Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford Mustang HT 1965 Janne J | << 1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 128, 129, 130 >> 54 besök idag (362152 totalt) |
Finns rejsiga varianter på att byta ut bussningarna i bärarmarna. Glidlager i nedre bärarmen samt nållager eller glidlager i övre bärarmen. Ombyggnaden görs på ungefär samma sätt som när man sätter kullager i fjädersätet. Sedvanliga förstärkningsplåtar också. Det är värt att fundera på ledlager i undre bärarmen då jag tror att du kan få lite stabilare camber i kombination med länkhuvud i reaktionsstagen. Upplevde att det flexade med gummibussning i under bärarm på min Mustang.
_________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||
Jag funderar på hur långt jag ska gå i detta skedet, hela projektet ska vara ett feelgood projekt för mig på vinterhalvåret, vilket i realiteten innebär att allt inte kommer att vara 100% färdigt den dag jag börjar använda bilen.
Vissa delar är hål i huvudet att inte göra rätt från början men ibland kommer jag att nöja mig med "gott nog" för att ha något att pula med under kommande vintrar. Framvagnen kan vara en sådan detalj, polybussningar är i sammanhanget billiga, typ 15$ för länkarmsbussningar och 22$ för momentstagen, inga stora pengar och jag kan fila på mer exotiska lösningar som kommande vinterprojekt. Kom gärna med förslag så jag inte tänker för enkelspårigt när ni ser något. Dagens bild: Hjulhusen rengjorda och grundade, nu blir det roligare att fortsätta! _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Har du någon plan för frambromsarna? Det finns ju en hel del varianter, men den här artikeln från Mustang 360 var intressant.
_________________ Fredrik van Lienden |
||||
Jodå, mustang 70-73 skivor 24 mm tjocka och Porsche Boxster ok, oken hänger på redan på tork efter lackering.. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
_________________ Mikael Kristensson Halmstad Byggtråd HeVo mk1 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=77839&postdays=0&postorder=asc&start=0 |
||||
Klagar du på mina hjul! Fälgarna har de subtila ingredienser som behövs för att passa alla fembults bilar, ovala bulthål, gigantiskt navhål, helt platt centrum ( antagligen en slät plåt från början..) Titta och njut Kan inte fatta hur man har kunnat köra med dem, det är helt hopplöst att montera dem så de centrerar. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Ah, bra plan! Boxster oken är antagligen bra mkt bätte än fords tvåkolvare i artikeln jag länkade till. _________________ Fredrik van Lienden |
||||
14*6 eller kanske 7... Skänker gärna bort dem om syftet är gott! _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Jag började med vilka belägg jag vill åka med, utbudet till oken måste vara hyggligt. Porsche är sällan fel när det kommer till roliga belägg så det fick det bli. Sedan var det bara att hitta ett ok med radialmontering för att kunna fixa en vettig adapter och maxa bredden på skivan, summan blev Boxster. Kommer att bli PFC08 belägg som start. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Jobben har dragit igång på allvar vilket gör att de menligt inverkar på fritiden, tragiskt...
Lite delar har ramlat in, mer eller mindre begagnat, gillar tanken på återanvändning när det är möjligt. Bromsoken har redan varit med i tråden, här är de: Porsche Brembo från en Boxster 2002. Pedalställ original fanns på Blocket: Kommer att anpassas till kopplingscylindern annars är det bolt on. Börjar med en beg kylare från samma bil som motorn kommer från, slangar stämmer och jag kommer att köra med original elfläkt ( som styrs från databoxen ) Anpassar fronten efter denna kylaren, bygger fästen och kapar ur luftintaget. Vill jag uppgradera finns det färdiga kit för mustang 1995 och då passar mina fästen, lätt som en plätt! Kylet väger strax över 3 kilo vilket är myycket mindre än originalet. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Försöker hålla mig från att börja med roliga grejor innan de skitiga och tråkiga är klara, gav mig själv en klapp på axeln igår när jag var klar med rengöringen av balkarna under fronten. För att komma åt ordentligt plockade jag bort skyddet på vinkelslipen med resultatet att jag vistades i en tromb av underredsmassa och annat gegg, men nu är det klart!
Idag började jag med inpassningen av torque boxarna, egentligen är det lättare när det inte finns något golv i främre fotutrymmet men förra ägaren eller om det var förrförra har redan bytt golvet så jag rättar mig efter det. Delarna är i 2 mm plåt så tigersågen fick jobba för att anpassa storleken. Innerplåten fästad i 2 svetspunkter: Nästa gång svetsar jag klart innerplåtarna, sedan ska den yttre plåten på plats. Alla hål borrade och storleken finjusterad, "bara" att svetsa fast.. Goodwood: https://www.youtube.com/watch?v=uLV1 _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Bägge torque box är på plats, måste bli en extra öl ikväll som belöning.
De faller inte på plats själva om man säger så.. Det känns som att dessa tillför hur mycket stadga som helst, rambenet, torpeden och tröskeln knyts samman effektivt. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Nöter på med mitt förstärkningssvetsande, 3mm plåtar grovt tillsågade:
Efter lite finlir är den första plåten helsvetsad. Kopierad rakt av från Fords manual hur man bygger tävlingsbil av Boss 302:an Köpte nya länkarmar, inget roligt att hålla på med de gamla rostiga. Passade på att göra förstärkningar där profilen är som klenast. Efter lite slip och färg: _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Har börjat riva i framvagnsdelarna för att så snart som möjligt få bilen på hjul igen.
Detta plockade jag av bilen: Tog bort allt som inte ska användas i fortsättningen, gjorde rent resten och målade: Hämtade skivor från 70-73 mustang, 24 mm tjocka, bytte till 65-66:ans lager så att de passar på mina spindlar. Provmontering för att få en känsla för hur adaptern ska se ut: Det blir en okomplicerad adapter 160 mm lång, 40 mm bred och 30 mm tjock, ska bara hitta någon som kan tillverka två till mig. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Eftersom du bor i Kinna, så är det väl bara att svänga upp till Berghems Mekaniska uppe på berget. Det finns säkert någon där som kan hjälpa dig med det där.
_________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
Tänkte inte på det... Känner ju både Lars och Björn sedan tidigare, klart jag ska åka dit! Tack för tipset _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Såna där finns inte på min bil, men generationen före har nåt liknande. Funderar på att tillverka nåt till min bil, för om man hissar upp den på billyften och öppnar dörrarna så går de knappt att stänga sen... Fel ställe att låta karossen flexa kan man tycka. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Rätt enkel grej egentligen, en triangelformad låda av 2 mm plåt, blir urstark när den är svetsad på plats. På min förra mustang, som var en cab, gick det inte att stänga cabben om bilen stod på pallbockar på "fel" ställe... _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Det får nog bli att titta lite på det i vinter tror jag. Gamla bilen kunde jag lyfta mitt under ena tröskeln utan att karossen flexade, skulle vilja kunna göra det med min nuvarande bil för att snabba upp hjulbyten på banträffarna. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Kommer inom kort att få byta garage, stället där jag är används för uppställning av bilar, husvagnar och husbilar under vintern, den 1 oktober är det slut på att slipa och svetsa. Istället får projektet flytta till mitt lilla dubbelgarage hemma, fördel: jag kan sticka ut när jag har några minuter över, nackdel: trångt.
Därför är det prio på saker som gör att bilen enkelt kan flyttas på en vanlig biltransportkärra. Började montera framvagnen provisoriskt, allt ska isär sedan för ytterligare finlir och målning. De händer något när en bil kommer ner på hjulen trots att det inte finns några fjädrar så pallbockarna måste stötta upp. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Ford Mustang HT 1965 Janne J | << 1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 128, 129, 130 >> 54 besök idag (362152 totalt) |