|
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 428
26 Jul 2018 14:35
Håkan Haver skrev: | Cassius skrev: | Håkan Haver skrev: | Cassius skrev: | Rattstång - MGF/Corsa C mfl med elservo och typ en Momo Prototipo känns väl vettigt i en sån bil, eller?
Personligen tycker jag det är en bil med sportbilsutseende, och sportbilar är väl rejsiga, eller? Sen antar jag att du tänkt få vettig väghållning på den och bara skruva på saker för att den ska rulla, eller? |
Nä, fan den skall gå som en modern BMW typ. Och med möjlighet till rejsigare om man vill. Men först och främst Dagligdags behaglighet, ala modernt i drivlina.
Och med MGF menar du?
Ett corsa elservo har jag liggandes med elektonikreglering "on the side" men ingen rattstång |
MGF och Corsa har snarlika rattstänger med elservo. MGF (bilmodellen) används frekvent i england men inte lika mycke här, förmodligen pga tillgång.
Men elektronik reglering ska du ju inte köra med, koppla in en ABS givare eller liknande så du får den adaptiv istället | Okej, det låter bra. Men då får du visa på vad man skall ha och komma hit och koppla i framtiden :-) :-) |
Du har ju redan styrservo bland prylarna. Bara slangar, kylslinga och oljetank saknas.
Med vänlig hälsning
Thomas
_________________ Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
|
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444
Trådstartare
26 Jul 2018 15:24
C311 skrev: | Håkan Haver skrev: | Cassius skrev: | Håkan Haver skrev: | Cassius skrev: | Rattstång - MGF/Corsa C mfl med elservo och typ en Momo Prototipo känns väl vettigt i en sån bil, eller?
Personligen tycker jag det är en bil med sportbilsutseende, och sportbilar är väl rejsiga, eller? Sen antar jag att du tänkt få vettig väghållning på den och bara skruva på saker för att den ska rulla, eller? |
Nä, fan den skall gå som en modern BMW typ. Och med möjlighet till rejsigare om man vill. Men först och främst Dagligdags behaglighet, ala modernt i drivlina.
Och med MGF menar du?
Ett corsa elservo har jag liggandes med elektonikreglering "on the side" men ingen rattstång |
MGF och Corsa har snarlika rattstänger med elservo. MGF (bilmodellen) används frekvent i england men inte lika mycke här, förmodligen pga tillgång.
Men elektronik reglering ska du ju inte köra med, koppla in en ABS givare eller liknande så du får den adaptiv istället | Okej, det låter bra. Men då får du visa på vad man skall ha och komma hit och koppla i framtiden :-) :-) |
Du har ju redan styrservo bland prylarna. Bara slangar, kylslinga och oljetank saknas.
Med vänlig hälsning
Thomas |
Jupp ja :-) Men ingen rattstång än. Framtiden får leverera
_________________ Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
|
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2742
27 Jul 2018 11:08
Håkan Haver skrev: | Cassius skrev: | Håkan Haver skrev: | Cassius skrev: | Rattstång - MGF/Corsa C mfl med elservo och typ en Momo Prototipo känns väl vettigt i en sån bil, eller?
Personligen tycker jag det är en bil med sportbilsutseende, och sportbilar är väl rejsiga, eller? Sen antar jag att du tänkt få vettig väghållning på den och bara skruva på saker för att den ska rulla, eller? |
Nä, fan den skall gå som en modern BMW typ. Och med möjlighet till rejsigare om man vill. Men först och främst Dagligdags behaglighet, ala modernt i drivlina.
Och med MGF menar du?
Ett corsa elservo har jag liggandes med elektonikreglering "on the side" men ingen rattstång |
MGF och Corsa har snarlika rattstänger med elservo. MGF (bilmodellen) används frekvent i england men inte lika mycke här, förmodligen pga tillgång.
Men elektronik reglering ska du ju inte köra med, koppla in en ABS givare eller liknande så du får den adaptiv istället | Okej, det låter bra. Men då får du visa på vad man skall ha och komma hit och koppla i framtiden :-) :-) |
Har inte gjort det själv ännu, men det verkar inte "så" avancerat Vi får väl se vem som är först :P
http://www.super7thheaven.co.uk/blog/corsa-c-electric-power-steering-e . . . .
|
giuseppe
Öckerö
Här sen Feb 2012
Inlägg: 32
12 Aug 2018 22:50
_________________ Pehr Norström
|
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731
13 Aug 2018 09:30
SevenEight skrev: | Ta alltihop från bmw e90 325, 218hk, 6vxl (g6s-17bg väldigt lätt, kompakt,20mm längre än en 5vxl)? Ska själv skruva i en sån låda i min e46 med m54 nu. |
Eller inte, n52 motorerna är rent skräp.
_________________ Erik Wedlund
Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
|
Micke K
Halmstad
Här sen Sep 2011
Inlägg: 178
13 Aug 2018 14:22
Mitt recept hade nog varit Volvo B6284T kopplad till en BMW E90 M3 DCT låda, då får du en riktig PG (ProGlider) Volvo
|
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 428
13 Aug 2018 18:03
erikjakan skrev: | SevenEight skrev: | Ta alltihop från bmw e90 325, 218hk, 6vxl (g6s-17bg väldigt lätt, kompakt,20mm längre än en 5vxl)? Ska själv skruva i en sån låda i min e46 med m54 nu. |
Eller inte, n52 motorerna är rent skräp. |
Så är det. Drar lite bensin men mycket olja. Högtryckspumpen till direktinsprutningen har kort livslängd.
Med vänlig hälsning
Thomas
_________________ Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
|
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444
Trådstartare
16 Aug 2018 18:41
Karosssnurrarmojar införskaffade.
Fälgar beställda
Motor hämtas nästa v
Låda och koppling beställt.
Nån typ av BMW rattstång och pedalers beställt.
Skall få upp den i "flippen" och sen bygga måttram för frammis o bakis.
Stolar införskaffade.
Behöver närmast fixa framskärmar så man kan mäta.
Och mäta lite på en std E46 i framvagnen, någon i STHLM?
_________________ Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
|
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 428
_________________ Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
|
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444
Trådstartare
_________________ Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
|
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 428
17 Aug 2018 10:50
Du borde sikta på att få den så lätt som möjligt med tanke på nödvändiga förstärkningar. Motorn är på 144 kW så den kan väga 960 kg utan dispens. Nya plåtar fram kostar 33628.- så det fanns en orsak till priset på bilen.
Får du in 2 lastpallar bak i bussen?
Vilka mått behöver du fram? Jag har det mesta av betydelse.
Med vänlig hälsning
Thomas
_________________ Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
|
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444
Trådstartare
17 Aug 2018 12:07
Höjdes. Och vad härligt, lite rostlagning lär behövas. Kul🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔😇 😇 😇
_________________ Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
|
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 401
17 Aug 2018 12:28
Om karossen nu är rostig, är det inte bra att sätta tillfälliga kryss i dörröppningarna eller nån annanstans invändigt så att karossen inte blir bananformad av sin egen vikt? Jag är helt grön på sånt här men är nyfiken
_________________ Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
|
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444
Trådstartare
17 Aug 2018 13:10
Fejlep skrev: | Om karossen nu är rostig, är det inte bra att sätta tillfälliga kryss i dörröppningarna eller nån annanstans invändigt så att karossen inte blir bananformad av sin egen vikt? Jag är helt grön på sånt här men är nyfiken |
Så rostigt är det inte. Och så är det än så länge låg vikt. Men om ett tag lär man få tänka stag.
_________________ Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
|
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 428
17 Aug 2018 14:00
En stabil bänk att ställa karossen på innan tigersåg och kapskivor får smaka på gammal engelsk plåt. P1800 är inte speciellt vridstyv, klenast nederst i A-stolparna. Många har bara tenn utvändigt i övergången mellan A-stolpe och framskärm. Det räcker med att montera stag i dörröppningarna, efter att ha kollat så dörrarna passar. Karossvändaren är bra när underredsmassa, asfaltplattor och annat brandfarligt ska tas bort.
Med vänlig hälsning
Thomas
_________________ Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
|
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444
Trådstartare
17 Aug 2018 15:19
C311 skrev: | Du borde sikta på att få den så lätt som möjligt med tanke på nödvändiga förstärkningar. Motorn är på 144 kW så den kan väga 960 kg utan dispens. Nya plåtar fram kostar 33628.- så det fanns en orsak till priset på bilen.
Får du in 2 lastpallar bak i bussen?
Vilka mått behöver du fram? Jag har det mesta av betydelse.
Med vänlig hälsning
Thomas |
TH, jag kollar om det finns chans på 2 pall i min folkis. Tror det faktiskt. Och när det gäller mått. Jag ser livet i bilder och gör mina val därefter, så framskärmar kommer jag behöva få till rätt snart som "mockuper" och då kanske det behövs en mittendel där fram med. Kan hända att det bara monteras provisoriskt lite hit och dit. Vi tar det snacket nästa v om det funkar att hämta. Jag kan nog tidigast tor eller fre. Måste hitta på någon form av smart dörrhålshållare. Man vill ju kunna jobba genom dörrarna när man bygger golvet. Får bygga nån stöddig som håller i dörrhålet upptill och lite kors, Borta ifrån golv i varje fall
_________________ Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
|
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 428
17 Aug 2018 16:16
Håkan Haver skrev: | C311 skrev: | Du borde sikta på att få den så lätt som möjligt med tanke på nödvändiga förstärkningar. Motorn är på 144 kW så den kan väga 960 kg utan dispens. Nya plåtar fram kostar 33628.- så det fanns en orsak till priset på bilen.
Får du in 2 lastpallar bak i bussen?
Vilka mått behöver du fram? Jag har det mesta av betydelse.
Med vänlig hälsning
Thomas |
TH, jag kollar om det finns chans på 2 pall i min folkis. Tror det faktiskt. Och när det gäller mått. Jag ser livet i bilder och gör mina val därefter, så framskärmar kommer jag behöva få till rätt snart som "mockuper" och då kanske det behövs en mittendel där fram med. Kan hända att det bara monteras provisoriskt lite hit och dit. Vi tar det snacket nästa v om det funkar att hämta. Jag kan nog tidigast tor eller fre. Måste hitta på någon form av smart dörrhålshållare. Man vill ju kunna jobba genom dörrarna när man bygger golvet. Får bygga nån stöddig som håller i dörrhålet upptill och lite kors, Borta ifrån golv i varje fall |
20x20x1,5 fyrkantrör från båda gångjärnens skruvhål som går ihop mot dörrlåsblecket. Ett kryss genom kupén. Mer behövs troligen inte. Det går att lossa dessa om du av nån anledning behöver jobba inifrån. Låt kardantunneln och trösklarna (bottensvällare på Volvo-språk) sitta kvar som stöd när golvet fixas.
En vanlig pall är 120x80 cm, maskinerna på halvpall 80x60 cm och ca 80 cm höga.
Med vänlig hälsning
Thomas
_________________ Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
|
Micke K
Halmstad
Här sen Sep 2011
Inlägg: 178
17 Aug 2018 16:38
Jag måste ha missat vad det blev för motor?
|
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444
Trådstartare
17 Aug 2018 16:52
Micke K skrev: | Jag måste ha missat vad det blev för motor? |
Volvo s80 sexa
.200 kusar och 280 vridisar
_________________ Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
|
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444
Trådstartare
17 Aug 2018 16:55
C311 skrev: | Håkan Haver skrev: | C311 skrev: | Du borde sikta på att få den så lätt som möjligt med tanke på nödvändiga förstärkningar. Motorn är på 144 kW så den kan väga 960 kg utan dispens. Nya plåtar fram kostar 33628.- så det fanns en orsak till priset på bilen.
Får du in 2 lastpallar bak i bussen?
Vilka mått behöver du fram? Jag har det mesta av betydelse.
Med vänlig hälsning
Thomas |
TH, jag kollar om det finns chans på 2 pall i min folkis. Tror det faktiskt. Och när det gäller mått. Jag ser livet i bilder och gör mina val därefter, så framskärmar kommer jag behöva få till rätt snart som "mockuper" och då kanske det behövs en mittendel där fram med. Kan hända att det bara monteras provisoriskt lite hit och dit. Vi tar det snacket nästa v om det funkar att hämta. Jag kan nog tidigast tor eller fre. Måste hitta på någon form av smart dörrhålshållare. Man vill ju kunna jobba genom dörrarna när man bygger golvet. Får bygga nån stöddig som håller i dörrhålet upptill och lite kors, Borta ifrån golv i varje fall |
20x20x1,5 fyrkantrör från båda gångjärnens skruvhål som går ihop mot dörrlåsblecket. Ett kryss genom kupén. Mer behövs troligen inte. Det går att lossa dessa om du av nån anledning behöver jobba inifrån. Låt kardantunneln och trösklarna (bottensvällare på Volvo-språk) sitta kvar som stöd när golvet fixas.
En vanlig pall är 120x80 cm, maskinerna på halvpall 80x60 cm och ca 80 cm höga.
Med vänlig hälsning
Thomas |
Blir bra det. Och ett plåtskal provat. Viss justering i rostlagning nedtill lär behövas. Vi får se vad plasmannen senare säger om plastdörrar. Orkmannen kommer att avgöra. 😎
_________________ Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
|
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444
Trådstartare
24 Aug 2018 20:34
I Morrn Uppsala och flyg.
Och här syns en inte alltför gammal maskin till "Pjertån".
/ H
_________________ Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
|
|