Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Camberjustering via topplagring vs spindel | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (7321 totalt) |
En fundering jag har angående sättet att ställa camber på MacPhearson-framvagn.
Vad för fördelar/nackdelar är det med att justera cambern via topplagringen respektive nere vid spindeln? På min bil (Integra dc5) så ser jag att sedan jag monterade coilovers så är vinkeln mellan fjäderbenet och hjullutningen mindre än original (sai?). Alltså jag har mer camber på hjulet, men lutningen på fjäderbenet är mindre. Jag har ingen direkt justering nere vid spindeln, mer än spelet i hålen för bultarna. Detta borde väl medföra en större skrubb-radie (som jag redan har ökat med lägre offset på fälgarna). För att minska skrubb-radien, borde jag inte då köra med en högre SAI? Alltså mer lutning på fjäderbenet genom att justera in det vid topplagringen, samtidigt som jag justerar tillbaka cambern åt det "positiva" hållet nere vid spindeln? Om ni överhuvudtaget förstår vad jag pratar om så får ni gärna dela med er av era tankar 😊 Mvh Jens _________________ Jens Göransson Suzuki Swift Sport 2007 Lotus Exige S 2007 |
||||||
En fördel med att justera vid topplagringen om det även är en åka-till-jobbet-samt-köpa-glass-bil är att du när du kommer fram till banan enkelt kan vrida på en eller två grader mer camber. I och för sig förstör du lite toe-in men brukar vara ok på banan. När du är färdig vrider du tillbaka _________________ Roland Johansson |
||||||
Ja, nu var det mer fördelar/nackdelar i själva geometrin jag tänkte på. Sedan så får jag mer toe-in (INTE optimalt på banan) om jag ställer mer negativ camber. 🙈
_________________ Jens Göransson Suzuki Swift Sport 2007 Lotus Exige S 2007 |
||||||
Jag trodde de var castern som på verkade styrcambern, inte vinkeln mellan nav och "övre led"? Logiskt känns det som att Påskis är på rätt spår med att en justering mellan nav och ben ger KPI förändring samtidigt som camber ändring, medan en justering vid "övre led" bara förändrar cambern? _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
Magnus har ratt angående att cambern ändrar sig beroende på vinkeln mellan spindel och ben. Jag ser det som att mycke vinkel på benet relativt spindeln ger negativ (rätt) cambervinkeln på högerhjulet i högersväng medan det ger positiv (fel) camber på vänsterhjulet i högersväng. Tänker jag rätt? _________________ Jens Göransson Suzuki Swift Sport 2007 Lotus Exige S 2007 |
||||||
Ja exakt, när hjulet flyttas framåt/inåt (=ytterhjul i sväng) ökar cambern något. Och tvärtom Dvs det hjälper åt båda hållen men marginellt. Det mindre belastade innerhjulet mår ofta bra av camberminskning.
EDIT... nä nu måste jag fundera... tänker jag rätt hahaha? EDIT2: helt tvärtom ja... _________________ Magnus Thomé |
||||||
Borde väl bli mer positiv camber på ytterhjulet om vinkeln på benet är större än på hjulet? 🤔 _________________ Jens Göransson Suzuki Swift Sport 2007 Lotus Exige S 2007 |
||||||
Att öka camber på topplagringen, dvs mer vinkel inåt på benet ger i sväng minskad camber på både ytter- och innerhjul.
Att öka camber med brickor vid spindeln, dvs samma vinkel inåt på benet ger i sväng mindre camberförslust än om man ändrar i topplagringen. Men återigen, marginellt! Att öka caster på topplagringen, dvs mer vinkel bakåt på benet ger i sväng ökad camber på ytterhjul och minskad på innerhjul Väl. _________________ Magnus Thomé |
||||||
Du har helt rätt nu! Jag tänkte också fel. Då är frågan om man helst vill ha hjul och fjäderben så parallella som möjligt istället? _________________ Jens Göransson Suzuki Swift Sport 2007 Lotus Exige S 2007 |
||||||
Jag kan inte tänka mig in det ni diskuterar, inte just nu i alla fall.
Men en sak som är bättre med att luta benet är att man får mer plats mellan fälg och fjäder/fjäderben. Det är i alla fall positivt på min/mina bilar när man försöker trycka in så mycker fälg och däck man kan... _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
Japp helt rätt! 90 grader mellan hjulaxel och fjäderben vill man ha, då kommer inte cambern att motverka castern vid sväng. _________________ Torbjörn Nyberg |
||||||
Känns ju faktiskt logiskt. Blir att ta fram "vatten"passet sedan och se vad skillnaden är på min bil 😊 _________________ Jens Göransson Suzuki Swift Sport 2007 Lotus Exige S 2007 |
||||||
Jag har inte tid att reda ut detta.
Men att ändra mellan nav och ben, ger fler nackdelar. Det går inte att föra denna diskussion om man inte räknar in caster och dess inverkan. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Känns ju faktiskt logiskt. Blir att ta fram "vatten"passet sedan och se vad skillnaden är på min bil 😊 _________________ Jens Göransson Suzuki Swift Sport 2007 Lotus Exige S 2007 |
||||||
Detta stämmer. Men..... om man ställer på benet.... så minskar kpi och det blir samma sak som att öka castern...... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Borde man inte öka KPI om man ökar cambern på topplagringen/benet? _________________ Jens Göransson Suzuki Swift Sport 2007 Lotus Exige S 2007 |
||||||
Ändrar man camber mitt på fj benet och behåller undre och nedre punkten på plats så ändras inte kpi. Det som däremot ökar (i vinkel) är ju strut axis. De får som följd att RC sannolikt åker upp något. Förändringen bör dock vara marginell.
Börjar man flytta övre ledpunkten, typ med camberplatta, då sticker kpi och ökar behovet av caster Tittar nu i milliken och millken så nomenklaturen kan ju skilja från det folk är van vid. Ändrar man genom att flytta övre ledpunkt inåt så drar roll center söderut snabbare/tidigare. Beror på hur hela geometrin ser ut. _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||||
Va...? Jag visste att jag inte skulle ge mej in i en diskussion där benämningen KPI används. Jag borde ha hållit mej till benämningen "Axeltappslutning". Och den ändras definitivt om man justerar mitt på benet. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
_________________ Johan Sjölinder |
||||||
Racetech Camberjustering via topplagring vs spindel | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (7321 totalt) |