Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford Mustang HT 1965 Janne J | << 1, 2, 3 ... 69, 70, 71 ... 129, 130, 131 >> 916 besök senaste veckan (364812 totalt) |
Sen jag såg filmen har jag gått och funderat på hur en bladfjädrad axel egentligen rör sig under chassiet.
Det blir snabbt mer komplicerat än man man först tänker, bara upp å ner. När fjäderpaketen är max komprimerade eller vad det kan heta. Är dom då raka, eller "överböjer" man dem så dom blir som en ledsen mun ? Sen dessutom vrider ju acc och bromskrafter i axeln. Och tryck - drag krafterna finns ju också, vilket påverkar mer när man har höga mellanlägg. _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||||
Bra byggd? Nu ska vi inte överdriva, snygg och billig räcker väl
Ja, inte är det som mina Porschar Det är lite av charmen att inte byta en konstruktion bara för att den har, ska vi säga, egenheter.. I och med att fjädern är både fjäder och länkarm så är den lite speciellt uppbyggd: Axeln sitter inte i mitten av fjädern, den sitter förskjuten framåt, dessutom är bladen fördelade och klamrade olika, allt för att den främre delen av fjädern ska vara mer länkarm och den bakre delen mer fjäder. Problemet är att den främre delen trots att den har blivit tillsagd att bara var länkarm inte är riktigt lydig. Vid hård acceleration vill momentet vrida fjädern till en s-form, när fjädern vill återgå vrids axeln tillbaka och du får hjulstuds. Mellanläggen förvärrar situationen men är samtidigt den enda enkla sättet att justera höjden, bara att bita ihop och ta de negativa effekterna alltså.. Att bakhjulen rör sig lite utanför boxen tillhör som sagt charmen _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Har inte provat själv, har fått för mig att det är ett sätt att hjälpa slitna/dåligt anpassade fjädrar så att de presterar bättre framför allt i dragrace. Under mina 10 år i Historic racing tror jag inte att jag såg någon som hade det och där var det många som åkte bladfjädrat inklusive jag själv. Det pågår faktiskt fortfarande utveckling av bladfjädrarna i staterna, Maier racing är duktiga på bladfjädrar till mustanger. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Jag har sett mindre bilar med bladfjädrar i USA som har ett par extra liggande och framåtriktade stötdämpare som övre momentstag. Jag frågade och de sa "to reduce axle tramp" Mvh/Thomas _________________ Thomas Alsterfalk BMWCS # 04660 |
||||
Jag gillar filosofin. Du har ju mycket kunskap och erfarenhet, så läser med intresse. Filmerna är riktigt bra! _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV 297 varv på Nordschleife |
||||
Som kuriosa men ändå relaterat till denna tråden så går det en dansk Mustang -68 i historisk racing som har traction bars. I homologeringshandlingen för Mustang 1968 (#1510) så finns bild på en bakaxel med traction bars och det är även angivet för hjulupphängningen bak. Det är också angivet panhard stag i hjulupphängningarna bak, men på annan plats i homologeringshandlingen finns ett original artikelnummer för watt länk. Vidare finns en bok som heter Boss 302 chassis modification som jag vet att Janne har där traction bar, panhard stag och bakre krängningshämmare finns beskrivna med artikelnummer. _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||
Bra fördjupning Janne.
Spontant tänker jag att långa fjädrings rörelser och Panhardstag låter obra, och att då Wattlänk är bättre. Med sportigare ambitioner och kort fjädringsväg kan man ju egentligen fråga sig om Wattlänk har mer för än nackdelar. Intressant, även om jag inte haft stel bakaxel sedan SAAB 96 tiden som slutade sådär 1997 _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||||
Janne, jag har en komplett watt-länk från min Camaro du kan anpassa till Mustangen.
Lika bra att bygga om direkt.... _________________ Mikael Nordin -Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7) -68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början! Svkg #120 |
||||
Se nu till att fixa att bra kamerafäste därunder så vi alla får njuta av rörelserna under dina testturer.
Att se rörelserna skapar en helt annan förståelse (tänker tillbaka på framdäckets liv under Bathurst). |
||||
Panhard är så där lite alldeles utmärkt lagom bra
De som vill testa är välkomna till mig för provkörning ( på allvar alltså ) _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Tror du inte att jag har tänkt den tanken eller....... _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
|
||||
Tror inte jag har mer än 7 cm in/ut, totalt 14 cm. Panhard är 85 cm c-c _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Ser bra ut! Mycket mindre rörelse i sidled än jag trodde det skulle vara. Saknar dock 15" på din bil _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV 297 varv på Nordschleife |
||||
Om vi antar panardstaget är horisontelt i åkhöjd så blir karrossförflyttningen ca ca 3mm på 70mm in/ut fjädring i förfållande till bakaxel. Min spåntana reaktion, glöm det...... Inget viktigt. Men nu har jag indikationer på att bilen kan betesig olika i höger/vänster kurvor beronde på vilket håll panardsatget sitter. (i karossen kontra axel vänster/höger sida). Nu tror jag Jannes nivå på meck, köregenskaper, mål med bilen, är så att det inte spelar. Rätta mig om jag har FEL Janne. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Av nyfikenhet - det kan alltså vara läge att tänka över vilken ände som sitter i bilen respektive axeln? Man får väl tänka vilka kurvor på svenska banor som blir kritiska med respektive riktning kanske, om man ska nörda loss lite. ...eller vänta....jag har det, dubbla panhard stag! Då får man ju lika i alla kurvor! _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||
Våra race- och banåkarbilar Ford Mustang HT 1965 Janne J | << 1, 2, 3 ... 69, 70, 71 ... 129, 130, 131 >> 916 besök senaste veckan (364812 totalt) |