Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang HT 1965 Janne J
<<   1, 2, 3 ... 29, 30, 31 ... 129, 130, 131   >>
31 besök idag (364545 totalt)
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4101


Trådstartare
NBC2 skrev:
Snyggt jobbat!
Tur att man har den här tråden att kolla in när eldpippin sitter i tjära.
thumbs up


Tackar och bugar

blixten skrev:
Nu börjar det bli riktigt retro, jag borrade, filade och målade en likadan platta och satte i radiohålet för typ 35 år sedan. Jag fick sjunga själv ett tag tills jag hittade ett nytt ställe att montera radion. thumbs up

/Johan B


Då har jag träffat rätt med stuket

Radio kommer aldrig in i den här bilen, möjligtvis en



Liggande löst i baksätet

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4101


Trådstartare
Oljetrycksgivaren var kass men det gjorde inte så mycket för jag tänkte ändå byta ut den då jag vill ha både varningslampa och oljetrycksmätare.

Den sitter mer än lovligt dumt till och platsen är i stort sett obefintlig ändå ska den här in:



Efter en stunds mekande på ett ställe dit ljuset inte når sitter den på plats:



Det blir inte lättare av att jag lider av karpaltunnelsyndrom så att händerna domnar i vissa arbetsställningar.
Hårt vinklade händer som ska tråckla dit en grunka och samtidigt skruva på den, då somnar händerna stenhårt och all fingertoppskänsla försvinner, bara släppa taget, upp med händerna, skaka liv i dem och på't igen!

Kunde inte låta bli att koppla in en oljetryckslampa provisoriskt, en kabel till startrelät och 10 sekunder senare: Oljetryck!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
jägerjanne
ölme kristinehamn
Här sen Jul 2016
Inlägg: 532



blir bra, gå iväg med handlederna, jag har gjort båda plus 3st triggerfinger med en 4e på g i hö tumme, försår frustrationen men du kommer va sjukt glad efteråt thumbs up

_________________
janne pettersson
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1497

Namndispens
Namndispens

Är du inte intresserad av att veta oljetemperaturen?

/Johan B

_________________
Johan B
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4101


Trådstartare
jägerjanne skrev:
blir bra, gå iväg med handlederna, jag har gjort båda plus 3st triggerfinger med en 4e på g i hö tumme, försår frustrationen men du kommer va sjukt glad efteråt thumbs up


Gjorde ultraljud på handlederna för ett tag sedan, medianusnerven är illa retad i karpaltunneln, nästan 3-dubbel i storlek. Provar att sova med handledsskydd för att minska retningarna, om det inte funkar kan det bli operation.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4101


Trådstartare
blixten skrev:
Är du inte intresserad av att veta oljetemperaturen?

/Johan B


Tänkte ha oljetemp och varvräknare på ovansidan av panelen.

Det finns ju replikor på Shelbys extrapanel:


Har sett dessa i verkligheten och utförandet är rent ut sagt taffligt med dålig passform och trist plast.
Är inte säker på hur jag ska lösa det men det får nog bli något som ser lite bättre ut.

Givare till oljetempen sätter jag i adaptern till oljekylaren mellan filter och block.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4101


Trådstartare
Oftast gör jag 2 saker samtidigt, väntetid på delar gör lätt att det stoppar upp i arbetet då är det bra att ha ett parallellt spår.

El kombineras med bränslematning.
Just nu finns det inte ett spår av varken tank/pump/filter/ledningar. Har lite delar liggande men har inte hela planen 100% klar.
Beställde just:



På Summit racing, det är AN nipplar för anslutning direkt mot fuelrailen, hittade inga i Sverige.

Hur grova ledningar behöver man egentligen? AN8 på matning och AN6 på returen?

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988



AN8 klarar över 1000hk så det är lagom thumbs up
MEN för att slippa problem så rekommenderar jag alltid att köra samma dimensioner på matning som retur.

För på tomgång och låg last så går uppåt 99% av bränslet i retur och då ska regulatorn kunna göra jobbet med att returnera allt utan att få mottryck i retur ledningen för att den är för klen..

Beror visserligen på hur starka pumpar du har, men med samma dimensioner så slipper du sådana problem.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4101


Trådstartare
RallyQuattro skrev:
AN8 klarar över 1000hk så det är lagom thumbs up
MEN för att slippa problem så rekommenderar jag alltid att köra samma dimensioner på matning som retur.

För på tomgång och låg last så går uppåt 99% av bränslet i retur och då ska regulatorn kunna göra jobbet med att returnera allt utan att få mottryck i retur ledningen för att den är för klen..

Beror visserligen på hur starka pumpar du har, men med samma dimensioner så slipper du sådana problem.


Tackar thumbs up

Pratade med Speeding i Borås och fick rekommendation att använda stålomspunnen PTFE slang hela vägen under bilen, enklare att bygga och mindre kopplingar när man slipper gå mellan rör och slang.

Ska ta lite bilder på vad jag har liggande så kan ni ge lite feedback på vad som är användbart.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4101


Trådstartare
Morgonens garagemek handlade om elsystem. Tänkte av någon svårförklarad anledning återanvända original tändningslås, hade jag tänkt lite längre hade jag kunnat räkna ut att ett 54 år gammalt tändningslås inte är tip-top... Alltså klippte jag bort det gamla och monterade ett nytt, samtidigt började jag också montera en ny säkringsdosa inne i bilen.
Har en bakgrund med bilelektriska installationer i ambulanser/taxi/polisbilar/lastbilar/brandbilar/skogsmaskiner så det känns som hemmaplan. Lägger inget krut på det estetiska, 100% funktion är det viktigaste, buntar härvorna under instrumentpanelen med kardborrband när jag är klar och hänger upp alltsammans med buntband, gott nog

Nu funkar:
Vindrutetorkare
Oljetrycksmätare
Voltmätare
Klocka
Tändningslås

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988



PTFE väger tyvärr mer än aluminium rör, men aluminium är bökigt och svårare att få tätt i kopplingar.
Jag har aluminium under bilen men PTFE vid motorn och även bak, men enbart PTFE hade förenklat en hel del..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4101


Trådstartare
Märker att jag har börjat höja nivån på en del av det jag gör och det är inte meningen..

Dags för ett kliv neråt!












Nu har jag:

Ström till hel och halvljus via relä och inte som tidigare, all ström genom ljusknappen.
Tempmätare
Laddningslampa
Oljetryckslampa
Instrumentet monterat med nya lampor överallt.



Reglaget till värmepaketet har blivit restaurerat och ny plenumkammare till luftfördelningen monterad.
Nu är det den där goa känslan när man drar i reglagen och inget glappigt plåtslammer.



_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4101


Trådstartare
Kupèfläkt inkopplad, säkringsdosan och reläerna har fått en plåt att sitta på så att jag slipper att ha dem runt fötterna, kablage till blinkers inkopplat, kopplat fram anslutningar till tuta.
Parkeringsljuset går via 2 st reläliknande grejor i härvan från 95-mustangen, ser ut som en konvertering gjord i efterhand där blinkers också är inblandat, snyggt gjord men finns inte med i manualen, får gräva lite i vilken funktion de har.

Ny kabel till bagaget, valde favoriten släpvagnskabel, 7 ledare 1.5 kvadrat och kraftigt hölje.


Edit, kopplade ihop parkeringsljuset och satte ström på parkering och blinkers, reläerna kopplar bort parkeringsljuset när blinkers är på, så är det inte i de amerikanska manualerna, det är samma lampa 21/5 w så jag misstänker att det finns någon eu-regel mot detta.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4101


Trådstartare
Bränslepumpen ska ha lite ström, alltså behöver jag veta var den ska sitta och därmed också tanken.
Har tänkt mycket på tanken och har svårt att bestämma mig för:

Vilken tank ska jag använda, en beg eftermarknads eller original.
Ska jag lägga massor med tid just nu, eller ska jag bara göra så att det fungerar och ta resten som ett kommande vinterprojekt.
Bägge tankarna behöver arbete för att bli som jag vill, ingen PnP här inte.

Lite bilder på eftermarknadstanken upphängd i buntband:





Den har inga skvalpskydd, bara 5 cm skum i botten, armaturen har resistans som inte passar jättebra med min mätare, påfyllningen måste fixas, vägrar söla med bensin inne i bagaget. Lite pyssel med plåtar runtomkring för att väskor och annat i bagaget inte ska ramla ut. Fördelen är ett bättre format som ger mig lite extra plats för pumpar, filter och annat under bilen.

Originaltanken har ingen retur för insprutningen och inte heller något skvalpskydd.

När jag läser vad jag skriver låter det ändå som jag ska modifiera originaltanken tills vidare och ta nästa steg som ett vinterprojekt, förvirrad? jaaa...

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
bop
Valla
Här sen Maj 2018
Inlägg: 333



Kolla vad killarna i The Skid Factory på youtube gjorde med soppatanken i bedford-vanen de byggde.

De modifierade orginaltanken på ett grymt fiffigt sätt.

Minns tyvärr inte vilket avsnitt det var, men det är en underhållande serie hursom.

_________________
Fredrik van Lienden
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4101


Trådstartare
bop skrev:
Kolla vad killarna i The Skid Factory på youtube gjorde med soppatanken i bedford-vanen de byggde.

De modifierade orginaltanken på ett grymt fiffigt sätt.

Minns tyvärr inte vilket avsnitt det var, men det är en underhållande serie hursom.



Hittade avsnittet. bra inspiration thumbs up
Hur hittar man en serie på youtube som handar om att modifiera en Bedford van?

På 90-talet när jag tävlade i Historic med en Triumph Spitfire -64 lånade jag ofta en Bedford ombyggd till biltransport med B20/M40 och od, det blev många mil i den bilen

Mantorp 1993:



_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
bop
Valla
Här sen Maj 2018
Inlägg: 333



Hur man hittar det? Jadu, det började med bad obsession motorsports och project binky, sen spåradedet ur med mighty car mods and the rest is historia, som man säger..

_________________
Fredrik van Lienden
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4101


Trådstartare
bop skrev:
Hur man hittar det? Jadu, det började med bad obsession motorsports och project binky, sen spåradedet ur med mighty car mods and the rest is historia, som man säger..


thumbs up


Rotade i en av lådorna som följde med bilen efter något som var värt att återanvända, huvgångjärnen var det nog, då hittade jag gaspedalen, rotade vidare och hittade även själva armen.
Tyckte att den såg ut att stämma rätt bra med hur jag ville ha det... men nej, verkligheten var tyvärr inte fullt så rosenskimrande...min förra musse hade wire till gasreglaget så jag förutsatte att denna också hade det.

65:an har en pedal vars arm sticker ut genom torpedplåten och är förbunden med förgasaren med ett stag, inte alls som jag vill ha det.
Googlade och insåg att ford gick över till wire 69, vad göra? Hitta en pedal från en 69-70 eller titta på något annat?

En stund på Bildelsbasen gav resultat, klart jag ska ha en gaspedal från en Opel Zafira!

Borås Bildemontering hade en, jag följde med ut på lagret och det var kärlek vid första ögonkastet, 200:- och den fick följa med hem:



Lite justering av vinkeln, borra ett hål för testmontering i torpeden och där satt den!


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3548



Fint att se att du använder genuina GM-delar i Mustangen

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4101


Trådstartare
Anders Karlsson skrev:
Fint att se att du använder genuina GM-delar i Mustangen


Nu vill det till att den håller och sköter sig, inga frånstötningstendenser hoppas jag


Mina nipplar från Summit låg i postlådan igår, nu är det AN på fuelrailsen:



På med nipplar på bränsleledningarna, ungefär så här blir det: ( stör mig lite på färgen, blått syns för mycket, tacka vet jag svart..)



Har letat efter något vettigt rör mellan spjället och MAF;en, visst kan man köpa en massa blå silikonslangar och svindyra aluminiumrörsnuttar men det passar inte mig, nej, det fick bli en resa till skroten igen.


Volvo XC70 2009 hade en perfekt slangstump, monterade in lufttempgivaren på undersidan för en OEM-look.

Snickrade ihop ett fäste för MAF:en, 3 mm plåt löser alla problem, klar favorit!



Nu är hela paketet monterat, hade ett K&N filter liggande så det får bli det till att börja med, gillar inte den typen av filter så ett kommande vinterprojekt får bli att bygga en box med ett pappersfilter.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1497

Namndispens
Namndispens

Jag vill ju inte gå händelserna i förväg, men det verkar lite som att en motorstart kanske ligger i närtid.

/Johan B

_________________
Johan B
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang HT 1965 Janne J
<<   1, 2, 3 ... 29, 30, 31 ... 129, 130, 131   >>
31 besök idag (364545 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande