Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford Mustang HT 1965 Janne J | << 1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 128, 129, 130 >> 183 besök senaste veckan (362199 totalt) |
Tackar. Lack och spackel kan dölja mycket hemskheter, så här långt har det varit positivt, hoppas det förblir så.
Glasfiberhuvarna finns i flera varianter, race med bara pinnar, och olika former av förstärkta med fästen för gångjärn. Har inga vikter men din gissning är nog rätt bra på racemodellen. Fick lite dåliga vibbar på spackelmängden när jag slipade rent för svetsningen, kommer nog att slipa huven plåtren och väga igen. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Eller så slipar jag plåtrent, går bananas med hålsågen på undersidan och lackar alltsammans mattsvart _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Det där har jag också reagerat på. Den verkar väldigt orörd. Har den varit avställd länge/få ägare eller liknande? Pontiacen var 25 år gammal när jag köpte den och hade haft 12 ägare. Ena dörren visade det sig vara 3cm spackel på nu när jag slipade den plåtren och ett par kilo tenn under det också. Antagligen krockad och (dåligt) riktad när det begav sig... 22kg på en motorhuv är ju inget. Min vanliga originalhuv väger 34kg. En ramairhuv i 'glasfiber' väger in på typ 30kg... Blir till att gjuta eget någon gång i framtiden. |
||||
Den har varit avställd i 30 år men hade mellan 65-88 14 ägare registrerade.
Kompisen blev inspirerad av mitt köp och ville själv ha något att skruva med, det blev en Camaro 75 och där reagerade jag på att huven var sanslöst tung. Att få bort vikt högt upp i nosen känns som ett bra tänk. Eftermiddagens övningar: På väg in i mitt lilla hemmagarage på 28 kvadrat ( vet att du Jeppsson har 19 så jag ska inte klaga.. ) _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
|
||||
Nu när Jeppsson börjar hänga dit skärmar vill inte jag vara sämre:
Sitter på kvällarna och läser manualen över elsystemet, går ut i garaget och kollar alla kabelhärvor, vad finns, vad saknas, hur ska jag placera alla delarna i motorrummet, batteriet ska flyttas, planer smids och skrotas. El är kul! _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
|
||||
Tackar Knoppen är från en Ford Cortina GT Mk1:
Beställde dubbdäck nyss, besiktning bokad till den 31/11 _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Det ser ju ut som det funkar med 8' bred fälg fram! Bara valsa kanten lite försiktigt kanske? _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||
@ Klingan: det ser positivt ut, med rätt hjulvinklar och lite massage av skärmkanten tror jag det ska gå. Höjden är lite låg så där får jag nog mer marginal också.
Morgonens mek resulterade i en ren baklucka, alla gudar var på min sida, ingen rost, bara några hål från någon form av spoiler. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Vägde huven efter slipningen: 19 kg, helt galet egentligen, 3 kilo färg och spackel... _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Inte så galet egentligen. Det går åt ca 3l färg till enhel bil. Lika mycket slipgrund... 1kg/l så blir det enkelt.
Mina dörrar hade 7 lager färg och minst två lager slipgrund också... det blir många kilon. Var helt säker på att mina dörrar vägde 39kg. När jag vägde en efter jag blivit av med färgen visade vågen 35kg. Kan minnas fel, men det kan också ha varit 4kg färg och spackel. Inte helt orimligt faktiskt. |
||||
Dags att bjuda på några kaosbilder, garaget är galet fullt av lösa karossdelar och jag sätter upp ännu mer byggplast för att kunna slipa rent karossen. Just nu kör jag allt fokus på att bli av med den här otroligt skitiga och dammiga verksamheten.
Övre färglagret gick bra att ta bort med värmepistol, bara resten kvar! _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Pensla med bromsvätska och låt sitta ett dygn, eller nåt!
Brukar lösa färg bra, eller dåligt beroende på vilka behov man har Funkar det så slipper du dammet men blir lite kladd istället... _________________ Niklas Kjellsson Porsche 964 C4 Såld BMW 1602 Trackday Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld Porsche 997 4S |
||||
Våra race- och banåkarbilar Ford Mustang HT 1965 Janne J | << 1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 128, 129, 130 >> 183 besök senaste veckan (362199 totalt) |