Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford Mustang HT 1965 Janne J | << 1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 128, 129, 130 >> 202 besök senaste veckan (362193 totalt) |
_________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||||
Hälsa Björn från mig! _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
Inga stora marginaler men det kommer att gå, får finlira lite här och där. De som säger att det inte går att ha 8" fram har fel. Framskärmen kommer att bli masserad när den ska passas in. @claes: Det ska jag. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Hade ett par coilover och lite blandade fjädrar liggande i bra att ha lådan. Gjorde provisoriska fästen bara för att kunna flytta bilen, insåg att det kan vara bra med lite tillfälliga lösningar ibland för att se hur det blir i verkligheten.
Nu står den på egna hjul: Det övre fästet ligger nära hur jag vill ha det, det måste bara förstärkas. I bärarmen har jag tänkt att flytta ut fästet lite mot hjulet, MR blir mer mot 0,7 istället för 0,5. Fästet i bärarmen är jag inte helt klar över, flera varianter finns i tankarna: Borra hål rakt genom bärarmen i horisontalled, svetsa dit rör och ha en lång M12 genom hela rasket. Eller svetsa dit någon form av plåtar med fästöron på undersidan eller översidan av bärarmen. Bägge har för och nackdelar, har inte funderat färdigt ännu, någon annan som har idéer? Bärarmen är gjord i plåt och ser ut så här: _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Försöker hinna med en del lackjobb innan jag flyttar hem bilen.
Undersidan på golvet är grundat, kittat och har fått ett första lager täckfärg. Kommer att bli lite body på utsatta ställen innan det slutgiltiga färglagret. Golvet på insidan har blivit kittat och fått ett lager CA primer: _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
0,7 klart bättre än 0,5 Över fästet hadde jag satt så långt ut det går. Nerdre fäste, samma sak där. Så långt ut det går. Avståndet är viktigare än vinken för ett högre MR. Sen är MR ingen konstant utan ändas under fjäderingen. Sen var i höjdled man sätter fjäder/dämpare på bärarmen spelar också in. Men men i slutändan blir det div kompromisser. Utan ha tänkt ordänligt hadde jag satt coiloveren på åvansidan på övre länkarmen. Gör modell av papp i 1:1 och se vad som händer är rätt bra. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Ovansidan känns mer rätt, ska göra några mallar och fundera lite. Tar med dina råd när jag kommer fram till att de slutgiltiga detaljerna ska på plats, återkommer säkert med frågor.
Tackar CA primern är sprutad med Biltemas 199:- spruta med överliggande kopp. Mina andra sprutor är 15-30 år gamla och jag orkade bara inte börja rengöra och försöka skrämma liv i dem. Biltemas funkade riktigt bra till grundfärg, ½ liter gick det åt för innergolvet och det tog inte mer än 10 minuter. Pensel tar tråkigt lång tid när det är såpass stora ytor. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Om du boxar övre bärarmen och svetsar in en rörbit i varje "ben" på bärarmen så kan du ha en genomgående passbult som du fäster coiovern i. Då kan du sätta coilover så långt ut som hålet i bärarmen tillåter.
_________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||||
Precis den tanken har jag också, som tur är finns det några skrotbärarmar i garaget som det går att testa på. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Motorn och växellådan måste med bilen hem på något sätt, V8:an är en jäkla klump att hantera löst så jag tänker att den får åka med i bilen.
Lite förberedelser: På en 1995 Mustang som motorn kommer från sitter sumpen längst bak, likaså oljestickan. På en 1965 Mustang måste sumpen sitta längst fram och stickan flyttas. Ny sump och oljepickup inhandlad, valde standard än så länge, i framtiden kanske det blir något annat. Pickup monterad: Oljepumpen och originalpickupen tar massor med plats så jag gjorde bara en löjligt liten baffel. Röd fyrkant är pumpen med röret, grön cirkel är pickupen. Det är flest högerkurvor på svenska banor så jag litar på att det klarar sig ( kommer nog inte att gå så fort i början..) Finns det plats? Ja, med lite god vilja så, nu ska packboxen bak på vevaxeln bytas, svänghjul, koppling och växellåda monteras, sedan ska härligheten ner igen och motor/växellådsfästen tillverkas. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Där börjar det kännas tungt... vill helst inte kapa för mycket i karossen, någonstans i bakhuvudet finns tanken på en FIA-racer, men jag är helt med på din ide' , det är inga stora marginaler just där. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Då är motor och växellåda officiellt ett par, nytt svänghjul, beg koppling, nytt pilotlager och urtrampningslager plus lite omtanke.
_________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Äntligen finns motorn i bilen, motorfästen och växellådsbalk är temporära konstruktioner med delar från skrotlådan, allt för att kunna flytta hem bilen till mitt eget garage.
Var tvungen att plocka bort AC-kompressorn, den krockade med fjädertornet på förarsidan, får hitta någon annan plats senare. Att det kan vara så gott att se att det inte är tomt i hålet! _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Det blir originalsprutet tills vidare, allt för att underlätta att komma ut på vägen så snart som möjligt. Har inte kollat så noga var gränserna går när uppgradering står på tur, pallar originalsprutet 350-400 hästar med lite modifiering tro? _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Innan jag tar hem bilen tänkte jag vara amatörplåtslagare en stund. Satte upp några presenningar i garaget för att få en vrå där jag kan slipa och smutsa ner, lacken ska ju bort också så det kommer att bli rejält dammigt.
Höger framskärm var tämligen bra, bara ett litet hål på 6*6 cm: Vänster var lite värre: Efter rengöring: Kapade bort ca 20*20 cm av plåten och en bra bit av förstyvningen på baksidan ( som är skälet till att det rostar just där, det blir en liten fin ficka för jord och sand att ligga och hålla plåten fuktig ) Ny plåt på gång, profilen blir justerad när förstyvningen kommer på plats. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Har gjort rent skärmarna med grovrengörare på utsidan och kört av det värsta på insidan med roterande stålborste. Helt galet smutsigt, är tvungen att gå direkt från garaget till duschen innan jag kan gå in i resten av huset, ändå har jag heltäckande overall, andningsmask och alla möjliga skydd.
Huven har haft ett fejkscoop som satt fast med 7 skruvar, bara att loppa igen och slipa till. Tyckte den kändes ganska tung så jag tog fram vågen, 22 kilo vägde den, ska ta en funderare på om jag inte ska skaffa en glasfiberhuv direkt. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Ford Mustang HT 1965 Janne J | << 1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 128, 129, 130 >> 202 besök senaste veckan (362193 totalt) |