Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford Mustang HT 1965 Janne J | << 1, 2, 3 ... 68, 69, 70 ... 129, 130, 131 >> 146 besök idag (364803 totalt) |
Resonerar så också, 911:an har ju betydligt mindre ofjädrad vikt än vad mussen har med sin stela axel. Jag kommer att fortsätta lägga på dämpning så får vi se vart det tar vägen. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||||
Har inte så mycket att tillföra men vill ändå skicka lite uppmuntran
Diggar verkligen dina filmer, lite sådär personligt att få följa med in i ditt garage _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||||||
Tackar Fler filmer kommer, ibland är det lättare att ha en resonemang framför kameran än att skriva ner det _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||||
Var tvungen att göra om sänkningen av bakvagnen, kardanen kom ändå för nära fästet till handbromsen för att det skulle kännas bra och hjulen var i skärmkanterna då och då. Istället för 40mm sänkning är det nu 25mm, detta gjorde att bilen inte längre har bakhäng, nu är det en rake framåt på 10mm mätt på tröskellådan.
Sedan har jag fortsatt mina tester av olika inställningar på bakdämparna, tänkte att jag skulle hålla mig till att bara skruva bak och inte pilla fram samtidigt för att lättare kunna utvärdera effekterna. Nu är jag uppe på 32 klick och bakvagnen känns bättre än någonsin tidigare, antagligen behövs det mycket dämpning för att hålla all den ofjädrade massan i ett bra grepp. Kör mina små rundturer på riktiga skitvägar, lappad asfalt, kuperat, potthål, ja det sämsta jag kan hitta. Bilen har svarat mycket positivt på testerna och går att köra betydligt fortare med bibehållen känsla av förtroende och stabilitet. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||||
Är dämparna byggda för att åka med mkt ofjädrad vikt?
Det brukar krävas betydligt mer rebound kontra bump än för moderna upphängningar. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||||||
När jag kontaktade Öhlins ville de ha underlag för att se om det fanns någon standarddämpare i deras sortiment som passade. De fick ofjädrad vikt, fjäderkonstant och alla andra parametrar jag hade, sedan kollade deras tekniker på ett lämpligt alternativ och rekommenderade Porsche 911 dämpare. Den var enligt dem tillräckligt stöddig för att klara uppgiften, eventuellt skulle man kunna shimsa om dem när bilen var klar om det inte passade. Jag fick till och med erbjudande om att de skulle kunna ta in bilen till dem i Karlstad för att de skulle kunna göra fintrimning. Jag har valt att vänta med detta tills att jag även har Öhlins dämpare fram ( har Leda just nu ) Fick ingen indikation på hur mycket jag skulle skruva som någon form av start men nu verkar det som jag hamnar någonstans runt 30 klick ( Porsche 911 har runt 18 klick som grundläge ) _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||||
Jag tycker att det låter som att du ligger oerhört högt i hårdhet(antal klick) bara för att få den trevlig att åka gata med🤔 Därav känns det som rebound är för klent satt i dämparen. Men Öhlins borde ju ha koll, så det löser dom nog 👍 _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||||||
Har pratat med Jörgen på Öhlins i Karlstad, han säger att det är helt rimligt och önskvärt att ligga på så många klick. Totalt finns det ca 50 klick, och att ha öppet ventilen mer gör att dämparen slits mindre och går mindre varm. De shimsar om dämpare för att hamna mitt i spannet så att 25-35 klick är helt normalt. Hade jag legat på 5 klick så hade det funnits anledning till att fundera på omshimsning, inte för funktionen utan för livslängden.
Mycket trevligt bemötande från Öhlins _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||||
50klick👍 Jag har bara öhlinare från dackefejden och dom har bara 36klick 😂 _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||||||
Ok, återigen en bild från en parkering utanför en kyrka, Svenasjö kapell var platsen där jag skruvade lite mer på bakdämparna _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||||
Så ja!! _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV 297 varv på Nordschleife |
||||||||||
Precis så /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||||||||
Så är det ja
Tog en runda på ca 5 mil med varierande vägar, innan jag åkte justerade jag dämparna fram 2 klick till. Återigen mycket positiv känsla, nu känner jag att dämparna får vara i detta läget fram till första konbanan. Bilen känns betydligt bättre än den någonsin gjort tidigare så nu behöver föraren lära om och vänja sig. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||||
Det är alltså inget panhardstag från början? Så bakaxeln fick med andra ord röra sig lite som den ville i sidled i bladfjädrarnas gummibussningar från fabrik? Jag vet dock inte om jag ska vara förvånad. Men samtidigt är det lite charmen med USA-bilar, de är ofta en bra bas att vidareutveckla som är ganska belönande eftersom man kan göra stora förbättringar på det område och i den riktning man är intresserad av oavsett om det är motor, chassi eller annat
_________________ Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06 |
||||||||||
+1 på den. Fan Janne, allt är så genomtänkt. Man känner sig sopig som bara köper delar för att lösa sina problem _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV 297 varv på Nordschleife |
||||||||||
Varsågod
Tackar
Jag bugar och tackar
Nej, inget som håller axeln i sidled, det tog lång tid innan jänkarna upptäckte panhardstaget. Jag byggde ett till min kompis Camaro -75:a under vintern, han tyckte det förändrade bilen totalt.
Nej det ska du verkligen inte göra, din kärra är ju supercool Jag gillar ju att fundera och göra det bästa av befintliga grejor, gärna lite oem-look så att folk kliar sig i huvudet och tror att det såg ut så från början _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||||
Våra race- och banåkarbilar Ford Mustang HT 1965 Janne J | << 1, 2, 3 ... 68, 69, 70 ... 129, 130, 131 >> 146 besök idag (364803 totalt) |