Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang HT 1965 Janne J
697 besök senaste veckan (229334 totalt)
<<   1, 2, 3 ... 61, 62, 63, 64, 65, 66   >>
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1217



Nu har jag lyssnat med hörlurar och då tycker jag det låter som den missar på en cylinder, som sagt.

Skruvat ut alla stift?

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 2256


Trådstartare
Björn Davidsson skrev:
Nu har jag lyssnat med hörlurar och då tycker jag det låter som den missar på en cylinder, som sagt.

Skruvat ut alla stift?


Stift bytta, fördelarlock och rotor nya, gamla tändkablar tillbaka då de nya jag köpte var av undermålig kvalitet, funderar på ett nytt set bara för att vara säker.

Har också känslan av att en cylinder inte jobbar som den ska..

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC
Porsche 944 S2
Ford Mustang HT 1965

IPteknik Väst AB
16b.se
https://www.instagram.com/16b.se/
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 182



När min ex Commodore -79:a gick på 5 cylindrar så visade det sig att 2:ans insugventil knappt rörde sig pga nedsliten kamnock.

_________________
Kai Anttila
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 16908



Janne J skrev:
Tackar thumbs up

Min OBD-1 läsare har en funktion för cylinderbalans, det var ett tag sedan jag testade med den, dags nu.

IR-termometer skall inhandlas, allt som kan föra felsökningen framåt är positivt!


börja med blomsprutan som Mäkinen tipsade om, dimma på lite vatten på kalla rör och se hur det förångas.

komp prov?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 15693



Ett klassiskt gammaldags leak-down-test kanske också är värt att göra.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
964RS
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3463



För att testa läckage på insugssidan så använder man startgas och sprutar på valda delar och hör man om en varvtalshöjning registreras och på så sätt hittar en läcka.
En många cylindermotor kan vara svår att höra om den har en läcka någonstans.

_________________


964RS HÄRLIGT RÖD
944 KULRÄSERN
Be yourself, everyone else is allready taken
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 2256


Trådstartare
MaZ skrev:


börja med blomsprutan som Mäkinen tipsade om, dimma på lite vatten på kalla rör och se hur det förångas.

komp prov?


Köpte en ir-termometer idag, den verkar roligare än blomsprutan så jag börjar med den

Komp prov..... du är välkommen hit om du vill vara den som utför själva testet, chansen att få träffa sjukvårdens specialister på brännskador är nästintill 100%..
Det är ett helsike att komma åt tändstiften om man bara ska byta dem, tanken på att skruva dit en mätare på en varm motor lockar inte


Lennart Mäkinen skrev:
Ett klassiskt gammaldags leak-down-test kanske också är värt att göra.


Har faktiskt ett helt nytt kit för leak down test som jag aldrig använt!

964RS skrev:
För att testa läckage på insugssidan så använder man startgas och sprutar på valda delar och hör man om en varvtalshöjning registreras och på så sätt hittar en läcka.
En många cylindermotor kan vara svår att höra om den har en läcka någonstans.


Jag har redan tidigare letat efter läckor på insuget, som tur är finns det inte lika mycket vacuum som på 911:an så det är lättare att ha koll.
Många cylindrar gör precis som du säger det svårare att upptäcka om en eller flera missar.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC
Porsche 944 S2
Ford Mustang HT 1965

IPteknik Väst AB
16b.se
https://www.instagram.com/16b.se/
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 16247



Janne J skrev:
Många cylindrar gör precis som du säger det svårare att upptäcka om en eller flera missar.
Är det inte det man har dem till, redundans

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 2256


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Janne J skrev:
Många cylindrar gör precis som du säger det svårare att upptäcka om en eller flera missar.
Är det inte det man har dem till, redundans



Kanske ska ha en V12 men bara köra på 8, en 4:a i reserv är lagom

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC
Porsche 944 S2
Ford Mustang HT 1965

IPteknik Väst AB
16b.se
https://www.instagram.com/16b.se/
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 2256


Trådstartare
Jag vill inte ge upp, vill verkligen inte det, det måste gå att lösa och jag vill vara den som gör det..

I motorstyrningen finns en funktion för att testa cylinderbalans, det går till så att ecu:n stänger av bränslet till en cylinder i taget och registrerar att varvtalet sjunker, när den är nöjd skickar den en kod till min obd-1 läsare. Detta körde jag 3 gånger i sträck för att vara säker på resultatet, för att skona grannarna från alltför mycket V8 ljud körde jag ut till en öde parkering vid gamla motionsspåret runt Skutesjön för att göra testen.



Tyvärr eller vad man nu ska säga fick jag kod 90 varje gång = godkänd.



Men.. vad den gör är att stänga av bränslet helt, vilket uppenbarligen fungerar. Hur skicket är på varje injektor vet jag däremot inget om, motorn går lite oroligt på tomgång och missar lite oregelbundet, på högre varvtal inbillar jag mig att den missar mer och mer och blir 7-cylindrig. Kan det vara en injektor som är smutsig/trasig som visar sig på detta sättet?

Bestämde mig för att plocka bort övre delen av insuget för att komma åt lite bättre:




Passade på att ta bort ventilkåporna och kolla lite allmänt och även känna på stötstängerna så att inte någon av tryckarna tappat spänsten ( då borde det har varit ett rytmiskt ljud men det är det inte ).
Blev glatt överraskad över hur fint det var, nästintill nyskick!



Plockade loss spridarna, ringde Bjp Race och kollade så att de kan renovera och testa dem och skickade dem för en stund sedan.



Nu håller jag tummarna för att det är fel på någon/några av dem...

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC
Porsche 944 S2
Ford Mustang HT 1965

IPteknik Väst AB
16b.se
https://www.instagram.com/16b.se/
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 1448



Det kommer lösa sig detta Janne!

Men varför tror du inte grannarna gillar detta? Min granne har precis köpt en RS6, jag njuter varje morgon jag hör honom kallstarta den V8an

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
208 varv på Nordschleife
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 572



Janne, kan det inte vara värt att ta ett komp-prov med motorn kall? Inga spridare i o ingen värme i maskin.

Bara en tanke, men det skulle kunna ge en fingervisning OM det är sämre täthet på nån cyl....?

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
AUDI RS4 B7 2007
SKODA KAROQ 2018
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 2256


Trådstartare
dvorak skrev:
Det kommer lösa sig detta Janne!

Men varför tror du inte grannarna gillar detta? Min granne har precis köpt en RS6, jag njuter varje morgon jag hör honom kallstarta den V8an


Jag vill ha dig som granne när du startar Datsunen...

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC
Porsche 944 S2
Ford Mustang HT 1965

IPteknik Väst AB
16b.se
https://www.instagram.com/16b.se/
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 2256


Trådstartare
Lasse Karlsson skrev:
Janne, kan det inte vara värt att ta ett komp-prov med motorn kall? Inga spridare i o ingen värme i maskin.

Bara en tanke, men det skulle kunna ge en fingervisning OM det är sämre täthet på nån cyl....?

//Lasse


Bra förslag, även om det inte är ett komptest enligt boken borde man få någon indikation, tackar thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC
Porsche 944 S2
Ford Mustang HT 1965

IPteknik Väst AB
16b.se
https://www.instagram.com/16b.se/
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 572



Janne J skrev:
Lasse Karlsson skrev:
Janne, kan det inte vara värt att ta ett komp-prov med motorn kall? Inga spridare i o ingen värme i maskin.

Bara en tanke, men det skulle kunna ge en fingervisning OM det är sämre täthet på nån cyl....?

//Lasse


Bra förslag, även om det inte är ett komptest enligt boken borde man få någon indikation, tackar thumbs up


Hej, inte enligt boken, men som jag tänker att får du ett lägre värde vid kallmotor så beror det på nått, kanske felet hänger med när motorn är varm?

Bra att börja att kolla upp spridarna (skickade själv mina till BJP igår för flödesmätning) alltid skönt att kunna utesluta delar när man felsöker.

Om man går längre så finns möjlighet med fel (typ mindre fel) bränsletryck som kan ge dina fel på motor?

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
AUDI RS4 B7 2007
SKODA KAROQ 2018
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
johamn
Degerfors
Här sen Nov 2003
Inlägg: 35



Om du har möjlighet till att göra ett leakdown/cylinderläckagetest, så gör det.
Det visar betydligt mer än vad ett kompprov gör.
Har haft problem med flertalet maskiner med ojämn gång, där det visat såg vara ojämnt läckage i maskin.

Du kan även se åt vilket håll det läcker, utan att riva massor, genom att hälla i lite olja i cylindern. Försvinner läckaget då, så har du problemet neråt, etc..


//J

_________________
- Johan Andreen -
Lekbilslös
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
964RS
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3463



Tändkablarna ser nya och fina ut, men ändå, har du kollat så att dom inte "läcker"?

Vänta tills det blir mörkt, starta motorn, ta fram blomstersprutan och duscha lätt över tändkablarna så att det blir en fin dimma. Ser det ut som världens åsknedslag så vet du.

_________________


964RS HÄRLIGT RÖD
944 KULRÄSERN
Be yourself, everyone else is allready taken
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 2256


Trådstartare
Anders: Det är tredje omgången tändkablar som du ser, Ford Motorsport original, det finns ett ställe där man ska vara extra vaksam och det är att cyl 5 och 6 inte får ligga bredvid varandra pga risk för överslag. Blomsprutan är väldigt enkel att testa med, absolut värt att testa.

Johamn: Jag har en leakdown testare liggande i garaget, har bara inte använt den ännu
Fick tillbaka spridarna från BJP och det var inget fel på dem, nu är de ändå renoverade och helt felfria.



Har inte provkört sedan montering, tappade lite motivation när jag inte hittade felet och möjligheterna till provkörningar blivit lite sådär i mörker och regn.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC
Porsche 944 S2
Ford Mustang HT 1965

IPteknik Väst AB
16b.se
https://www.instagram.com/16b.se/
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 2256


Trådstartare
Dag 3 på det nya året och dags för en kvartersrunda med Mussen, kommunen har redan sandat ordentligt så körningen ackompanjeras av smattrande sylvassa stenar som blästrar hjulhusen.
Vibrationerna har inte självläkt men jag har fått lite välbehövlig distans till problemet och känner viss tillförsikt, till och med en gnutta hoppfullhet att det kommer att lösa sig.
Det finns en lista upptejpad på garageväggen med tänkbara orsaker och åtgärder, bara att beta av dem en efter en..

I min dator finns ett dokument med uppgraderingar som det snart är dags att börja ta tag i, lite framvagn, lite bromsar, lite bränsle, lite allt möjligt

Kul att köra en runda, inspirationen får lite nytt bränsle efter en stund bakom ratten.



Spinner loss överallt nu när det är så mycket grus på vägen, lätt på gasfoten är dagens mantra

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC
Porsche 944 S2
Ford Mustang HT 1965

IPteknik Väst AB
16b.se
https://www.instagram.com/16b.se/
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 814



Janne J skrev:

I min dator finns ett dokument med uppgraderingar som det snart är dags att börja ta tag i.



Tuuuuuuuuurrrrrrrrboooooooooo! 👍 😂

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

John Deere 2120
AC Cobra 427 S/C Replica

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 2256


Trådstartare
Klingan75 skrev:
Janne J skrev:

I min dator finns ett dokument med uppgraderingar som det snart är dags att börja ta tag i.



Tuuuuuuuuurrrrrrrrboooooooooo! 👍 😂



Som jag har letat, men nej, hittar inget om turbo i mitt dokument, har inte tillräckligt mycket hår på bröstet för att våga skriva dit det heller

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC
Porsche 944 S2
Ford Mustang HT 1965

IPteknik Väst AB
16b.se
https://www.instagram.com/16b.se/
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang HT 1965 Janne J
697 besök senaste veckan (229334 totalt)
<<   1, 2, 3 ... 61, 62, 63, 64, 65, 66   >>


Stöd Rejsa.nu genom att hälsa på hos annonsörerna för att se vad de har att erbjuda. Se alla annonser här > >