Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford Mustang HT 1965 Janne J | << 1, 2, 3 ... 42, 43, 44 ... 129, 130, 131 >> 279 besök idag (363746 totalt) |
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||||
_________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||||||
Vi får väl se till att träffas till våren så det blir verklighet!
Om inte saltningen hade varit i full gång hade jag hälsat på dig och då misstänker jag att din önskan hade blivit uppfylld...
Tackar Det är en tung blaffig handskfackslucka: Har inte bestämt mig för om den ska få bli kvar eller om det kommer att bli någon lättare variant.
Varsågod _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||
Gillar att du ger mussen ett kvinnligt tilltal Mina små rundor har inte varit utmanande på något sätt men jag får ändå mer lite känsla för varje gång jag är ute. Dåligt först: Styrningen ligger på listan med modifieringar, just nu är det manuell styrning med löjligt många varv. Som väl är har snäckan minimalt med glapp så i jämförelse med andra gamla mustanger jag kört så är den helt godkänd. Som ni ser på filmen handlar det inte om några 1/4 varv innan det händer något. Är inte helt nöjd med hur motorn går och det kan bero på flera faktorer. En av dem justerade jag nu i morse och har inte hunnit testa än ( ösregn.. ) och det var grundtändläget. I kablaget finns en bygel ( spout ) där man kopplar bort EEC:n och justerar grunden med vanlig tändinställningslampa. Min stod på 5º och internet rekommenderar runt 14º när man har manuell låda, originalspec är 10º. Har inte hittat rätt vad det gäller hjulinställningen, mitt garage är i minsta laget för att pallbockar-rätskivor-snören-metoden ska vara lätt att genomföra. Trägen vinner, jag kommer att hitta rätt i sinom tid. Bromsarna tar bra men jag vill ha lite stummare känsla i pedalen, har redan gjort en justering på oken bak för kolvjusteringen och handbromsen, detta påstås påverka slaget, vi får se. Kommer nog också att bli lite justering av pedalstället under vintern. Bra: Känns tight i hjulupphängningarna och väldigt olik en 60-tals mustang på ett positivt sätt, ser fram mot lite mer utmanande körning. Var uppe strax över 130 km/h på småvägarna och det var helt odramatiskt. Koppling och växellåda fungerar så bra att man inte tänker på det = gott betyg. V8 och manuell låda är kul, jäkligt kul _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||
I min värld är alla häftiga bilar tjejer, de har rätt mkt gemensamt. Styrningen finns nog inte så mkt att göra åt med orginal snäcka, jag är dålig på tillbehör till tidiga mustanger, men finns det inte kuggstångskit? Vad jag kunde se på filmen så verkade det ändå som om hon drog rätt friskt, 5.0:an sägs ha bra vrid redan i standard, manuell låda på det och en lämplig utväxling i bakaxeln torde ge många flin per mil Ser fram emot fler uppdateringar! _________________ Fredrik van Lienden |
||||||||
Jag byggde en egen kuggstångsstyrning till min 70:a, utgick från Saab 9-3 kuggstång, volvo rattaxelknutar, golf servopump. Tyvärr tar en kuggstång väldigt mycket plats och gör det svårt att ha vettiga grenrör. Är lite inne på Borgeson servosnäcka med färre rattvarv, vi får se vad det blir. Jag har 3.8 - 1 i utväxling för att det ska bli många flin _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||
Vad jag saknar dagsljuset.. Har tyckt att det har varit lite floff-floff ljud på de senaste provturerna, kollade skruvarna som håller headers mot topparna, alla var lösa! Inte undra på att det lät konstigt och fasen vet om inte lambdasensorerna också har mätt fel då det borde ha dragit in en del luft i skarvarna. Enligt monteringshandlingarna är det inga fjäderbrickor eller annat, vi får se om det räcker att kolla och dra åt tills packningarna inte flexar mer. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||
|
||||||||
Det är halogen, hela det främre elsystemet är från 95:an och jag har en ny säkringsdosa inne i bilen med rejäl matning, den bakre härvan är helt nybyggd. De gamla omkopplarna i instrumentpanelen styr relän till ljuset för att få minimalt med spänningsfall. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||
Tack bop, har börjat kolla lite kuggstång sedan du frågade om det och kommit fram till att det inte är en tokig ide.
Har ju problem med att styrarmarna tar i headersen och en kuggstång skulle lösa detta också. Mätte på en Golf mk2 och den är ca 8 cm för bred mellan de inre lederna, jag vill ha runt 47 cm. Någon som vet hur bred en Golf mk1 kuggstång är mellan de inre lederna? Eller vad finns det annars som är smalt och avsett att monteras bakom framaxeln. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||
Börjar med en fråga, några sidor bakåt hade du en perforerad vinyl, vart var den köpt ?
Korta kuggstänger bakom axeln är det snålt med. Till min 635a blev det en VW Polo 2010 men den är ungefär som Golf II ~ 570mm mellan lederna. (Ur minnet) Det var bland de kortaste jag hittade på skroten, med hydraulisk servo. Som dessutom hade fördelen att de styrde på rätt håll Jag kollade lite på Audi och SAAB som har "Bakvända" varianter, där styrstagen sitter fast i mitten. Men det ställer kanske till med fler problem än vad det löser. Kul och intressant tråd, med ett imponerande tempo https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Sa _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||||||||
Tygaffären: https://www.skroten.se/#top Har påbörjat en dörrsida, på bilden hänger den bara ungefär där den ska, dragstropp tillkommer och vevarna ska stå annorlunda: En färdig kuggstång är inte lätt, jag har en Golf Mk1 på gång som jag tänkte ge mig på att korta så jag får mina 47 cm mellan inre p-ändarna, vi får se hur det slutar.. Byggde på en Saab som den du har på bilden till min förra musse men blev bara 95% nöjd, lite för mycket flex i konstruktionen som jag gjorde. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||
Så här får det bli:
Det fyrkantiga hålet ovanför dörrsidan hade jag inte en tanke på när jag gjorde i ordning dörren, någon tidigare ägare har gjort det och jag begriper inte varför. Ska fundera på vad som ska täcka det. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Ford Mustang HT 1965 Janne J | << 1, 2, 3 ... 42, 43, 44 ... 129, 130, 131 >> 279 besök idag (363746 totalt) |