Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar P3000E Chassie mod av en P1800. 55+ bil :-) | << 1, 2, 3, 4, 5 ... 13, 14, 15 >> 22 besök idag (66939 totalt) |
Då jag är lite BMW-skadad så kommer här ett litet sådant hopkok.
Jag hade satsat på BMWs M54B30. Rak sexa på 231 hk som tidigare nämnts. Det finns relativt billiga sexväxlade lådor till dessa. Sen om du vill ha lågvarvigt så finns det diffar från dieslar. 2.65:1 på E28/E34 eller 2.56:1 på E36. Här kommer en tabell på hur det kan te sig: BMW sexväxlad låda med 2.65:1 diff. _________________ ///BMW - Was sonst! Johan Eriksson |
||||||
Körkäraktären är ungefär som 24-ventilers VR6 gånger 8/6 Mycket vrid i botten, mycket vrid i mitten och hyfsat med skjuts på toppen. Det är variabla kamtider på både insug och avgas så man får en mycket snäll 4L V8:a med artificiellt platt vridkurva och 275hk. Enda som är udda är att den har plattvev istället för kryssvev så den låter lite som en Ferrari istället för pilsnerhäck. Och den har balansaxlar (då den skakar som en fyra och har en vev som ser ut som fyrcylindrig vev) _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
Den sexväxlade varianten hade typ samma som jag har på Mazzarinin. 130 vid 2500 på sexan. Mycket behaglig överväxel. Så kan 2-5 få jobba när det behövs. / H _________________ Håkan Haver / Ingarö Ex proj / Alfa bertone Iluzione Ex proj / Mazzarini R/T Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering |
||||||
Kommet ur den filosofiska delen av min hjärna eller bara en massa dravel, vem vet.
Det är kul att bygga, man jympar hjärnan. Det är kul att åka men man har blivit bekvämare. Skall jag bli nya Ronnie P? nä, jag tror inte det. Det är kul att åka banmöte för endast där kan man ju svänga med bilens fulla potential, på småvägarna runt stan blir det ju livsfarligt. Nuvarande bilen går att åka läskigt fort med i kurvorna och skulle man åka av då är det "god bajs". Med andra ord, bygg en banbil och kör där. Hemma funkar mycket till rejält tilltagen aktiv körning. Då skulle man kunna ha en P18 med modern setup. Eller en BMW Z4. Eller kanske tom en Mazda x5 eller vad dom heter. Men hualigen vilken tråkig design dom har dom senare varianterna. Bara modernt. Ingen karisma. enligt mig. Och ja, då kommer man ju in på det där med närmaste 15 åren. Elbil? Äh! Jag köper en Uniti för turer runt stan och till affärn. Nuvarande konceptet för mig är nog ändå att fibbla till en bil enligt det vi talat om i denna tråd, Trots att det kanske skulle vara vettigare att köpa en P18 och hyffsa till för värdets skull. Men jag skulle vilja ändra så mycket att jag nog förstört just det, värdet alltså. Bygger man idag med kat och lamda reglerad insprutning har man stora chanser att få ha 20kw/100kg vilket gör att det kan röra på sig som fan. Gillar tanken att om man bygger en P18 så skall maskinen vara en Volvo, precis som att bygga en Alfa med annan maskin än just en Alfa är ju förstås "no can do". Ls3? Jomenvisst men det skulle ju vara nått för Mazzarinin isåfall. Jag ger nästa ägare den möjligheten. Filosofifrågan som utan tvekan rullar i mitt huvud är denna. Hur långt bort är det innan vi blir bortreglerade ifrån att kunna åka runt med förbränningsmaskiner? Är det bara jag som klurar på sånt? Motbevisa mig gärna för jag vill bygga en P18 ala Hogglas. Och mitt recept är nog detta Volvomaskin med 200 hk som grund, kan bli fler. Insprutning med kat och lambda (miljöknutte) BMW delar för dom verkar bra och ger rätt utväxling. Manuell låda, gärna overdrive växlad 6:a för motorvägspys i 130 AC och finfin fläkt. Skönaste stolarna man kan få plats med. Ingen ändring av yttre utseende, men förbannat schysst inredning i egen smak. Tydliga instrument som man ser. Bilen skall ljudisoleras och värmeisoleras. Nervevbara sidofönster. Lite lägre stans och lite fetare, Men inte överdrivet. Nästan så det låter som en tråkig setup men i en lätt bil och det blir det kommer den nog vara aptrevlig att gasa runt i, så att man kommer å längta. Vad tror ni om närmaste tiden för hemmabyggare? Och trots att detta är ett banforum ställs frågan här. Det finns ju ingen annanstans att ställa frågan. Vad vill jag ha då? Jo en bil som är så skön att man vill ta den varenda gång man skall hälsa på någon. Det skall inte spela någon roll att det regnar, solar, köar. Och så måste den ha karisma. Egentligen skulle jag kunna ha en sån här http://www.deucecustoms.com.au/32tud / H _________________ Håkan Haver / Ingarö Ex proj / Alfa bertone Iluzione Ex proj / Mazzarini R/T Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering |
||||||
500 mil per år (som du kör med glädje) kan ju vara ett annat sätt att beskriva målet |
||||||
Jag tror också att det är helt rätt koncept, mest kanske för att det ganska bra beskriver vad jag vill bygga nästa gång.
Alla människor är olika men jag (och några andra runt mig) tilltalas mer och mer av saker man kan och vill använda. Att inte vara snabbast/snyggast/lägst/bredast är inte så viktigt :-) Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Din bil ditt liv, klart man skall/bör göra det man vill ha ..eller vill bygga. life is tooo short..
var en egoist och bygg din bil!!! Har själv elbil...inget fel i det.. men något med motor.. klart man vill ha det.. har själv en sunbeam cabbe vilken jag vill ha i en modernare maskin med automat... och vettig utväxling och bra bromsar men gammal look, skit i vad som är under huven bara det funkar bra i alla lägen. sen om det ser ut som en motor ..bättre . Gillar dina tankar, klartecken kör!! _________________ Michael Thulesius |
||||||
Vi tänker kusligt lika. Jag köpte en Mustang HT 65 för att göra den här resan på mitt sätt. Kör på P18 konceptet, kommer att bli bra, kommer att bli din egen! _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Va, får man utskällning. På en söndag. :-) _________________ Håkan Haver / Ingarö Ex proj / Alfa bertone Iluzione Ex proj / Mazzarini R/T Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering |
||||||
Bra G, då startar vi och du kan va chef :-) _________________ Håkan Haver / Ingarö Ex proj / Alfa bertone Iluzione Ex proj / Mazzarini R/T Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering |
||||||
Då ber vi forummoddis att starta en gubbsektion. För föredetta rejserwannabees. Ha ha ha.
Som första fråga vill jag då fråga, vilken bilstol är skönast och får plats i en Pee eighteen hundred? Helst ryggmassage och ventilationsutblås så man inte får svettig rygg. Som inte väger bly, ställbar rygg förstås men eljustering behövs ej. Eller ;-) _________________ Håkan Haver / Ingarö Ex proj / Alfa bertone Iluzione Ex proj / Mazzarini R/T Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering |
||||||
https://www.youtube.com/watch?v=2dgh _________________ Håkan Haver / Ingarö Ex proj / Alfa bertone Iluzione Ex proj / Mazzarini R/T Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering |
||||||
_________________ Patrick Wetterskog |
||||||
Undrar vilket är det enklaste o snabbaste
sättet att bygga ett chassie. Man kanske kan offra 5 cm sämre instegshöjd kanske. Men bur skall ju inte vara direkt i vägen. Och ingen racerbur för den delen. Utan bara "helt ok" för ändamålet. Eller som Yanksen, en krallig ram typSå har ni fina bilder på det så lägg in. Om ni pallar. :-) _________________ Håkan Haver / Ingarö Ex proj / Alfa bertone Iluzione Ex proj / Mazzarini R/T Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering |
||||||
Det är inte mycket plats mellan golv och tak i P1800 så alternativen är inte många. Original sitter man i princip på en dyna på golvet så ersättaren ska ha låg sits och inte fast nackstöd. Tysk kvalitet rekommenderas. Klassiska Recaro L eller LS är bekväma. En del hade dem som kontorsstolar. De har smal rygg och väger under 10 kg/st. De var original i bl.a. BMW, Opel Manta GSi och Ford RS-modeller på 70-80-talet. De går att renovera då Recaro brukar ha reservdelar och stommen är av pressad plåt. En annan liknande är König som har rörstomme och är någon cm bredare. På 70-talet hade Recaro lite rundade hörn och på 80-talet fick designen någon kantigare utseende. Med vänlig hälsning Thomas _________________ Thomas Alsterfalk BMWCS # 04660 |
||||||
Behöver inte ändra jättemycket på en original självbärande kaross för att styva upp den. Lite kap i golvet och torpedväggen för motor och låda plus extra förstärkningar i trösklar, främre hjulhus och ramben. Easy-peasy, jag visar sen på den som står här. Det är en Amazon med andra ytterkläder Med vänlig hälsning Thomas _________________ Thomas Alsterfalk BMWCS # 04660 |
||||||
Oki, men jag tänkte mest om man inte har en kaross att utgå ifrån utan börjar på noll. Men man kanske hittar en framöver. / H _________________ Håkan Haver / Ingarö Ex proj / Alfa bertone Iluzione Ex proj / Mazzarini R/T Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering |
||||||
Jag vet att det finns karosser, man behöver inte slakta en dyr originalare. Original plåt är asdyr så det går sällan ihop att byta ut dålig plåt i någon större kvantitet. Med vänlig hälsning Thomas _________________ Thomas Alsterfalk BMWCS # 04660 |
||||||
Andra projekttrådar P3000E Chassie mod av en P1800. 55+ bil :-) | << 1, 2, 3, 4, 5 ... 13, 14, 15 >> 22 besök idag (66939 totalt) |