Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang HT 1965 Janne J
<<   1, 2, 3, 4 ... 129, 130, 131   >>
284 besök idag (363751 totalt)
bop
Valla
Här sen Maj 2018
Inlägg: 333



Den kommer bli grym när du är klar!

Borde du inte kunna få tagi 'vettigt' gummi från fel sida atlanten? Eller är det bara beltade diagonaler?

_________________
Fredrik van Lienden
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4092


Trådstartare
bop skrev:
Den kommer bli grym när du är klar!

Borde du inte kunna få tagi 'vettigt' gummi från fel sida atlanten? Eller är det bara beltade diagonaler?



Ska göra mitt bästa!

Det är ett ohälsosamt stort fokus på 201/402-orienterade sulor där borta, stommar som kan hantera sidokrafter är tyvärr i minoritet.
Kommer nog att bli ett par Dunlop sport classic som test på TTD fälgarna, bra recensioner på dem. En omgång 17" med R-däck blir nog nödvändigt på sikt.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4092


Trådstartare
Dagens morgonmek resulterade i att andra hörnet också är monterat.


Bakstammen är fastsvetsad mot sidobitarna på koffertgolvet och fästena till stötfångaren svetsade.




Nu blir det semester med familjen och mussen får vila lite.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4092


Trådstartare
Har funderat på förstärkning av karossen, är ändå där och svetsar så det är inga problem att lägga till lite fästen och plattor.

Tänker så här:

Förstärkningarna ska vara skruvade så att det går att återställa om det ska bli FIA-klassning.
Inga onödigt tunga konstruktioner, lätt och smidigt.

Röda krysset är tänkt som en förstärkning av karossen mellan hjulhusen, stötdämparfästena sitter just där och om jag någon gång kommer på att coilover vore roligt är det bra att ha lite styrka där.

Gult streck är en förstärkning av det bakre fästet för bladfjäderns infästning i balken under koffertgolvet, är inte säker på vilka krafter det blir där men originalet är inte övertygande.

Tänker jag rätt?



_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
bop
Valla
Här sen Maj 2018
Inlägg: 333



förstärkning av karossen lär knappast skada. mustanger är tyvärr inte kända för stabil kaross, eller bra passform från fabrik... men de var billiga, och framför allt, SKITSNYGGA!

_________________
Fredrik van Lienden
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Så, nu har jag funderat ett dygn. Gör det gula staget någon nytta om du har ett panhardstag eller watt-länk som håller ordning på bakaxeln i sidled? Fjäderhänkena gör att bladfjädrarna kan röra sig i längsled så det borde inte bli så stora krafter där? Kan nog ställa till oreda om du får en smäll bakifrån.

Det röda krysset ser helt ok ut men det förstärker inte stötdämparfästena särskilt mycket. Vet att jag har sett att Butterfly gör nån variant på sin BMW för att förstärka infästningen för bakvagnen - skulle kunna vara nåt att tjuvkika på.


_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4092


Trådstartare
Det gula staget har jag också funderat på, kan hända att jag överarbetar där.

Panhard blir det, med sedvanligt fäste från rambalken i det vänstra hjulhuset.

Butterfly's kryss var smart, då kan jag lätt göra en triangulering av panhardstagets fäste upp till krysset och få bra stabilitet.

Stötdämparna har en egen balk under golvet för de övre fästena, med lite fantasi kan jag nog få ihop alltsammans till en stadig konstruktion

Något sådant här kanske:


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Gillart! thumbs up

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4092


Trådstartare
Fick besök i husvagnen av Göran från Varberg, han har monterat drivlina från en 95:ans mustang i sin 69 fastback och lånade gärna ut elscheman som han använde för operationen.
Originallitteratur gör det så mycket lättare för mig när jag ska ha igång min motor, dessutom fick jag med lite stödanteckningar som Göran gjort.




Göran hade sin underbara musse, grym patina på utsidan, prydlig på insidan.



_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Janne J skrev:
Fick besök i husvagnen av Göran från Varberg, han har monterat drivlina från en 95:ans mustang i sin 69 fastback och lånade gärna ut elscheman som han använde för operationen.
Originallitteratur gör det så mycket lättare för mig när jag ska ha igång min motor, dessutom fick jag med lite stödanteckningar som Göran gjort.



Den där boken kan jag tänka mig att kopiera. Hälsa gärna Göran nästa gång du springer på honom, jäkla trevlig kille.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12856



Janne J skrev:
Något sådant här kanske:



Sådär gjorde jag på min. Dock sitter min diffklump i rören som går genom golvet.

http://www.propontiac.com/category/proj/body/reinforcements/

Konisarna på bilden är förresten till salu. Kanske kan vara något för den här skorven?


För övrigt gillar jag inte ditt tempo. Det är alldeles för snabbt.
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4092


Trådstartare
@anders: jag ska försöka göra någon bra dokumentation på detta, självklart får du kopia på allt.

@anders: Bra med info, tack thumbs up Har du några data på konisarna ( max/min längd, dia på fjädrar ). Gillar inte heller mitt tempo, det är för långsamt

Ni får själva hålla ordning på vem som är vem, jag klarar det inte....två anders...för mycket för mig...

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12856



thumbs up

Jag ser fram emot dokumentationen!

Anders, kollar du upp data på mina coils är du snäll?
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



And ersJepp sson skrev:
thumbs up

Jag ser fram emot dokumentationen!

Anders, kollar du upp data på mina coils är du snäll?

Var det fråga till dig själv eller

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



And ersJepp sson skrev:
thumbs up

Jag ser fram emot dokumentationen!

Anders, kollar du upp data på mina coils är du snäll?


Det är lättare för dig att trilla ut i garaget än för mig att bläddra igenom din tråd för att hitta det. Jag hinner inte läsa den fler gånger just nu, behöver bygga färdigt. Typ lada och cobra...

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Janne J skrev:




Det kan behövas uppstagning av bakre fjäderfästet.
Problemet är att göra ett, som inte ökar påfrestningarna in i chassit.... och vidare till kroppen vid en kraftig smäll bakifrån.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4092


Trådstartare
@Håkan: Jag ska nog tänka ett varv till på detta, rambalken som fjäderfästet sitter i är inte något under av stabilitet, som tur är är de utbytta mot ny frisk plåt.

Två hjul klara, bra att ha för att snickra till hjulhus och annat innan lack.



_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Grymt fina! Kommer att sitta som en smäck på bilen thumbs up

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1496

Namndispens
Namndispens

Väldigt snygga hjul, vad blev det för dimension på fälgar och däck?

/Johan B

_________________
Johan B
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1367



Som ett smycke thumbs up

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4092


Trådstartare
Tackar

Det är 15*8 med 215/60*15, letade hur mycket som helst på nätet efter bilder på hjul i olika dimensioner, fel däck förstör lätt helhetsintrycket.
Var på VP-Autoparts och hämtade grejor, Dan och Micke som jobbar där bruxar 65-66 mussar så där kunde jag se hur det såg ut i verkligheten, 215/60 är bara helt rätt, speciellt på en 8" fälg.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang HT 1965 Janne J
<<   1, 2, 3, 4 ... 129, 130, 131   >>
284 besök idag (363751 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande