Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang HT 1965 Janne J
<<   1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 128, 129, 130   >>
54 besök idag (362152 totalt)
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128



Finns rejsiga varianter på att byta ut bussningarna i bärarmarna. Glidlager i nedre bärarmen samt nållager eller glidlager i övre bärarmen. Ombyggnaden görs på ungefär samma sätt som när man sätter kullager i fjädersätet. Sedvanliga förstärkningsplåtar också. Det är värt att fundera på ledlager i undre bärarmen då jag tror att du kan få lite stabilare camber i kombination med länkhuvud i reaktionsstagen. Upplevde att det flexade med gummibussning i under bärarm på min Mustang.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Jag funderar på hur långt jag ska gå i detta skedet, hela projektet ska vara ett feelgood projekt för mig på vinterhalvåret, vilket i realiteten innebär att allt inte kommer att vara 100% färdigt den dag jag börjar använda bilen.
Vissa delar är hål i huvudet att inte göra rätt från början men ibland kommer jag att nöja mig med "gott nog" för att ha något att pula med under kommande vintrar.
Framvagnen kan vara en sådan detalj, polybussningar är i sammanhanget billiga, typ 15$ för länkarmsbussningar och 22$ för momentstagen, inga stora pengar och jag kan fila på mer exotiska lösningar som kommande vinterprojekt.

Kom gärna med förslag så jag inte tänker för enkelspårigt när ni ser något.

Dagens bild:




Hjulhusen rengjorda och grundade, nu blir det roligare att fortsätta!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
bop
Valla
Här sen Maj 2018
Inlägg: 333



Har du någon plan för frambromsarna? Det finns ju en hel del varianter, men den här artikeln från Mustang 360 var intressant.

_________________
Fredrik van Lienden
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
bop skrev:
Har du någon plan för frambromsarna? Det finns ju en hel del varianter, men den här artikeln från Mustang 360 var intressant.


Jodå, mustang 70-73 skivor 24 mm tjocka och Porsche Boxster ok, oken hänger på redan på tork efter lackering..

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Micke K
Halmstad
Här sen Sep 2011
Inlägg: 178



Nya bakdäck kanske

_________________
Mikael Kristensson
Halmstad
Byggtråd HeVo mk1 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=77839&postdays=0&postorder=asc&start=0
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Micke K skrev:
Nya bakdäck kanske


Klagar du på mina hjul!


Fälgarna har de subtila ingredienser som behövs för att passa alla fembults bilar, ovala bulthål, gigantiskt navhål, helt platt centrum ( antagligen en slät plåt från början..)
Titta och njut




Kan inte fatta hur man har kunnat köra med dem, det är helt hopplöst att montera dem så de centrerar.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
bop
Valla
Här sen Maj 2018
Inlägg: 333



Janne J skrev:

Jodå, mustang 70-73 skivor 24 mm tjocka och Porsche Boxster ok, oken hänger på redan på tork efter lackering..


Ah, bra plan! Boxster oken är antagligen bra mkt bätte än fords tvåkolvare i artikeln jag länkade till.

_________________
Fredrik van Lienden
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



Vad är det för dimision på vobbel fälgarna? Har en idee

_________________
Michael Thulesius
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Michael Th skrev:
Vad är det för dimision på vobbel fälgarna? Har en idee


14*6 eller kanske 7...
Skänker gärna bort dem om syftet är gott!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
bop skrev:
Janne J skrev:

Jodå, mustang 70-73 skivor 24 mm tjocka och Porsche Boxster ok, oken hänger på redan på tork efter lackering..


Ah, bra plan! Boxster oken är antagligen bra mkt bätte än fords tvåkolvare i artikeln jag länkade till.


Jag började med vilka belägg jag vill åka med, utbudet till oken måste vara hyggligt. Porsche är sällan fel när det kommer till roliga belägg så det fick det bli. Sedan var det bara att hitta ett ok med radialmontering för att kunna fixa en vettig adapter och maxa bredden på skivan, summan blev Boxster. Kommer att bli PFC08 belägg som start.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Jobben har dragit igång på allvar vilket gör att de menligt inverkar på fritiden, tragiskt...

Lite delar har ramlat in, mer eller mindre begagnat, gillar tanken på återanvändning när det är möjligt.

Bromsoken har redan varit med i tråden, här är de:



Porsche Brembo från en Boxster 2002.


Pedalställ original fanns på Blocket:



Kommer att anpassas till kopplingscylindern annars är det bolt on.


Börjar med en beg kylare från samma bil som motorn kommer från, slangar stämmer och jag kommer att köra med original elfläkt ( som styrs från databoxen )
Anpassar fronten efter denna kylaren, bygger fästen och kapar ur luftintaget. Vill jag uppgradera finns det färdiga kit för mustang 1995 och då passar mina fästen, lätt som en plätt!
Kylet väger strax över 3 kilo vilket är myycket mindre än originalet.


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Försöker hålla mig från att börja med roliga grejor innan de skitiga och tråkiga är klara, gav mig själv en klapp på axeln igår när jag var klar med rengöringen av balkarna under fronten. För att komma åt ordentligt plockade jag bort skyddet på vinkelslipen med resultatet att jag vistades i en tromb av underredsmassa och annat gegg, men nu är det klart!

Idag började jag med inpassningen av torque boxarna, egentligen är det lättare när det inte finns något golv i främre fotutrymmet men förra ägaren eller om det var förrförra har redan bytt golvet så jag rättar mig efter det.
Delarna är i 2 mm plåt så tigersågen fick jobba för att anpassa storleken.
Innerplåten fästad i 2 svetspunkter:



Nästa gång svetsar jag klart innerplåtarna, sedan ska den yttre plåten på plats. Alla hål borrade och storleken finjusterad, "bara" att svetsa fast..




Goodwood: https://www.youtube.com/watch?v=uLV1vqfDSQ8

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Bägge torque box är på plats, måste bli en extra öl ikväll som belöning.
De faller inte på plats själva om man säger så..




Det känns som att dessa tillför hur mycket stadga som helst, rambenet, torpeden och tröskeln knyts samman effektivt.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Nöter på med mitt förstärkningssvetsande, 3mm plåtar grovt tillsågade:



Efter lite finlir är den första plåten helsvetsad. Kopierad rakt av från Fords manual hur man bygger tävlingsbil av Boss 302:an


Köpte nya länkarmar, inget roligt att hålla på med de gamla rostiga. Passade på att göra förstärkningar där profilen är som klenast.

Efter lite slip och färg:

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Har börjat riva i framvagnsdelarna för att så snart som möjligt få bilen på hjul igen.

Detta plockade jag av bilen:


Tog bort allt som inte ska användas i fortsättningen, gjorde rent resten och målade:



Hämtade skivor från 70-73 mustang, 24 mm tjocka, bytte till 65-66:ans lager så att de passar på mina spindlar.
Provmontering för att få en känsla för hur adaptern ska se ut:



Det blir en okomplicerad adapter 160 mm lång, 40 mm bred och 30 mm tjock, ska bara hitta någon som kan tillverka två till mig.


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Eftersom du bor i Kinna, så är det väl bara att svänga upp till Berghems Mekaniska uppe på berget. Det finns säkert någon där som kan hjälpa dig med det där.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Claes Haglund skrev:
Eftersom du bor i Kinna, så är det väl bara att svänga upp till Berghems Mekaniska uppe på berget. Det finns säkert någon där som kan hjälpa dig med det där.


Tänkte inte på det...
Känner ju både Lars och Björn sedan tidigare, klart jag ska åka dit!

Tack för tipset

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540



Janne J skrev:
Bägge torque box är på plats, måste bli en extra öl ikväll som belöning.
De faller inte på plats själva om man säger så..




Det känns som att dessa tillför hur mycket stadga som helst, rambenet, torpeden och tröskeln knyts samman effektivt.


Såna där finns inte på min bil, men generationen före har nåt liknande. Funderar på att tillverka nåt till min bil, för om man hissar upp den på billyften och öppnar dörrarna så går de knappt att stänga sen...
Fel ställe att låta karossen flexa kan man tycka.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Anders Karlsson skrev:


Såna där finns inte på min bil, men generationen före har nåt liknande. Funderar på att tillverka nåt till min bil, för om man hissar upp den på billyften och öppnar dörrarna så går de knappt att stänga sen...
Fel ställe att låta karossen flexa kan man tycka.


Rätt enkel grej egentligen, en triangelformad låda av 2 mm plåt, blir urstark när den är svetsad på plats.
På min förra mustang, som var en cab, gick det inte att stänga cabben om bilen stod på pallbockar på "fel" ställe...

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540



Janne J skrev:
Anders Karlsson skrev:


Såna där finns inte på min bil, men generationen före har nåt liknande. Funderar på att tillverka nåt till min bil, för om man hissar upp den på billyften och öppnar dörrarna så går de knappt att stänga sen...
Fel ställe att låta karossen flexa kan man tycka.


Rätt enkel grej egentligen, en triangelformad låda av 2 mm plåt, blir urstark när den är svetsad på plats.
På min förra mustang, som var en cab, gick det inte att stänga cabben om bilen stod på pallbockar på "fel" ställe...


Det får nog bli att titta lite på det i vinter tror jag.
Gamla bilen kunde jag lyfta mitt under ena tröskeln utan att karossen flexade, skulle vilja kunna göra det med min nuvarande bil för att snabba upp hjulbyten på banträffarna.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Kommer inom kort att få byta garage, stället där jag är används för uppställning av bilar, husvagnar och husbilar under vintern, den 1 oktober är det slut på att slipa och svetsa. Istället får projektet flytta till mitt lilla dubbelgarage hemma, fördel: jag kan sticka ut när jag har några minuter över, nackdel: trångt.

Därför är det prio på saker som gör att bilen enkelt kan flyttas på en vanlig biltransportkärra.

Började montera framvagnen provisoriskt, allt ska isär sedan för ytterligare finlir och målning.
De händer något när en bil kommer ner på hjulen trots att det inte finns några fjädrar så pallbockarna måste stötta upp.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang HT 1965 Janne J
<<   1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 128, 129, 130   >>
54 besök idag (362152 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande