Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang HT 1965 Janne J
<<   1, 2, 3 ... 67, 68, 69 ... 129, 130, 131   >>
811 besök senaste veckan (363791 totalt)
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4092


Trådstartare
Daniel-635 skrev:
Kul med rörliga bilder.

Bilen är misstänkt ren undertill, smygtvättar du undersidan, och skitar ner ovansidan ?


Det har hela tiden varit min inställning, undersidan är det viktigaste


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 226



Väldigt trevlig snutt ! Väntade dock hela tiden på att en -68 Charger skulle dyka upp. Fast att den inte gjorde det var väl lika bra, iaf om man kommer ihåg vad som hände den på bensinstationen i den ursprungliga filmen.

_________________
Kai Anttila
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030



Bil på mattan, check ! thumbs up
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Tur det är en amerikansk bil och inte en engelsk. Hade den varit från England så hade mattan varit dränkt av olja.
Kul att se en film från bekanta trakter så man känner igen vägarna. Fick först för mig att du körde ut ur Örby men insåg sen att så inte var fallet.


Min ena engelsman har motor och låda som är tillverkade utanför UK. De läcker inte. Men bakaxeln kommer det droppar från trots att alla tätningar är utbytta. Fattar inte vad det är med prylar från det landet.....

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
camarogbg
Älvängen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1054



Trevlig video thumbs up Nu har man ju sten koll på denna bil.
Skall bli kul att se hur den går i år

_________________
Mikael Nordin
-Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7)
-68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början!
Svkg #120
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637



Heja heja! Snacka om att sätta en ny standard på inlägg! Gillar det skarpt!👍👍🏁

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2087



Underbar video! thumbs up

Gillar lappen skarpt

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4092


Trådstartare
Tack för de positiva kommentarerna

Var ute en runda på ca 5 mil, Örby-Torestorp vände vid Hjortnäs och körde samma väg tillbaka.
Känslan är positiv, det slamrar inte från lösa infästningar av coilover och vibrationerna är betydligt mindre.
Hårdare framfjädrar känns helt rätt, framvagnen är styvare men ändå inte tokhård, lagom helt enkelt.
Reaktionsstagen gjorde susen, mycket stabilare i inbromsning och en allmän känsla av mer kontroll på framhjulen.
Nu ska jag kolla hjulvinklar och justera toe som jag känner står lite fel.

Det går framåt



_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Trevliga filmer Janne! thumbs up thumbs up thumbs up

Det är skillnad på klimatzon mellan oss fastän
vi bor relativt nära varandra, avis!

Kul att modsen funkar som du tänkt!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4092


Trådstartare
Tack Christian

Hade ett ärende och fick ytterligare 6 mils körning med mussen, en del av vägen var rätt gropig och vid några tillfällen skrapade det i någonstans.
Har sänkt bilen 15mm bak och marginalerna krymper, så här såg det ut när jag kom hem:



Däcket visar tydliga spår av kontakt.
Tittar man noga syns det hur skärmkanten vikt sig nedåt, kommer att behövas lite massage där..

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Janne J skrev:
Tack Christian

Hade ett ärende och fick ytterligare 6 mils körning med mussen, en del av vägen var rätt gropig och vid några tillfällen skrapade det i någonstans.
Har sänkt bilen 15mm bak och marginalerna krymper, så här såg det ut när jag kom hem:



Däcket visar tydliga spår av kontakt.
Tittar man noga syns det hur skärmkanten vikt sig nedåt, kommer att behövas lite massage där..



Banta

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6496



Sedärja, det är alltid en jakt på optimering!

Behöver du en skärmvals så har jag en här du kan låna
(men du har säkert en... eller bygger en snabbare än jag hinner plocka ner den från loftet i garaget )

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4092


Trådstartare
steffe skrev:
Janne J skrev:
Tack Christian

Hade ett ärende och fick ytterligare 6 mils körning med mussen, en del av vägen var rätt gropig och vid några tillfällen skrapade det i någonstans.
Har sänkt bilen 15mm bak och marginalerna krymper, så här såg det ut när jag kom hem:



Däcket visar tydliga spår av kontakt.
Tittar man noga syns det hur skärmkanten vikt sig nedåt, kommer att behövas lite massage där..



Banta


Köra långsammare är också en lösning

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4092


Trådstartare
Figgz skrev:
Sedärja, det är alltid en jakt på optimering!

Behöver du en skärmvals så har jag en här du kan låna
(men du har säkert en... eller bygger en snabbare än jag hinner plocka ner den från loftet i garaget )


Funderar på att köpa en på Biltema, 699:- är rätt billigt och av någon märklig anledning känner jag att den kan komma att behövas igen....



Funderar på att gå upp till 225 bredd istället för 205....

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Janne J skrev:
steffe skrev:
Janne J skrev:
Tack Christian

Hade ett ärende och fick ytterligare 6 mils körning med mussen, en del av vägen var rätt gropig och vid några tillfällen skrapade det i någonstans.
Har sänkt bilen 15mm bak och marginalerna krymper, så här såg det ut när jag kom hem:

https://rejsa.nu/im/user/16796/2021-03-17-16-06-54_hjul-5.jpg

Däcket visar tydliga spår av kontakt.
Tittar man noga syns det hur skärmkanten vikt sig nedåt, kommer att behövas lite massage där..



Banta


Köra långsammare är också en lösning


Nej, keep up the good speed
För fort defineras av att man lämnar det tänkta spåret oförhappandes.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6496



Janne J skrev:
Figgz skrev:
Sedärja, det är alltid en jakt på optimering!

Behöver du en skärmvals så har jag en här du kan låna
(men du har säkert en... eller bygger en snabbare än jag hinner plocka ner den från loftet i garaget )


Funderar på att köpa en på Biltema, 699:- är rätt billigt och av någon märklig anledning känner jag att den kan komma att behövas igen....



Funderar på att gå upp till 225 bredd istället för 205....


Jag har en sån (eller motsvarande).
Du kan långtidslåna den om du vill, jag har den ändå bara som bra att ha sak... Har ju ingen bil jag kan valsa ändå

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4092


Trådstartare
Vårhälsning till de som uppskattar att bilen åtminstone en gång om året är nytvättad



_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4092


Trådstartare
Sågade bort lite plåt i skärmkanten så att hjulet går någorlunda fritt, vi får se om det behövs lite valsande också.

Tog en lite mer aktiv åktur på vägarna mot Tostared, stannade vid 3 tillfällen och skruvade på dämparna.
Fram har jag ökat fjäderkonstanten med 50% så det är inte konstigt att jag behöver hitta rätt med dämparna.

Bak har jag aldrig riktigt hittat någon bra inställning trots väldigt mycket testande, tycker det är lite svårt att hitta logiken i skruvandet och i bilens uppförande.
Det är ju som ni vet stel axel, bladfjädrar och panhardstag. Dämparna är Öhlins, samma modell som den gamla lyftkylda Porsche 911 har bak, artikelnummer POR6L00. De är justerbara i rebound och rekommenderat läge för 911 är 18 klick.
Vid mina tester är allt under 12 klick sjösjukegungigt därför har jag testat runt 14-20 klick för att hitta något vettigt. Har hela tiden upplevt en småstötighet på slät väg och inte riktigt hittat hur jag ska få bort det.
Idag gick jag bananas och skruvade upp ordentligt, tror jag är på 28 klick och tycker att stötigheten har minskat.

Hur gör ni när ni justerar dämpare?
För lite dämpning blir gungigt, men när blir det för mycket? Är det när man tydligt börjar tappa grepp eller?
Hittar väldigt lite info om just dämparinställningar på nätet, vad det nu kan bero på?

Produktblad på dämparna: https://www.ohlins.com/app/uploads/world/2018/02/MI_POR6L00.pdf

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637



Svårt, har alktid kört fortast på bana med mjuka dämpare. Man sätter dem hårt så det känns fast och hårt och fint, " nu jäklar går det att köra" och man tycker det svarar bra, då går det i själv verket 2 sekunder långsammare. In och mjuka upp igen, varvtiderna går ner igen..

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Oj, vad det löddrades här då! Du föll till föga till slut!
Välkommen i fördärvet!

Gällande dämpare har jag knappast några
expertråd att komma med. Förr har jag alltid gjort som
du, börjat löst och skruvat åt tills det börjar
kännas bra. Men...

Det är ju så individuellt för olika karosser och
hjulupphängningslösningar. På min E30 har jag haft nytta
av andras erfarenheter just gällande bakvagnen - nu
har jag dämparna maximalt "lösa" där bak, krängare kopplad.
Hårt ställt i fram.
Det funkar på Weissach-bakvagn i kombo med mycket vikt
fram. Du har ju kört bilen, man blir knappast sjösjuk och
det känns ju egentligen ologiskt... Hade jag inte fått det
tipset så hade jag nog fått ägna rätt mycket testande för att
landa där. Som Björn säger kan ju känslan lura en - släng ut
lite frågor på amerikanska forum bland folk som rejsar Mussar
kanske?

Kan det vara så att dämparna måste ställas i extra hårt i ditt fall
iom att de är avstämda för en Porsche med helt annan bakvagn?
Stötigheten du känt i "mediumläge" kan ju vara att dämparna inte
fullt ut hållit styr på bladfjädrarna...

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4092


Trådstartare
Björn Davidsson skrev:
Svårt, har alktid kört fortast på bana med mjuka dämpare. Man sätter dem hårt så det känns fast och hårt och fint, " nu jäklar går det att köra" och man tycker det svarar bra, då går det i själv verket 2 sekunder långsammare. In och mjuka upp igen, varvtiderna går ner igen..


Ska bli kul att känna hur bilen uppför sig när det blir dags för bandebuten. Skillnaden mellan bana och gata är rätt stor och jag upplever att våra Svenska vägar ställer höga krav på att dämparna matchar fjädrarna, det som känns bra på gata är oftast helt ok på bana också.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang HT 1965 Janne J
<<   1, 2, 3 ... 67, 68, 69 ... 129, 130, 131   >>
811 besök senaste veckan (363791 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande