Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang HT 1965 Janne J
<<   1, 2, 3 ... 69, 70, 71 ... 128, 129, 130   >>
70 besök idag (362168 totalt)
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530



Janne J skrev:
... gärna lite oem-look så att folk kliar sig i huvudet och tror att det såg ut så från början

En musse som är bra byggd från början??



_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 453



Sen jag såg filmen har jag gått och funderat på hur en bladfjädrad axel egentligen rör sig under chassiet.
Det blir snabbt mer komplicerat än man man först tänker, bara upp å ner.

När fjäderpaketen är max komprimerade eller vad det kan heta.
Är dom då raka, eller "överböjer" man dem så dom blir som en ledsen mun ?

Sen dessutom vrider ju acc och bromskrafter i axeln.
Och tryck - drag krafterna finns ju också, vilket påverkar mer när man har höga mellanlägg.



_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
2fast4u skrev:

En musse som är bra byggd från början??




Bra byggd? Nu ska vi inte överdriva, snygg och billig räcker väl



Daniel-635 skrev:
Sen jag såg filmen har jag gått och funderat på hur en bladfjädrad axel egentligen rör sig under chassiet.
Det blir snabbt mer komplicerat än man man först tänker, bara upp å ner.

När fjäderpaketen är max komprimerade eller vad det kan heta.
Är dom då raka, eller "överböjer" man dem så dom blir som en ledsen mun ?

Sen dessutom vrider ju acc och bromskrafter i axeln.
Och tryck - drag krafterna finns ju också, vilket påverkar mer när man har höga mellanlägg.




Ja, inte är det som mina Porschar

Det är lite av charmen att inte byta en konstruktion bara för att den har, ska vi säga, egenheter..

I och med att fjädern är både fjäder och länkarm så är den lite speciellt uppbyggd:



Axeln sitter inte i mitten av fjädern, den sitter förskjuten framåt, dessutom är bladen fördelade och klamrade olika, allt för att den främre delen av fjädern ska vara mer länkarm och den bakre delen mer fjäder.
Problemet är att den främre delen trots att den har blivit tillsagd att bara var länkarm inte är riktigt lydig.
Vid hård acceleration vill momentet vrida fjädern till en s-form, när fjädern vill återgå vrids axeln tillbaka och du får hjulstuds.
Mellanläggen förvärrar situationen men är samtidigt den enda enkla sättet att justera höjden, bara att bita ihop och ta de negativa effekterna alltså..
Att bakhjulen rör sig lite utanför boxen tillhör som sagt charmen

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824



Fungerar "traction bars" även om man har svängambitioner?

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Victor. skrev:
Fungerar "traction bars" även om man har svängambitioner?


Har inte provat själv, har fått för mig att det är ett sätt att hjälpa slitna/dåligt anpassade fjädrar så att de presterar bättre framför allt i dragrace.

Under mina 10 år i Historic racing tror jag inte att jag såg någon som hade det och där var det många som åkte bladfjädrat inklusive jag själv.

Det pågår faktiskt fortfarande utveckling av bladfjädrarna i staterna, Maier racing är duktiga på bladfjädrar till mustanger.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 405



Janne J skrev:
Victor. skrev:
Fungerar "traction bars" även om man har svängambitioner?


Har inte provat själv, har fått för mig att det är ett sätt att hjälpa slitna/dåligt anpassade fjädrar så att de presterar bättre framför allt i dragrace.

Under mina 10 år i Historic racing tror jag inte att jag såg någon som hade det och där var det många som åkte bladfjädrat inklusive jag själv.

Det pågår faktiskt fortfarande utveckling av bladfjädrarna i staterna, Maier racing är duktiga på bladfjädrar till mustanger.


Jag har sett mindre bilar med bladfjädrar i USA som har ett par extra liggande och framåtriktade stötdämpare som övre momentstag. Jag frågade och de sa "to reduce axle tramp"

Mvh/Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9846

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kolla in caltracs för att få bakaxeln lite mer tjänstvillig 👍

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Janne J skrev:

Jag gillar ju att fundera och göra det bästa av befintliga grejor, gärna lite oem-look så att folk kliar sig i huvudet och tror att det såg ut så från början

Jag gillar filosofin. Du har ju mycket kunskap och erfarenhet, så läser med intresse. Filmerna är riktigt bra! thumbs up

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128



Victor. skrev:
Fungerar "traction bars" även om man har svängambitioner?


Som kuriosa men ändå relaterat till denna tråden så går det en dansk Mustang -68 i historisk racing som har traction bars.

I homologeringshandlingen för Mustang 1968 (#1510) så finns bild på en bakaxel med traction bars och det är även angivet för hjulupphängningen bak. Det är också angivet panhard stag i hjulupphängningarna bak, men på annan plats i homologeringshandlingen finns ett original artikelnummer för watt länk.

Vidare finns en bok som heter Boss 302 chassis modification som jag vet att Janne har där traction bar, panhard stag och bakre krängningshämmare finns beskrivna med artikelnummer.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 453



Bra fördjupning Janne.

Spontant tänker jag att långa fjädrings rörelser och Panhardstag låter obra, och att då Wattlänk är bättre.

Med sportigare ambitioner och kort fjädringsväg kan man ju egentligen fråga sig om Wattlänk har mer för än nackdelar.

Intressant, även om jag inte haft stel bakaxel sedan SAAB 96 tiden som slutade sådär 1997

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
camarogbg
Älvängen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1051



Janne, jag har en komplett watt-länk från min Camaro du kan anpassa till Mustangen.
Lika bra att bygga om direkt....

_________________
Mikael Nordin
-Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7)
-68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början!
Svkg #120
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Se nu till att fixa att bra kamerafäste därunder så vi alla får njuta av rörelserna under dina testturer. thumbs up

Att se rörelserna skapar en helt annan förståelse (tänker tillbaka på framdäckets liv under Bathurst).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Panhard är så där lite alldeles utmärkt lagom bra

De som vill testa är välkomna till mig för provkörning ( på allvar alltså )

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Se nu till att fixa att bra kamerafäste därunder så vi alla får njuta av rörelserna under dina testturer. thumbs up

Att se rörelserna skapar en helt annan förståelse (tänker tillbaka på framdäckets liv under Bathurst).



Tror du inte att jag har tänkt den tanken eller.......

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Hade faktiskt en film från förra året, 15" hjul, mjukare fjädrar fram, annan sättning på dämparna:



_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Janne J skrev:
Niklas Falk skrev:
Se nu till att fixa att bra kamerafäste därunder så vi alla får njuta av rörelserna under dina testturer. thumbs up

Att se rörelserna skapar en helt annan förståelse (tänker tillbaka på framdäckets liv under Bathurst).



Tror du inte att jag har tänkt den tanken eller.......
Ibland behöver även de mest självklara saker lite positiv förstärkning

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Janne J
1: Hur mycket in och ut fjädring har du från åkhöjd bak?
2: Hur långt är panardstaget?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
fuling skrev:
Janne J
1: Hur mycket in och ut fjädring har du från åkhöjd bak?
2: Hur långt är panardstaget?


Tror inte jag har mer än 7 cm in/ut, totalt 14 cm.
Panhard är 85 cm c-c

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Janne J skrev:
Hade faktiskt en film från förra året, 15" hjul, mjukare fjädrar fram, annan sättning på dämparna:



Ser bra ut! Mycket mindre rörelse i sidled än jag trodde det skulle vara.

Saknar dock 15" på din bil

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Janne J skrev:
fuling skrev:
Janne J
1: Hur mycket in och ut fjädring har du från åkhöjd bak?
2: Hur långt är panardstaget?


Tror inte jag har mer än 7 cm in/ut, totalt 14 cm.
Panhard är 85 cm c-c


Om vi antar panardstaget är horisontelt i åkhöjd så blir karrossförflyttningen ca ca 3mm på 70mm in/ut fjädring i förfållande till bakaxel.
Min spåntana reaktion, glöm det......
Inget viktigt.
Men nu har jag indikationer på att bilen kan betesig olika i höger/vänster kurvor beronde på vilket håll panardsatget sitter.
(i karossen kontra axel vänster/höger sida).
Nu tror jag Jannes nivå på meck, köregenskaper, mål med bilen, är så att det inte spelar.
Rätta mig om jag har FEL Janne.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



fuling skrev:


Om vi antar panardstaget är horisontelt i åkhöjd så blir karrossförflyttningen ca ca 3mm på 70mm in/ut fjädring i förfållande till bakaxel.
Min spåntana reaktion, glöm det......
Inget viktigt.
Men nu har jag indikationer på att bilen kan betesig olika i höger/vänster kurvor beronde på vilket håll panardsatget sitter.
(i karossen kontra axel vänster/höger sida).
Nu tror jag Jannes nivå på meck, köregenskaper, mål med bilen, är så att det inte spelar.
Rätta mig om jag har FEL Janne.


Av nyfikenhet - det kan alltså vara läge att tänka över vilken ände som sitter i bilen respektive axeln? Man får väl tänka vilka kurvor på svenska banor som blir kritiska med respektive riktning kanske, om man ska nörda loss lite.


...eller vänta....jag har det, dubbla panhard stag! Då får man ju lika i alla kurvor!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang HT 1965 Janne J
<<   1, 2, 3 ... 69, 70, 71 ... 128, 129, 130   >>
70 besök idag (362168 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande