Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
P3000E Chassie mod av en P1800. 55+ bil :-)
<<   1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 13, 14, 15   >>
42 besök senaste veckan (66875 totalt)
jägerjanne
ölme kristinehamn
Här sen Jul 2016
Inlägg: 532



Håkan Haver skrev:
Finns ju förstås en hake med allt det här. Jag skulle inte ha plats för 2 projekt eller tid. Så jag skulle ju behöva göra mig av med det nuvarande.
Sen har man ju det där med ork. Ju äldre man blir desto mindre pallar man. Därför oavsett måste ett framtida proj vara så enkelt som det bara kan bli, för tidsvinst först och främst.

En tanke som slår en är att ju mer man kollar på donatorer och vad man då skulle handla så blir det en rätt bra kärra som grund. Om man då lyckas pyttsa in lite mer cash och köper en färdig kärra, vad skulle det isåfall vara som gör att man får en ball bil.

Z4 Coupe? med en 275 hk sexa? Ja, säkert en skitbra bil. Har aldrig provkört. Då har man ju inget att göra heller. Kanske kan va skönt iofs.

En färdig p18, mjaaa. Ser bra ut men är nog som en gammal bil att köra. Inte vad jag vill ha. Jag vill kunna åka långt. Till och med Europa turer.

Om vi sätter ett tak runt 200000:- vad skulle ni göra?

/ H

skulle mäta upp hjulbas å spårvidd på karossen du vill ha sen stämma av mot nån bmw 3 serie,e36 e46 sen montera karossen på den befintliga plattformen, sulle kräva lite tankekraft med bur runt kupen som kompensation för bmwns original men mycket komfort och rejäl prestanda samt billigt att få iordning, jag har en lös platta om du vill ha några rferensmått, bmwn har lite som p1800n kort överhäng fram så tror det skulle bli skitbra, nackdelen tror jag är att volvon e så jädra liten så då kanske en miata platta kan bli intressant, el rx7 tidiga, finns sjukt billiga i uk tex

_________________
janne pettersson
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 412



BMW Z3 cab har liksom föregångaren Z1 en självbärande stomme. Man kan skruva av de utvändiga karosspanelerna och köra vidare. Z4 cab också. Z3 coupé har ett fast tak, men i övrigt lika med cabben. Skillnaden mellan Z3 och Z4 är att Z4 är ca 5 cm bredare och har E46 hjulupphängningar. Båda har samma hjulbas.

Den sista Z3:an tillverkades 2002.



Det görs alla möjliga karosser till Z3. Från AC Cobra till den där lustiga Cadillac 59:an

Ett exempel, Mercedes 190 SL "replika" kaross på Z3




Med vänlig hälsning
Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444


Trådstartare
Fet merca
Man kanske skulle bygga en minimiata merca 300 sl. Ha ha ha
Eller Mustang, som Miatamustangen på bild


_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6047




_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444


Trådstartare

_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
Ronny Norkvist
Eskilstuna
Här sen Mar 2005
Inlägg: 412



Eller en ny Mazzarini baserad på z3 ?! 🤐☺️

_________________
Ronny Norkvist
ROX V8
Min egen sida:
www.roxgt.se
www.illustrera.se
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444


Trådstartare
Ronny Norkvist skrev:
Eller en ny Mazzarini baserad på z3 ?! 🤐☺️






_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 412



TVR Sagaris Miata



Bakrutan är från Audi TT och jag gillar den blå färgen (Porsche Riviera Blue?) men har någon 90-tals TVR snygg design?

I brist på motor, köp en sån här.


Volvo var ärliga i reklamen på 60-talet


Med vänlig hälsning
Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444


Trådstartare
Ja, då får vi jacka kolvarna och ta ut insatsen i avgaset. För ska vi knipa snabbaste varvet har ett nytt sats.
https://www.youtube.com/watch?time_continue=4&v=PQmSUHhP3ug

Och jag gillade faktiskt det där kitet. Hmm? Brukar inte göra det. Kitcar i allmänhet är helt misslyckade försök. Replicor är en annan sak. Tur att jag och Ronny inte hamnar i nån av dom kategorierna. Vi är ju Fabrikörer jöö.



_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



Håkan Haver skrev:


Att hitta en P18 mittstomme skulle ju vara en extrem förenkling och kanske även ett par dörrar till det men jag gissar att det blir halvknepigt och framförallt löjligt dyrt.



Jag vet var de stått en tom grundstomme som när jag såg den skulle vara mer eller mindre gratis. Vet dock inte om den finns kvar längre, den såg då ut att ändå vara i rätt OK skick med tanke på att den stod utomhus. Har kvar numret till han jag hämtade en bil av som då hade garaget där, han borde veta mer om den finns kvar.

Detta börjar dock närma sig 10 år sedan, karossen står också i så fall utanför Skellefte så jag vet inte hur intressant de kan vara? De var bara bottenplatta med bakskärmar/tak. Inga dörrar, luckor, inget frontparti alls inredning eller rutor.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Är man på riktigt sugen på att använda en donatorkaross/stomme, Miata eller nåt annat, så rekommenderar jag verkligen tråden jag länkade till i början;

https://grassrootsmotorsports.com/forum/build-projects-and-project-car . . . .

Det finns ganska mycket funderingar i den om runt vad man bör mäta och ha koll på om man vill få karosserna att passa ihop någorlunda bra. Just Miata och P1800 har givit den byggaren en del utmaningar.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7723



Håkan Haver skrev:
Finns ju förstås en hake med allt det här. Jag skulle inte ha plats för 2 projekt eller tid. Så jag skulle ju behöva göra mig av med det nuvarande.
Sen har man ju det där med ork. Ju äldre man blir desto mindre pallar man. Därför oavsett måste ett framtida proj vara så enkelt som det bara kan bli, för tidsvinst först och främst.

En tanke som slår en är att ju mer man kollar på donatorer och vad man då skulle handla så blir det en rätt bra kärra som grund. Om man då lyckas pyttsa in lite mer cash och köper en färdig kärra, vad skulle det isåfall vara som gör att man får en ball bil.

Z4 Coupe? med en 275 hk sexa? Ja, säkert en skitbra bil. Har aldrig provkört. Då har man ju inget att göra heller. Kanske kan va skönt iofs.

En färdig p18, mjaaa. Ser bra ut men är nog som en gammal bil att köra. Inte vad jag vill ha. Jag vill kunna åka långt. Till och med Europa turer.

Om vi sätter ett tak runt 200000:- vad skulle ni göra?

/ H


Denna hade jag köpt, sen hade du fått trimma den röda för att inte bli ledsen när du kör den

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=112471

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444


Trådstartare
Cassius skrev:
Håkan Haver skrev:


Att hitta en P18 mittstomme skulle ju vara en extrem förenkling och kanske även ett par dörrar till det men jag gissar att det blir halvknepigt och framförallt löjligt dyrt.



Jag vet var de stått en tom grundstomme som när jag såg den skulle vara mer eller mindre gratis. Vet dock inte om den finns kvar längre, den såg då ut att ändå vara i rätt OK skick med tanke på att den stod utomhus. Har kvar numret till han jag hämtade en bil av som då hade garaget där, han borde veta mer om den finns kvar.

Detta börjar dock närma sig 10 år sedan, karossen står också i så fall utanför Skellefte så jag vet inte hur intressant de kan vara? De var bara bottenplatta med bakskärmar/tak. Inga dörrar, luckor, inget frontparti alls inredning eller rutor.


Jomen, jag tror man får ta sig fram alla möjliga vägar. Pallar du får du gärna småkolla i varje fall. Vem vet vad som händer. Jag har 0707981774 / Håkan , Och som sagt, jag tar mig fram genom att lyssna, leta, lära. Till slut kommer man in i nån lämplig linje och sen går man på den. :-)

Är ju bara 80 mil dit

_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444


Trådstartare
erikjakan skrev:
Håkan Haver skrev:
Finns ju förstås en hake med allt det här. Jag skulle inte ha plats för 2 projekt eller tid. Så jag skulle ju behöva göra mig av med det nuvarande.
Sen har man ju det där med ork. Ju äldre man blir desto mindre pallar man. Därför oavsett måste ett framtida proj vara så enkelt som det bara kan bli, för tidsvinst först och främst.

En tanke som slår en är att ju mer man kollar på donatorer och vad man då skulle handla så blir det en rätt bra kärra som grund. Om man då lyckas pyttsa in lite mer cash och köper en färdig kärra, vad skulle det isåfall vara som gör att man får en ball bil.

Z4 Coupe? med en 275 hk sexa? Ja, säkert en skitbra bil. Har aldrig provkört. Då har man ju inget att göra heller. Kanske kan va skönt iofs.

En färdig p18, mjaaa. Ser bra ut men är nog som en gammal bil att köra. Inte vad jag vill ha. Jag vill kunna åka långt. Till och med Europa turer.

Om vi sätter ett tak runt 200000:- vad skulle ni göra?

/ H


Denna hade jag köpt, sen hade du fått trimma den röda för att inte bli ledsen när du kör den

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=112471


Ja den va fin, och många spalter med info. Att ens komma ihåg alla dom grejerna är imponerande.

_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1537




_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 412



matfo skrev:
Objekt på Blocket: https://www.blocket.se/vi/80213289.htm


https://www.tradera.com/item/100119/315725930/volvo-p1800-es-

285 bilder

https://www.dropbox.com/sh/181bnpzvblgddxu/AACjupgRXlKfzjcS-40iCcCma?d . . . .

USA-import, A/C och automat. Många hål i taket från ett takräcke. Ser hyfsat OK ut annars.

Med vänlig hälsning
Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444


Trådstartare
Jomensåatt, ES är inte min kopp med te.
Gillar inte den alls.
/ H

_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 412



Håkan Haver skrev:
Jomensåatt, ES är inte min kopp med te.
Gillar inte den alls.
/ H


Fiskbil och likbil har den kallats, snygg är den inte men det viktigaste då var att det fick plats 2 golfbags i bagaget i stället för 1. Det är bara tak, baklucka och bakljus som skiljer plåten mellan ES och en coupé. Hela frampartiet, dörrar, bottenplatta och bakskärmar är samma. 8077 st ES tillverkades 1972-73 jämfört med 39414 coupé.

Zagato byggde en protoyp som tänkt ersättare. Liknar Alfa Romeo Zagato från samma period.



Med vänlig hälsning
Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444


Trådstartare
Mr Zagaot har ett ben i en himla massa designs. Och yes, det där va likt nån Alfavariant.

_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 412



Håkan Haver skrev:
Mr Zagato har ett ben i en himla massa designs. Och yes, det där va likt nån Alfavariant.


Den var, till skillnad mot P1800, byggd på en 142:a som har 17 cm längre hjulbas. Året efter (1970) byggdes en till med ny, kantigare front och 164-sexan. Prototyperna byggdes på uppdrag av Volvohandlaren Motauto i Bologna men båda fick tummen ned från Göteborg. Den första sägs ha sålts till en privatperson, den senare prototypen ska finnas nånstans i Sverige.

Ugo Zagato brukade säga: Better to be a small boss than an important employee.

Med vänlig hälsning
Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444


Trådstartare
Funderar du exakt på samma som jag, hur gör jag? Enklast är viktigast



_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
Andra projekttrådar
P3000E Chassie mod av en P1800. 55+ bil :-)
<<   1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 13, 14, 15   >>
42 besök senaste veckan (66875 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande