Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang HT 1965 Janne J
<<   1, 2, 3 ... 64, 65, 66 ... 129, 130, 131   >>
317 besök idag (363784 totalt)
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2087



Janne J skrev:
dvorak skrev:
Snyggt Janne!

Hur sugen är du på att köra nu?


Hade inte kommunen envisats med att saltat vägarna något så kopiöst hade jag testat redan!



Är det bara jag som tänker på det, men faaaaan vad de saltar. De sista två åren känns som det är mycket mer? De har börjat salta min lilla gata till och med. Det räcker att det är 0 grader en kväll så åker en pickup hos någon entreprenadfirma runt i hela området. Är det bara att åka ut och fakturera kommunen hur som helst?

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Janne J skrev:
Fråga till forumet:

Någon som har koll på hur mycket dragande krafter en sådan här led klarar?
https://www.alfaholics.com/parts/105-series/steering-and-suspension/ca . . . .

Kommer att bygga om mitt reaktionsstag och ta bort de främre bussningarna, länklager är ett alternativ men så fick jag tips från min alfa-åkande kompis Anders om dessa.


På Alfan som den sitter i från början så ser den bussningen nästan 100% tryckande last då den sitter i överkant på spindeln på karossidan. Så när man bromsar så trycker det på staget.

Jag har monterat ett antal på diversa Alfor.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637



MaZ skrev:
Janne J skrev:
Fråga till forumet:

Någon som har koll på hur mycket dragande krafter en sådan här led klarar?
https://www.alfaholics.com/parts/105-series/steering-and-suspension/ca . . . .

Kommer att bygga om mitt reaktionsstag och ta bort de främre bussningarna, länklager är ett alternativ men så fick jag tips från min alfa-åkande kompis Anders om dessa.


På Alfan som den sitter i från början så ser den bussningen nästan 100% tryckande last då den sitter i överkant på spindeln på karossidan. Så när man bromsar så trycker det på staget.

Jag har monterat ett antal på diversa Alfor.


Hur sitter den? jag hittar inga bra bilder. i staget på övre armen va? bakom eller framför spindeln i hjulhuset?
Alltid bra att hitta diverse leder för framtida byggen.

(edit: på alforna alltså)

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4092


Trådstartare
dvorak skrev:


Är det bara jag som tänker på det, men faaaaan vad de saltar. De sista två åren känns som det är mycket mer? De har börjat salta min lilla gata till och med. Det räcker att det är 0 grader en kväll så åker en pickup hos någon entreprenadfirma runt i hela området. Är det bara att åka ut och fakturera kommunen hur som helst?


Samma här, våran gata sandar de bara, de större gatorna får rejäla doser med salt, nästan lite hysteriskt..

Björn Davidsson skrev:
MaZ skrev:
Janne J skrev:
Fråga till forumet:

Någon som har koll på hur mycket dragande krafter en sådan här led klarar?
https://www.alfaholics.com/parts/105-series/steering-and-suspension/ca . . . .

Kommer att bygga om mitt reaktionsstag och ta bort de främre bussningarna, länklager är ett alternativ men så fick jag tips från min alfa-åkande kompis Anders om dessa.


På Alfan som den sitter i från början så ser den bussningen nästan 100% tryckande last då den sitter i överkant på spindeln på karossidan. Så när man bromsar så trycker det på staget.

Jag har monterat ett antal på diversa Alfor.


Hur sitter den? jag hittar inga bra bilder. i staget på övre armen va? bakom eller framför spindeln i hjulhuset?
Alltid bra att hitta diverse leder för framtida byggen.

(edit: på alforna alltså)


På mussen blir det mest dragande krafter så då är den nog inte rätt val, titta här:



Alfans framvagn:


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1218



dvorak skrev:
Janne J skrev:
dvorak skrev:
Snyggt Janne!

Hur sugen är du på att köra nu?


Hade inte kommunen envisats med att saltat vägarna något så kopiöst hade jag testat redan!



Är det bara jag som tänker på det, men faaaaan vad de saltar. De sista två åren känns som det är mycket mer? De har börjat salta min lilla gata till och med. Det räcker att det är 0 grader en kväll så åker en pickup hos någon entreprenadfirma runt i hela området. Är det bara att åka ut och fakturera kommunen hur som helst?


känns så iaf, men kommunen är väl livrädd för brutna lårben etc. så dom bestrider nog inte dessa fakturor oavsett hur det egentligen står till med omfattningen/behovet......

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637



Janne J skrev:


På mussen blir det mest dragande krafter så då är den nog inte rätt val, titta här:

(youtubeklipp)



Den har jag nog sett förr... Men det där måste var extremfall. Bussningarna ser jättetjocka ut och inte förspända alls. Och något riktigt mjukt gummi!

Blir nog bra med lite stabilare grejor..

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4092


Trådstartare
Björn Davidsson skrev:
Janne J skrev:


På mussen blir det mest dragande krafter så då är den nog inte rätt val, titta här:

(youtubeklipp)



Den har jag nog sett förr... Men det där måste var extremfall. Bussningarna ser jättetjocka ut och inte förspända alls. Och något riktigt mjukt gummi!

Blir nog bra med lite stabilare grejor..


Helt rätt, jag har lagt upp den tidigare, men det är rätt tydligt åt vilket håll som krafterna verkar
Bilen i filmen måste vara ruskigt otrevlig att köra..

Jag har polybussningar idag men tycker ändå att jag inte har den där kliniska känslan i framvagnen ( som att det ens skulle vara möjligt på en gammal mustang... )

Så här ser infästningen ut i bärarmen:



Själva staget underifrån:



Vad jag köpte av Björn ( otroligt snabb levernas, igår kl 15:14 skickade du ett foto på försändelsenumret, kl 09:43 fick jag ett sms att jag hade paket att hämta på mitt utlämningsställe, galet snabbt! )


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Det finns ju alltid en risk att stagets infästning karossen (plåtbitarna och svetsarna) få se helt andra dynamiska laster om du stummar till det mjuka (du bör väl höra "klunck" om du gungar i sätet med bromsen på).

Nu ser det ju inte ut att vara karosstunn plåt, men det är ju ingen jättelätt bil heller.

Det är ju sluttande plan i många dimensioner när man "förbättrar" saker (och den som provar får veta, vi andra bara "vet bättre")

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637



Niklas Falk skrev:
Det finns ju alltid en risk att stagets infästning karossen (plåtbitarna och svetsarna) få se helt andra dynamiska laster om du stummar till det mjuka (du bör väl höra "klunck" om du gungar i sätet med bromsen på).

Nu ser det ju inte ut att vara karosstunn plåt, men det är ju ingen jättelätt bil heller.

Det är ju sluttande plan i många dimensioner när man "förbättrar" saker (och den som provar får veta, vi andra bara "vet bättre")


Jag tror av egen erfarenhet ( ) att det viktigaste är att om man sätter dit sådana här leder är just att det är stumt, det får inte glappa i ledlagren. Då får du just den "hamrande" effekten. Är det ok så bör det ju inte bli andra krafter.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Björn Davidsson skrev:
Niklas Falk skrev:
Det finns ju alltid en risk att stagets infästning karossen (plåtbitarna och svetsarna) få se helt andra dynamiska laster om du stummar till det mjuka (du bör väl höra "klunck" om du gungar i sätet med bromsen på).

Nu ser det ju inte ut att vara karosstunn plåt, men det är ju ingen jättelätt bil heller.

Det är ju sluttande plan i många dimensioner när man "förbättrar" saker (och den som provar får veta, vi andra bara "vet bättre")


Jag tror av egen erfarenhet ( ) att det viktigaste är att om man sätter dit sådana här leder är just att det är stumt, det får inte glappa i ledlagren. Då får du just den "hamrande" effekten. Är det ok så bör det ju inte bli andra krafter.
Jag tänkte nog mer på den flexande effekten (eller nåt) som till slut ger utmattning, och den borde ju bli liknande även med mjukt "anslag". Erfarenhet är bra, speciellt om andra klarar av att lära sig av det thumbs up

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4092


Trådstartare
Då har jag gjort om ett gaffelankare så det är fäste mot länkarmen, en bit 8mm stål, lite borra och svetsa så har vi något som duger.
Skruvade fast staget i länkarmen, satte en domkraft under och höjde till framvagnen var i körhöjd:



Helt magiskt så var längden på staget precis lagom, vad är oddsen på det?
Nu ska jag göra någon form av infästning för länkleden, enklast vore att borra rakt genom fästet och göra några distanser likt de jag gjorde för stötdämparna och så en bult genom alltsammans.


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



thumbs up

Det låter som en klockren plan Janne. Fästet i bilen är ju redan förstärkt där du tänker borra.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2087



Kolla hur det är löst på min bil.

https://technotoytuning.com/nissan/280z/gtx2-front-lower-control-arms- . . . .

Denna lösningen brukar jag se ofta

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4092


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
thumbs up

Det låter som en klockren plan Janne. Fästet i bilen är ju redan förstärkt där du tänker borra.



Tänker så också, det är redan dubbel plåt, det är kraftigt byggt och lösningen blir enkel.


dvorak skrev:
Kolla hur det är löst på min bil.

https://technotoytuning.com/nissan/280z/gtx2-front-lower-control-arms- . . . .

Denna lösningen brukar jag se ofta


Samma tanke som på alla "köpegrejorna" till mustang också:





Jag tror det är en design som gör att vem som helst kan montera det på garageuppfarten. Det jag är lite fundersam på är att ledpunkten flyttas en bit jämfört med originalet, det borde påverka geometrin. Nu är det kanske inte ett jätteproblem för mig då min fjädringsväg är mindre än en original mustang.
Inga problem att hänga ett lod från navet och göra en markering i golvet och sedan hissa fjädringen upp och ner och se hur det rör sig, kul test, den ska jag göra.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 226



På min Commodore ser det ut som på den här bilden: http://www.der-schrauber.de/Rekord/Unibal/html/k%20Unibal%20fertig.htm . . . .

_________________
Kai Anttila
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637



Att det var rätt längd visste jag ju...😁


Du flyttar ju leden som du säger lite grann. Skillnaden är ju att den gamla "leden" är ju inte fast så att säga..

Du kommer inte märka skillnad mer än att det är bättre. Även om du mäter med lod så kan du väl inte jämföra utan att du belastar modellen med gummibussning i längsled med samma last du får när du bromsar etc.

Kul!

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4092


Trådstartare
Commodåren skrev:
På min Commodore ser det ut som på den här bilden: http://www.der-schrauber.de/Rekord/Unibal/html/k%20Unibal%20fertig.htm . . . .


Ser bra ut thumbs up
Hur upplevde du skillnaden mot original?



Björn Davidsson skrev:
Att det var rätt längd visste jag ju...😁


Du flyttar ju leden som du säger lite grann. Skillnaden är ju att den gamla "leden" är ju inte fast så att säga..

Du kommer inte märka skillnad mer än att det är bättre. Även om du mäter med lod så kan du väl inte jämföra utan att du belastar modellen med gummibussning i längsled med samma last du får när du bromsar etc.

Kul!


Spooky.... det där med längden...

Jag kommer ihåg hur stor skillnad länklager istället för bussningar gjorde på min 944:a, hoppas jag får lite av den känslan även på mussen.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 226



Hur bilen betedde sig innan bytet till ledlager vet jag inte då jag aldrig körde bilen innan den var färdig, och det är också flera år sedan jag körde en Rekord A/B/C eller Commodore A med gummibussningar i reaktionsstagen, men en bil med slitna gummibussningar slingrar sig fram vid inbromsning. Men nu går den i alla fall rakt när man bromsar.

_________________
Kai Anttila
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637



Haha, till och med sliaget på färgen på röret passar egentligen, ser sådär härligt racemässigt ut.

Hur mycket snö har du på vägarna...?😎

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545



Det här är nåt jag funderat på att göra på min Commodore, men som Janne är inne på så ändrar man ju placeringen av ledpunkten med köpelösningarna.
Jag har kört med PU-bussningar i några år nu och det funkar säkert lika bra som sprillans nya gummibussningar, men det är inte helt stabilt vid hårda inbromsningar.

I teorin borde det inte bli låsning i nån led, men castervinkeln borde väl påverkas lite grann vid in och utfjädring?

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4092


Trådstartare
Björn Davidsson skrev:
Haha, till och med sliaget på färgen på röret passar egentligen, ser sådär härligt racemässigt ut.

Hur mycket snö har du på vägarna...?😎


Ledsen att göra dig besviken, det kommer att bli lite färg på rören och de andra delarna, inget annat under bilen har någon racepatina än så länge men jag hoppas det kommer att ändra sig och att förfallet blir jämnt fördelat

Tror inte jag ens skulle komma ut på gatan med mustangen, lätt uppförsbacke och måttligt mönster i sommardäcken..



Anders Karlsson skrev:
Det här är nåt jag funderat på att göra på min Commodore, men som Janne är inne på så ändrar man ju placeringen av ledpunkten med köpelösningarna.
Jag har kört med PU-bussningar i några år nu och det funkar säkert lika bra som sprillans nya gummibussningar, men det är inte helt stabilt vid hårda inbromsningar.

I teorin borde det inte bli låsning i nån led, men castervinkeln borde väl påverkas lite grann vid in och utfjädring?


Jag kommer att göra några amatörmässiga mätningar nu när jag ändå har fjädrarna lösa på coiloversen, ska bli intressant att se om det går att dra några slutsatser.
Klart att din Opel ska ha sådana här stag, ser fram mot den dag när vi står jämte varandra i depån och jämför bilarna



Gjorde distanshylsor till staget på förarsidan, blir det bra får jag göra samma manöver till passagerarsidan.



_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang HT 1965 Janne J
<<   1, 2, 3 ... 64, 65, 66 ... 129, 130, 131   >>
317 besök idag (363784 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande