Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
P3000E Chassie mod av en P1800. 55+ bil :-)
<<   1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 13, 14, 15   >>
12 besök idag (66929 totalt)
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1538



Håkan Haver skrev:
matfo skrev:
Dök upp en på Blocket idag som ser väldigt fin ut, riktigt nice med rött inuti.
Bilderna kanske kan vara lite inspiration!
https://www.blocket.se/vi/80062767.htm

Djäkligt fin bil, och ännu finare pris ;-).
Inspireras kan man göra men sådär pedantfint är inte nått för mig. Mer funktionfint. Ingen putsare här int :-)
Jo, det var saftigt pris på den.
Inspirationsmässigt tänkte jag främst på kulören och färgkombon med röda interiören. Tycker det gråa funkade bra med karossens linjer och är lagom diskret och funkar bra med den röda inredningen som är allt annat än diskret.

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



matfo skrev:
Dök upp en på Blocket idag som ser väldigt fin ut, riktigt nice med rött inuti.
Bilderna kanske kan vara lite inspiration!
https://www.blocket.se/vi/80062767.htm


"Tillfälle att förvärva en Unik...", är det bara jag som får fastighgetsmäklarvibbar?

Bara "ljust & fräscht" som saknas.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444


Trådstartare
beepbeep skrev:
matfo skrev:
Dök upp en på Blocket idag som ser väldigt fin ut, riktigt nice med rött inuti.
Bilderna kanske kan vara lite inspiration!
https://www.blocket.se/vi/80062767.htm


"Tillfälle att förvärva en Unik...", är det bara jag som får fastighgetsmäklarvibbar?

Bara "ljust & fräscht" som saknas.


Du är inte ensam :-)

_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444


Trådstartare
Lite rejsigt men ballt ändå. :-)


_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4101



Håkan Haver skrev:
Lite rejsigt men ballt ändå. :-)



Den gillar jag!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 316



Janne J skrev:
Håkan Haver skrev:
Lite rejsigt men ballt ändå. :-)



Den gillar jag!


Jag med!

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444


Trådstartare
Senaste tankarna efter helgens besök.

Att bygga en p18 med klassiskt stuk, alltså visuellt om man ser bilen utifrån i princip original.
Man får kanske dra ut skärmarna lite.
Typ som Bjurman gjort på sin Giulietta. Fast så mycket behövs nog inte, bara justeringar. Kanske mest för att passa den fram och bakvagn man använder. Och vilka däck förstås.
Liten sänkning förstås.

Motor vill jag att det skall vara en Volvo och där kan man ju undra om det är vettigt med en stor och lång rak sexa? Saken är att det finns en lämplig i "linjen" redan så tänket är 2,9 liter eller 3,0 kanske dom anses vara. 196 hk och 280 nm
Den går säkert med omslipade kammar att få ur 15-20% mer om man vill/behöver.
Det får byggas grenrör, och insugsplenum med antingen 6 spjäll eller ett stort typ original.

Låda skall vara så det finns en överväxel och gärna då så man hamnar runt 2500 rpm vid 120-125.
Bakväxel eller klump kan ju då vara en BMW och låda kanske BMW. För volvo verkar inte va på tapeten.

Att hitta en P18 mittstomme skulle ju vara en extrem förenkling och kanske även ett par dörrar till det men jag gissar att det blir halvknepigt och framförallt löjligt dyrt.

Så att bygga en ram och klä på en plastkaross kanske ändå är det man gör. Amatörbyggt alltså. För ombyggt lär väl vara knepigt att få till dom effekterna i (Den riktiga Pinto?)
Och baksäte behövs ej så sexan kan ta några centimeter.

Största valet för mig är nog ändå vilka hjulupphängningar man skall ha. Och där tilltalas jag av tanken att köpa en hel bil och då ligger Miata närmst. Små smidiga grejer som verkar passa ganska bra. Man kan ta en uppsjö prylar från den som går att använda. Vem vet, kanske tom stolarna. Och dom ligger ju rätt i pris på Blocket. Finns många.
Det blir rätt dyrt och jobbigt om varje del skall "snickras/uppfinnas" ihop.

När ett sånt proj startas får det inte ta så lång tid som det gjort nu nämligen.

Men inte Miatadiff.

Över /ut rågrut / H

_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Hur mycket längre är hjulbasen än Miatans 2265?

Det kan ju bli mycket av mittdelen som kan användas om förlängningen kan hamna i mestadels i motorrummet.

Förstärker du golvbalkarna så är det ju i princip en rambil, men inte direkt lätt.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444


Trådstartare
Ha ha, ja du tänkte så. Att man behåller delar av Miatans kaross. Typ innerdelarna. Ja, egentligen. Cool tanke. Om man passar i en sån så kan ju det va en tanke. Alla sätt är bra.




_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



19cm, 12 i motorrummet och 7 i kupén kanske, för att inte få "torpeden" alltför långt bak.

Lite pappslöjd med Photoshop så kanske det går att gissa lite.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
bop
Valla
Här sen Maj 2018
Inlägg: 333



Jag röstar för att plocka hela hjulupphängningen från en miata.
Diffklumpen kan behövabytas mot starkare (jänkarna plockar gärna från cadillac CTS-V i sina v8-miator) och lådan kan behöva bytas, men det är ju en enkelsak för dig

Känn ingen press nu

_________________
Fredrik van Lienden
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Kanske

Men om man inte förlänger Miatans motorrum med mer än så så kan man nog stryka en radesexa. Normalstora radfyror får ju inte plats mellan torpeden och styrväxeln, men torped kan ju modifieras nån decimeter, speciellt om avgas går på passagerarsidan (annars blir det så trevligt hett om fötterna på föraren).
Det finns ju röramssubframes att handla som ger mer plats för motor, men det finns en del att önska på längden (styrväxeln ska sitta där den sitter i subframen, NB-varinten har lite bättre bumpsteer mm).

Men vem behöver en påminnelse om att en kompakt bil med stil är en kompromiss där föraren helst skall vara av Italiensk small-storlek

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Kanske

Men om man inte förlänger Miatans motorrum med mer än så så kan man nog stryka en radesexa. Normalstora radfyror får ju inte plats mellan torpeden och styrväxeln, men torped kan ju modifieras nån decimeter, speciellt om avgas går på passagerarsidan (annars blir det så trevligt hett om fötterna på föraren).
Det finns ju röramssubframes att handla som ger mer plats för motor, men det finns en del att önska på längden (styrväxeln ska sitta där den sitter i subframen, NB-varinten har lite bättre bumpsteer mm).

Men vem behöver en påminnelse om att en kompakt bil med stil är en kompromiss där föraren helst skall vara av Italiensk small-storlek

NB?

_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6053



Ser ut som första generationen...

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Håkan Haver skrev:
NB?
1998-2005, främre subframe, styrväxel mm, spindlar runt om skiljer till det bättre.
Samna hjulbas som NA 1989-1997, dvs bildpassningen blir samma.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
smedsgarden
Ulricehamn
Här sen Aug 2011
Inlägg: 17



Håkan Haver skrev:
Senaste tankarna efter helgens besök.



Motor vill jag att det skall vara en Volvo och där kan man ju undra om det är vettigt med en stor och lång rak sexa? Saken är att det finns en lämplig i "linjen" redan så tänket är 2,9 liter eller 3,0 kanske dom anses vara. 196 hk och 280 nm


Varför inte en turbofemma? Trevliga motorer och lite kortare än sexan.

Mvh,

Torbjörn Lindgren

_________________
Torbjörn Lindgren
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 429



BMW Z3 har samma hjulbas 2450 mm

Skulle nog föredra en annan kaross än den på bilden



Jag såg flera Miata i USA med Z3 karosskit

Med vänlig hälsning
Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444


Trådstartare
C311 skrev:
BMW Z3 har samma hjulbas 2450 mm

Skulle nog föredra en annan kaross än den på bilden



Jag såg flera Miata i USA med Z3 karosskit

Med vänlig hälsning
Thomas


Samma hjulbas, aha. Det är ju ett riktigt bra argument. Man får kolla vad en komplett sån kostar då. Och bilden visar väl exakt hur man inte skall göra. Hualigen. Ha ha ha

_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444


Trådstartare

_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Håkan Haver skrev:
NB?
1998-2005, främre subframe, styrväxel mm, spindlar runt om skiljer till det bättre.
Samna hjulbas som NA 1989-1997, dvs bildpassningen blir samma.



Niklas, jag vet inte vad NA står för heller?
/ H :-)

_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444


Trådstartare
Finns ju förstås en hake med allt det här. Jag skulle inte ha plats för 2 projekt eller tid. Så jag skulle ju behöva göra mig av med det nuvarande.
Sen har man ju det där med ork. Ju äldre man blir desto mindre pallar man. Därför oavsett måste ett framtida proj vara så enkelt som det bara kan bli, för tidsvinst först och främst.

En tanke som slår en är att ju mer man kollar på donatorer och vad man då skulle handla så blir det en rätt bra kärra som grund. Om man då lyckas pyttsa in lite mer cash och köper en färdig kärra, vad skulle det isåfall vara som gör att man får en ball bil.

Z4 Coupe? med en 275 hk sexa? Ja, säkert en skitbra bil. Har aldrig provkört. Då har man ju inget att göra heller. Kanske kan va skönt iofs.

En färdig p18, mjaaa. Ser bra ut men är nog som en gammal bil att köra. Inte vad jag vill ha. Jag vill kunna åka långt. Till och med Europa turer.

Om vi sätter ett tak runt 200000:- vad skulle ni göra?

/ H

_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
Andra projekttrådar
P3000E Chassie mod av en P1800. 55+ bil :-)
<<   1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 13, 14, 15   >>
12 besök idag (66929 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande