Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar P3000E Chassie mod av en P1800. 55+ bil :-) | << 1, 2, 3, 4 ... 13, 14, 15 >> 17 besök idag (66934 totalt) |
Googla utväxlingar och använd autopowers lathund för att få hastigheter med tänkta hjul. 450hk är minimum, _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Nu är jag väl bara dum men det låter layoutmässigt som ett uppdrag för en VR6 från VW Ett stort plus har den och det är att den kan låta helt sjukt trevligt med lite öppet luftfilter och rätt avgas. Förutom det så är den nog lite feltänkt för det här _________________ Magnus Thomé |
||||
Om det ska vara glidar-racer och relativt smidigt, så tycker jag som Claes.
Ta allt från en och samma bil... du kanske får massera skärmar lite ...men direkt när du frågade om 4or på runt 200hk, och så är vi här på detta forumet tänkte jag.. Miata fram och bakvagn och s2000 motor.. (ingen aning om det funkar)...men skulle vara kul att se en P18 vid 9000varv _________________ Martin Fåglefelt VW Passat 2.0tdi 4motion -14 BMW 530 E60 -04 (till salu) Volvo C30 -10 DrivE 0725-423500 |
||||
[quote="C311"]
Med vänlig hälsning Thomas[/quot Eeeh, då skall det varvas med andra ord. Nuvarande plastburk ligger på 2500 i 130. Kanns som att BMW har vunnit utväxlings striden tror jag. Inga såna utväxlingar aktuella för mig som bilden visar. Dom där varvtalen är ju för en banbil ju. Nä, en 200hk volvosexa i en "lätt" P18 orkar inte jag ligga och lyssna på när den skriker om hela tiden. Det är lite det jag menar med att man fått "gubbstrutten" att bestämma framöver. Skall jag hälsa på några bryggerier nere i alperna och käka fläsk på några "Gasthaus" tillsammans med likasinnade. Och ta en sväng till Goodwood och kolla så vill jag kunna snacka lite i bilen inte skrika och tänka att snart sprängs symaskinen under huven. Vill jag varva, bygger jag nått sånt. Har nämligen kommit på att jag inte pallar och ligga som raggarna i 70:i Jag vill kunna hålla 120-130 bekvämt. Men det finns en sjukt bra grej med Miatan. att dom är billiga som hel bil. Då kan man ta hela bilen och plocka en hel del kringutrustning som troligtvis också är kompakta grejer. Går välan iofs att göra med lämplig BMW. Kolla filmsnutten när han tar isär en Miata. Sitter ihop nästan med nån mellanbalk. T har stenkoll på vilka delar så hjulisupphängis är nog mest (BMW) formalia, motor är Volvo 200 hk / 280nm men en Miata kan va smart att köpa som kringutrusningsplockar moj. Om man börjar från scratch med plastkaross vore ändå drömmen att åtminstånde få tag på två st P18 dörrar med hela nervevbara sidofönsterdelen. För nervevbart skall det vara, och lilla sidofönstret vill man ha. Och lämplig 5-6 vxlad låda, helst med 6:an som overdrive och i drömmarnas värld direkt passning på maskin eller om det finns nån färdig anpassning att köpa. Skål i morrn :-) / H Kolla efter 14 minuter https://www.youtube.com/watch?v=gDMr _________________ Håkan Haver / Ingarö Ex proj / Alfa bertone Iluzione Ex proj / Mazzarini R/T Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering |
||||
Motor BMW N52B30, helt underbar motor på 265hk. Var världens lättaste 3 liters 6a när den kom. https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_N5
_________________ Mikael Persson M3 E46 Competition 2006 |
||||
När det gäller varvtal så ligger ju allt i vilken slutväxel du kör med.
4.88:1 är ju ingen höjdare i en glidare/gt/tourer, närmare 3:1 vore ju vettigt. För just Miatadelar så är ju 3.636:1 det som sitter i de sexväxlade varianterna för Europamarknaden, och med lite större hjul så blir det ju ca 3000 rpm vid 117 km/h. Detta kanske är en länk med Miata 6vxl och 3.636 med 634 höga hjul https://apx6u.app.goo.gl/FKhr (siten verkar ha lite enkla grafer, men jag vet inte om inställningarna vinns kvar så länge). För att det ska bli märkbart lägre varv så behöver ju slutväxeln hamna under 3, och då finns det ju inte ens custom kronhjul (3.3 känner jag till, men det ger ju inte så mycket). Och ska det användas en annan diff så blir det ju inte så smidigt med resten av delarna. |
||||
Jag har haft två 1,6:or och i dessa letade jag alltid efter en växel till... Kommer inte ihåg vad varvtalet låg på vid dessa hastigheter men som sagt, man vill ha en växel till. _________________ Anders Littorin, Volvo C70 banprojekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till Chrysler Crossfire |
||||
Det har redan pratats om BMW i tråden. Jag vill bara flika in att en Z3 har ett axelavstånd på 244cm, jämfört med P1800s 245cm. Spårvidden är 141/149cm för Z3 och 131/131cm för P1800. Med lite breddning, borde det gå att plocka hela drivlinan och hjulupphängningarna från en Z3. Med 2.8-litersmotorn har du 192 hästar ur en trevlig rak sexa.
Edit: 2001 kom även en 3-liters sexa på 231 hästar. _________________ Fredrik Fridsten |
||||
Finns bara en motor. Barra och troligen stor bula i huven
https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_B _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||
Finns en högerstyrd som de begär 59900kr för här: https://www.blocket.se/vi/79888463.htm Borde gå att pruta pga ratten på fel sida och sen få igen lite pengar på att sälja M-paketprylar!? _________________ Mats Forssén Mondial T |
||||
Det där blir ju utmärkt med ombyggnadskit av bakvagnen till ställbar. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
här kommer en skruvboll.
Nog för att bmw är bra grejer, men vad skulle sägas om Opels CIH-sexa från Commodore/Omega A. C:a 240 hk ska inte vara ngtproblem att plocka ur den motorn och den är varken särskilt hög samt att den sitter helt rakställd. Commodoren har ju även en erkänt bra framvagn och Omegan har en skaplig, delad, bakvagn. Finns en Commodore motor med låda och framvagn ute på blocket nu... _________________ Fredrik van Lienden |
||||
Låter som det kanske inte skulle få plats? Hur är körkaraktären på den där? VR6'an som jag hade, dvs 2.9 på 190 häst var faktiskt hyffsat kul i botten, topp, kraftkurva och respons när man väl öppnat de ganska strypta original luftvägarna. Tyckte jag då i alla fall _________________ Magnus Thomé |
||||
P1800 och B6304 låter som en bra idé jag har en sådan i min Healey kopia separata spjäll ger lite bättre svar hade dock hoppats på lite mer pulver bromsade 180hp på bakhjulen kör med VEMS styrsystem när vi bromsade den provade vi med att labba med tändningen men det gav inget. Går riktigt gått går att ligga i 30 i 5an o bara gasa drar bra jag har 3.91 i slutväxeln i min lätta bil hade nog 3.54 passat bättre då hade man fått ner varvet lite i motorvägs fart. Dessutom är motorn snygg😀. Hade först tänkt åka automat men ändrade mig en sportbil ska ha manuell låda.
_________________ Mikael Kristensson Halmstad Byggtråd HeVo mk1 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=77839&postdays=0&postorder=asc&start=0 |
||||
B6304 har väldigt tama kamaxlar och hydraultryckare. Vet inte duration men gissar ca 220 grader vid 0-spel. Ventillyft 7.95 mm utom 3.0 med 180 hästar som har 9.0 mm lyft. Omslipade kammar och fasta tryckare gör mycket. Jag mailar dig en liknande "karta" för BMW M3 Getrag 6-växlad låda och 3.15:1 Med vänlig hälsning Thomas _________________ Thomas Alsterfalk BMWCS # 04660 |
||||
Cool T, precis sulat i mig jordgubbar, Fasiken vad söta och goda. _________________ Håkan Haver / Ingarö Ex proj / Alfa bertone Iluzione Ex proj / Mazzarini R/T Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering |
||||
Andra projekttrådar P3000E Chassie mod av en P1800. 55+ bil :-) | << 1, 2, 3, 4 ... 13, 14, 15 >> 17 besök idag (66934 totalt) |