Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang HT 1965 Janne J
<<   1, 2, 3, ... 128, 129, 130   >>
55 besök idag (362153 totalt)
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Mats Karlsson skrev:


Inte alls så knasig som du tror..... jag har knarkat youtube och läsning om Morgan 3-wheelers det senaste.




Jag har åkt i en sådan!

Fartupplevelsen är påtaglig minst sagt, kul leksak.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Hämtade en vital del idag:






Sista årsmodellen av 302/5,0 motorn, Mustang GT 1995.
Stötstångsmotor med rullkam, som gjord för en HT 1965.
Ger 215 hästar@4200 rpm / 387 nm@3400 rpm i detta utförandet men med rätt toppar, kam, mm borde vi hamna på 400 kusar.

Börjar med allt original för att få bilen rullande och tar trimning som ett vinterprojekt längre fram.

Växellåda står näst på önskelistan, någon som har en T5 World class liggande?

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
bop
Valla
Här sen Maj 2018
Inlägg: 333



bra motor att bygga från! thumbs up

_________________
Fredrik van Lienden
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128



Mats Karlsson skrev:









Tackar för studiebesöket igår! thumbs up Verkar vara ett vettigt utgångsobjekt, i princip ingen rost och allt viktigt finns. Lika lättmekad som en amazon.

Färgvalet ovan är helrätt!!! Strunta i främre kofångaren och kör ett gult fält i fronten. Behåll bakre kofångaren och kör mattsvart huv och bakstam. Kör en ljusgrå färg i motorrum, bagagerum och på golvet i kupén men svarta dörrsidor och instrumentbräda.

Kan inte bestämma mig om jag föredrar american racing fälgar eller minilite...






Vem behöver nya topplock, kamaxel m.m. när grabbarna i Roadkill redan stakat ut vägen att gå.

https://www.motortrendondemand.com/detail/engine-masters-meets-the-roa . . . .

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Trevligt med besök i garaget, tack Anders

Ville göra en bra start på midsommaraftonen så jag åkte till garaget en stund ( = livskvalitet )

Började arbetet med att montera bakskärm, bakstam och alla andra småbitar.




Efter en stund ser det ut så här




Allting hänger på plats med svetstänger och skruv för inriktning. Valde att utgå från bakluckan och tanken för att få något att förhålla mig till. Ena bakskärmen och plåten mellan skärmen och tanken var färdigsvetsade av tidigare ägare. Dessa behövde lite riktning med träkloss och handslägga för att hamna i rätt läge.

Hörnbitarna längst bak är av något gjutmaterial och kan inte riktas, ofta ser man på mustanger att det skevar lite där.


Springorna runt bakluckan ser rimliga ut, lite finriktning blir det samtidigt som jag svetsar ihop alltsammans. Först ska allt isär och massor med hål ska tas för punktsvetsarna, dörren måste också dit för att linjera upp karossvecken innan jag svetsar fast bakskärmen mot b-stolpen.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Påbörjade svetsjobbet idag, först fäste jag bakskärmen i b-stolpen för att få till lite passform mot dörren och karossvecken på sidorna.




Sedan fortsatte jag med passningen mot takstolpen och plåten mellan bakrutan och bakluckan.
När det var gott nog tog jag fram alla delar till bakstammen och punktade ihop dem.

Återigen behövde den högra skärmen övertalas lite med träkloss och handslägga för att bakstammen skulle hamna rätt. Till slut satt delarna där jag ville så det gick att punkta ihop dem. Passformen på luckan och hörnbitarna har fått styra hur plåtarna hamnar, innerplåtarna till bagagegolvet ligger på rätt ställe men är inte svetsade ännu.


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Snyggt Janne!

Med den här farten lär bilen vara färdig på ett par veckor.

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 268



kul projekt Janne thumbs up ...du är inte direkt arbetsskygg

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
@Anders: Måste nog lugna ner mig lite, det var ju tänkt som ett vinterprojekt...men vad fanken, det är ju så roligt!

@Bengt: Kan inte påstå att du är arbetsskygg heller, har ju sett din 911:a på earlyforumet thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Vill gärna ha klart vilka hjul jag ska använda så jag kan anpassa hjulhus och skärmkanter i detta skedet.

Har haft svårt att lämpliga däck i 15" vilket är förstavalet för att få en bra stil på bilen. Tänkta fälgar har hela tiden varit American racing TTD 15*8 runt om.

Stannade hos Tobias på Däckia i Borås för lite rådgivning, Peter från Olssons var också där och hade bra input, tack för hjälpen bägge två
Tyvärr var mina farhågor riktiga, det finns inte några vettiga däck i 225-235/15.

Ska jag behöva tänka om och åka 17" istället, inte riktigt min önskan...

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



235/60-15 finns ju litegrann, men att surfa på Tirerack.com kan vi ge lite skev bild.
235/50-15 blir ju lite smått.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1889



Som racing så kanske det är i mesta laget men 17" (American Racing med 215/45-17) ser ut så här:


_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -04 Race edi
Boxster S -01 GT edi
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Tack Thomas och Niklas.

Det måste bli 15 om det ska kännas rätt. 17 är lite för modernt så det sparar vi till R-däcks fälgarna.
Har beställt 2 st American racing ttd 15*8 för test. Bak passar de men jag ska se om de går att få in fram också.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1889



Janne J skrev:
Tack Thomas och Niklas.

Det måste bli 15 om det ska kännas rätt. 17 är lite för modernt så det sparar vi till R-däcks fälgarna.
Har beställt 2 st American racing ttd 15*8 för test. Bak passar de men jag ska se om de går att få in fram också.


Ok thumbs up
Ja, det är nog bra att testa. Hjulhusen är inte överdrivet stora på dom.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -04 Race edi
Boxster S -01 GT edi
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3946



Kul med plåtjobb, men lite fuskigt med ekonomiplåt!
Passningen ser ju ut att bli riktigt bra.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1365



Coolt med oldschool
Gissar att du kommer att vara på Knutan, nästa helg och förhoppningsvis kunna kolla in en och annan Musse!

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Ragnar skrev:
Kul med plåtjobb, men lite fuskigt med ekonomiplåt!
Passningen ser ju ut att bli riktigt bra.


Håller med, ekonomiplåt är fusk , men jag kontrar med att ekonomiplåt till mustang är någonting som liknar ett original på bild, verkligheten är helt annorlunda, blir ganska mycket innan det sitter på plats.

Ditt jobb med 93:an saknar motstycke, jag är riktigt imponerad thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Kjell 944 skrev:
Coolt med oldschool
Gissar att du kommer att vara på Knutan, nästa helg och förhoppningsvis kunna kolla in en och annan Musse!


Aj, aj är det redan! Är ute med husvagnen fast inte i riktning mot Skåne, dålig planering av semestern helt enkelt..

Oldcoolt är det nya svarta

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
bop
Valla
Här sen Maj 2018
Inlägg: 333



Ngt annat än 15" TTD eller MiniLite på din Mustang vore hädelse!

_________________
Fredrik van Lienden
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Har haft möjlighet att titta på några Mustanger live idag, 215/60*15 sitter riktigt snyggt i hjulhuset, lagom diameter och bra balans i utseendet. Letade runt på nätet och hittade Dunlop sport Classic:





Inte gratis men bra tidstypiskt utseende.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Vaknade galet tidigt i morse och jobbtankarna bara rusade genom huvudet, stress är inte bra för sömnen..
Första jobbet bokat till 9-tiden så jag åkte till garaget för en stunds feelgoodmek.

Svetsning i hjulhus och skärmkanter:


Gjorde färdigt bakstammen mot koffertgolvet.


Hörnbiten på vänster sida




Kommer att bli några timmars slipande innan skarvarna kan grundas och kittas.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang HT 1965 Janne J
<<   1, 2, 3, ... 128, 129, 130   >>
55 besök idag (362153 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande