Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang HT 1965 Janne J
<<   1, 2, 3 ... 68, 69, 70 ... 129, 130, 131   >>
203 besök senaste veckan (363026 totalt)
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4083


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
Oj, vad det löddrades här då! Du föll till föga till slut!
Välkommen i fördärvet!

Gällande dämpare har jag knappast några
expertråd att komma med. Förr har jag alltid gjort som
du, börjat löst och skruvat åt tills det börjar
kännas bra. Men...

Det är ju så individuellt för olika karosser och
hjulupphängningslösningar. På min E30 har jag haft nytta
av andras erfarenheter just gällande bakvagnen - nu
har jag dämparna maximalt "lösa" där bak, krängare kopplad.
Hårt ställt i fram.
Det funkar på Weissach-bakvagn i kombo med mycket vikt
fram. Du har ju kört bilen, man blir knappast sjösjuk och
det känns ju egentligen ologiskt... Hade jag inte fått det
tipset så hade jag nog fått ägna rätt mycket testande för att
landa där. Som Björn säger kan ju känslan lura en - släng ut
lite frågor på amerikanska forum bland folk som rejsar Mussar
kanske?

Kan det vara så att dämparna måste ställas i extra hårt i ditt fall
iom att de är avstämda för en Porsche med helt annan bakvagn?
Stötigheten du känt i "mediumläge" kan ju vara att dämparna inte
fullt ut hållit styr på bladfjädrarna...



Resonerar så också, 911:an har ju betydligt mindre ofjädrad vikt än vad mussen har med sin stela axel. Jag kommer att fortsätta lägga på dämpning så får vi se vart det tar vägen.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Har inte så mycket att tillföra men vill ändå skicka lite uppmuntran thumbs up
Diggar verkligen dina filmer, lite sådär personligt att få följa med in i ditt garage

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4083


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Har inte så mycket att tillföra men vill ändå skicka lite uppmuntran thumbs up
Diggar verkligen dina filmer, lite sådär personligt att få följa med in i ditt garage


Tackar


Fler filmer kommer, ibland är det lättare att ha en resonemang framför kameran än att skriva ner det

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4083


Trådstartare
Var tvungen att göra om sänkningen av bakvagnen, kardanen kom ändå för nära fästet till handbromsen för att det skulle kännas bra och hjulen var i skärmkanterna då och då. Istället för 40mm sänkning är det nu 25mm, detta gjorde att bilen inte längre har bakhäng, nu är det en rake framåt på 10mm mätt på tröskellådan.

Sedan har jag fortsatt mina tester av olika inställningar på bakdämparna, tänkte att jag skulle hålla mig till att bara skruva bak och inte pilla fram samtidigt för att lättare kunna utvärdera effekterna.

Nu är jag uppe på 32 klick och bakvagnen känns bättre än någonsin tidigare, antagligen behövs det mycket dämpning för att hålla all den ofjädrade massan i ett bra grepp.
Kör mina små rundturer på riktiga skitvägar, lappad asfalt, kuperat, potthål, ja det sämsta jag kan hitta.
Bilen har svarat mycket positivt på testerna och går att köra betydligt fortare med bibehållen känsla av förtroende och stabilitet.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9850

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Är dämparna byggda för att åka med mkt ofjädrad vikt?
Det brukar krävas betydligt mer rebound kontra bump än för moderna upphängningar.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4083


Trådstartare
Dude skrev:
Är dämparna byggda för att åka med mkt ofjädrad vikt?
Det brukar krävas betydligt mer rebound kontra bump än för moderna upphängningar.


När jag kontaktade Öhlins ville de ha underlag för att se om det fanns någon standarddämpare i deras sortiment som passade. De fick ofjädrad vikt, fjäderkonstant och alla andra parametrar jag hade, sedan kollade deras tekniker på ett lämpligt alternativ och rekommenderade Porsche 911 dämpare. Den var enligt dem tillräckligt stöddig för att klara uppgiften, eventuellt skulle man kunna shimsa om dem när bilen var klar om det inte passade. Jag fick till och med erbjudande om att de skulle kunna ta in bilen till dem i Karlstad för att de skulle kunna göra fintrimning.
Jag har valt att vänta med detta tills att jag även har Öhlins dämpare fram ( har Leda just nu )

Fick ingen indikation på hur mycket jag skulle skruva som någon form av start men nu verkar det som jag hamnar någonstans runt 30 klick ( Porsche 911 har runt 18 klick som grundläge )

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9850

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Janne J skrev:
Dude skrev:
Är dämparna byggda för att åka med mkt ofjädrad vikt?
Det brukar krävas betydligt mer rebound kontra bump än för moderna upphängningar.


När jag kontaktade Öhlins ville de ha underlag för att se om det fanns någon standarddämpare i deras sortiment som passade. De fick ofjädrad vikt, fjäderkonstant och alla andra parametrar jag hade, sedan kollade deras tekniker på ett lämpligt alternativ och rekommenderade Porsche 911 dämpare. Den var enligt dem tillräckligt stöddig för att klara uppgiften, eventuellt skulle man kunna shimsa om dem när bilen var klar om det inte passade. Jag fick till och med erbjudande om att de skulle kunna ta in bilen till dem i Karlstad för att de skulle kunna göra fintrimning.
Jag har valt att vänta med detta tills att jag även har Öhlins dämpare fram ( har Leda just nu )

Fick ingen indikation på hur mycket jag skulle skruva som någon form av start men nu verkar det som jag hamnar någonstans runt 30 klick ( Porsche 911 har runt 18 klick som grundläge )


Jag tycker att det låter som att du ligger oerhört högt i hårdhet(antal klick) bara för att få den trevlig att åka gata med🤔

Därav känns det som rebound är för klent satt i dämparen.
Men Öhlins borde ju ha koll, så det löser dom nog 👍

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4083


Trådstartare
Har pratat med Jörgen på Öhlins i Karlstad, han säger att det är helt rimligt och önskvärt att ligga på så många klick. Totalt finns det ca 50 klick, och att ha öppet ventilen mer gör att dämparen slits mindre och går mindre varm. De shimsar om dämpare för att hamna mitt i spannet så att 25-35 klick är helt normalt. Hade jag legat på 5 klick så hade det funnits anledning till att fundera på omshimsning, inte för funktionen utan för livslängden.
Mycket trevligt bemötande från Öhlins thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9850

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Janne J skrev:
Har pratat med Jörgen på Öhlins i Karlstad, han säger att det är helt rimligt och önskvärt att ligga på så många klick. Totalt finns det ca 50 klick, och att ha öppet ventilen mer gör att dämparen slits mindre och går mindre varm. De shimsar om dämpare för att hamna mitt i spannet så att 25-35 klick är helt normalt. Hade jag legat på 5 klick så hade det funnits anledning till att fundera på omshimsning, inte för funktionen utan för livslängden.
Mycket trevligt bemötande från Öhlins thumbs up


50klick👍
Jag har bara öhlinare från dackefejden och dom har bara 36klick 😂

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2081



Du måste dela bild av den nya ride-heighten. Kan ju inte locka här utan att visa...

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4083


Trådstartare
dvorak skrev:
Du måste dela bild av den nya ride-heighten. Kan ju inte locka här utan att visa...


Ok, återigen en bild från en parkering utanför en kyrka, Svenasjö kapell var platsen där jag skruvade lite mer på bakdämparna


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2081



Janne J skrev:
dvorak skrev:
Du måste dela bild av den nya ride-heighten. Kan ju inte locka här utan att visa...


Ok, återigen en bild från en parkering utanför en kyrka, Svenasjö kapell var platsen där jag skruvade lite mer på bakdämparna


Så ja!!

thumbs up

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1215



dvorak skrev:
Janne J skrev:
dvorak skrev:
Du måste dela bild av den nya ride-heighten. Kan ju inte locka här utan att visa...


Ok, återigen en bild från en parkering utanför en kyrka, Svenasjö kapell var platsen där jag skruvade lite mer på bakdämparna


Så ja!!

thumbs up


Precis så

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4083


Trådstartare
Så är det ja


Tog en runda på ca 5 mil med varierande vägar, innan jag åkte justerade jag dämparna fram 2 klick till.
Återigen mycket positiv känsla, nu känner jag att dämparna får vara i detta läget fram till första konbanan.
Bilen känns betydligt bättre än den någonsin gjort tidigare så nu behöver föraren lära om och vänja sig.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4083


Trådstartare
Nu tittar vi där bak!


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Underhållning för söndagssoffan!

Tack för rundvandringen! thumbs up thumbs up

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5547



Mycket mysiga filmsnuttar du gör thumbs up

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1263



Riktigt intressant och informativt!

_________________
Dennis Johansen PCS 3413
Porsche 911 SC -83

Saab 9-3 -07
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1825



Det är alltså inget panhardstag från början? Så bakaxeln fick med andra ord röra sig lite som den ville i sidled i bladfjädrarnas gummibussningar från fabrik? Jag vet dock inte om jag ska vara förvånad. Men samtidigt är det lite charmen med USA-bilar, de är ofta en bra bas att vidareutveckla som är ganska belönande eftersom man kan göra stora förbättringar på det område och i den riktning man är intresserad av oavsett om det är motor, chassi eller annat

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2081



2fast4u skrev:
Mycket mysiga filmsnuttar du gör thumbs up


+1 på den.

Fan Janne, allt är så genomtänkt. Man känner sig sopig som bara köper delar för att lösa sina problem

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4083


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
Underhållning för söndagssoffan!

Tack för rundvandringen! thumbs up thumbs up


Varsågod


2fast4u skrev:
Mycket mysiga filmsnuttar du gör thumbs up


Tackar

Cyberdennis skrev:
Riktigt intressant och informativt!


Jag bugar och tackar

Victor. skrev:
Det är alltså inget panhardstag från början? Så bakaxeln fick med andra ord röra sig lite som den ville i sidled i bladfjädrarnas gummibussningar från fabrik? Jag vet dock inte om jag ska vara förvånad. Men samtidigt är det lite charmen med USA-bilar, de är ofta en bra bas att vidareutveckla som är ganska belönande eftersom man kan göra stora förbättringar på det område och i den riktning man är intresserad av oavsett om det är motor, chassi eller annat


Nej, inget som håller axeln i sidled, det tog lång tid innan jänkarna upptäckte panhardstaget. Jag byggde ett till min kompis Camaro -75:a under vintern, han tyckte det förändrade bilen totalt.


dvorak skrev:


Fan Janne, allt är så genomtänkt. Man känner sig sopig som bara köper delar för att lösa sina problem



Nej det ska du verkligen inte göra, din kärra är ju supercool thumbs up
Jag gillar ju att fundera och göra det bästa av befintliga grejor, gärna lite oem-look så att folk kliar sig i huvudet och tror att det såg ut så från början

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang HT 1965 Janne J
<<   1, 2, 3 ... 68, 69, 70 ... 129, 130, 131   >>
203 besök senaste veckan (363026 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande