Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford Mustang HT 1965 Janne J | << 1, 2, 3 ... 62, 63, 64 ... 129, 130, 131 >> 18 besök idag (363803 totalt) |
Bilen fick faktiskt en julklapp:
Blev inspirerad av Dudes tråd och började fundera på mina framfjädrar, sedan fick jag ett pm från Fuling där han hade räknat på lämpliga fjädrar. Tack Fuling Hade tidigare 80 N/mm bara för att de redan fanns i lådan med fjädrar och inte var alldeles åt skogen fel, nu beställde jag ( innan Brexit ) 120 N/mm. Kommer också att bli lite mer framvagnsmek under vintern, har en del saker som ska justeras.. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||
Allt blir bättre med övertryck _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||||
Neeeeeej _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV 297 varv på Nordschleife |
||||||||
Ni är ju goa
Dude: i din bil tror jag på överladdning, du har omsorgsfullt byggt om allt som behövs för att kunna använda effekten, jag ser fram mot lite filmer på provkörningar Klingan: ser fram mot att provköra Cobran med tuuuurrrrbbbboooo, antagligen blir det kalsongbyte efteråt men det får det vara värt dvorak: rätt svar Jag har fullt upp att hantera dagens effekt så ska det bli någon ökning måste chassie och bromsar vara ordentligt utsorterade först. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||
Tittade igenom lite avsnitt av den där killen som LS-konverterar en Triumph GT6 och han visade mycket pedagogiskt på en Legomodell vad man skall tänka på när det gäller vinklar i ett drivsystem.
Nu kan jag inte mer i den den här frågan. _________________ Fredrik Liljenberg Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90.... |
||||||||
Hur mycket vrider sig bakaxeln i belastningsfallen, det kanske blir parallel pingong och vevaxel vid acceleration? Det var ena speciella vinkelpilar |
||||||||
Jänkebil. Vinklarna anges i Fotpundsbågminut och avrundas till tum. Pilarna anger riktning i förhållande till en referens i Detroit. Nu har jag tömt min kunskap i ämnet _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||||||
Vet inte hur det linjerar ovanifrån, bra fråga, ska se om det går att kolla på något vettigt sätt ( egentligen bara motor-vxlåda som kan ha ett vinkelfel, bakaxeln sitter där den sitter..)
Min bedömning är att motor/låda behöver justeras så att vinkeln 3,5° minskar, den totala vinkeln mellan kardan och motor/låda blir 3,5+0,9=4,4° vilket känns som gränsfall för ett knutkors. Bakaxeln lutar neråt i nosen, borde luta uppåt för att matcha motor/låda, en justering på ca 2-3° uppåt skulle förändra förhållandet till det bättre. Motorn går inte att sänka, då ligger tråget på styrstaget och det blir trögt Växellådan kanske går att höja med lite jobb, just nu är det en balk som sitter i kardantunneln som är i vägen. Bakaxeln är rätt lätt att ändra, bara att fixa kilformade mellanlägg mellan axel och fjäderblad. Är jag rätt i mina funderingar? Jag tycker mina vinkelpilar är gulliga _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||
Är det bara kardanknutar vid växellådan och pinjongen? Eller missar jag nåt?
På de tyska GM-bilar jag skruvat med brukar pinjongen sitta lite offset mot utgående axel på växellådan, men drar man en rak linje från vardera axel så löper de parallellt sett uppifrån. Vinklarna sett från sidan är jag osäker på, motor och låda lutar lite lätt bakåt iaf. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||||
Japp, kardan är 128 cm lång. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||
Ok, då är jag med Blir väl betydligt känsligare med en så lång kardan. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||||
Vad blir vinklarna om du lyfter bilen i bakaxelsklumpens framkant? Förmodligen inte rätt belastning men kan ge en vink om hur mycket flex det finns (så du har mer kunskap).
Sen är det ju svårt med råd och riktlinjer, du siktar ju inte på hållbarhet vid klistriga stående starter (vilket jag kan anta en hel del internetsökträffar siktar på). |
||||||||
Så här står det i Ridetech:s infon till min 4-link.
Tror du behöver ha upp pinionen på bakaxeln motsvarande motors vinkel ner och försöka hålla den runt 3 grader. _________________ Mikael Nordin -Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7) -68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början! Svkg #120 |
||||||||
Du lär ju kunna sluta fundera varför du har vibrationer iaf
Det här är ju en klassiker som visar vad som händer: https://www.youtube.com/watch?v=Idk3 Som du skriver så försök få upp lådan i bakkant så du har mindre än 3 grader och framförallt justera upp bakaxel i framkant _________________ S Örnberg |
||||||||
Tog hand om bakaxeln:
40mm sänkblock mellan axel och bladfjädrar: Tog bort sänkblocken och funderade på vilka shims jag skulle ta 2° eller 4°, det blev 4. Fick göra längre styrpinne också. Och då räckte inte u-klämmorna heller, letade i lådorna och hittade längre. På plats, nu ska axeln istället för att luta 0,9° neråt istället luta 3,1° uppåt. Måste ner på hjulen för att kunna dra åt ordentligt men jag har lite annat som jag ska ta tag i innan det är dags för provkörning. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||
Har nyligen hållit på med det där själv lite på min, jag la lådan ca 3* grader ner med möjlighet att schimsa vid behov. Inte satt axeln ännu men iom att jag har justerbar k-länk så tänkte jag sätta den ca 3* uppåt bara.
Tremec har en fin mobilapp där du använder telefonen som vinkelmätare och får bra tips direkt på åtgärder _________________ Patrik Lissjos |
||||||||
Tror de kommer från Hansenracing men det var några år sedan jag köpte dem. Finns på Summit: https://www.summitracing.com/parts/s Sök på wedge plate leaf spring _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Ford Mustang HT 1965 Janne J | << 1, 2, 3 ... 62, 63, 64 ... 129, 130, 131 >> 18 besök idag (363803 totalt) |