Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
P3000E Chassie mod av en P1800. 55+ bil :-)
<<   1, 2, 3, 4 ... 13, 14, 15   >>
17 besök idag (66934 totalt)
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



Håkan Haver skrev:
Claes Haglund skrev:
Om du ska sätta dit fram- och bakvagn från en BMW och är sugen på en relativt modern rak sexa med runt 220 hästar så vore det väl på sin plats att helt enkelt gå och köpa sig en E39 530i eller E46 330i och ta alltihop därifrån?

Eller om du går på Miataspåret så finns det gott om ombyggda Miator med exempelvis Jaguars V6:a från tidigt -00-tal. Att inte så många har konverterat till någon rak sexa har ganska säkert mest att göra med att det inte går att få plats med under Miatans originalhuv. Miatans drivpaket med växellåda, bakaxel, drivaxlar osv. klarar lätt och ledigt 300 hk och 350 Nm om du tar grejer från en 1,8:a. thumbs up


Följdfråga på det, vilka varvtal jobbar en Miata på? Typ i 120-130?


Googla utväxlingar och använd autopowers lathund för att få hastigheter med tänkta hjul.

450hk är minimum,

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 429



Håkan Haver skrev:
Följdfråga på det, vilka varvtal jobbar en Miata på? Typ i 120-130?




Med vänlig hälsning
Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41535

Forumägare
Forumägare

C311 skrev:

Det är trångt mellan innerskärmarna i P1800. De flesta V- eller inlinemotorer som lutar mycket åt sidan får inte plats. En liten V-motor utan överliggande kammar går att få ner men blir tight. BMW rak 6:a lutar 30 grader. Volvo rak 6:a lutar 12 grader.


Nu är jag väl bara dum men det låter layoutmässigt som ett uppdrag för en VR6 från VW Ett stort plus har den och det är att den kan låta helt sjukt trevligt med lite öppet luftfilter och rätt avgas. Förutom det så är den nog lite feltänkt för det här

_________________
Magnus Thomé
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



VR6:an i Passat R36 är ju skapligt vass. Inte Über-dyr heller om du kikar på Ebay.de...

_________________
Magnus Falk
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41535

Forumägare
Forumägare

Känns väldigt fel i det tilltänkta åket bara.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Martin Fåglefelt
Fagerhult, Habo.
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1047



Om det ska vara glidar-racer och relativt smidigt, så tycker jag som Claes.
Ta allt från en och samma bil... du kanske får massera skärmar lite

...men direkt när du frågade om 4or på runt 200hk, och så är vi här på detta forumet tänkte jag..

Miata fram och bakvagn och s2000 motor.. (ingen aning om det funkar)...men skulle vara kul att se en P18 vid 9000varv

_________________
Martin Fåglefelt
VW Passat 2.0tdi 4motion -14
BMW 530 E60 -04 (till salu)
Volvo C30 -10 DrivE
0725-423500
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444


Trådstartare
[quote="C311"]
Håkan Haver skrev:
Följdfråga på det, vilka varvtal jobbar en Miata på? Typ i 120-130?




Med vänlig hälsning
Thomas[/quot

Eeeh, då skall det varvas med andra ord. Nuvarande plastburk ligger på 2500 i 130.
Kanns som att BMW har vunnit utväxlings striden tror jag. Inga såna utväxlingar aktuella för mig som bilden visar.

Dom där varvtalen är ju för en banbil ju.

Nä, en 200hk volvosexa i en "lätt" P18 orkar inte jag ligga och lyssna på när den skriker om hela tiden.
Det är lite det jag menar med att man fått "gubbstrutten" att bestämma framöver.

Skall jag hälsa på några bryggerier nere i alperna och käka fläsk på några "Gasthaus" tillsammans med likasinnade. Och ta en sväng till Goodwood och kolla så vill jag kunna snacka lite i bilen inte skrika och tänka att snart sprängs symaskinen under huven. Vill jag varva, bygger jag nått sånt. Har nämligen kommit på att jag inte pallar och ligga som raggarna i 70:i Jag vill kunna hålla 120-130 bekvämt.

Men det finns en sjukt bra grej med Miatan. att dom är billiga som hel bil. Då kan man ta hela bilen och plocka en hel del kringutrustning som troligtvis också är kompakta grejer. Går välan iofs att göra med lämplig BMW. Kolla filmsnutten när han tar isär en Miata. Sitter ihop nästan med nån mellanbalk.

T har stenkoll på vilka delar så hjulisupphängis är nog mest (BMW) formalia, motor är Volvo 200 hk / 280nm men en Miata kan va smart att köpa som kringutrusningsplockar moj. Om man börjar från scratch med plastkaross vore ändå drömmen att åtminstånde få tag på två st P18 dörrar med hela nervevbara sidofönsterdelen. För nervevbart skall det vara, och lilla sidofönstret vill man ha.

Och lämplig 5-6 vxlad låda, helst med 6:an som overdrive och i drömmarnas värld direkt passning på maskin eller om det finns nån färdig anpassning att köpa.

Skål i morrn :-) / H

Kolla efter 14 minuter

https://www.youtube.com/watch?v=gDMrJhpeYiE

_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 329



Motor BMW N52B30, helt underbar motor på 265hk. Var världens lättaste 3 liters 6a när den kom. https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_N52#N52B30

_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



När det gäller varvtal så ligger ju allt i vilken slutväxel du kör med.

4.88:1 är ju ingen höjdare i en glidare/gt/tourer, närmare 3:1 vore ju vettigt.

För just Miatadelar så är ju 3.636:1 det som sitter i de sexväxlade varianterna för Europamarknaden, och med lite större hjul så blir det ju ca 3000 rpm vid 117 km/h.

Detta kanske är en länk med Miata 6vxl och 3.636 med 634 höga hjul https://apx6u.app.goo.gl/FKhr (siten verkar ha lite enkla grafer, men jag vet inte om inställningarna vinns kvar så länge).

För att det ska bli märkbart lägre varv så behöver ju slutväxeln hamna under 3, och då finns det ju inte ens custom kronhjul (3.3 känner jag till, men det ger ju inte så mycket). Och ska det användas en annan diff så blir det ju inte så smidigt med resten av delarna.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 316



Håkan Haver skrev:
Claes Haglund skrev:
Om du ska sätta dit fram- och bakvagn från en BMW och är sugen på en relativt modern rak sexa med runt 220 hästar så vore det väl på sin plats att helt enkelt gå och köpa sig en E39 530i eller E46 330i och ta alltihop därifrån?

Eller om du går på Miataspåret så finns det gott om ombyggda Miator med exempelvis Jaguars V6:a från tidigt -00-tal. Att inte så många har konverterat till någon rak sexa har ganska säkert mest att göra med att det inte går att få plats med under Miatans originalhuv. Miatans drivpaket med växellåda, bakaxel, drivaxlar osv. klarar lätt och ledigt 300 hk och 350 Nm om du tar grejer från en 1,8:a. thumbs up


Följdfråga på det, vilka varvtal jobbar en Miata på? Typ i 120-130?


Jag har haft två 1,6:or och i dessa letade jag alltid efter en växel till... Kommer inte ihåg vad varvtalet låg på vid dessa hastigheter men som sagt, man vill ha en växel till.

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
fridsten
Solna
Här sen Jul 2007
Inlägg: 79



Det har redan pratats om BMW i tråden. Jag vill bara flika in att en Z3 har ett axelavstånd på 244cm, jämfört med P1800s 245cm. Spårvidden är 141/149cm för Z3 och 131/131cm för P1800. Med lite breddning, borde det gå att plocka hela drivlinan och hjulupphängningarna från en Z3. Med 2.8-litersmotorn har du 192 hästar ur en trevlig rak sexa.

Edit: 2001 kom även en 3-liters sexa på 231 hästar.

_________________
Fredrik Fridsten
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2904



Finns bara en motor. Barra och troligen stor bula i huven
https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Barra_engine

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1538



fridsten skrev:
Det har redan pratats om BMW i tråden. Jag vill bara flika in att en Z3 har ett axelavstånd på 244cm, jämfört med P1800s 245cm. Spårvidden är 141/149cm för Z3 och 131/131cm för P1800. Med lite breddning, borde det gå att plocka hela drivlinan och hjulupphängningarna från en Z3. Med 2.8-litersmotorn har du 192 hästar ur en trevlig rak sexa.

Edit: 2001 kom även en 3-liters sexa på 231 hästar.

Finns en högerstyrd som de begär 59900kr för här: https://www.blocket.se/vi/79888463.htm
Borde gå att pruta pga ratten på fel sida och sen få igen lite pengar på att sälja M-paketprylar!?

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



matfo skrev:
fridsten skrev:
Det har redan pratats om BMW i tråden. Jag vill bara flika in att en Z3 har ett axelavstånd på 244cm, jämfört med P1800s 245cm. Spårvidden är 141/149cm för Z3 och 131/131cm för P1800. Med lite breddning, borde det gå att plocka hela drivlinan och hjulupphängningarna från en Z3. Med 2.8-litersmotorn har du 192 hästar ur en trevlig rak sexa.

Edit: 2001 kom även en 3-liters sexa på 231 hästar.

Finns en högerstyrd som de begär 59900kr för här: https://www.blocket.se/vi/79888463.htm
Borde gå att pruta pga ratten på fel sida och sen få igen lite pengar på att sälja M-paketprylar!?


Det där blir ju utmärkt med ombyggnadskit av bakvagnen till ställbar. thumbs up

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



W8 4.0 från en Passat B5? Kortare än VR6:a och lika låg. Dessutom gjord för rak montering. Ganska bred dock.

cca. 280 sughästar och kamkedja.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
bop
Valla
Här sen Maj 2018
Inlägg: 333



här kommer en skruvboll.
Nog för att bmw är bra grejer, men vad skulle sägas om Opels CIH-sexa från Commodore/Omega A.
C:a 240 hk ska inte vara ngtproblem att plocka ur den motorn och den är varken särskilt hög samt att den sitter helt rakställd.
Commodoren har ju även en erkänt bra framvagn och Omegan har en skaplig, delad, bakvagn.

Finns en Commodore motor med låda och framvagn ute på blocket nu...

_________________
Fredrik van Lienden
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41535

Forumägare
Forumägare

beepbeep skrev:
W8 4.0 från en Passat B5? Kortare än VR6:a och lika låg. Dessutom gjord för rak montering. Ganska bred dock.
...


C311 skrev:

Det är trångt mellan innerskärmarna i P1800. De flesta V- eller inlinemotorer som lutar mycket åt sidan får inte plats. En liten V-motor utan överliggande kammar går att få ner men blir tight. BMW rak 6:a lutar 30 grader. Volvo rak 6:a lutar 12 grader.


Låter som det kanske inte skulle få plats?

Hur är körkaraktären på den där? VR6'an som jag hade, dvs 2.9 på 190 häst var faktiskt hyffsat kul i botten, topp, kraftkurva och respons när man väl öppnat de ganska strypta original luftvägarna. Tyckte jag i alla fall

_________________
Magnus Thomé
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



Nu skall jag svära i kyrkan och komma med en rejäl skruvboll: Cummins inline-6 DIESEL...

_________________
Magnus Falk
Citera
Micke K
Halmstad
Här sen Sep 2011
Inlägg: 178



P1800 och B6304 låter som en bra idé jag har en sådan i min Healey kopia separata spjäll ger lite bättre svar hade dock hoppats på lite mer pulver bromsade 180hp på bakhjulen kör med VEMS styrsystem när vi bromsade den provade vi med att labba med tändningen men det gav inget. Går riktigt gått går att ligga i 30 i 5an o bara gasa drar bra jag har 3.91 i slutväxeln i min lätta bil hade nog 3.54 passat bättre då hade man fått ner varvet lite i motorvägs fart. Dessutom är motorn snygg😀. Hade först tänkt åka automat men ändrade mig en sportbil ska ha manuell låda.

_________________
Mikael Kristensson
Halmstad
Byggtråd HeVo mk1 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=77839&postdays=0&postorder=asc&start=0
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 429



Håkan Haver skrev:
Eeeh, då skall det varvas med andra ord. Nuvarande plastburk ligger på 2500 i 130.
Kanns som att BMW har vunnit utväxlings striden tror jag. Inga såna utväxlingar aktuella för mig som bilden visar.

Dom där varvtalen är ju för en banbil ju.

Nä, en 200hk volvosexa i en "lätt" P18 orkar inte jag ligga och lyssna på när den skriker om hela tiden.
Det är lite det jag menar med att man fått "gubbstrutten" att bestämma framöver.

Skall jag hälsa på några bryggerier nere i alperna och käka fläsk på några "Gasthaus" tillsammans med likasinnade. Och ta en sväng till Goodwood och kolla så vill jag kunna snacka lite i bilen inte skrika och tänka att snart sprängs symaskinen under huven. Vill jag varva, bygger jag nått sånt. Har nämligen kommit på att jag inte pallar och ligga som raggarna i 70:i Jag vill kunna hålla 120-130 bekvämt.

Men det finns en sjukt bra grej med Miatan. att dom är billiga som hel bil. Då kan man ta hela bilen och plocka en hel del kringutrustning som troligtvis också är kompakta grejer. Går välan iofs att göra med lämplig BMW. Kolla filmsnutten när han tar isär en Miata. Sitter ihop nästan med nån mellanbalk.

T har stenkoll på vilka delar så hjulisupphängis är nog mest (BMW) formalia, motor är Volvo 200 hk / 280nm men en Miata kan va smart att köpa som kringutrusningsplockar moj. Om man börjar från scratch med plastkaross vore ändå drömmen att åtminstånde få tag på två st P18 dörrar med hela nervevbara sidofönsterdelen. För nervevbart skall det vara, och lilla sidofönstret vill man ha.

Och lämplig 5-6 vxlad låda, helst med 6:an som overdrive och i drömmarnas värld direkt passning på maskin eller om det finns nån färdig anpassning att köpa.


B6304 har väldigt tama kamaxlar och hydraultryckare. Vet inte duration men gissar ca 220 grader vid 0-spel. Ventillyft 7.95 mm utom 3.0 med 180 hästar som har 9.0 mm lyft. Omslipade kammar och fasta tryckare gör mycket.

Jag mailar dig en liknande "karta" för BMW M3 Getrag 6-växlad låda och 3.15:1

Med vänlig hälsning
Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444


Trådstartare
C311 skrev:
Håkan Haver skrev:
Eeeh, då skall det varvas med andra ord. Nuvarande plastburk ligger på 2500 i 130.
Kanns som att BMW har vunnit utväxlings striden tror jag. Inga såna utväxlingar aktuella för mig som bilden visar.

Dom där varvtalen är ju för en banbil ju.

Nä, en 200hk volvosexa i en "lätt" P18 orkar inte jag ligga och lyssna på när den skriker om hela tiden.
Det är lite det jag menar med att man fått "gubbstrutten" att bestämma framöver.

Skall jag hälsa på några bryggerier nere i alperna och käka fläsk på några "Gasthaus" tillsammans med likasinnade. Och ta en sväng till Goodwood och kolla så vill jag kunna snacka lite i bilen inte skrika och tänka att snart sprängs symaskinen under huven. Vill jag varva, bygger jag nått sånt. Har nämligen kommit på att jag inte pallar och ligga som raggarna i 70:i Jag vill kunna hålla 120-130 bekvämt.

Men det finns en sjukt bra grej med Miatan. att dom är billiga som hel bil. Då kan man ta hela bilen och plocka en hel del kringutrustning som troligtvis också är kompakta grejer. Går välan iofs att göra med lämplig BMW. Kolla filmsnutten när han tar isär en Miata. Sitter ihop nästan med nån mellanbalk.

T har stenkoll på vilka delar så hjulisupphängis är nog mest (BMW) formalia, motor är Volvo 200 hk / 280nm men en Miata kan va smart att köpa som kringutrusningsplockar moj. Om man börjar från scratch med plastkaross vore ändå drömmen att åtminstånde få tag på två st P18 dörrar med hela nervevbara sidofönsterdelen. För nervevbart skall det vara, och lilla sidofönstret vill man ha.

Och lämplig 5-6 vxlad låda, helst med 6:an som overdrive och i drömmarnas värld direkt passning på maskin eller om det finns nån färdig anpassning att köpa.


B6304 har väldigt tama kamaxlar och hydraultryckare. Vet inte duration men gissar ca 220 grader vid 0-spel. Ventillyft 7.95 mm utom 3.0 med 180 hästar som har 9.0 mm lyft. Omslipade kammar och fasta tryckare gör mycket.

Jag mailar dig en liknande "karta" för BMW M3 Getrag 6-växlad låda och 3.15:1

Med vänlig hälsning
Thomas

Cool T, precis sulat i mig jordgubbar, Fasiken vad söta och goda.

_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
Andra projekttrådar
P3000E Chassie mod av en P1800. 55+ bil :-)
<<   1, 2, 3, 4 ... 13, 14, 15   >>
17 besök idag (66934 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande