Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang HT 1965 Janne J
<<   1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 128, 129, 130   >>
202 besök senaste veckan (362193 totalt)
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128



Det här blir bra, ser helsätt ut med dom hjulen fram. thumbs up

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Janne J skrev:
Claes Haglund skrev:
Eftersom du bor i Kinna, så är det väl bara att svänga upp till Berghems Mekaniska uppe på berget. Det finns säkert någon där som kan hjälpa dig med det där.


Tänkte inte på det...
Känner ju både Lars och Björn sedan tidigare, klart jag ska åka dit!

Tack för tipset


Hälsa Björn från mig!

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Klingan75 skrev:
Det här blir bra, ser helsätt ut med dom hjulen fram. thumbs up


Inga stora marginaler men det kommer att gå, får finlira lite här och där. De som säger att det inte går att ha 8" fram har fel.
Framskärmen kommer att bli masserad när den ska passas in.

@claes: Det ska jag.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Hade ett par coilover och lite blandade fjädrar liggande i bra att ha lådan. Gjorde provisoriska fästen bara för att kunna flytta bilen, insåg att det kan vara bra med lite tillfälliga lösningar ibland för att se hur det blir i verkligheten.
Nu står den på egna hjul:



Det övre fästet ligger nära hur jag vill ha det, det måste bara förstärkas.

I bärarmen har jag tänkt att flytta ut fästet lite mot hjulet, MR blir mer mot 0,7 istället för 0,5.

Fästet i bärarmen är jag inte helt klar över, flera varianter finns i tankarna:
Borra hål rakt genom bärarmen i horisontalled, svetsa dit rör och ha en lång M12 genom hela rasket.
Eller svetsa dit någon form av plåtar med fästöron på undersidan eller översidan av bärarmen.
Bägge har för och nackdelar, har inte funderat färdigt ännu, någon annan som har idéer?



Bärarmen är gjord i plåt och ser ut så här:


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Försöker hinna med en del lackjobb innan jag flyttar hem bilen.
Undersidan på golvet är grundat, kittat och har fått ett första lager täckfärg. Kommer att bli lite body på utsatta ställen innan det slutgiltiga färglagret.

Golvet på insidan har blivit kittat och fått ett lager CA primer:




_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
Det övre fästet ligger nära hur jag vill ha det, det måste bara förstärkas.
I bärarmen har jag tänkt att flytta ut fästet lite mot hjulet, MR blir mer mot 0,7 istället för 0,5.


0,7 klart bättre än 0,5 thumbs up
Över fästet hadde jag satt så långt ut det går.
Nerdre fäste, samma sak där. Så långt ut det går.
Avståndet är viktigare än vinken för ett högre MR.
Sen är MR ingen konstant utan ändas under fjäderingen.
Sen var i höjdled man sätter fjäder/dämpare på bärarmen spelar också in.
Men men i slutändan blir det div kompromisser.
Utan ha tänkt ordänligt hadde jag satt coiloveren på åvansidan på övre länkarmen.
Gör modell av papp i 1:1 och se vad som händer är rätt bra.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3948



Prydligt, och gott tempo! Hur gör du med CA-primern, pensel, roller, spruta?

mvh/Ragnar

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
fuling skrev:
Citat:
Det övre fästet ligger nära hur jag vill ha det, det måste bara förstärkas.
I bärarmen har jag tänkt att flytta ut fästet lite mot hjulet, MR blir mer mot 0,7 istället för 0,5.


0,7 klart bättre än 0,5 thumbs up
Över fästet hadde jag satt så långt ut det går.
Nerdre fäste, samma sak där. Så långt ut det går.
Avståndet är viktigare än vinken för ett högre MR.
Sen är MR ingen konstant utan ändas under fjäderingen.
Sen var i höjdled man sätter fjäder/dämpare på bärarmen spelar också in.
Men men i slutändan blir det div kompromisser.
Utan ha tänkt ordänligt hadde jag satt coiloveren på åvansidan på övre länkarmen.
Gör modell av papp i 1:1 och se vad som händer är rätt bra.


Ovansidan känns mer rätt, ska göra några mallar och fundera lite. Tar med dina råd när jag kommer fram till att de slutgiltiga detaljerna ska på plats, återkommer säkert med frågor.

Ragnar skrev:
Prydligt, och gott tempo! Hur gör du med CA-primern, pensel, roller, spruta?

mvh/Ragnar


Tackar

CA primern är sprutad med Biltemas 199:- spruta med överliggande kopp. Mina andra sprutor är 15-30 år gamla och jag orkade bara inte börja rengöra och försöka skrämma liv i dem. Biltemas funkade riktigt bra till grundfärg, ½ liter gick det åt för innergolvet och det tog inte mer än 10 minuter. Pensel tar tråkigt lång tid när det är såpass stora ytor.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128



Om du boxar övre bärarmen och svetsar in en rörbit i varje "ben" på bärarmen så kan du ha en genomgående passbult som du fäster coiovern i. Då kan du sätta coilover så långt ut som hålet i bärarmen tillåter.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Klingan75 skrev:
Om du boxar övre bärarmen och svetsar in en rörbit i varje "ben" på bärarmen så kan du ha en genomgående passbult som du fäster coiovern i. Då kan du sätta coilover så långt ut som hålet i bärarmen tillåter.


Precis den tanken har jag också, som tur är finns det några skrotbärarmar i garaget som det går att testa på.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Motorn och växellådan måste med bilen hem på något sätt, V8:an är en jäkla klump att hantera löst så jag tänker att den får åka med i bilen.

Lite förberedelser:
På en 1995 Mustang som motorn kommer från sitter sumpen längst bak, likaså oljestickan. På en 1965 Mustang måste sumpen sitta längst fram och stickan flyttas.

Ny sump och oljepickup inhandlad, valde standard än så länge, i framtiden kanske det blir något annat.



Pickup monterad:



Oljepumpen och originalpickupen tar massor med plats så jag gjorde bara en löjligt liten baffel. Röd fyrkant är pumpen med röret, grön cirkel är pickupen. Det är flest högerkurvor på svenska banor så jag litar på att det klarar sig ( kommer nog inte att gå så fort i början..)


Finns det plats?



Ja, med lite god vilja så, nu ska packboxen bak på vevaxeln bytas, svänghjul, koppling och växellåda monteras, sedan ska härligheten ner igen och motor/växellådsfästen tillverkas.


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
ManonWheels
Stockholm
Här sen Nov 2006
Inlägg: 34



Har du inte funderat på att "krympa ner" fjädertornen fram nu när du ska köra coilovers? Är ju annars trångt som bara den för headersen...

_________________
Peter Fahlström
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
ManonWheels skrev:
Har du inte funderat på att "krympa ner" fjädertornen fram nu när du ska köra coilovers? Är ju annars trångt som bara den för headersen...


Där börjar det kännas tungt... vill helst inte kapa för mycket i karossen, någonstans i bakhuvudet finns tanken på en FIA-racer, men jag är helt med på din ide' , det är inga stora marginaler just där.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Då är motor och växellåda officiellt ett par, nytt svänghjul, beg koppling, nytt pilotlager och urtrampningslager plus lite omtanke.



_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Äntligen finns motorn i bilen, motorfästen och växellådsbalk är temporära konstruktioner med delar från skrotlådan, allt för att kunna flytta hem bilen till mitt eget garage.
Var tvungen att plocka bort AC-kompressorn, den krockade med fjädertornet på förarsidan, får hitta någon annan plats senare.





Att det kan vara så gott att se att det inte är tomt i hålet!


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
bop
Valla
Här sen Maj 2018
Inlägg: 333



kommer du köra 5.0:an med orginalsprut, eller blir det mer utseendekorrekt fyrportare?

_________________
Fredrik van Lienden
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
bop skrev:
kommer du köra 5.0:an med orginalsprut, eller blir det mer utseendekorrekt fyrportare?


Det blir originalsprutet tills vidare, allt för att underlätta att komma ut på vägen så snart som möjligt. Har inte kollat så noga var gränserna går när uppgradering står på tur, pallar originalsprutet 350-400 hästar med lite modifiering tro?

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
bop
Valla
Här sen Maj 2018
Inlägg: 333



jag har dålig koll på hur mkt flöde orginal över- och underplenum klarar, däremot finns det en uppsjö med trimdelar till 5.0:an 'ovre there'.

_________________
Fredrik van Lienden
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Innan jag tar hem bilen tänkte jag vara amatörplåtslagare en stund. Satte upp några presenningar i garaget för att få en vrå där jag kan slipa och smutsa ner, lacken ska ju bort också så det kommer att bli rejält dammigt.


Höger framskärm var tämligen bra, bara ett litet hål på 6*6 cm:




Vänster var lite värre:

Efter rengöring:

Kapade bort ca 20*20 cm av plåten och en bra bit av förstyvningen på baksidan ( som är skälet till att det rostar just där, det blir en liten fin ficka för jord och sand att ligga och hålla plåten fuktig )

Ny plåt på gång, profilen blir justerad när förstyvningen kommer på plats.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Har gjort rent skärmarna med grovrengörare på utsidan och kört av det värsta på insidan med roterande stålborste. Helt galet smutsigt, är tvungen att gå direkt från garaget till duschen innan jag kan gå in i resten av huset, ändå har jag heltäckande overall, andningsmask och alla möjliga skydd.




Huven har haft ett fejkscoop som satt fast med 7 skruvar, bara att loppa igen och slipa till. Tyckte den kändes ganska tung så jag tog fram vågen, 22 kilo vägde den, ska ta en funderare på om jag inte ska skaffa en glasfiberhuv direkt.


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
ManonWheels
Stockholm
Här sen Nov 2006
Inlägg: 34



Otroligt fint jobb du gör Janne men också grymt fint objekt du hittat ändå (vet väl hur det kan se ut under ytan på gamla mussar..). Kommer bli så jäkla ball bil av den här!

_________________
Peter Fahlström
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang HT 1965 Janne J
<<   1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 128, 129, 130   >>
202 besök senaste veckan (362193 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande