Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar P3000E Chassie mod av en P1800. 55+ bil :-) | << 1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 13, 14, 15 >> 22 besök idag (66939 totalt) |
Inspirationsmässigt tänkte jag främst på kulören och färgkombon med röda interiören. Tycker det gråa funkade bra med karossens linjer och är lagom diskret och funkar bra med den röda inredningen som är allt annat än diskret. _________________ Mats Forssén Mondial T |
||||
"Tillfälle att förvärva en Unik...", är det bara jag som får fastighgetsmäklarvibbar? Bara "ljust & fräscht" som saknas. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Du är inte ensam :-) _________________ Håkan Haver / Ingarö Ex proj / Alfa bertone Iluzione Ex proj / Mazzarini R/T Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering |
||||
Senaste tankarna efter helgens besök.
Att bygga en p18 med klassiskt stuk, alltså visuellt om man ser bilen utifrån i princip original. Man får kanske dra ut skärmarna lite. Typ som Bjurman gjort på sin Giulietta. Fast så mycket behövs nog inte, bara justeringar. Kanske mest för att passa den fram och bakvagn man använder. Och vilka däck förstås. Liten sänkning förstås. Motor vill jag att det skall vara en Volvo och där kan man ju undra om det är vettigt med en stor och lång rak sexa? Saken är att det finns en lämplig i "linjen" redan så tänket är 2,9 liter eller 3,0 kanske dom anses vara. 196 hk och 280 nm Den går säkert med omslipade kammar att få ur 15-20% mer om man vill/behöver. Det får byggas grenrör, och insugsplenum med antingen 6 spjäll eller ett stort typ original. Låda skall vara så det finns en överväxel och gärna då så man hamnar runt 2500 rpm vid 120-125. Bakväxel eller klump kan ju då vara en BMW och låda kanske BMW. För volvo verkar inte va på tapeten. Att hitta en P18 mittstomme skulle ju vara en extrem förenkling och kanske även ett par dörrar till det men jag gissar att det blir halvknepigt och framförallt löjligt dyrt. Så att bygga en ram och klä på en plastkaross kanske ändå är det man gör. Amatörbyggt alltså. För ombyggt lär väl vara knepigt att få till dom effekterna i (Den riktiga Pinto?) Och baksäte behövs ej så sexan kan ta några centimeter. Största valet för mig är nog ändå vilka hjulupphängningar man skall ha. Och där tilltalas jag av tanken att köpa en hel bil och då ligger Miata närmst. Små smidiga grejer som verkar passa ganska bra. Man kan ta en uppsjö prylar från den som går att använda. Vem vet, kanske tom stolarna. Och dom ligger ju rätt i pris på Blocket. Finns många. Det blir rätt dyrt och jobbigt om varje del skall "snickras/uppfinnas" ihop. När ett sånt proj startas får det inte ta så lång tid som det gjort nu nämligen. Men inte Miatadiff. Över /ut rågrut / H _________________ Håkan Haver / Ingarö Ex proj / Alfa bertone Iluzione Ex proj / Mazzarini R/T Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering |
||||
Hur mycket längre är hjulbasen än Miatans 2265?
Det kan ju bli mycket av mittdelen som kan användas om förlängningen kan hamna i mestadels i motorrummet. Förstärker du golvbalkarna så är det ju i princip en rambil, men inte direkt lätt. |
||||
Ha ha, ja du tänkte så. Att man behåller delar av Miatans kaross. Typ innerdelarna. Ja, egentligen. Cool tanke. Om man passar i en sån så kan ju det va en tanke. Alla sätt är bra.
_________________ Håkan Haver / Ingarö Ex proj / Alfa bertone Iluzione Ex proj / Mazzarini R/T Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering |
||||
19cm, 12 i motorrummet och 7 i kupén kanske, för att inte få "torpeden" alltför långt bak.
Lite pappslöjd med Photoshop så kanske det går att gissa lite. |
||||
Jag röstar för att plocka hela hjulupphängningen från en miata.
Diffklumpen kan behövabytas mot starkare (jänkarna plockar gärna från cadillac CTS-V i sina v8-miator) och lådan kan behöva bytas, men det är ju en enkelsak för dig Känn ingen press nu _________________ Fredrik van Lienden |
||||
Kanske
Men om man inte förlänger Miatans motorrum med mer än så så kan man nog stryka en radesexa. Normalstora radfyror får ju inte plats mellan torpeden och styrväxeln, men torped kan ju modifieras nån decimeter, speciellt om avgas går på passagerarsidan (annars blir det så trevligt hett om fötterna på föraren). Det finns ju röramssubframes att handla som ger mer plats för motor, men det finns en del att önska på längden (styrväxeln ska sitta där den sitter i subframen, NB-varinten har lite bättre bumpsteer mm). Men vem behöver en påminnelse om att en kompakt bil med stil är en kompromiss där föraren helst skall vara av Italiensk small-storlek |
||||
NB? _________________ Håkan Haver / Ingarö Ex proj / Alfa bertone Iluzione Ex proj / Mazzarini R/T Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering |
||||
Samna hjulbas som NA 1989-1997, dvs bildpassningen blir samma. |
||||
Varför inte en turbofemma? Trevliga motorer och lite kortare än sexan. Mvh, Torbjörn Lindgren _________________ Torbjörn Lindgren |
||||
Samma hjulbas, aha. Det är ju ett riktigt bra argument. Man får kolla vad en komplett sån kostar då. Och bilden visar väl exakt hur man inte skall göra. Hualigen. Ha ha ha _________________ Håkan Haver / Ingarö Ex proj / Alfa bertone Iluzione Ex proj / Mazzarini R/T Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering |
||||
Niklas, jag vet inte vad NA står för heller? / H :-) _________________ Håkan Haver / Ingarö Ex proj / Alfa bertone Iluzione Ex proj / Mazzarini R/T Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering |
||||
Finns ju förstås en hake med allt det här. Jag skulle inte ha plats för 2 projekt eller tid. Så jag skulle ju behöva göra mig av med det nuvarande.
Sen har man ju det där med ork. Ju äldre man blir desto mindre pallar man. Därför oavsett måste ett framtida proj vara så enkelt som det bara kan bli, för tidsvinst först och främst. En tanke som slår en är att ju mer man kollar på donatorer och vad man då skulle handla så blir det en rätt bra kärra som grund. Om man då lyckas pyttsa in lite mer cash och köper en färdig kärra, vad skulle det isåfall vara som gör att man får en ball bil. Z4 Coupe? med en 275 hk sexa? Ja, säkert en skitbra bil. Har aldrig provkört. Då har man ju inget att göra heller. Kanske kan va skönt iofs. En färdig p18, mjaaa. Ser bra ut men är nog som en gammal bil att köra. Inte vad jag vill ha. Jag vill kunna åka långt. Till och med Europa turer. Om vi sätter ett tak runt 200000:- vad skulle ni göra? / H _________________ Håkan Haver / Ingarö Ex proj / Alfa bertone Iluzione Ex proj / Mazzarini R/T Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering |
||||
Andra projekttrådar P3000E Chassie mod av en P1800. 55+ bil :-) | << 1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 13, 14, 15 >> 22 besök idag (66939 totalt) |