Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
P3000E Chassie mod av en P1800. 55+ bil :-)
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14, 15   >>
60 besök senaste veckan (66943 totalt)
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Jag har skygglappar på så jag tänker självklart på en kardan med dubbla kors och joke in i växellådan. Jag har ingen aning om vad hardyskivor och jox ställer för krav på vinklar.

Men ska det vara parallella linjer på växellåda och diff så kan det vara i vilken orientering som helst (horisontellt, vertikalt, nåt däremellan).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18604



Det finns väl ingen diff som har pinjongen på mitten, det skulle vara onödigt att rita det så. Ringhjulets ingreppspunkt mitt i typ. Då hamnar pinjongen på sidan.

Hardyskivor vill sitta rakt, de gillar inte alls att vinklas. Samtidigt skall man tänka på att diffen vill resa sig när man lägger på last...
Men det finns väl ingen bil där motorn sitter spikrakt i motorrummet?
Var sitter hardyskivan då? Bara fram eller har du som jag, en fram och en bak?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 433



Det är en gummiknut med centreringsring i mitten längst fram som passar på pinnen i medbringaren på växellådan. I mitten ett stödlager och en knut. Bak en CV-knut. En del andra biltillverkare har olika längd på drivaxlarna för att centrera pinjong. I det här fallet kortar du kardanen i den främre biten som blir en kort stump. Den främre delen ska gå rakt bakåt till stödlagret, annars slits gummiknuten ner. Sidoförskjutingen blir från mittenknuten och bakåt. Bakvagnen ska troligen sitta högre uppåt i karossen. Mät från "golv" till centrum på hjul, sen från "golv" till centrum på drivaxel på diffen. Det måttet ska vara lite högre, ca 1-2 cm än ute vid hjulet. Kardantunneln blir en bit högre än original.

OBS! Det finns olika bultdelning på gummiknuten och båda har M12 skruvar. Välj den som passar växellådan. Den bakre finns 2 olika typer men de har samma bultdelning. Se bild nedan på kardanaxeln.



Med vänlig hälsning
Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444


Trådstartare
Köttar på med framvagn. Långa balkar som sen bara blir stumpar. Men o så mycket lättare att mäta med. Resten rundrör.
Fjädrarna kommer läskigt nära däck i fram. Måste nog skimsa ut 5 mm
Rullar på. / H



_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444


Trådstartare
Utan kapning i kaross, test av nedsänkning.








_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
ChevaPate
Norrtelje
Här sen Apr 2012
Inlägg: 54



Den här haru troligen sett redan..... internet's Phil Mahre....

https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20150523/en-v . . . .

_________________
Patric Andersson

Four door's no waiting!
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444


Trådstartare
ChevaPate skrev:
Den här haru troligen sett redan..... internet's Phil Mahre....

https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20150523/en-v . . . .


Jo, men mina ögon börjar blöda varje gång. Det känns svårt, mycket svårt. Livet blir kortare liksom. Ja, typ som när någon snodde nappen som liten, eller numera som när man märker att ölen tar slut på bästa meckardagen. Inget man vill återuppleva helt enkelt. 😫

_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444


Trådstartare
Plarrat.
I varje fall ljus färg


_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 266



När jag måttar in stödlagret brukar jag sätta hardyskivan i tre genomgående skruvar istället för i alla sex och då bara använda hardyn som en distans. Då hamnar stödlagret där det ska vara utan brytningar i hardy och sen kan man sätta det som det ska sitta i sex bultar igen

_________________
S Örnberg
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 433



Håkan Haver skrev:
Plarrat.
I varje fall ljus färg


thumbs up Samma ljusblå!!! Jag kollade om min burk med gelcoat stod kvar.

Med vänlig hälsning
Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444


Trådstartare
St3v3 skrev:
När jag måttar in stödlagret brukar jag sätta hardyskivan i tre genomgående skruvar istället för i alla sex och då bara använda hardyn som en distans. Då hamnar stödlagret där det ska vara utan brytningar i hardy och sen kan man sätta det som det ska sitta i sex bultar igen


thumbs up

_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444


Trådstartare
nu kan jag börja mäta in

_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



Bilen blir ju stentuff, men när du ändå gör dig besväret med nya fram/bak-vagn, varför inte flytta upp hjulhuskanten så där en decimeter, och sänka bilen lika mycket. Flyttar man hjulkanterna uppåt så ser inte bilen pubertalt "slammed" ut.

Denna bilmodell är som gjord för att vara låg, inte nödvändigtvis bred.

1 minut snabbskiss i Paint...


_________________
Magnus Falk
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



Stor +1 på den tanken.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444


Trådstartare
stilldouble skrev:
Bilen blir ju stentuff, men när du ändå gör dig besväret med nya fram/bak-vagn, varför inte flytta upp hjulhuskanten så där en decimeter, och sänka bilen lika mycket. Flyttar man hjulkanterna uppåt så ser inte bilen pubertalt "slammed" ut.

Denna bilmodell är som gjord för att vara låg, inte nödvändigtvis bred.

1 minut snabbskiss i Paint...



Som jag skrev, nu kan jag börja mäta. Du får vänta lite helt enkelt :-)

_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2744




_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444


Trådstartare
Ca 2-4 cm till skall det bli. 2=vanlig bil 4=sänkt bil (marginellt sänkt då) inte lägre. Skärmar skall ses över runt om. Man blir lite vilseledd då dessa däck har större diameter.
Kollade in däckomvanlaren enligt bild och däcken i sig hissar ju bilen 2 cm. Tror jag går på 2 cm sänkning till. Kan ju faktiskt justera rideheigt lite med fjädrarna sen också.


_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444


Trådstartare
Denna höjd vald, finns lite att lira med sen på stötisarna.

_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 433



Håkan Haver skrev:
Denna höjd vald, finns lite att lira med sen på stötisarna.


thumbs up Rent estetiskt så är det vecket i framskärmen som avgör hur högt man kan flytta upp kanten. Det rör sig om ca 45 mm. För den som vill ha kromlister så är 1961-66 ovanför vecket, från -67 nedanför.

Med vänlig hälsning
Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444


Trådstartare
C311 skrev:
Håkan Haver skrev:
Denna höjd vald, finns lite att lira med sen på stötisarna.


thumbs up Rent estetiskt så är det vecket i framskärmen som avgör hur högt man kan flytta upp kanten. Det rör sig om ca 45 mm. För den som vill ha kromlister så är 1961-66 ovanför vecket, från -67 nedanför.

Med vänlig hälsning
Thomas


Visst ja, listjäveln Får la kolla runt lite. Men breddning i fram är klart enklare än i bak. Jag måste doch återbygga runt bakaxel och kan lika gärna få ihop framvagnen på samma gång. Sen skärmar o breddning. Lite bortkapat nu i bak.

Ser risigare ut på bild än va det är. Och i fram kommer det i princip bli nybyggt i motorrum. Det byggs en ny ram med rör.





_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



Just med tanke på listen, vore det inte snyggast att ha samma avstånd mellan skärmkant och karossveck, fram som bak? Annars kan det nog lätt se ut som bilen lutar framåt, anno epa-traktor från 1976.

Alltså behålla nuvarande fram, fast lira lite till bak?

_________________
Magnus Falk
Citera
Andra projekttrådar
P3000E Chassie mod av en P1800. 55+ bil :-)
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14, 15   >>
60 besök senaste veckan (66943 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande