Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
P3000E Chassie mod av en P1800. 55+ bil :-)
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 13, 14, 15   >>
30 besök senaste veckan (66904 totalt)
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 428



Håkan Haver skrev:
Cassius skrev:
Håkan Haver skrev:
Cassius skrev:
Rattstång - MGF/Corsa C mfl med elservo och typ en Momo Prototipo känns väl vettigt i en sån bil, eller?

Personligen tycker jag det är en bil med sportbilsutseende, och sportbilar är väl rejsiga, eller? Sen antar jag att du tänkt få vettig väghållning på den och bara skruva på saker för att den ska rulla, eller?


Nä, fan den skall gå som en modern BMW typ. Och med möjlighet till rejsigare om man vill. Men först och främst Dagligdags behaglighet, ala modernt i drivlina.
Och med MGF menar du?

Ett corsa elservo har jag liggandes med elektonikreglering "on the side" men ingen rattstång


MGF och Corsa har snarlika rattstänger med elservo. MGF (bilmodellen) används frekvent i england men inte lika mycke här, förmodligen pga tillgång.

Men elektronik reglering ska du ju inte köra med, koppla in en ABS givare eller liknande så du får den adaptiv istället
Okej, det låter bra. Men då får du visa på vad man skall ha och komma hit och koppla i framtiden :-) :-)


Du har ju redan styrservo bland prylarna. Bara slangar, kylslinga och oljetank saknas.

Med vänlig hälsning
Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444


Trådstartare
C311 skrev:
Håkan Haver skrev:
Cassius skrev:
Håkan Haver skrev:
Cassius skrev:
Rattstång - MGF/Corsa C mfl med elservo och typ en Momo Prototipo känns väl vettigt i en sån bil, eller?

Personligen tycker jag det är en bil med sportbilsutseende, och sportbilar är väl rejsiga, eller? Sen antar jag att du tänkt få vettig väghållning på den och bara skruva på saker för att den ska rulla, eller?


Nä, fan den skall gå som en modern BMW typ. Och med möjlighet till rejsigare om man vill. Men först och främst Dagligdags behaglighet, ala modernt i drivlina.
Och med MGF menar du?

Ett corsa elservo har jag liggandes med elektonikreglering "on the side" men ingen rattstång


MGF och Corsa har snarlika rattstänger med elservo. MGF (bilmodellen) används frekvent i england men inte lika mycke här, förmodligen pga tillgång.

Men elektronik reglering ska du ju inte köra med, koppla in en ABS givare eller liknande så du får den adaptiv istället
Okej, det låter bra. Men då får du visa på vad man skall ha och komma hit och koppla i framtiden :-) :-)


Du har ju redan styrservo bland prylarna. Bara slangar, kylslinga och oljetank saknas.

Med vänlig hälsning
Thomas


Jupp ja :-) Men ingen rattstång än. Framtiden får leverera

_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2742



Håkan Haver skrev:
Cassius skrev:
Håkan Haver skrev:
Cassius skrev:
Rattstång - MGF/Corsa C mfl med elservo och typ en Momo Prototipo känns väl vettigt i en sån bil, eller?

Personligen tycker jag det är en bil med sportbilsutseende, och sportbilar är väl rejsiga, eller? Sen antar jag att du tänkt få vettig väghållning på den och bara skruva på saker för att den ska rulla, eller?


Nä, fan den skall gå som en modern BMW typ. Och med möjlighet till rejsigare om man vill. Men först och främst Dagligdags behaglighet, ala modernt i drivlina.
Och med MGF menar du?

Ett corsa elservo har jag liggandes med elektonikreglering "on the side" men ingen rattstång


MGF och Corsa har snarlika rattstänger med elservo. MGF (bilmodellen) används frekvent i england men inte lika mycke här, förmodligen pga tillgång.

Men elektronik reglering ska du ju inte köra med, koppla in en ABS givare eller liknande så du får den adaptiv istället
Okej, det låter bra. Men då får du visa på vad man skall ha och komma hit och koppla i framtiden :-) :-)


Har inte gjort det själv ännu, men det verkar inte "så" avancerat Vi får väl se vem som är först :P

http://www.super7thheaven.co.uk/blog/corsa-c-electric-power-steering-e . . . .

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
giuseppe
Öckerö
Här sen Feb 2012
Inlägg: 32




_________________
Pehr Norström
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731



SevenEight skrev:
Ta alltihop från bmw e90 325, 218hk, 6vxl (g6s-17bg väldigt lätt, kompakt,20mm längre än en 5vxl)? Ska själv skruva i en sån låda i min e46 med m54 nu.


Eller inte, n52 motorerna är rent skräp.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Micke K
Halmstad
Här sen Sep 2011
Inlägg: 178



Mitt recept hade nog varit Volvo B6284T kopplad till en BMW E90 M3 DCT låda, då får du en riktig PG (ProGlider) Volvo

_________________
Mikael Kristensson
Halmstad
Byggtråd HeVo mk1 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=77839&postdays=0&postorder=asc&start=0
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 428



erikjakan skrev:
SevenEight skrev:
Ta alltihop från bmw e90 325, 218hk, 6vxl (g6s-17bg väldigt lätt, kompakt,20mm längre än en 5vxl)? Ska själv skruva i en sån låda i min e46 med m54 nu.


Eller inte, n52 motorerna är rent skräp.


Så är det. Drar lite bensin men mycket olja. Högtryckspumpen till direktinsprutningen har kort livslängd.

Med vänlig hälsning
Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444


Trådstartare
Karosssnurrarmojar införskaffade.
Fälgar beställda
Motor hämtas nästa v
Låda och koppling beställt.
Nån typ av BMW rattstång och pedalers beställt.
Skall få upp den i "flippen" och sen bygga måttram för frammis o bakis.
Stolar införskaffade.

Behöver närmast fixa framskärmar så man kan mäta.
Och mäta lite på en std E46 i framvagnen, någon i STHLM?

_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 428



Håkan Haver skrev:
Karosssnurrarmojar införskaffade.
Fälgar beställda
Motor hämtas nästa v
Låda och koppling beställt.
Nån typ av BMW rattstång och pedalers beställt.
Skall få upp den i "flippen" och sen bygga måttram för frammis o bakis.
Stolar införskaffade.

Behöver närmast fixa framskärmar så man kan mäta.
Och mäta lite på en std E46 i framvagnen, någon i STHLM?


thumbs up Där går det undan till skillnad mot undertecknad Ska skruva fast motorerna i lastpallarna så de står stadigare. De har hög tyngdpunkt som Dolly Parton...

Med vänlig hälsning
Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444


Trådstartare
C311 skrev:
Håkan Haver skrev:
Karosssnurrarmojar införskaffade.
Fälgar beställda
Motor hämtas nästa v
Låda och koppling beställt.
Nån typ av BMW rattstång och pedalers beställt.
Skall få upp den i "flippen" och sen bygga måttram för frammis o bakis.
Stolar införskaffade.

Behöver närmast fixa framskärmar så man kan mäta.
Och mäta lite på en std E46 i framvagnen, någon i STHLM?


thumbs up Där går det undan till skillnad mot undertecknad Ska skruva fast motorerna i lastpallarna så de står stadigare. De har hög tyngdpunkt som Dolly Parton...

Folkabuss, eller är det släp som gäller? Kanske är enklast med släp. Och du, jag tror att jag måste få till skärmar fram och ev frontbiten rätt snabbt för måttäventyret. Bakskärmar får funderas på lite senare. Skall kolla om det ändå blir i plåt. Och ibland är ju hög tyngdpunkt bra, fast undertecknads ögon fastnar lättast på mittpunkten i bak, finns många bra mittpunkter ute och går nu. :-)

Och en bild på skärmbreddat finbygge ;-)

Med vänlig hälsning
Håkan

_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 428



Du borde sikta på att få den så lätt som möjligt med tanke på nödvändiga förstärkningar. Motorn är på 144 kW så den kan väga 960 kg utan dispens. Nya plåtar fram kostar 33628.- så det fanns en orsak till priset på bilen.

Får du in 2 lastpallar bak i bussen?

Vilka mått behöver du fram? Jag har det mesta av betydelse.

Med vänlig hälsning
Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444


Trådstartare
Höjdes. Och vad härligt, lite rostlagning lär behövas. Kul🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔😇 😇 😇



_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 401



Om karossen nu är rostig, är det inte bra att sätta tillfälliga kryss i dörröppningarna eller nån annanstans invändigt så att karossen inte blir bananformad av sin egen vikt? Jag är helt grön på sånt här men är nyfiken

_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444


Trådstartare
Fejlep skrev:
Om karossen nu är rostig, är det inte bra att sätta tillfälliga kryss i dörröppningarna eller nån annanstans invändigt så att karossen inte blir bananformad av sin egen vikt? Jag är helt grön på sånt här men är nyfiken


Så rostigt är det inte. Och så är det än så länge låg vikt. Men om ett tag lär man få tänka stag.

_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 428



En stabil bänk att ställa karossen på innan tigersåg och kapskivor får smaka på gammal engelsk plåt. P1800 är inte speciellt vridstyv, klenast nederst i A-stolparna. Många har bara tenn utvändigt i övergången mellan A-stolpe och framskärm. Det räcker med att montera stag i dörröppningarna, efter att ha kollat så dörrarna passar. Karossvändaren är bra när underredsmassa, asfaltplattor och annat brandfarligt ska tas bort.

Med vänlig hälsning
Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444


Trådstartare
C311 skrev:
Du borde sikta på att få den så lätt som möjligt med tanke på nödvändiga förstärkningar. Motorn är på 144 kW så den kan väga 960 kg utan dispens. Nya plåtar fram kostar 33628.- så det fanns en orsak till priset på bilen.

Får du in 2 lastpallar bak i bussen?

Vilka mått behöver du fram? Jag har det mesta av betydelse.

Med vänlig hälsning
Thomas


TH, jag kollar om det finns chans på 2 pall i min folkis. Tror det faktiskt. Och när det gäller mått. Jag ser livet i bilder och gör mina val därefter, så framskärmar kommer jag behöva få till rätt snart som "mockuper" och då kanske det behövs en mittendel där fram med. Kan hända att det bara monteras provisoriskt lite hit och dit. Vi tar det snacket nästa v om det funkar att hämta. Jag kan nog tidigast tor eller fre. Måste hitta på någon form av smart dörrhålshållare. Man vill ju kunna jobba genom dörrarna när man bygger golvet. Får bygga nån stöddig som håller i dörrhålet upptill och lite kors, Borta ifrån golv i varje fall

_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 428



Håkan Haver skrev:
C311 skrev:
Du borde sikta på att få den så lätt som möjligt med tanke på nödvändiga förstärkningar. Motorn är på 144 kW så den kan väga 960 kg utan dispens. Nya plåtar fram kostar 33628.- så det fanns en orsak till priset på bilen.

Får du in 2 lastpallar bak i bussen?

Vilka mått behöver du fram? Jag har det mesta av betydelse.

Med vänlig hälsning
Thomas


TH, jag kollar om det finns chans på 2 pall i min folkis. Tror det faktiskt. Och när det gäller mått. Jag ser livet i bilder och gör mina val därefter, så framskärmar kommer jag behöva få till rätt snart som "mockuper" och då kanske det behövs en mittendel där fram med. Kan hända att det bara monteras provisoriskt lite hit och dit. Vi tar det snacket nästa v om det funkar att hämta. Jag kan nog tidigast tor eller fre. Måste hitta på någon form av smart dörrhålshållare. Man vill ju kunna jobba genom dörrarna när man bygger golvet. Får bygga nån stöddig som håller i dörrhålet upptill och lite kors, Borta ifrån golv i varje fall


20x20x1,5 fyrkantrör från båda gångjärnens skruvhål som går ihop mot dörrlåsblecket. Ett kryss genom kupén. Mer behövs troligen inte. Det går att lossa dessa om du av nån anledning behöver jobba inifrån. Låt kardantunneln och trösklarna (bottensvällare på Volvo-språk) sitta kvar som stöd när golvet fixas.

En vanlig pall är 120x80 cm, maskinerna på halvpall 80x60 cm och ca 80 cm höga.

Med vänlig hälsning
Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
Micke K
Halmstad
Här sen Sep 2011
Inlägg: 178



Jag måste ha missat vad det blev för motor?

_________________
Mikael Kristensson
Halmstad
Byggtråd HeVo mk1 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=77839&postdays=0&postorder=asc&start=0
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444


Trådstartare
Micke K skrev:
Jag måste ha missat vad det blev för motor?


Volvo s80 sexa
.200 kusar och 280 vridisar

_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444


Trådstartare
C311 skrev:
Håkan Haver skrev:
C311 skrev:
Du borde sikta på att få den så lätt som möjligt med tanke på nödvändiga förstärkningar. Motorn är på 144 kW så den kan väga 960 kg utan dispens. Nya plåtar fram kostar 33628.- så det fanns en orsak till priset på bilen.

Får du in 2 lastpallar bak i bussen?

Vilka mått behöver du fram? Jag har det mesta av betydelse.

Med vänlig hälsning
Thomas


TH, jag kollar om det finns chans på 2 pall i min folkis. Tror det faktiskt. Och när det gäller mått. Jag ser livet i bilder och gör mina val därefter, så framskärmar kommer jag behöva få till rätt snart som "mockuper" och då kanske det behövs en mittendel där fram med. Kan hända att det bara monteras provisoriskt lite hit och dit. Vi tar det snacket nästa v om det funkar att hämta. Jag kan nog tidigast tor eller fre. Måste hitta på någon form av smart dörrhålshållare. Man vill ju kunna jobba genom dörrarna när man bygger golvet. Får bygga nån stöddig som håller i dörrhålet upptill och lite kors, Borta ifrån golv i varje fall


20x20x1,5 fyrkantrör från båda gångjärnens skruvhål som går ihop mot dörrlåsblecket. Ett kryss genom kupén. Mer behövs troligen inte. Det går att lossa dessa om du av nån anledning behöver jobba inifrån. Låt kardantunneln och trösklarna (bottensvällare på Volvo-språk) sitta kvar som stöd när golvet fixas.

En vanlig pall är 120x80 cm, maskinerna på halvpall 80x60 cm och ca 80 cm höga.

Med vänlig hälsning
Thomas


Blir bra det. Och ett plåtskal provat. Viss justering i rostlagning nedtill lär behövas. Vi får se vad plasmannen senare säger om plastdörrar. Orkmannen kommer att avgöra. 😎

_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444


Trådstartare
I Morrn Uppsala och flyg.

Och här syns en inte alltför gammal maskin till "Pjertån".
/ H


_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
Andra projekttrådar
P3000E Chassie mod av en P1800. 55+ bil :-)
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 13, 14, 15   >>
30 besök senaste veckan (66904 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande