Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford Mustang HT 1965 Janne J | << 1, 2, 3 ... 64, 65, 66 ... 129, 130, 131 >> 61 besök idag (364718 totalt) |
Är det bara jag som tänker på det, men faaaaan vad de saltar. De sista två åren känns som det är mycket mer? De har börjat salta min lilla gata till och med. Det räcker att det är 0 grader en kväll så åker en pickup hos någon entreprenadfirma runt i hela området. Är det bara att åka ut och fakturera kommunen hur som helst? _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV 297 varv på Nordschleife |
||||||||
På Alfan som den sitter i från början så ser den bussningen nästan 100% tryckande last då den sitter i överkant på spindeln på karossidan. Så när man bromsar så trycker det på staget. Jag har monterat ett antal på diversa Alfor. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||
Hur sitter den? jag hittar inga bra bilder. i staget på övre armen va? bakom eller framför spindeln i hjulhuset? Alltid bra att hitta diverse leder för framtida byggen. (edit: på alforna alltså) _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||||
Samma här, våran gata sandar de bara, de större gatorna får rejäla doser med salt, nästan lite hysteriskt..
På mussen blir det mest dragande krafter så då är den nog inte rätt val, titta här: Alfans framvagn: _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||
känns så iaf, men kommunen är väl livrädd för brutna lårben etc. så dom bestrider nog inte dessa fakturor oavsett hur det egentligen står till med omfattningen/behovet...... /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||||||
Den har jag nog sett förr... Men det där måste var extremfall. Bussningarna ser jättetjocka ut och inte förspända alls. Och något riktigt mjukt gummi! Blir nog bra med lite stabilare grejor.. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||||
Helt rätt, jag har lagt upp den tidigare, men det är rätt tydligt åt vilket håll som krafterna verkar Bilen i filmen måste vara ruskigt otrevlig att köra.. Jag har polybussningar idag men tycker ändå att jag inte har den där kliniska känslan i framvagnen ( som att det ens skulle vara möjligt på en gammal mustang... ) Så här ser infästningen ut i bärarmen: Själva staget underifrån: Vad jag köpte av Björn ( otroligt snabb levernas, igår kl 15:14 skickade du ett foto på försändelsenumret, kl 09:43 fick jag ett sms att jag hade paket att hämta på mitt utlämningsställe, galet snabbt! ) _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||
Det finns ju alltid en risk att stagets infästning karossen (plåtbitarna och svetsarna) få se helt andra dynamiska laster om du stummar till det mjuka (du bör väl höra "klunck" om du gungar i sätet med bromsen på).
Nu ser det ju inte ut att vara karosstunn plåt, men det är ju ingen jättelätt bil heller. Det är ju sluttande plan i många dimensioner när man "förbättrar" saker (och den som provar får veta, vi andra bara "vet bättre") |
||||||||
Jag tror av egen erfarenhet ( ) att det viktigaste är att om man sätter dit sådana här leder är just att det är stumt, det får inte glappa i ledlagren. Då får du just den "hamrande" effekten. Är det ok så bör det ju inte bli andra krafter. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||||
|
||||||||
Då har jag gjort om ett gaffelankare så det är fäste mot länkarmen, en bit 8mm stål, lite borra och svetsa så har vi något som duger.
Skruvade fast staget i länkarmen, satte en domkraft under och höjde till framvagnen var i körhöjd: Helt magiskt så var längden på staget precis lagom, vad är oddsen på det? Nu ska jag göra någon form av infästning för länkleden, enklast vore att borra rakt genom fästet och göra några distanser likt de jag gjorde för stötdämparna och så en bult genom alltsammans. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||
Kolla hur det är löst på min bil.
https://technotoytuning.com/nissan/2 Denna lösningen brukar jag se ofta _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV 297 varv på Nordschleife |
||||||||
Tänker så också, det är redan dubbel plåt, det är kraftigt byggt och lösningen blir enkel.
Samma tanke som på alla "köpegrejorna" till mustang också: Jag tror det är en design som gör att vem som helst kan montera det på garageuppfarten. Det jag är lite fundersam på är att ledpunkten flyttas en bit jämfört med originalet, det borde påverka geometrin. Nu är det kanske inte ett jätteproblem för mig då min fjädringsväg är mindre än en original mustang. Inga problem att hänga ett lod från navet och göra en markering i golvet och sedan hissa fjädringen upp och ner och se hur det rör sig, kul test, den ska jag göra. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||
På min Commodore ser det ut som på den här bilden: http://www.der-schrauber.de/Rekord/U
_________________ Kai Anttila |
||||||||
Att det var rätt längd visste jag ju...😁
Du flyttar ju leden som du säger lite grann. Skillnaden är ju att den gamla "leden" är ju inte fast så att säga.. Du kommer inte märka skillnad mer än att det är bättre. Även om du mäter med lod så kan du väl inte jämföra utan att du belastar modellen med gummibussning i längsled med samma last du får när du bromsar etc. Kul! _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||||
Ser bra ut Hur upplevde du skillnaden mot original?
Spooky.... det där med längden... Jag kommer ihåg hur stor skillnad länklager istället för bussningar gjorde på min 944:a, hoppas jag får lite av den känslan även på mussen. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||
Hur bilen betedde sig innan bytet till ledlager vet jag inte då jag aldrig körde bilen innan den var färdig, och det är också flera år sedan jag körde en Rekord A/B/C eller Commodore A med gummibussningar i reaktionsstagen, men en bil med slitna gummibussningar slingrar sig fram vid inbromsning. Men nu går den i alla fall rakt när man bromsar.
_________________ Kai Anttila |
||||||||
Haha, till och med sliaget på färgen på röret passar egentligen, ser sådär härligt racemässigt ut.
Hur mycket snö har du på vägarna...?😎 _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||||
Det här är nåt jag funderat på att göra på min Commodore, men som Janne är inne på så ändrar man ju placeringen av ledpunkten med köpelösningarna.
Jag har kört med PU-bussningar i några år nu och det funkar säkert lika bra som sprillans nya gummibussningar, men det är inte helt stabilt vid hårda inbromsningar. I teorin borde det inte bli låsning i nån led, men castervinkeln borde väl påverkas lite grann vid in och utfjädring? _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||||
Ledsen att göra dig besviken, det kommer att bli lite färg på rören och de andra delarna, inget annat under bilen har någon racepatina än så länge men jag hoppas det kommer att ändra sig och att förfallet blir jämnt fördelat Tror inte jag ens skulle komma ut på gatan med mustangen, lätt uppförsbacke och måttligt mönster i sommardäcken..
Jag kommer att göra några amatörmässiga mätningar nu när jag ändå har fjädrarna lösa på coiloversen, ska bli intressant att se om det går att dra några slutsatser. Klart att din Opel ska ha sådana här stag, ser fram mot den dag när vi står jämte varandra i depån och jämför bilarna Gjorde distanshylsor till staget på förarsidan, blir det bra får jag göra samma manöver till passagerarsidan. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Ford Mustang HT 1965 Janne J | << 1, 2, 3 ... 64, 65, 66 ... 129, 130, 131 >> 61 besök idag (364718 totalt) |