följd att RC sannolikt åker upp något. Förändringen bör dock vara marginell.

Börjar man flytta övre ledpunkten, typ med camberplatta, då sticker kpi och ökar behovet av caster

Tittar nu i milliken och millken så nomenklaturen kan ju skilja från det folk är van vid. Ändrar man genom att flytta övre ledpunkt inåt så drar roll center söderut snabbare/tidigare. Beror på hur hela geometrin ser ut.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



SevenEight skrev:
Ändrar man camber mitt på fj benet och behåller undre och nedre punkten på plats så ändras inte kpi. .......................


Va...?

Jag visste att jag inte skulle ge mej in i en diskussion där benämningen KPI används.

Jag borde ha hållit mej till benämningen "Axeltappslutning".

Och den ändras definitivt om man justerar mitt på benet.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator


_________________
Johan Sjölinder
Citera
Racetech
Camberjustering via topplagring vs spindel
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (7321 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande